Manligt respektive kvinnligt...??

BostonGurka skrev:
2654846 Kvinnor är ofta mer manipulativa än män. Ett typexempel kan vara en tjej som i
skolan får en jobbig hemmuppgift som hon är för lat för att göra själv. Hon kan då
spela hjälplös inför en massa hormonstinna grabbar som ser chansen att spela
duktiga och imponera på det motsatta könet genom att göra hemmuppgiften åt
henne... D'oh!
Eller så ber hon om hjälp för att få lite andra synpunkter än bara sina egna.
Det är lättare att se objektivt på nånting om man kan "disskutera" det med flera andra och lyssna på deras åsikter. Det blir enkelspårigt annars tycker jag, och ett sådant arbete vill inte jag lämna in.

Givetvis var frågan serriös och jag förväntar mig lite mer "genomtänkta" svar än vissa givit, sen finns det de som givit en massa bra synpunkter och verkligen analyserat frågan.

ni som klagar på att det är fel fråga i fel forum är väl alldeles fel ute och cyklar, Det finns både tjejer och killar här nu, dessutom är väl motorcykelintresse någonting som man kanske har med sig hemmifrån, pappa eller mamma kanske kör. för en son är det kanske naturligare att köra om pappa kör än vad det är för en dotter?
Det finns ju en massa sakliga orsaker att ställa frågan just här.

Dessutom har jag redan sökt och läst olika uppsatser från universitet och forskare, men jag tycker inte det räcker till riktigt :)

Droopy skrev:
2654074

Ett exempel:

Kvinnan säger: Jag fryser!
(kvinnan menar: Håll om mig torrboll)

Mannen, villig att lösa kvinnans lilla problem tillhandahåller en praktisk lösning och säger: Sätt på dig en kofta!
:hihi Jag var beredd att bestrida det andra du sade..men det som jag quotade här är ju så sant :fakta :hihi

Problemet är att svaret ofta styrs av vilket svar man av olika anledningar tycker är önskvärda. Skillnader går ju alltid att "förklara" med att vi bemöter killar och tjejer annorlunda omedvetet p.g.a. deras kön.

Fast att det finns skillnader är nog rätt klart om man inte vill blunda för dem, vilket dessutom skulle vara helt vettigt ur ett socialdarwinistiskt perspektiv. Har inte tid just nu men kan, om du vill, lista upp en del skillnader i hjärnans funktioner senare under dagen. Dessa skillnader är iofs inte väldigt stora men vetenskapligt fastlagda.

Du kan också försöka finna info om en kille i USA, har tyvärr glömt namnet, som fick sin penis skadad vid omskärelse direkt efter födseln. Han "opererades" om till tjej och fostrades som detta och fick inte veta vad som hade hänt. Vid puberteten rasade det dock samman när han ville genomgå könsbyte eftersom han kände sig "manlig" trots detta. Han är numera "återopererad" till man och tämligen besviken på de som genomförde experimentet med honom...
Kommer inte ihåg storyn fullt ut men du kan nog hitta den med den informationen.

Tror att en del är medfött och SEDAN inlärt. Har ett exempel. En kompis på irland fick sladdisar, tvillingar. Familjen hittills var enbart grabbar (utom mamman då:rolleyes: ) och allt som gällde var fotboll och hårda tuffa sporter.

Tvillingarna blev lite äldre och började visa sina personlighets drag.

Ena lilla killen Zack, från det han kunde prata, gå etc har varit en liten stridsgalning som vältrar sig i WWF (eller vad det heter nuförtiden) och spelade fotboll från det han kunde krypa. En riktigt liten hårding mao. Detta uppmuntrades såklart av hans pappa :).

Tvilling nummer två Jake, har alltid varit tystare än Zack men haft en helt sanslös humor när han pratar. Det är som om barnet är 35 fast han just hade lärt sig prata. Nu till den väsentliga skillnaden :gnissla.
Jake var från början helt galen i skönhet..helt nipprig i att håla på med kvinnors hår och kläder. Han älskar att dansa, uppträda, sjunga och suger i sig till allt vad hans mamma gör. Iof är hans pappa artist så DET draget kanske kommer därifrån, vad vet jag.

Han kom fram till mig när han var TRE år gammal, lade sin lilla hand bakom min örsnibb, lade huvudet på sne och handen på höften (:hihi) och sade: "Guuuuuud vilka underbara ööööööörhängen du har, var har du köpt dom?" :D INLÄRT beteende!!!! men jag tror att Jake har en sida från början som är lite...mjukare ;) än Zacks och detta har hans mamma bejakat såpass att han är en liten cirkusapa vid det här laget och detsamma med Zack..hans pappa kompenserar med att pusha allt "manligt" på Zach. Tvillingarna är coola och bejakar och respekterar varandras olikheter men det hade varit intressant att se hur pass de hade utvecklats själva om de hade behandlats mer lika av sina föräldrar.

Kanske inte hjälper dig men jag kom att tänka på det då jag såg tråden ;)

smallsocks skrev:
2654939 Vi vet vem som kommer ut ur garderoben när han är 15 iallafall :)

hehe skoja

Han kommer nog dansa ur garderoben med glitterklänning till "Its raining men" :) men då får han stöd från familjen iallafall..man bara måste älska den ungen :tantnursey

Last edited by a moderator:
Nursey skrev:
2654942 Han kommer nog dansa ur garderoben med glitterklänning till "Its raining men" :) men då får han stöd från familjen iallafall..man bara måste älska den ungen :tantnursey

Hehe då kan vi ju faktiskt gå in på, varför är vissa homosexuella? är det medfött eller lär man sig älska samma kön?

GO go, nu snodde jag hennes tråd iofs.

Vi har händelsevis en massa barn i samma ålder. De två äldsta (4½år)är tjejer och rätt lika. Inte så mycket bilar osv om man så säger. Den ena är mer äventyrlig och upptäckande och den andra är väldigt omvårdande och omtänksam(så omtänksam man nu kan vara vid den åldern iallafall).
Våra tre yngsta är det stor skillnad på!
De är nu snart 1½ och tjejen är klart "flickigare". Killarna drar runt med dockvagnen och låter "bruuum brrrrrrrrrrr" och tjejen leker med "mjukare" saker.
Killarna är mer fysiska med varandra, brottas osv. När de försöker göra samma sak med sin syster så piper hon och vill slippa. Hon är däremot mer beräknande och ger tjuvnyp då de inte är på sin vakt.

Det ÄR skillnad på tjejer och killar.

Miss_Orchidee skrev:
2654901 Eller så ber hon om hjälp för att få lite andra synpunkter än bara sina egna.
Det är lättare att se objektivt på nånting om man kan "disskutera" det med flera andra och lyssna på deras åsikter. Det blir enkelspårigt annars tycker jag, och ett sådant arbete vill inte jag lämna in.

Det du skrev är typiskt kvinnligt :)

Har själv pratat om det här med min chef (kvinnlig) och hon berättade att det hade gjort några expriment om hur lång tid det tog att lösa en uppgift för respektive männ och kvinnor. Det visade sig att det tog exakt lika lång tid MEN att vägen dit var enormt annorlunda.

Männen började med att kasta sig över uppgiften löste en del gick på en mina och fick sätta sig ner och tänka om. Upprepade mönstret tills uppgiften var löst.

Kvinnorna satte sig ner och tänkte igenom problemet SEN satte de igång och löste uppgiften.

Det är ofta därför männen upplever kvinnor som långsammare men det stämmer inte med verkligheten.

Jag tror inte att det är medfött om man leker med bilar eller dockor utan det är något som man blir präglad till. Vissa väljer att bryta med mönstret eftersom de är starka individer som vet vad de vill. Sen tror jag att man är född till att älska att tävla eller inte oavsätt kön.

bonny skrev:
2654925 . Han är numera "återopererad" till man och tämligen besviken på de som genomförde experimentet med honom...
Kommer inte ihåg storyn fullt ut men du kan nog hitta den med den informationen.

Han är numera död eftersom han tog livet av sig ett par månader efter att de gjort dokumentären om honom... en förövrigt oerhört tänkvärd dokumentär.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3119&a=330283&lid=puff_330511&lpos=lasMer

http://en.wikipedia.org/wiki/David_Reimer

http://www.godspy.com/life/Being-Brenda.cfm

Last edited:
Mitra skrev:
2654969

Kvinnorna satte sig ner och tänkte igenom problemet SEN satte de igång och löste uppgiften.
Mouahaha... mm säkert :D
Att göra först och tänka sedan, det är min erfarenhet av kvinnor.

Ktm_exc skrev:
2654119 Japp det märker man nere vid verkstan i skolan hehe tog 10min för 2tjejer att dra ut en kapsel (en fälg gjord av plast)haha dom stog där och diskuterade hur dom skulle få los den:D
Så jag var tvungen att säga att det är bara att dra då gick det lite snabbare:tungan

även kallat navkapsel:rolleyes:

Men ärligt talat gileraaa(hans förra nick, innan han blev halvt bannad för att han skrev oseriösa saker) varför fortsätter du skriva och hålla på här på SH, förra veckan skrev du ju att alla hojåkare var antingen bögar eller jubelidioter. När du reggade dig här hade du varken mc eller kk, nu har du en 125a, men inget kk.

Och det första du gjorde när du reggade dig var att säga att du slulle "cuta" alla som tyckte du var omogen.

Back to Topic: Vissa saker tror jag skiljer sig från tjejer och killar hur man än uppfostrar dem, som till exempel känslor. Men intressen är ju något man ärver eller tar efter andra. Finns ju ett gammalt ordspråk "Man blir som dem man umgås med", vilket jag tror stämmer ganska bra.

Ett exempel finns ju iom mig och min syster. När vi var yngre så jobbade farsan på SAAB i trollhättan och var enbart hemma varannan helg. Under den tiden så fick morsan sköta uppfostran, och hon är inte det minsta motorintresserad.
De helger farsan var hemma så var jag konstant med honom i garaget och blev på så sätt väldigt motorintresserad, mendans syrran var kvar inne med morsan och intresserade sig mer för sin barbiesamling. Men efter några år som bytte farsan jobb och var hemma i veckorna med. Vips så blev farsan en del av vardagen, och vips så försvann docksamligen på syrrans rum och byttes ut mot modellmotorscyklar etc.

Nu ska hon tillomed följa med till tyskland i mellandagarna och köpa sig en hoj och ta körkort. Så där ser man "man blir som dem man umgås med" syndromen.

Hoppas nu att allt blev korrekt skrivet, blev så mycket text så jag nästa villa bort mig själv.

supergirl skrev:
2654797 När man diskuerar vad som är kvinnligt respektive manligt bör man nog skilja på personlighetsdrag, egenskaper och intressen. Egenskaper föds man med, personlighetsdrag utvecklas genom miljö och uppfostran, de kan variera under olika perioder i livet, utvecklas eller tonas ned. Intressen uppstår genom fostran, tillgänglighet, personlighetsdrag och egenskaper. En person som är logisk (logik är en egenskap) har större tendens att utveckla et intresse för exempelvis matematik eftersom att matematik mygger på logik. En person som är spänningsökande (personlighetsdrag) har större tendens att utveckla intresse för adrenalinsporter än en peson som är försiktig.

Jag läste någon rapport för ett par år sedan där de undersökt hur intelligenta män och kvinnor var i förhållande till varandra. Resultatet den visade var att medelsnittskvinnan är smartare än medelsnittsmannen medans de smartaste männen var betydligt smartare än de smartaste kvinnorna.

Vissa personlighetsdrag styrs av hormoner, killar är normalt sett aggressivare än kvinnor (blanda inte ihop aggressiv med våldsam) eftersom de har högre testosteronnivåer. Kvinnor är ofta känsligare än killar pga vårt östrogen. Om en kille får för höga nivåer av östrogen blir han känsligare och om en tjej får för höga nivåer testo blir hon aggresivare.

Bara av nyfikenhet: du säger att egenskaper är medfödda, tex logiskt tänkande. Innebär detta att det inte går att träna upp, dvs påverka? Eller är det ett givet "defaultläge"?

korvgubbe skrev:
2654973 Han är numera död eftersom han tog livet av sig ett par månader efter att de gjort dokumentären om honom... en förövrigt oerhört tänkvärd dokumentär.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3119&a=330283&lid=puff_330511&lpos=lasMer

http://en.wikipedia.org/wiki/David_Reimer

http://www.godspy.com/life/Being-Brenda.cfm
Varför ska du alltid vara så irriterande insatt i saker och ting!?:mad:
Bör ju hjälpa trådskaparen en hel del att se den!

Som du påpekar är det en, på många sätt, tänkvärd dokumentär.

Vad gäller skillnader i hjärnan så är män bättre på spatiala uppgifter, främst rotationer, mål-riktade motorska uppgifter (ex. kasta pil) och matematisk resonering. kvinnor är bättre än män på perceptuell snabbhet, verbalt minne, finmotorsika uppgifter och matematsika beräkningar. Skillnaderna ser dessutom ut till att vara större än vad man tidigare trodde.
Konsekvensen av skillnaderna är att du kan ge en man en penna som blinkar när han skriver och han tycker det är skithäftigt, medan en kvinna bara skulle stå frågande till pennans existens...:yoparty

Doreen Kimura är en av de mer framstående forskarna på området. http://www.sfu.ca/~dkimura/
Till skillnad från Gray som skrivit om Mars och Venus...

Sedan är det upp till var och en om man vill tro att skillnader i vårt sätt att tänka om och uppfatta världen skulle påverka vårt sätt att vara.
Personligen har jag alltid tyckt att det är konstigt att det ses som naturligt att vi har olika preferenser på vilka kroppar vi älskar men att allt annat tydligen ska vara inlärt.
Dessutom tycker jag mig se en viss brist på logik om man anser att alla andra preferenser och beteende är inlärda, och bara kroppen styr attraktionen, om man samtidigt vill propagera för att utseendet inte skulle vara viktigt.

Küngen skrev:
2654993 Mouahaha... mm säkert :D
Att göra först och tänka sedan, det är min erfarenhet av kvinnor.

Det är inte min erfarenhet iallafall. Utan jag har märkt att många gånger så har tjejer diskuterat och frågat innan de sätter igång.

Miss_Orchidee skrev:
2654901
BostonGurka skrev:
2654846 Kvinnor är ofta mer manipulativa än män. Ett typexempel kan vara en tjej som i
skolan får en jobbig hemmuppgift som hon är för lat för att göra själv. Hon kan då
spela hjälplös inför en massa hormonstinna grabbar som ser chansen att spela
duktiga och imponera på det motsatta könet genom att göra hemmuppgiften åt
henne... D'oh!
Eller så ber hon om hjälp för att få lite andra synpunkter än bara sina egna.
Det är lättare att se objektivt på nånting om man kan bla bla bla ...
...bla bla bla uppsatser från universitet och forskare, men jag tycker inte det räcker till riktigt :)
Jag har dessutom upptäckt att det finns gener i kvinnors extra x-kromosom som
hämmar deras självdistans och humor. :tungan

floodi skrev:
2655791 Allt handlar om uppfostran...... till 90 %
Enligt mig iallafall

Verkar som att kvinnorna vill va som männen och männen vill vara som männen hur kan det komma sig?:gnissla
Nej du måste kolla mer på vetenskaps kanaler elr nått för enligt dom så är vi anorlunda!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman