Manligt respektive kvinnligt...??

BostonGurka skrev:
2655742 Jag har dessutom upptäckt att det finns gener i kvinnors extra x-kromosom som
hämmar deras självdistans och humor. :tungan
Anledningen till att jag inte tycker det är skoj är att jag håller på och bli orättvist bedömd i ämnet Samhällskunskap i skolan. Jag har uppfyllt alla kriterier för det betyg jag vill ha, både Skolverkets och Lärarens egna tolkningar av dessa. ALLA krav är uppfyllda, men ändå har tydligen inte informationen gått fram till läraren.

Nu har jag en chans till på mig att visa vad jag kan, en chans som jag egentligen inte skulle fått, men som jag tiggt mig till för att han faktisk ska förstå att jag är strået vassare (egentligen borde jag inte behövt ens visa det nu :( ) men trots detta säger han att "i slutändan är det iallafall jag som sätter betygen" och ger en ton som säger att "du kommer aldrig att klara det" och att ja kommer få ett lägre betyg oavsett... Detta är en lärare jag brukar respektera och se upp till då jag anser honom vara en interligent och förståndig individ, men nu vet ja inte.

Jag vill inte behöva överklaga ett betyg....

Miss_Orchidee skrev:
2655923 Anledningen till att jag inte tycker det är skoj är att jag håller på och bli orättvist bedömd i ämnet Samhällskunskap i skolan. Jag har uppfyllt alla kriterier för det betyg jag vill ha, både Skolverkets och Lärarens egna tolkningar av dessa. ALLA krav är uppfyllda, men ändå har tydligen inte informationen gått fram till läraren.

Nu har jag en chans till på mig att visa vad jag kan, en chans som jag egentligen inte skulle fått, men som jag tiggt mig till för att han faktisk ska förstå att jag är strået vassare (egentligen borde jag inte behövt ens visa det nu :( ) men trots detta säger han att "i slutändan är det iallafall jag som sätter betygen" och ger en ton som säger att "du kommer aldrig att klara det" och att ja kommer få ett lägre betyg oavsett... Detta är en lärare jag brukar respektera och se upp till då jag anser honom vara en interligent och förståndig individ, men nu vet ja inte.

Jag vill inte behöva överklaga ett betyg....

Sorry :( Jag är barnsligt förtjust i att inte ta saker så seriöst. (Jag tror
det är typiskt manligt!) Vill man ha bra betyg i just samhällskunskap tror
jag att det är väldigt viktigt att (låtsas) ha samma uppfattning som
läraren om en massa saker. Kanske till och med om vilket kön som ska
vara bäst på att köra motorcykel och sätta betyg ...
Försök fatta vad din lärare vill ha och ge honom det, fast kanske med
en lite annan infallsvinkel eller knorr för att det inte ska bli ointressant
för honom.

Eftersom du har frågat kan jag tala om vad jag tror och tänker även om
det inte är så genomtänkt.

Tror du han vill veta vad massa människor vars tankar är fyllda med
motorcyklar tror om saken (http://www.sporthoj.com), eller vill han
ha en massa fakta
(http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Gender_studies) ?

Personligen tycker jag att det mesta som handlar om könsroller,
genusforskning, könsmaktsordningar och allt vad det heter är mest
tröttsamt. Jag gör saker som jag tycker är kul och skiter i om det är
"manligt" eller "kvinnligt". Jag tycker det är kul att skruva sönder bilar
och motorcyklar, och att sy och laga mat så jag gör alltihop.

En sak har jag lagt märke till. När feminister och andra könsfixerade
pratar säger de ofta "mannen" och "kvinnan" när de menar "män" och
"kvinnor". Jag får känslan av att det är meningen att man ska tro
att alla män är på ett sätt och alla kvinnor är på ett annat sätt. Men så
är det ju inte.

Jag tror evolutionen har gett människor den formbarhet som passar
oss bäst. Om man jämför människor med andra "lägre stående" djur
så tar ju människobarn relativt lång tid efter födseln på sig att bli
fulllärda. Varför är det så ? Antagligen är det bättre att ge sin avkomma
vissa kunskaper via inlärning än via generna. Det ger ju en bättre
möjlighet att snabbt anpassa sig efter förutsättningarna. Och det
borde ju också gälla egenskaper som anses könsbundna.

Fast just när man blir förälder tycker jag att man märker tydligt att man
har en massa egenskaper som sitter instinktivt (och antagligen i generna)
och som skiljer en del mellan män och kvinnor. Antagligen är det bäst så.

Jag har sett någon forskare på TV som studerade skillnader mellan
manliga och kvinnliga hjärnor och hade upptäckte att vissa delar av
homosexuella mäns hjärnor såg mer "kvinnliga" än "manliga" ut under
mikroskopet. Vad kan man dra för slutsats av det?

Och appropå det. Två gånger har jag sett Mark Levengood sitta och
signera böcker. Första gången stod det 26 tjejer och en kille i kön.
Andra gången var det 7 tjejer och ingen kille i kön. Kan någon förklara
det ? (Jag hade gärna velat ha ett eget signerat ex, men någon man
känner hade ju kunnat gå förbi ... :tungan .)

BostonGurka skrev:
2656365 Vill man ha bra betyg i just samhällskunskap tror
läraren om en massa saker.

Jo, DET kan jag skriva under på, jag ifrågasatte en hel del under min skolgång, och krävde svar på saker jag ansåg förklarades bristfälligt eller med felaktig bedömningsgrund under min skolgång.
Jag läste mer, sökte svar på egen hand, och framförallt kom jag med konstruktiv kritik och rättelser när lärarna hade fel.
Dom gav mig rätt i sak, men dom gav mig taskiga betyg, sämre betyg än dom som hade sämre resultat än mig på proven och som läste serietidningar på lektionstid.
På den tiden var det inte tal om att överklaga betyg, på den tiden fick man inte ifrågasätta.

Jag trodde att det var annorlunda nuförtiden, men tydligen inte.

BostonGurka skrev:
2656365 Sorry :( Jag är barnsligt förtjust i att inte ta saker så seriöst. (Jag tror
det är typiskt manligt!) Vill man ha bra betyg i just samhällskunskap tror
läraren om en massa saker. Kanske till och med om vilket kön som ska
vara bäst på att köra motorcykel och sätta betyg ...
Försök fatta vad din lärare vill ha och ge honom det, fast kanske med
en lite annan infallsvinkel eller knorr för att det inte ska bli ointressant
för honom.

Jag har redan gett allt, det är jag rätt säker på :arsele Vi sitter i grupp hela klassen och disskuterar olika samhällsfrågor varje lektion. 90% av klassen sitter tyst och dom andra 10% står jag för :näsblod så disskusionen går oftast med läraren och nån annan sov har nptt mindre vettigt att inlägga (hennes åsikt är givetvis välkommen och säkert genomtänkt, eller inte:rolleyes: , men vi lådsas det iallafall:) )
Jag har haft alla rätt på (alla utom 3 av) testen vi haft varje lektion.
Om jag bockar av pappret med kriterierna så är dom uppfylda 100 ggr om, frågan är varför inte han ser det? jag kan ge minst 2 exempel på varje kriterie om vad jag har sagt, minst två stycken....

Det tänker jag göra idag, ja ska ta med dom, och sakligt ge honom varje exempel jag kan hitta som berör kriterierna, han ska få veta att han lever den stackars läraren nu....:gnissla :rolleyes: ingen messar med Blomman:yoparty :rolleyes:

GuW skrev:
2656372 Jo, DET kan jag skriva under på, jag ifrågasatte en hel del under min skolgång, och krävde svar på saker jag ansåg förklarades bristfälligt eller med felaktig bedömningsgrund under min skolgång.
Jag läste mer, sökte svar på egen hand, och framförallt kom jag med konstruktiv kritik och rättelser när lärarna hade fel.
Dom gav mig rätt i sak, men dom gav mig taskiga betyg, sämre betyg än dom som hade sämre resultat än mig på proven och som läste serietidningar på lektionstid.
På den tiden var det inte tal om att överklaga betyg, på den tiden fick man inte ifrågasätta.

Jag trodde att det var annorlunda nuförtiden, men tydligen inte.
Nej det är samma, dom andra sitter tyst och gör inte ett skit, får taskiga resultat på testerna...
Jag däremot, tar själv med mig fakta, intressanta tidnings artiklar, frågor som ja själv kommit på hemma... men hjälper det att man gör allt rätt tro, ne inte fan gör det det inte.

Lik förbannat så får den övriga klassen G-VG men jag får också nöja mig med ett VG med mottiveringen: att det är han som sätter betygen

DET är inte rätt.... Idag ska jag bege mig till rektors expeditionen och dra ut statistik på vad för betyg han delat ut under åren, sen ska jag ha en disskusion med min "mentor" och efter det ska jag överklaga om jag fortfarande inte får som jag förtjänar....

Last edited:
RÄTT och BRA betyg är inte samma sak.

Håller du med eller käftar du emot läraren under diskussionerna ?

Så här tror jag att det är. Moderna samhällen är ofta så stora att man inte
ens kan hålla reda på namnen på alla människorna i dom. Än mindre förstå
hur ett helt samhälle fungerar. För att inbilla sig att man förstår samhällen
måste man skaffa sig en förenklad bild av hur de fungerar. Eftersom bilden
är en förenkling blir den för det mesta fel. Om man blir
samhällskunskapslärare är det antagligen för att man vill pådyvla andra
människor sin egen bild. Om någon ifrågasätter lärarens förenklade bild
blir han antagligen sur. Om man kan få läraren att tro att han har lyckats
få någon annan att börja tro på hans förenklade bild blir han antagligen
glad. Tror du att du får bättre betyg om du gör honom glad ? (En
pungspark kan han ju få när du har ditt MVG i handen :) .)

BostonGurka skrev:
2656493 RÄTT och BRA betyg är inte samma sak.

Det stämmer bra, min samhälls lärare fick smisk i diskutioner för han var en rödstrumpa inte fick jag bra betyg för det:)

BostonGurka skrev:
2656493 RÄTT och BRA betyg är inte samma sak.

Jag ifrågasätter det jag klassar som hans egna åsikter då jag är av annan ståndpunkt. Då vill jag ha en motivering med bra argument och hans slutsats.
Jag håller med ung 60-70% av tiden och då diskuterar vi mestadels fram ett orsdaker, koncekvenser, bidragande faktorer och slutsatser.
Man får inte alltid hålla med, det är ofördelaktigt om man tolkar dagens kriterier...

Jag håller med dig om bilden av det "lilla samhället", idag har vi förövrigt sett en film som heter "Wag the dog" med dustin hoffman och Kirsten Dunst. Handlar om hur otroligt lätt det är att använda sig av media för att vinkla saker och därigenom skapa en manipulerad och falsk bild av verklighetens läge.
Riktigt bra film :tummenupp: (oväntat nog så tyckte resterande 17 tjejerna i klassen att den, jag citerar: "sög")

Tänkte jag skulle ta tråden back to topic...

Alltså, den här frågan har dryftats i decennier och någon sanning verkar inte finnas, bara åsikter. Grovt verkar det vara biologer i ena ringhörnan som pekar på arv, genetiska skillnader, hormonuppsättning och hjärnvolym medan beteendevetarna/humanisterna i den andra menar att skillnaderna är ett resultat av sociala mönster, normer och miljö. Själv tror jag att det är en mix och att de båda lägrens största problem är att de inte förmår väga in andra variabler än sina egna.

Biologin först: kan skillnader i hjärnans anatomi förklara att män och kvinnor beter sig olika? Nja, kanske men man vet faktiskt inte. Bara volym räcker inte..bara för att x har en större hjärna än y behöver inte betyda att x är smartare. Däremot kan man i bla en serie nyligen gjorda amerikanske studier oftare se sk lateralisering hos män, dvs en eller flera funktioner är förlagda till enbart en del av hjärnan. På kvinnor är funktionerna oftare utspridda till de båda hjärnhalvorna vilket för vissa uppgifter (tex språkliga) är en klar fördel men för andra faktiskt är en nackdel. I en fransk studie konstaterades dessutom att lateraliseringens positiva eller negativa effekter är olika från individ till individo, oberoende av kön. Tillbaka till ruta 1 således..

Hormoner då? En mycket omtalad studie från 1990 gör gällande att flickfoster som i moderlivet exponeras för testosteron i samma utstäckning som pojkfoster kommer senare att ha mer "pojkaktiga" drag än flickor som inte "duschats" med testosteron, tex föredrar "pojkleksaker" före "flickleksaker" etc. De faktum att studien inte i detalj gick på varför man betecknade ett viss drag som "pojkaktigt" i förhållande till ett annat, hur barnen uppfostrades etc, har gjort att många avfärdat den som rent nonsens.

I studier kring genetiska skillnader mellan könen har inte sällan homosexualitet rönt forskarnas intresse och använts som utgångspunkt. Är det så att homosexuella män gentiskt är mer lika kvinnor än heterosexuella män och dörför uppvisar ett annat beteende eller andra kognitiva förmågor? Svaret är nej, det kan man med säkerhet inte säga. Generellt är det ett mycket litet antal genvariationer mellan könen, även i hjärnan. Hur och varför vet ingen med säkerhet idag.

Återstår miljö och omgivning då. Är det så att våra och vår omgivnings värderingar och normer mer än biologiska skillnader sätter standarden för skillnader i beteende och förmågor mellan män och kvinnor? Jag tror personligen att miljön (uppfostran, socialt tryck mm) är en enormt stark påverkansfaktor. Och eftersom den varierar och är så mångbottnad så tror jag också det finns en enorm individuell variation som är överordnad vilket kön man tillhör. Det är lätt att generalisera och visst, det kan säkert finnas ett visst mått av medfödda skillnader som påverkar vissa kognitiva förmågor men jag tycker inte man ska se det som mer än en generalisering: de flesta individer är en mosaik av förmågor, vissa är vi bra på, andra suger vi på, dvs majoriteten ligger mellan extemerna och därför är enbart kön ett för grovt mått att kategorisera människor med.

Tycker jag...

Last edited:
Miss_Orchidee skrev:
Jag hatar min lärare och käftar emot honom så fort jag ser ett tillfälle och undrar varför jag får sämre betyg än de som slickar hans ass?

Vänta nu - är du Jannicas, alias Bikerbitch, lillasyster?

Küngen skrev:
2654993 Mouahaha... mm säkert :D
Att göra först och tänka sedan, det är min erfarenhet av kvinnor.

Kan inget annat än instämma!

Det ska analyseras till oändligheten .. Sen får dom för sig nått (ofta helt ogrundat) vilket gör att dom tar ett beslut. Sen kanske det visar sig att det var helt fel vilket gör att dom måste analysera om allt varför dom valde fel ..

Tar aldrig slut ..

enchanter skrev:
2659818 Jisses vad det där inslaget skulle reta gallfeber på många feminister :gnissla

Ja, tyvärr så gör det väl de, lite synd eftersom att det är ju rena fakta, inga åsikter som hon sitter med.

Gammal tråd och läste inte igenom om någon har svarat detta men "tankesättet" som de olika könen har som du säger beror nog mest på att killar o tjejer uppfostras olika...

Jag läste i illustrerad vetenskap att forskning visat att flickor med högre testosteronhalt var mer intresserade av att leka med bilar än flickorna med lägre halt. Samma sak gällde pojkar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman