Man är ju klåpmek, kom och skratta

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Åkte till jobbet idag och hojen gick bra som vanligt. På vägen hem däremot tyckte jag att det knäppte ovanligt mycket från ventilerna, det var liksom något som lät lite högre än vanligt. Hinner kanske 1 km från jobbet och plötsligt pangar det om motorn, hann inte smälla mer än 3-4 gånger kanske innan jag var på koppling och dödaren och rullar till sidan. Det var en 70-väg för övrigt. Jag kollar runt hojen lite, vågar inte kliva av då det flyger bilar runtom. Då det mest lät som odämpat avgasljud av det lilla jag hann höra så vågar jag på mig att starta igen.

Hojen låter som en jävligt högljudd gräsklippare är väl bäst beskrivet, jag antar det är hål i avgaset någonstans men ljudet kommer nästan precis under tanken anar jag. Jag tar mig försiktigt hemåt, försöker att inte pressa hojen, kör höga växlar och en bit under hastighetsgränsen. Njuter annars av att låtsas man sitter på en jävligt cool sporthoj med fräsigt avgassystem som bara låter utav fan.

Väl hemma försöker jag undersöka var det kommer ifrån, sätter mig framför hojen och försöker ana avgaser eller lokalisera ljudet. Plockar av grenrören och försöker se dåliga packningar eller hål. Inget..

Hemma försöker man läsa på och hittar att man kan ju prova dra åt skruvarna lite så täpper läckan igen. Bäst att testa innan jag beställer nya packningar. Väl allting monterat igen så nej, låter fortfarande konstigt. Får för mig att känna på rören och ett är kallt, woohoo! Nu jäklar. River av tanken är där ligger en tändhatt och tändstift och floppar omkring som en nyfångad abborre. :huvet :gnissla :7peta :dummer

Inser att när man i vintras gjorde ventiljustering och kände sig duktig så trodde man att man bara behövde skruva dit tändstiften för hand med hylsan utan någon extra hävstång. De andra stiften var även på väg att skruva upp sig märkte jag...

Aja, nu har man lärt sig. Skönt det inte var allvarligare.

Nådens år -89 körde jag fräckt om en bil full med ungdomar, jämsides med bilen låter det plötsligt underligt och jag slår av. Fyrans stift dinglar i tändkabeln och jag dropkickar det på plats ( i vägrenen ) och kör om bilen 2 min senare med höger Stan Smith på tändhatten, med knät i axelhöjd. Death Before loose

Stift dras som jag lärt mej.. Skruvas i bott o dras 3/4 varv har aldrig varit med om att ett stift lossar.. Byter ändå rätt många på ett år åt vänner o bekantas bilar.

Finns säkert ett mer korekt sätt än detta med moment nyckel involverad:tummenupp

Jag, uberduktig på att tala om (mest för andra) hur man behandlar el, batterier etc..
På nyinhandlade hojen (juni -14)sitter ett nytt batteri, i våras skulle hojen in på vårkoll.
Glömmer tändningen på över natten, den där stora röda lampan som lyste på panelen var tydligen osynlig för mig..:va
Bottenlöst urladdat batteri, nu helt paj.
Några 100 spänn för ett nytt i går...
Karma?
Ska nog bli snällare...

Glömmer tändningen på över natten, den där stora röda lampan som lyste på panelen var tydligen osynlig för mig..:va
Bottenlöst urladdat batteri, nu helt paj.
Du måste ha en laddare med kräm för att få batteriet att "hosta igång" igen, ska normalt tåla en urladdning,
en liten CTEK klarar inte alltid att få igång ett djupurladdat batteri.

Du måste ha en laddare med kräm för att få batteriet att "hosta igång" igen, ska normalt tåla en urladdning,

CTEKs laddare är ju snarare intelligenta laddare och om batteriet har för låg spänning antar de att det är ett trasigt batteri och försöker inte ladda, om man inte har en laddare från dem som har en återupplivningsfunktion dvs...

Beror nog också på hur mycket man djupurladdar, här var det nog inemot en vecka.
Fick faktiskt igång acken, klarade två hela startförsök trots påstått "fulladaddat".
Inget man ger sig ut på vägarna med!

Har en liten, dum, laddare max 0.5A för återupplivande av mc-ackar och en större 6A för bil ackar..
Grovjobbet sköts sedan av en CTEK-kopia från Lidl, 6/12V 0.8A/3.5A. Nu 5-6 år gammal. Funkar bra.

BIKE i Thn sålde för några år sen ut torrladdade ackar billigt.
Köpte på mig ett antal, det var nämligen "riktiga ackar" antika såna med flytande vätska i! Såna tål djupurladdning böättre än "underhållsfria".
"Underhållsfri" = Om går sönder, kasta byt....

Om man laddar upp ett batteri samma dygn som det är bottnat helt till döden så blir skadan begränsad.
Det tappar kapacitet men kommer att fungera om det var ok innan.

Om det är flera dygn så är skadebilden på batteriet mycket värre och man bör planlägga nytt inköp

Beror nog också på hur mycket man djupurladdar, här var det nog inemot en vecka.
Fick faktiskt igång acken, klarade två hela startförsök trots påstått "fulladaddat".
Inget man ger sig ut på vägarna med!

Har en liten, dum, laddare max 0.5A för återupplivande av mc-ackar och en större 6A för bil ackar..
Grovjobbet sköts sedan av en CTEK-kopia från Lidl, 6/12V 0.8A/3.5A. Nu 5-6 år gammal. Funkar bra.

BIKE i Thn sålde för några år sen ut torrladdade ackar billigt.
Köpte på mig ett antal, det var nämligen "riktiga ackar" antika såna med flytande vätska i! Såna tål djupurladdning böättre än "underhållsfria".
"Underhållsfri" = Om går sönder, kasta byt....

Man kan väl dessutom polvända ett djupurladdat batteri och få liv i det igen. Men då ska det ju vara jävligt djupurladdat och inga skador på element eller ledare i batteriets celler.

Man kan väl dessutom polvända ett djupurladdat batteri och få liv i det igen. Men då ska det ju vara jävligt djupurladdat och inga skador på element eller ledare i batteriets celler.

Stämmer bra det. Kan ladda upp det polvänt och sedan tömma det med tex en lampa och sen ladda upp det rätt igen så kan man få liv i ett kasst batteri.
På mitt gamla jobb så tömde dom helt nya batterier och polvände dom fel innan dom användes. Anledningen till det var att batterierna satt ute i såna här tillfälliga trafikljus på hjul som man har vid vägbyggen, det var alltid någon som stal batterierna som satt i dom. Så på ren jävulskap så polvändes alla batterier ihop om att det skulle bli ett duktig gnistrande när dom försökte koppla in dom på "rätt" sätt och förstöra för tjuven :)

CTEKs laddare är ju snarare intelligenta laddare och om batteriet har för låg spänning antar de att det är ett trasigt batteri och försöker inte ladda, om man inte har en laddare från dem som har en återupplivningsfunktion dvs...

Jag har kopplat urladdade batterier till ett annat batteri nån minut, då får det upp nån volt i sig, och sen har CTEC :n tyckt att det var ok att ladda upp det igen

I
Stämmer bra det. Kan ladda upp det polvänt och sedan tömma det med tex en lampa och sen ladda upp det rätt igen så kan man få liv i ett kasst batteri.
På mitt gamla jobb så tömde dom helt nya batterier och polvände dom fel innan dom användes. Anledningen till det var att batterierna satt ute i såna här tillfälliga trafikljus på hjul som man har vid vägbyggen, det var alltid någon som stal batterierna som satt i dom. Så på ren jävulskap så polvändes alla batterier ihop om att det skulle bli ett duktig gnistrande när dom försökte koppla in dom på "rätt" sätt och förstöra för tjuven :)

Hm, kanske därför jag aldrig fick det att funka i RC bilarna ( med batterier jag snodde på vägbyggen )

Inser att när man i vintras gjorde ventiljustering och kände sig duktig så trodde man att man bara behövde skruva dit tändstiften för hand med hylsan utan någon extra hävstång. De andra stiften var även på väg att skruva upp sig märkte jag...

Aja, nu har man lärt sig. Skönt det inte var allvarligare.

Så du tänkte alltså att det räckte med att dra åt med fingertopparna då det är tändstiftet som antänder bensinen och skapar konstanta explosioner? :3freak:hihi:rofl

ang, batteriladd!

fick tips när jag köpte batteri senast att man kan koppla ihop ett nytt/laddat/fungerande batteri med ett urladdat. då ska tydligen batterierna balansera varandra och hamna på 50/50, kan ju vara värt ett försök om man som jag har en laddare som inte laddar batterier som har mindre en 3Volt i sig.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP