Åkte till jobbet idag och hojen gick bra som vanligt. På vägen hem däremot tyckte jag att det knäppte ovanligt mycket från ventilerna, det var liksom något som lät lite högre än vanligt. Hinner kanske 1 km från jobbet och plötsligt pangar det om motorn, hann inte smälla mer än 3-4 gånger kanske innan jag var på koppling och dödaren och rullar till sidan. Det var en 70-väg för övrigt. Jag kollar runt hojen lite, vågar inte kliva av då det flyger bilar runtom. Då det mest lät som odämpat avgasljud av det lilla jag hann höra så vågar jag på mig att starta igen.
Hojen låter som en jävligt högljudd gräsklippare är väl bäst beskrivet, jag antar det är hål i avgaset någonstans men ljudet kommer nästan precis under tanken anar jag. Jag tar mig försiktigt hemåt, försöker att inte pressa hojen, kör höga växlar och en bit under hastighetsgränsen. Njuter annars av att låtsas man sitter på en jävligt cool sporthoj med fräsigt avgassystem som bara låter utav fan.
Väl hemma försöker jag undersöka var det kommer ifrån, sätter mig framför hojen och försöker ana avgaser eller lokalisera ljudet. Plockar av grenrören och försöker se dåliga packningar eller hål. Inget..
Hemma försöker man läsa på och hittar att man kan ju prova dra åt skruvarna lite så täpper läckan igen. Bäst att testa innan jag beställer nya packningar. Väl allting monterat igen så nej, låter fortfarande konstigt. Får för mig att känna på rören och ett är kallt, woohoo! Nu jäklar. River av tanken är där ligger en tändhatt och tändstift och floppar omkring som en nyfångad abborre.

Inser att när man i vintras gjorde ventiljustering och kände sig duktig så trodde man att man bara behövde skruva dit tändstiften för hand med hylsan utan någon extra hävstång. De andra stiften var även på väg att skruva upp sig märkte jag...
Aja, nu har man lärt sig. Skönt det inte var allvarligare.
Hojen låter som en jävligt högljudd gräsklippare är väl bäst beskrivet, jag antar det är hål i avgaset någonstans men ljudet kommer nästan precis under tanken anar jag. Jag tar mig försiktigt hemåt, försöker att inte pressa hojen, kör höga växlar och en bit under hastighetsgränsen. Njuter annars av att låtsas man sitter på en jävligt cool sporthoj med fräsigt avgassystem som bara låter utav fan.
Väl hemma försöker jag undersöka var det kommer ifrån, sätter mig framför hojen och försöker ana avgaser eller lokalisera ljudet. Plockar av grenrören och försöker se dåliga packningar eller hål. Inget..
Hemma försöker man läsa på och hittar att man kan ju prova dra åt skruvarna lite så täpper läckan igen. Bäst att testa innan jag beställer nya packningar. Väl allting monterat igen så nej, låter fortfarande konstigt. Får för mig att känna på rören och ett är kallt, woohoo! Nu jäklar. River av tanken är där ligger en tändhatt och tändstift och floppar omkring som en nyfångad abborre.




Inser att när man i vintras gjorde ventiljustering och kände sig duktig så trodde man att man bara behövde skruva dit tändstiften för hand med hylsan utan någon extra hävstång. De andra stiften var även på väg att skruva upp sig märkte jag...
Aja, nu har man lärt sig. Skönt det inte var allvarligare.