Malmö - Trevligt ställe

Status
Ej öppen för fler svar.
På sätt och vis bär man själv ett ansvar, att försöka att inte hamna i en sådan situation där man kan riskera hamna i konflikt, men det ultimata ansvaret är på den som håller i det rykande vapnet

Sålänge du inte har pengar, egen restaurang, egen firma eller barn som går i kommunal skola så kan du nog vara lugn.
Och glöm inte att titta bort om polisen söker ev. vittnen.

Touché #2!

Just fin solidaritet när man inte kan sätta sig in i de drabbades situation :rolleyes:

Absolut, i dessa fall är det way beyond lokalbrist. Det finns nog ingen som tror att grovt kriminella skulle sluta skjuta varandra för att kids får en lokal eller meningsfull tillvaro.
Men tänk om de har fått dela rum med en brorsa. Då är det väl ok?

Fast det ena utesluter väl inte det andra?! :va: Det finns ju inget som ursäktar individens handlingar. I det enskilda fallet är det ju alltid individens val, handlingar och även ansvar...

Vad vet vi? Den där killen kanske har gått runt och hotat och bötat en jäkla massa stackars ungar och gjort deras liv i området och skolan till ett helvete. Visst, ge honom en till chans/ultimatum men sen får man ta konsekvenserna om man spelar spelet. Du tror väl inte att nån mördas för en kastad smällare?

Visst, ge honom en till chans/ultimatum men sen får man ta konsekvenserna om man spelar spelet.
Så då tycker du att det finns saker som ursäktar att någon avrättar en tonåring på öppen gata?
Jag tycker det är osmakligt att du antyder att en femtonåring förtjänar att skjutas med 6 skott i huvudet.
Nu är ju jag sån där blockflöjtare men jag anser inte att en femtonåring någonsin förtjänar att avrättas kallblodigt på öppen gata. Det gör ingen f.ö. i ett civiliserat land.

Å andra sidan är jag inte förvånad, empati är ju inte din paradgren.

Ja, de tänkbara motiven verkar ju rätt snarlika när det gäller att motivera någon att skjuta ihjäl en person med sex skott. Jag hade nog blivit lika upprörd av att få en nyårssmällare på mig som av att se den som hotat och misshandlat mig gå fri...

"Ardiwan Samir har varit misstänkt för misshandel och flera olaga hot. Bara fyra dagar före mordet avskrevs målet"

"En annan teori är att han dödades som hämnd för att han kastat smällare på nyårsnatten. "

Du tror väl inte att nån mördas för en kastad smällare?

T.o.m du borde kunna utläsa vad jag tror av mitt tidigare inlägg även om det innehåller en svag ton av sarkasm vilket kanske gör det det snäppet mer svårtolkat än om det hade varit helt befriat från detta..

Så då tycker du att det finns saker som ursäktar att någon avrättar en tonåring på öppen gata?
Jag tycker det är osmakligt att du antyder att en femtonåring förtjänar att skjutas med 6 skott i huvudet.
Nu är ju jag sån där blockflöjtare men jag anser inte att en femtonåring någonsin förtjänar att avrättas kallblodigt på öppen gata. Det gör ingen f.ö. i ett civiliserat land.

Å andra sidan är jag inte förvånad, empati är ju inte din paradgren.

Jag må bli kallad barbar nu, men om du som 15-åring redan lyckats skramla ihop en drös anmälningar mot dig som gäller så roliga saker som våld mot tjänsteman, olaga hot osv. så kan man ju nästan förutsätta att det kommer fortsätta på samma spår för att sedan eskalera ytterligare. Men vi slipper ju det bekymret nu, dina skattepengar kan gå till bra saker som skola och äldreomsorg istället för blockflöjtsterapi åt en otacksam invandrare i Rosengård eller sjukvård åt dom oskyldiga personer som råkat hamna i vägen för honom och hans polare. Bra va! :tummenupp

Nej, lika lite som det finns något som ursäktar att någon eldar bilar, kastar sten på poliser, stjäl mobiltelefoner av ungdomar, bötar och uttalar dödshot.

Dvs sånt som han hade sysslat med innan han blev skjuten med två skott i huvudet.

Att kallblodigt skjuta ner en 15 år gammal kille framför fullt med vittnen som allihopa säger sig haft ryggen till. Det är något som inte står rätt till. Inte ens på nyårsafton hade man misstagit pistolskott från ett par meters håll utan att vända sig om. Låter ju befängt att någon skulle skjutas ner för att ha kastat smällare. Sedan kan man inte skylla allt på samhället heller. Det finns ett individansvar också. Det tycks många gånger glömmas bort. Alla ropar efter den enklaste lösningen. Men om man tänker efter lite så inser man att det är ett komplext problem att integrera folk från olika kulturer och social bakgrund. Det vore märkligt om inte motsättningar uppstod, när inte ens svenskarna själva kan hålla sams i socialt utsatta områden med hög arbetalöshet.

Det var sånt killen som blev skjuten hade sysslat med, men det ville väl pappan att man skulle ursäkta/bortse ifrån.

Ville han?

Enligt ditt resonemang får inte föräldrar till en våldtagen flicka yppa orden:
- "Regeringen måste ta krafttag mot sexualbrotten!"
....om det visar sig att tjejen varit slampig för då skall föräldrarna knipa käft och inse att ansvaret borde legat hos dem att lära tjejen leva mer anständigt istället för att "klaga på regeringen"...

Att vilja att samhället skall jobba mot fler mord på öppen gata är väl knappast samma sak som att säga att en skjuten person är en ängel och att det är regeringens fel att denne sköts?!

Det är märkligt, det är så noga att hela tiden peka på att individen är ansvarig men däremot straffar ni gärna i grupp.
- Det var minsann den skjutnes eget fel och anklaga inte andra än de inblandade men för säkerhets skull ser vi till att utvisa alla invandrare som grupp för då slipper vi sånt här!

Ville han?

Enligt ditt resonemang får inte föräldrar till en våldtagen flicka yppa orden:
- "Regeringen måste ta krafttag mot sexualbrotten!"
....om det visar sig att tjejen varit slampig för då skall föräldrarna knipa käft och inse att ansvaret borde legat hos dem att lära tjejen leva mer anständigt istället för att "klaga på regeringen"...

Att vilja att samhället skall jobba mot fler mord på öppen gata är väl knappast samma sak som att säga att en skjuten person är en ängel och att det är regeringens fel att denne sköts?!

Det är märkligt, det är så noga att hela tiden peka på att individen är ansvarig men däremot straffar ni gärna i grupp.
- Det var minsann den skjutnes eget fel och anklaga inte andra än de inblandade men för säkerhets skull ser vi till att utvisa alla invandrare som grupp för då slipper vi sånt här!

Din liknelse med våldtäkt haltar mer än lovligt.
Om deras dotter blir känd för att vara slampa är väl snarare ungefär samma nivå...

Har man hotat, misshandlat och levt rövare får man skylla sig själv när svinhugget går igen...

Däremot tycker jag väl inte att de flesta förtjänar att mördas. Den här 15åringen förtjänade mer att få knäskålarna krossade eller något liknande.

Har man hotat, misshandlat och levt rövare får man skylla sig själv när svinhugget går igen...

Oavsett hur slampig någon varit ligger skulden på våldtäktsmannen. Offrets liv och leverne kan vara en del av förklaringen till det inträffade men fortfarande ursäkter det inte gärningsmännen, ansvaret ligger fortfarande på dem.

Nej, en femtonåring får ALDRIG skylla sig själv när han skjuts på öppen gata. Det kan finnas förklaringar till att detta inträffat. Det kan finnas mer eller mindre goda motiv till att han sköts men återigen:
- Det finns INGA ursäkter till att en ung kille skjuts ihjäl på öppen gata, bara mer eller mindre goda förklaringar.

Oavsett hur slampig någon varit ligger skulden på våldtäktsmannen. Offrets liv och leverne kan vara en del av förklaringen till det inträffade men fortfarande ursäkter det inte gärningsmännen, ansvaret ligger fortfarande på dem.

Nej, en femtonåring får ALDRIG skylla sig själv när han skjuts på öppen gata. Det kan finnas förklaringar till att detta inträffat. Det kan finnas mer eller mindre goda motiv till att han sköts men återigen:
- Det finns INGA ursäkter till att en ung kille skjuts ihjäl på öppen gata, bara mer eller mindre goda förklaringar.

Ibland har man bara sig själv att skylla. Jag är ganska trött på allt ursäktande med att det är synd om folk eller inte deras fel. Rör man sig i kriminella kretsar råkar man ut för kriminalitet.
Det är lite samma sak som att man faktiskt får skylla sig själv när man smäller bilen om man kör rattfull, eller invalidiserar sig själv när man klotar med hojen när man kör som en dåre.

Däremot tycker jag väl inte att de flesta förtjänar att mördas. Den här 15åringen förtjänade mer att få knäskålarna krossade eller något liknande.

Har det framkommit motiv varför han sköts ner kallblodigt som går att förstå eller ens motivera på något sjukt sätt? Läste något om att han var misstänkt för misshandel och olaga hot, men vet vi mer egentligen tillräckligt mycket för att dra slutsatsen att han ens förtjänade krossade knäskålar?

Sedan är det synd om man hänger upp sig på just det här mordet, när det hänt fyra till som var rena avrättningarna de också.

Det är väl de vuxna som är ansvariga för uppfostran under uppväxten?Men föräldrarna är kanske frånvarande och lärarna de får ju inte ens ta mobilerna från ungarna så hur ska det bli

Har det framkommit motiv varför han sköts ner kallblodigt som går att förstå eller ens motivera på något sjukt sätt? Läste något om att han var misstänkt för misshandel och olaga hot, men vet vi mer egentligen tillräckligt mycket för att dra slutsatsen att han ens förtjänade krossade knäskålar?

Sedan är det synd om man hänger upp sig på just det här mordet, när det hänt fyra till som var rena avrättningarna de också.

Fallen mot honom lades ju ner pga att han var under 15 när det begav sig, inte pga brist på bevis.
Men nu var det inte specifikt den här muppen jag pratade om utan mer rent allmänt att om man gör korkade saker så får man skylla sig själv när dåliga saker händer en.

Status
Ej öppen för fler svar.
Back