Malmö - Trevligt ställe

Status
Ej öppen för fler svar.
Men tillräckligt för att inte gilla stället:) Bara stämningen i stan är så annorlunda mot andra städer, det känns som att folk är allmänt rädda och mer eller mindre arga... Kul att vistas där då...:död

Blir så när det är en massa roppetuffa tattare springer runt och hoppar på folk oprovocerat. Efter man blivit påhoppad några gånger blir man lite "på spänn" för man vill inte bli överraskad nästa gång.

Alla jag känner från Lund har också samma uppfattning. Det är märkligt för ingen jag känner från Malmö tycker så.

Har en kompis som bor på Seved och hon har inte upplevt några problem större där än där de bodde i Linköping - nu har det varit mycket senaste veckorna och hon är utomlands sen mitten på september så hon kanske har missat det värsta.

Jag tycker personligen att mediabilden är grymt uppblåst men å andra sidan bor jag inte heller där.

Den generella uppfattningen bland skåningar, inte bara lundensare, verkar vara att malmö är ett ghetto. Spelar ingen större roll var man befinner sig eller vem man pratar med, malmö är en håla. Det finns dock ett ställe där samtliga försvarar malmö och tycker att stan är så fin och underbar... Vilket ställe är då det tro? Just det, Malmö:D

Visst, rivaliteten mellan Lund och Malmö i all ära. Men när de allra flesta, utom just malmö, är överens om att malmö är ett jävla ställa, då bör man börja fundera på vad det egentligen är som pågår där... Jag menar, om de enda som försvarar stället är ganska så kraftigt partiska, vad säger det om försvaret?:D

Själv är jag inte Lundensare. Bor i en liten byhåla som förvisso till hör Lunds kommun (och ursprungligen är jag från Uppsala), men jag känner mig inte särskilt engagerad i hela Lund/Malmö-debatten. Jag tycker bara, baserat på egna erfarenheter, att malmö är en genuint dålig stad:)

Den generella uppfattningen bland skåningar, inte bara lundensare, verkar vara att malmö är ett ghetto.
Har väldigt svårt att tänka mig att det är den "generella" uppfattningen, har hört det från oerhört få jag träffat/känner och då kommer jag ändå ursprungligen från en inavlad håla full av nazister och rasister i Skåne.

Även Linköping har slumkvarter. Antar att hon bodde där ..

Villa i Vidingsjö, inte vad jag kallar slum direkt...

Den generella uppfattningen bland skåningar, inte bara lundensare, verkar vara att malmö är ett ghetto. Spelar ingen större roll var man befinner sig eller vem man pratar med, malmö är en håla. Det finns dock ett ställe där samtliga försvarar malmö och tycker att stan är så fin och underbar... Vilket ställe är då det tro? Just det, Malmö:D

Visst, rivaliteten mellan Lund och Malmö i all ära. Men när de allra flesta, utom just malmö, är överens om att malmö är ett jävla ställa, då bör man börja fundera på vad det egentligen är som pågår där... Jag menar, om de enda som försvarar stället är ganska så kraftigt partiska, vad säger det om försvaret?:D

Jag vill inte heller bo i Malmö, av flera anledningar där kriminaliteten är en men det finns en gråskala mellan att tycka att mediebilden är rättvis och att tycka Malmö är ett bra ställe.

Liksom Malmöbor är, enligt min erfarenhet, Lundabor också kraftigt partiska. De jag känner från längre norrut är inte alls lika starkt emot Malmö även om de inte heller tycker att det är en toppenstad - men å andra sidan finns det få såna städer.

Bott i såväl Lund som Malmö, visserligen rätt lång tid emellan. Gillar båda, av olika skäl. Ska man säga något så har alltid Malmö varit mer Chicago men Lund håller på att chansera, förlora det lundaspecifika och det i en allt raskare takt.

Tur det är nära till Köpenhamn!

Har väldigt svårt att tänka mig att det är den "generella" uppfattningen, har hört det från oerhört få jag träffat/känner och då kommer jag ändå ursprungligen från en inavlad håla full av nazister och rasister i Skåne.

Ok, olika erfarenheter där... Jag hör det i stort sett hela tiden, och då träffar jag ändå en ganska blandad skara människor både på fritiden och i arbetet... Men men, så kan det vara.

Jag vill inte heller bo i Malmö, av flera anledningar där kriminaliteten är en men det finns en gråskala mellan att tycka att mediebilden är rättvis och att tycka Malmö är ett bra ställe.

Liksom Malmöbor är, enligt min erfarenhet, Lundabor också kraftigt partiska. De jag känner från längre norrut är inte alls lika starkt emot Malmö även om de inte heller tycker att det är en toppenstad - men å andra sidan finns det få såna städer.

Aldrig sagt att mediabilden av malmö är rättvis, media tenderar ju som bekant att blåsa upp precis vad som helst... Däremot tycker jag inte att mediabilden är helt off heller, för malmö är, i mitt tycker baserat på egna och bekantas erfarenheter, en jävligt nergången stad. Visst, det är knappast ett enda stort gängkrig där civila fruktar för sina liv så fort de lämnar hemmets trygga vrå. Men det är fan inte en safe miljö heller, tvi vale för det stället...:näsblod Säkert, Lundabor tycker ju att Lund är det bästa som finns. Däremot tycker jag, som opartisk utomstående upplänning, att lund är en fan så mycket trevligare stad än malmö:) Visst har lund sina brister, vilken stad har inte det? Men i jämförelse med malmö är Lund snudd på perfekt...;)

Last edited:
Men det är fan inte en safe miljö heller, tvi vale för det stället...:näsblod

Det är ju inte konstigt, irakier mfl. känner sig inte hemma om det inte är lite stök, kastar sten och så, de gör det bara lite hemtrevligt -efter sina mått, en kulturskillnad helt enkelt :D

[YOUTUBE-ID]pOCUE-JLyZ8[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]YUHadpsxuQg[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Det är ju inte konstigt, irakier mfl. känner sig inte hemma om det inte är lite stök, kastar sten och så, de gör det bara lite hemtrevligt -efter sina mått, en kulturskillnad helt enkelt :D

Ingen hemlighet att muslimerna är en väldigt rasistiskt folkgrupp.
Dom är inte rädda för att ta till vapen för att tvinga andra människor att tänka som dom själva göra. Hatet mot judarna är ett mycket tydligt exempel. Med ökad musliminvandring så ökar även antalet rasister då det är muslimerna som står för rasismen.

Kanske värt att fundera på nu när massinvandringen av muslimer är enorm. En dag när dom bara blir tillräckligt många kommer dom börja bränna ned kyrkor och tvinga svenskarna att konvertera till muslimer.

Sverige är ett drömland för invandrarna då många svenskar inte vågar yttra sig negativt om invandringen då de tror att det är rasistiskt att ställa krav på invandringen. Dock så börjar denna 'politiskt inkorrekta' uppfattning att raderas.

SD är verkligen ett parti som kommer växa och verkligen behöver växa för det är det enda partiet så faktiskt vågar stå upp för svenkarnas rättigheter i sitt svenskarnas eget land.

Ni som tycker att muslimerna är fredliga och tolerant kan prova att åka ned till Egypten och bygga kyrkor och sedan berätta hur väl ni blev bemöta.

Last edited:
Ni som tycker att muslimerna är fredliga och tolerant kan prova att åka ned till Egypten och bygga kyrkor och sedan berätta hur väl ni blev bemöta.

Hehe

Var femte minut dödas en kristen för sin tro

Det är talande att en genomsnittlig svensk aldrig har hört siffran. Ingen europé heller, för den delen. När religionsforskaren Massimo Introvigne använde uppgiften på en konferens om religionsdialog i början av juni framstod det som en nyhet.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/var-femte-minut-dodas-en-kristen-for-sin-tro_6541085.svd

För mig var det tills nu en hemlighet att muslimer är en folkgrupp.

...och att en folkgrupp kan vara rasistiskt.

du är väldigt petig då du förstår poängen...

hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hets_mot_folkgrupp

För mig var det tills nu en hemlighet att muslimer är en folkgrupp.

...och att en folkgrupp kan vara rasistiskt.

precis sådär gör man likt politikerna för att låta SD växa

:vikanintevaramediendebattdärSDärmedfördeärsååååhemska

Last edited:
du är väldigt petig då du förstår poängen...

hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hets_mot_folkgrupp

precis sådär gör man likt politikerna för att låta SD växa

:vikanintevaramediendebattdärSDärmedfördeärsååååhemska

Du missförstår. Jag påpekar det för att jag tror inte att ogenomtänkta kategoriseringar gynnar debatten/diskussionen. Man måste vara noga med vad det är man diskuterar och komplexiteten i problemet. Allt annat är att ge luft åt "hatarna" som tror man kan röka ut varenda feltänkare och medelst prygling på torget ställa allt till rätta.

Jag är för en tydlig konsekvenspedagogik som talar om vad vi som samhälle och medborgare tolererar eller ej, (inför speciallagar om nödvändigt). Till detta hör inte enstaka handgemäng eller hathandlingar som att ge sig på byggnader eller etnisk/ideologisk rensning, vilket inte sällan förordas av enstaka smått imbecilla individer på forumet. Det leder enkom till att våldet trappas upp och min gissning är att vi som levt i fred i hundratals år inte har en aning om hur långt de som upplevt annat kan vara beredda att gå.

Förstår du varför jag reagerar?

Du missförstår. Jag påpekar det för att jag tror inte att ogenomtänkta kategoriseringar gynnar debatten/diskussionen. Man måste vara noga med vad det är man diskuterar och komplexiteten i problemet. Allt annat är att ge luft åt "hatarna" som tror man kan röka ut varenda feltänkare och medelst prygling på torget ställa allt till rätta.

Jag är för en tydlig konsekvenspedagogik som talar om vad vi som samhälle och medborgare tolererar eller ej, (inför speciallagar om nödvändigt). Till detta hör inte enstaka handgemäng eller hathandlingar som att ge sig på byggnader eller etnisk/ideologisk rensning, vilket inte sällan förordas av enstaka smått imbecilla individer på forumet. Det leder enkom till att våldet trappas upp och min gissning är att vi som levt i fred i hundratals år inte har en aning om hur långt de som upplevt annat kan vara beredda att gå.

Förstår du varför jag reagerar?

Jo jag förstår men du är så noggrann att det inte leder någon vart, än värre politikerna fjantar runt med att SD vill man inte prata med osv., de kan ju fortsätta så som ingenting har hänt, SD blev faktiskt invalda i riksdagen, men det kanske de inte har fattat än....

Förr eller senare blir det konsekvenser, Reepalu är väl först ut, vore intressant se vilka som tycker t han ska avgå bara för att han har en åsikt

"Det var inte en dag för tidigt. Håller med dig fullständigt, någon jävla ordning måste det vara i ett parti. Det går inte att hålla på att dalta som det har gjorts i evinnerliga tider."

"Mina föräldrar, syskon och släktingar har alltid röstat på er. Efter ditt uttalande har ni tappat oss. Vill se din avgång."

Det som ligger bakom brevfloden är Reepalus utspel i förra veckan. Han förslog då ett provmedborgarskap för att underlätta utvisningen av nyanlända som begår brott. Förslaget kom efter att mediauppmärksammat oroligheter på Seved i Malmö, rapporterar Sveriges radio.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1558811/Reepalu-vacker-reaktioner.html

Jo jag förstår men du är så noggrann att det inte leder någon vart, än värre politikerna fjantar runt med att SD vill man inte prata med osv., de kan ju fortsätta så som ingenting har hänt, SD blev faktiskt invalda i riksdagen, men det kanske de inte har fattat än....

Vad gaggar du med mig om SD för? Nåt jag missar? (Inte otroligt isf).

Vad gaggar du med mig om SD för? Nåt jag missar? (Inte otroligt isf).

ja gaggar inte med dig om SD, SD handlade ju om politikernas sätt att hantera SD, ifall man lägger sig på nivån att markera ordfel, en bokstav för mycket osv. istället för att hålla sig till saken når man ungefär samma resultat politikerna gör -sopa saken under mattan hela tiden.

Alla jag känner från Lund har också samma uppfattning. Det är märkligt för ingen jag känner från Malmö tycker så.

Har en kompis som bor på Seved och hon har inte upplevt några problem större där än där de bodde i Linköping - nu har det varit mycket senaste veckorna och hon är utomlands sen mitten på september så hon kanske har missat det värsta.

Jag tycker personligen att mediabilden är grymt uppblåst men å andra sidan bor jag inte heller där.

Tack! Bästa inlägget i tråden! Jag bor i malmö och det cirkulerar så mycket skitsnack att klockorna stannar. Folk verkar ju tro att man blir rånad om man skall gå ner på ica och handla mjölk. Är även från landskrona från början och det skulle ju vara så hemskt (eller?). Tycker både landskrona och malmö är trevliga städer med öppna, varma människor och bra stämning. Precis som du säger är det ofta folk från rikare kringkommuner (som dessutom själv inte varit i eller undviker malmö) som tror det är så hemskt (lund, helsingborg). Var kommer alla trångsynta fördomar ifrån ?!

ja gaggar inte med dig om SD, SD handlade ju om politikernas sätt att hantera SD, ifall man lägger sig på nivån att markera ordfel, en bokstav för mycket osv. istället för att hålla sig till saken når man ungefär samma resultat politikerna gör -sopa saken under mattan hela tiden.

Ok, nu tror jag vet vad du far efter.

Det är en väsentlig skillnad på att se muslimer som en homogen folkgrupp eller som kulturellt (sekulariserade) och religiöst (aktivt trosutövande) hemmahörande i en rad olika folkgrupper.(Precis som med andra religioner, ideologier och ismer).

Lite mer än att jag bara märker ord, enligt mitt ringa förmenanade.

Det andra var bara en gratispoäng jag givetvis kunde låtit vara. Jag föll.:(

Ok, nu tror jag vet vad du far efter.

Det är en väsentlig skillnad på att se muslimer som en homogen folkgrupp eller som kulturellt (sekulariserade) och religiöst (aktivt trosutövande) hemmahörande i en rad olika folkgrupper.(Precis som med andra religioner, ideologier och ismer).

Lite mer än att jag bara märker ord, enligt mitt ringa förmenanade.

Det andra var bara en gratispoäng jag givetvis kunde låtit vara. Jag föll.:(

nu blev det mycket muslimer, någon skrev att testa bygga en kyrka i egypten och se hur du blir bemött, tanke var väl mer att jämföra hur relativt bra vi ändå bemöter dem i Sverige istället för att säga vi är så rasistiska osv. fy på oss -i bästa sverige anda :D

Tack! Bästa inlägget i tråden! Jag bor i malmö och det cirkulerar så mycket skitsnack att klockorna stannar.

Nu blir man lite förrvirrad, judarna flyr, dagisstängs för barnens och personalens säkerhet etc., Bushido säger att det inte är så bra, du får det låta som det är himlen.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Back