Malmö - Trevligt ställe

Status
Ej öppen för fler svar.
Nu blir man lite förrvirrad, judarna flyr, dagisstängs för barnens och personalens säkerhet etc., Bushido säger att det inte är så bra, du får det låta som det är himlen.

Vet inte riktigt hur man skall tolka vad du skriver. Men för debattens skulle väljer jag att tolka det som en seriös undran och inte pubertal internet-sarkasm.

Så; På vilket sätt tolkar du det jag skriver som att malmö skulle vara himlen? Är det himlen för att jag tycker att folk generellt sett är trevliga i malmö? Din tolkning får stå för dig. Jag skrev bara att jag trivs här (och många andra med mig... faktum är att jag sånär som på några studenter från lund ännu inte träffat någon skåning som INTE tycker om malmö), om du blir provocerad av det är det inte så mycket jag kan göra åt. Eller man kanske skall hålla sig utanför tråden om man inte delar åsikt med SD-mobben?
Hur kommer det sig att de som verkar tycka mest illa om malmö är de som sällan (eller aldrig) är i malmö?

Nu blir man lite förrvirrad, judarna flyr, dagisstängs för barnens och personalens säkerhet etc., Bushido säger att det inte är så bra, du får det låta som det är himlen.

Får han?:va

Eller så kanske han placerar Malmö någonstans på den där "gråskalan" som imaster nämnde i det inlägg han citerade.

Det kan ju faktiskt vara så att väldigt många inte anser att Malmö är varesig himmel eller helvete utan placerar det på den ganska breda skalan däremellan...
Medan de som har PI som startsida är totalt blinda för allt som rör Malmö om det inte nämns där finns det säkert de som försöker förringa och blunda för allt som händer i Malmös problemområden...

De flesta av oss tror jag nog hamnar någonstans däremellan och ser Malmö som en stad som inte är vare sig himmel eller helvete utan en stad som har sina högst påtagliga problem men fortfarande är en stad som vilken som helst för den stora majoriteten som bor där.

Folk skriker som sagt högt när media försöker måla en bild av alla sporthojsförare som GR-wannabes utan hänsyn.
- "Smutskasta inte ett helt kollektiv!!!!"

Folk blir upprörda när media målar ut fotbollssupportrar som huliganer..
- "Låt inte en liten klick förstöra för oss alla som älskar fotboll!"

När det gäller problemområden och invandrare däremot så målas det med bred pensel, eller ännu hellre, flygbombas med färg. Där är problemen med något hundratal ligister plötsligt ett kollektivt ansvar och något som kännetecknar hela staden, utan urskiljning....

Vet inte riktigt hur man skall tolka vad du skriver. Men för debattens skulle väljer jag att tolka det som en seriös undran och inte pubertal internet-sarkasm.

Så; På vilket sätt tolkar du det jag skriver som att malmö skulle vara himlen? Är det himlen för att jag tycker att folk generellt sett är trevliga i malmö? Din tolkning får stå för dig. Jag skrev bara att jag trivs här (och många andra med mig... faktum är att jag sånär som på några studenter från lund ännu inte träffat någon skåning som INTE tycker om malmö), om du blir provocerad av det är det inte så mycket jag kan göra åt. Eller man kanske skall hålla sig utanför tråden om man inte delar åsikt med SD-mobben?
Hur kommer det sig att de som verkar tycka mest illa om malmö är de som sällan (eller aldrig) är i malmö?

ja det låter som vilken stad som helst när du beskriver det och media och andra ger en annan bild, något måste väl ändå vara inte helt bra när reepalu vågar sig på ett sådant uttalande då han nog visste att det inte skulle vara ett populärt uttalande, har bara varit kort i malmö ett par gånger så jag kan inte säga ifall bilden av malmö stämmer.

edit:mitt minne av malmö är att det var slummigt i city, taxichaffisen var otrevlig och ville ha 600 kr(det var 13 år sen) från flyget till city :näsblod

Last edited:
ja det låter som vilken stad som helst när du beskriver det och media och andra ger en annan bild, något måste väl ändå vara inte helt bra när reepalu vågar sig på ett sådant uttalande då han nog visste att det inte skulle vara ett populärt uttalande, har bara varit kort i malmö ett par gånger så jag kan inte säga något.

Det är väl ändå en väsentlig skillnad mellan himeln och "vilken stad som helst"?
I min värld är malmö en stad som vilken annan som helst. Den har sina bra sidor, den har sina dåliga sidor. Media är media, bör inte komma som någon nyhet för någon 2011. Folk som sällan eller aldrig är i malmö verkar ju tro att det är fullständig vilda västern här nere... ungefär lika befängt som att jag skulle tro att det ständigt mördas poliser i malexander eller att utrikesministrar knivhuggs på löpande led i stockholm.
Du avslutar ju ditt inlägg med precis det jag vill ha fram - "har bara varit kort i malmö ett par gånger så jag kan inte säga något" ... ändå är det ju precis det de flesta gör?

edit:mitt minne av malmö är att det var slummigt i city, taxichaffisen var otrevlig och ville ha 600 kr(det var 13 år sen) från flyget till city

Slummigt mitt i city? Kan hålla med om att för 10-15 år sedan var det relativt nedgånget, men på senare tid har malmö fått ett rejält facelift. Knappast samma stad längre. Angående taxichauffören ... är dom inte alltid otrevliga? :D

Last edited:
Får han?:va

Eller så kanske han placerar Malmö någonstans på den där "gråskalan" som imaster nämnde i det inlägg han citerade.

eller så är det en smakfråga han tyckte landskrona var bra också
, en del araber på youtube tycker det är som hemma.

kanske skulle göra ett återbesök i malmö och se vad man tycker :gnissla irakinvasionen har varit sen sist jag var där

edit:mitt minne av malmö är att det var slummigt i city, taxichaffisen var otrevlig och ville ha 600 kr(det var 13 år sen) från flyget till city :näsblod

Om det sammanfattar dina erfarenheter och dina kunskaper om Malmö undrar jag varför du är så angelägen att få alla andra, även de som bor där, att samlas kring "din" bild av Malmö som en skitstad?! :va

eller så är det en smakfråga han tyckte landskrona var bra också
, en del araber på youtube tycker det är som hemma.

kanske skulle göra ett återbesök i malmö och se vad man tycker :gnissla irakinvasionen har varit sen sist jag var där

Antar att du varit i landskrona en hel del eller?

Folk som sällan eller aldrig är i malmö verkar ju tro att det är fullständig vilda västern här nere...

Ja men så är det väl, minns när dirty dräggels härjade runt och det har väl inte blivit bättre sen dess, när jag var där hann jag inte mer än sätta mig i taxi från flyget så blev det otrevligt :D :näsblod

Om det sammanfattar dina erfarenheter och dina kunskaper om Malmö undrar jag varför du är så angelägen att få alla andra, även de som bor där, att samlas kring "din" bild av Malmö som en skitstad?! :va

jag vill inte att någon ska tycka något, jag har bara sett media och den här tråden sen jag gav bara mitt korta intryck av malmö och jag skrev hur kort intryck jag har av malmö så inget att hänga upp sig på, du kan ge ett betyg på paris eller vad som utan att man blir upprörd då det är din uppfattning.

nej, adnan och andra härjar där så med pansarbil och eskort så kanske jag gör ett besök där :D

det här, adnan och ett svtklipp är vad jag sett från landskrona

[YOUTUBE-ID]eM-iLS-rs1g[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]MeVYuNppp0Q[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
du kan ge ett betyg på paris eller vad som utan att man blir upprörd då det är din uppfattning.

Ja, självklart kan jag uttrycka MIN åsikt om Paris men jag kommer inte börja ifrågasätta parisbornas egna åsikter med argumentet att jag minsann sett något på Youtube som motsäger parisbornas egna uppfattning....

Ja, självklart kan jag uttrycka MIN åsikt om Paris men jag kommer inte börja ifrågasätta parisbornas egna åsikter med argumentet att jag minsann sett något på Youtube som motsäger parisbornas egna uppfattning....

jag frågar ju precis om det man hör och ser stämmer.

får nog göra en poll om huruvida det är bra eller dåligt i malmö :D

Lite kul att se hur många malmöbor som tycker att Malmö är trevligt.
Det är en åsikt jag hört många gånger, ofta triggad av att någon kritiserat tillståndet där.
När sedan malmöborna är på besök i verkligheten (dvs lämnar Malmö) så förvånas de över handlingsfriheten i andra samhällen.
De har sakta vant sig vid att undvika vissa områden, inte väcka uppmärksamhet, inte lämna något utan uppsikt.
För bara några veckor sedan fick jag övertyga en nybliven jakthundsägare om att det visst går att lämna bilen i vägkanten utanför Allerum utan att någon eldar upp den...

När sedan malmöborna är på besök i verkligheten (dvs lämnar Malmö) så förvånas de över handlingsfriheten i andra samhällen.

det handlar kanske vad man är van vid, en del tycker att malmö och landskrona är trevligt, en från irak känner sig hemma i Malmö osv. osv. jag är inte säker på att jag skulle trivas i malmö

så några kastar sten för att känna sig hemma och inte vara helt vilsna :D :rolleyes:

Jag sitter och pratar i telefon hela dagarna, med folk från hela Sverige. Malmö, Lund,Landskrona. Det spelar ingen roll. Alla Skåningar är skitdryga, otrevliga och snåla som faan, de slås bara av Göteborgarna om platsen för otrevligaste folket i Sverige.

Hm, är det inte du som brukar förkasta egen erfarenhet och istället hänvisa till statistik? I denna tråden har du fått bägge delarna men det duger tydligen inte. :va

Angående egna erfarenheter så ska väl tilläggas också att det alltid finns en risk att bli subjektiv och hemmablind när det gäller sin egna hemstad. Särskilt om man aldrig bott någon annanstans.

Jag sitter och pratar i telefon hela dagarna, med folk från hela Sverige. Malmö, Lund,Landskrona. Det spelar ingen roll. Alla Skåningar är skitdryga, otrevliga och snåla som faan, de slås bara av Göteborgarna om platsen för otrevligaste folket i Sverige.

Det är nog för att du pratar stockholmska ;)

Last edited:
Ni som tycker att muslimerna är fredliga och tolerant kan prova att åka ned till Egypten och bygga kyrkor och sedan berätta hur väl ni blev bemöta.

Jag åkte nyss ner till Somalia/Etiopien och byggde, inte kyrkor, men ändå. Somalierna var väldigt förstående för att vi hade annan kultur än dem. De körde på med sina slöjor, långbyxor och långärmade tröjor i 45-gradiga värmen.

Vi jobbade i shorts och bar överkropp.

99% muslimer, och det enda vi fick tillsagt var från en muslimsk lokal kvinna som var lite chef därnere, hon tyckte att vi som var så lite klädda skulle akta oss när vi satt på stolar som stått ute i värmen, för det var inte så bra för våra "manliga kroppsdelar". :D :tummenupp

Jag kan ta fler exempel, vad gäller deras samspel mellan män och kvinnor, förståelse för att vi ville dricka öl ibland, att kvinnorna i teamet inte hade slöja mm.

Och detta var inte i ett modernt samhälle med västerländska värderingar, om något sådant nu finns i Somalia eller Somaliprovinsen i Etiopien. Det här var ute på landsbygden, 20 moskeér och en kyrka, mitt under ramadan.

Vad har du för personliga erfarenheter av muslimska länder?

Status
Ej öppen för fler svar.
Back