Magstarkt, även för att vara Sverige

Mrs. Khaled var tydligen på besök i England också för några år sedan, vilket är än mer uppseendeväckande eftersom det El Al-plan hon var med och försökte kapa landade i just England, hon undkom dock straff genom fångutväxling.

http://www.portal.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2002/05/27/npflp27.xml

Utdrag från en intervju med denna "trevliga dam":
In mid-flight, Khaled and Arguello tried to storm the cockpit. They banged on the door; Khaled took the pins out of her grenades with her teeth and ordered the captain to let them in. But there were armed guards on the plane and they began to shoot. "Patrick was shot in the back four times, and another man came with a bottle of whisky and banged it over his head," says Khaled. "It was terrible." Why didn't they shoot her? "I had grenades," she says, with a shrug of her shoulders.
(länk)

Kort och gott en rejäl skandal, man undrar ju uppgivet om SIDA inte har någon kvalitetskontroll angående vilka projekt de lägger skattepengar på? När jag pröjsar min skatt så gör jag det inte för att sponsra terroristers framträdanden i Sverige åtminstone, oavsett vilken sak de kämpar för.

Jävlar så mycket snack det blev i tråden om själva Palestinakonflikten. Personligen tycker jag att båda sidor är trångsynta och våldsamma idioter som jobbar mot ett gemensamt mål, total undergång.

Men frågan i denna tråd gällde väl främst om det är OK att använda skattemedel för att bjuda in en terrorist? Har man aktivt deltagit i två flygkapningar så är man terrorist, oavsett hur goda motiven än må vara.

Egentligen vill jag inte besvara det här då du tenderar att gå ur en diskussion för att senare dela ut diverse tjuvnyp här och där på ett tråkigt sätt, men det här innehåller så mycket trams och det faktumet kombinerat med att jag är trådstartare i detta fall så kan jag inte låta bli.

Chris Ash skrev:
Terrorism och gerillakrig är vad man tar till när alla andra möjligheter är uttömda. Det finns ingen människa som vill föra krig på det sättet, det är varken för att de tillhör en viss religion eller för att de hatar frihet.

Det här är nonsens, det är endast muslimer som begår självmordsbombningar. Vi kan gå som katten kring het gröt hur länge vi vill, men det är ett faktum. Hur det har varit historiskt sett vet jag inte, men jag har aldrig hört talas om att det förekommit från andra folkgrupper. Man kan snacka en massa om att det beror på desperation och blablabla men det är rena fabrikationer. Mohammed Atta var inte desperat, ingen av de andra kaparna 11/9 heller för den delen. Många av dem hade bott och studerat i Väst under många år, det gick ingen nöd på dem och de förtrycktes inte. (Mer än att "otrogna" människor vistades i deras respektive hemländer att de naturligtvis anses ha rätt att rumsera i kristna länder - hur de nu får ihop det -, samtidigt som kristna, judar, buddhister, hinduer etc inte får vistas i deras är en annan sak).

Timothy McVeigh var en annan terrorist och han begick ett liknande dåd (dock med lindrigare utgång) men inte som självmordsdåd.

Chris Ash skrev:
Sen beror det på vilka man pratar med om de är "terrorister" eller "partisaner" och "frihetskämpar". Tom afghaner och irakier som spränger amerikanska soldater i luften kallas terrorister.

De afghaner och irakier du refererar till är desamma som:

A) I veckan dödade 9 skolbarn för att de gick i skolan.
B) I veckan dödade tolv nepaleser för att "otrogna" inte ska vara i Irak

De som kallar terrorister för frihetskämpar har ungefär samma intellekt som de som skulle kalla Mengele & C:o för sanningssökare.

Chris Ash skrev:
Jag tycker helt klart att en sån som Leila Khaled ska få tala om palestiniernas liv och krig. Jag själv skulle tycka det var mycket intressant, även om jag absolut inte försvarar attacker mot civila, vara sig det är med AH-64 or eller med självmordabombare.

Nu är det så att SIDA är ett statligt organ och i deras uppdrag ingår det knappast att bjuda in diverse terrorister för att förvirra våra svenska kommunister även ytterligare. Att det skulle vara intressant att höra vad hon har att säga är en annan sak, precis som man gärna vill öppna dörren till Jeffrey Dahmers hjärna och kolla vad som är felknullat. Det vore intressant att bjuda in några Kinesiska tortyrexperter också, och se hur mongo de är - men det betyder inte att det varken ligger i allmänhetens intresse till en sådan grad att det bör göras med samma allmänhets medel eller att det skulle kunna passera lika (förhållandevis) obemärkt som detta nu gör.

sgtpepper skrev:
Kort och gott en rejäl skandal, man undrar ju uppgivet om SIDA inte har någon kvalitetskontroll angående vilka projekt de lägger skattepengar på? När jag pröjsar min skatt så gör jag det inte för att sponsra terroristers framträdanden i Sverige åtminstone, oavsett vilken sak de kämpar för.
:fakta

Chris Ash skrev:
. Varför tror ni man drivs till att lirka in sig i semtex och sen spränga sig själv och 50 civila människor i luften? För att man är ond?

För 50 jungfrur och all möjlig lyx i himlen om jag kommer ihåg rätt...

sharpedge skrev:
För 50 jungfrur och all möjlig lyx i himlen om jag kommer ihåg rätt...

Ja, det är klart bor man i en öken och får ett sådant erbjudande kanske man skulle nappa ändå... :hihi

Och ja, du har rätt - det får de lära sig i någon (förmodligen SIDA finansierad) skola.

Markus skrev:
Det här är nonsens, det är endast muslimer som begår självmordsbombningar.

Är alla Tjetjener muslimer? Jag vet inte, därav frågan..

hrm.. kamikazepiloterna var väl knappast muslimer?

Jag tänkte bara ställa en motfråga: Hur många kristna länder är ockuperade av främmande makt?

Markus skrev:
Egentligen vill jag inte besvara det här då du tenderar att gå ur en diskussion för att senare dela ut diverse tjuvnyp här och där på ett tråkigt sätt, men det här innehåller så mycket trams och det faktumet kombinerat med att jag är trådstartare i detta fall så kan jag inte låta bli.

Du är rolig du, dock tänker jag inte bemöta det. Vi vet var vi har varandra och det behöver inte påpekas för resten av forumet med en runda till.

Markus skrev:
Det här är nonsens, det är endast muslimer som begår självmordsbombningar. Vi kan gå som katten kring het gröt hur länge vi vill, men det är ett faktum. Hur det har varit historiskt sett vet jag inte, men jag har aldrig hört talas om att det förekommit från andra folkgrupper. Man kan snacka en massa om att det beror på desperation och blablabla men det är rena fabrikationer. Mohammed Atta var inte desperat, ingen av de andra kaparna 11/9 heller för den delen. Många av dem hade bott och studerat i Väst under många år, det gick ingen nöd på dem och de förtrycktes inte. (Mer än att "otrogna" människor vistades i deras respektive hemländer att de naturligtvis anses ha rätt att rumsera i kristna länder - hur de nu får ihop det -, samtidigt som kristna, judar, buddhister, hinduer etc inte får vistas i deras är en annan sak).

Timothy McVeigh var en annan terrorist och han begick ett liknande dåd (dock med lindrigare utgång) men inte som självmordsdåd.

Lämna tillvägagångssättet därhän. Det har ingen betydelse hur man dödar. Bara att man gör det. Att självmord som vapen inte är relaterat enbart till islam trodde jag var var mans kännedom. Japanska självmordspiloter? Buddhistiska självbrännare? Tamilska separatister? Jag kan rekommendera boken "Med livet som vapen" av Christopher Reuter om du vill få en förståelse och kunskap som ligger djupare än den aftonbladet förmedlar.

Markus skrev:
De afghaner och irakier du refererar till är desamma som:

A) I veckan dödade 9 skolbarn för att de gick i skolan.
B) I veckan dödade tolv nepaleser för att "otrogna" inte ska vara i Irak

De som kallar terrorister för frihetskämpar har ungefär samma intellekt som de som skulle kalla Mengele & C:o för sanningssökare.

Är det så enkelt? Vad kallar du de som angriper militära förband? Vad kallar du stater som stödjer/utför bombningar och diverse andra hemskheter mot civilbefolkningen? Terrorister drivs ofta av något, och många av dem har mist många vänner och familjemedlemmar på grund av den de kämpar emot. Detta kan vara svårt att se, då deras hemskaste och mest avskyvärda dåd är allt som uppmärksammas och folk tar för givet att de är onda muslimer. Om man inte förstår deras motiv eller varför de öht finns blir det omöjligt att bekämpa dem ,och idiottesen att vissa bara förstår våld, leder bara till ännu mer våld som föder våld som.....

Markus skrev:
Nu är det så att SIDA är ett statligt organ och i deras uppdrag ingår det knappast att bjuda in diverse terrorister för att förvirra våra svenska kommunister även ytterligare. Att det skulle vara intressant att höra vad hon har att säga är en annan sak, precis som man gärna vill öppna dörren till Jeffrey Dahmers hjärna och kolla vad som är felknullat. Det vore intressant att bjuda in några Kinesiska tortyrexperter också, och se hur mongo de är - men det betyder inte att det varken ligger i allmänhetens intresse till en sådan grad att det bör göras med samma allmänhets medel eller att det skulle kunna passera lika (förhållandevis) obemärkt som detta nu gör.

Jag kan lista hundratals saker som skattepengar är sämre lämpade för. Folk har uppenbarligen en skev bild av begreppet terrorist. Bildning och upplysning är aldrig det minsta fel.

Mycket pajkastning, lite fakta i den här tråden...
Vore det inte bra att sätta sig in i varför situationen på olika ställen är som den är innan man har en massa åsikter ??

Kan tex rekommendera 'Världen efter 1945' av Philip Bell som en god allmänbildande litteratur i nutidshistoria. (~600sidor)
Inget referensverk, försvarar ingendera sidan, men ger en god förståelse för hur det blivit som det blivit.

Markus skrev:
...

Naturligtvis kan de få tala, problemet med just den här talaren är att hon har ett förflutet som flygplanskapare. De kanske kunde skicka en bättre och trovärdigare representant?

...

Jo, hon verkar ju ha bränt sina skepp som trovärdig. Andra sidan har ju iofs Sharon i spetsen, näppeligen en herre med ett oblodigt förflutet...

Edit; Därmed inte sagt att Arafat är en mysfarbror...... Fan, de är ju kassa på att välja ledare.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Jag kan lista hundratals saker som skattepengar är sämre lämpade för. Folk har uppenbarligen en skev bild av begreppet terrorist. Bildning och upplysning är aldrig det minsta fel.

Palestina/Israel-konflikten lämnar jag därhän. Båda sidor har del i konflikten inget snack om det.

Men vad tror du det ger för bild åt dagens ungdomar, som kpml(r) väl mest består av, när erkända terrorister, tillika flygplanskapare, bjuds in som talare? Inte ges det en bra bild av världsverkligheten i alla fall.

För några år sen var det ett herrans liv, framförallt på kommunisterna v(pk) och KPML(r) när en känd europeisk högerextremist (kommer inte ihåg namnet, upplys mig gärna) bjöds in som talare i Stockholm, om jag inte minns fel var det till SD's partikongress eller något sådant. Antagligen stod du själv i första ledet och skrek allra högst i protest mot detta, med all rätta.

Men varför är det OK att bjuda in en känd terrorist/flygplanskapare, modell vänsterextremist, medan det är helt obegripligt idiotiskt att bjuda in en känd nynazist, modell högerextremist? Extremister är alltid farliga att ha att göra med, oavsett om de står till vänster eller till höger. Släpp skygglappen över vänsterögat så kanske du också inser det.

Chris Ash skrev:
Lämna tillvägagångssättet därhän. Det har ingen betydelse hur man dödar. Bara att man gör det. Att självmord som vapen inte är relaterat enbart till islam trodde jag var var mans kännedom. Japanska självmordspiloter? Buddhistiska självbrännare? Tamilska separatister? Jag kan rekommendera boken "Med livet som vapen" av Christopher Reuter om du vill få en förståelse och kunskap som ligger djupare än den aftonbladet förmedlar.

Japanska självmordsbombare lider vi inte så jäkla mycket av längre och dem är visst ett undantag tillsammans med några få, munkar som tuttar eld på sig drar sig sällan med sig några heller... Ja, ja självmordsbombning är inte relaterat till islam, till vad isf? Bärplockning, folkdans? Sen det gamla vanliga tugget om aftonbladet och folk som tycker annorlunda är inte upplysta osv... gäsp :jisses :jisses

Last edited:
Skalman skrev:
Palestina/Israel-konflikten lämnar jag därhän. Båda sidor har del i konflikten inget snack om det.

Men vad tror du det ger för bild åt dagens ungdomar, som kpml(r) väl mest består av, när erkända terrorister, tillika flygplanskapare, bjuds in som talare? Inte ges det en bra bild av världsverkligheten i alla fall.

För några år sen var det ett herrans liv, framförallt på kommunisterna v(pk) och KPML(r) när en känd europeisk högerextremist (kommer inte ihåg namnet, upplys mig gärna) bjöds in som talare i Stockholm, om jag inte minns fel var det till SD's partikongress eller något sådant. Antagligen stod du själv i första ledet och skrek allra högst i protest mot detta, med all rätta.

Men varför är det OK att bjuda in en känd terrorist/flygplanskapare, modell vänsterextremist, medan det är helt obegripligt idiotiskt att bjuda in en känd nynazist, modell högerextremist? Extremister är alltid farliga att ha att göra med, oavsett om de står till vänster eller till höger. Släpp skygglappen över vänsterögat så kanske du också inser det.

Alla inskränkningar av yttrandefriheten är av ondo, det är min fasta övertygelse. Jag hade gärna lyssnat på den kände nynazisten också. Farliga eller inte så bör de få föra sin talan. Varför skulle de inte få det?

Chris Ash skrev:
Alla inskränkningar av yttrandefriheten är av ondo, det är min fasta övertygelse. Jag hade gärna lyssnat på den kände nynazisten också. Farliga eller inte så bör de få föra sin talan. Varför skulle de inte få det?

I tidigare trådar i samma ämne har det ju fastslagits att yttrandefriheten är förverkad när vederbörande begår hets mot folkgrupp i sina tal. Eller gäller inte detta längre? Eller det gäller bara när talaren är högerextrem och inte vänsterextrem?
Om vi bortser från dig personligen då som tydligen bara gillar att internetdebattera och lyssna istället för att demonstrera mha stenkastning odyl., kan du förklara för mig varför v(pk) och KPML(r) ondgjorde sig så in i &%/(¤%# över att denne högerextremist fick sin tid i media, men sedan själv bjuder in en lika extrem person, och detta med skattemedel?
Jag lånar ett av er ofta använt uttryck, då jag tycker det luktar "DOM(tm)" lång väg, dvs "extremister är ena jävla svin - utom Mustafa, han är ju sjysst för han tillhör vänstern"

Orkar inte leta upp trådarna då man inte kan söka i OT, men du känner alldeles säkert igen de jag syftar på.

Edit: Hets mot folkgrupp är brottsligt och man kan såvitt jag vet inte skydda sig med hänvisning till yttrandefriheten.

von reisen skrev:
Japanska självmordsbombare lider vi inte så jäkla mycket av längre och dem är visst ett undantag tillsammans med några få, munkar som tuttar eld på sig drar sig sällan med sig några heller... Ja, ja självmordsbombning är inte relaterat till islam, till vad isf? Bärplockning, folkdans? Sen det gamla vanliga tugget om aftonbladet och folk som tycker annorlunda är inte upplysta osv... gäsp :jisses :jisses

Exakt vad är det du inte fattar? Muslimer är inte de enda som är beredda att ge sitt liv i kamp mot någonting,att vi inte lider av japanska självmordsbombare har inget med saken att göra, de har bevisligen funnits. De tamilska tigrarna torde vara den organisation som har flest liv på sitt samvete genom självmordsbombning. Självmord är dessutom förbjudet enligt koranen. Hur får du ihop det att islam är boven?

Var har jag skrivit att folk som tycker annorlunda inte är upplysta? Något som däremot tyder på att man lagt för lite tid på att sätta sig in i terrorism genom historien och världen över är när man kategoriskt avfärdar dem som onda och blodtörstiga monster och ser dem som det svarta i en svart-vit värld, det är detta jag vänder mig mot. Det har genom historien funnits en mängd olika terroristorganisationer, både "befrielsegrupper" som ETA,IRA,Palestinierna och Sionisterna. Och de som kallades anarkistiska terrorister, de som vill starta en revolution eller sprida ett oftast utopiskt budskap. Som Röda Brigaderna eller Al-Qaida.

Det finns exempel på "terrorism" som "lönat sig" och gett vad de flesta här säkert tycker är positiva resultat. Tex Irländska frihetsrörelsen och Sionisterna som vann och kunde bilda Israel (se där...) Bägge dessa rörelser innehöll klara inslag av vad man idag skulle kalla terror. Även ANC skulle man kunna kalla en terrororganisation.

En sak som ytterligare komplicerar saken är att en terrororganisations officiella hållning inte behöver överenstämma med dess medlemmars. Ta tex, Hamas, när palestinierna levde med en mer hoppfull syn på framtiden hade Hamas väldigt svagt stöd hos dem. I dag är läget mer desperat, många utför inte aktionerna för att de är fanatiska Hamasanhängare, utan av desperation. Eller shiamuslimerna i Libanon, de stödde från början israel, men efter att ett stort antal shiamuslimer dödats av israelerna bytte de sida och det var först när de insåg att deras konventionella militära styrkor var underlägsna israels som de tog till självmordsbombningar.

Eller som jag nämnde, WW2. Det förekom många aktioner mot nazisterna som skördade civila dödsoffer. Oskyldiga människor som inte sympatiserade med ockupanterna. Dessa frihetskämpar, eller terrorister, hade samma mål som många av dagens. Att slå tillbaka ockupanterna och tillsätta ett styre som de finner lämpligare.

Ett exempel är från Tinnosetsjön i Norge. En färja med en järnvägsvagn som misstänktes innehålla tungt vatten sänktes av motståndsmännen. Man har än idag inte fastställt om den verkligen innehöll det, men norrmännen hade säkert sina skäl att tro det och färjan gick till botten, med många norska civila ombord. Var det en terrorhandling eller en beundransvärd handling av hjältar?

Gränsen är hårfin mellan hjälte och terrorist och den beror ofta på vem som bedömer.Tänk på det.

Skalman skrev:
I tidigare trådar i samma ämne har det ju fastslagits att yttrandefriheten är förverkad när vederbörande begår hets mot folkgrupp i sina tal. Eller gäller inte detta längre? Eller det gäller bara när talaren är högerextrem och inte vänsterextrem?
Om vi bortser från dig personligen då som tydligen bara gillar att internetdebattera och lyssna istället för att demonstrera mha stenkastning odyl., kan du förklara för mig varför v(pk) och KPML(r) ondgjorde sig så in i &%/(¤%# över att denne högerextremist fick sin tid i media, men sedan själv bjuder in en lika extrem person, och detta med skattemedel?
Jag lånar ett av er ofta använt uttryck, då jag tycker det luktar "DOM(tm)" lång väg, dvs "extremister är ena jävla svin - utom Mustafa, han är ju sjysst för han tillhör vänstern"

Orkar inte leta upp trådarna då man inte kan söka i OT, men du känner alldeles säkert igen de jag syftar på.

Edit: Hets mot folkgrupp är brottsligt och man kan såvitt jag vet inte skydda sig med hänvisning till yttrandefriheten.

Jag har tidigare också skrivit inlägg om att dessa lagar är djävulens verk, senast för några dagar sen. Du har nog blandat ihop mig med någon annan.
Jag sympatiserar i princip aldrig med KPML(r) och ganska sällan med vänsterpartiet så jag vet inte. Uppenbarligen tycker de och jag annorlunda.

Markus: Du är en anledning till varför Sverige håller på att gå åt helvete, make till trångsynt människa har jag aldrig sett :huvet

Tydligen är allt hela "Palestina-konflikten" Palestiniernas fel enligt dig...
Jag vill bara säga några korta saker;

När Israels premiärminister Rabin var nära en fredlig lösning så mördades han av en JUDISK extremist OBS!!!! JUDISK inte muslim

Israel har varje år sedan dess utvidgat sin ILLEGALA bosättningar på Palestinsk mark - utan att FN gör ett skit

Att sedan den israeliska militären skulle använda gummikulor är ju bara nonsens, det är bara att sätta på tv:n och kolla...folk skulle inte dö om det var gummikulor.

Israels militär har otaliga gånger skjutit ihjäl BARN pga. att de har kastat sten

Den Palestinska polisen kan ej arbeta eftersom den Israeliska militären skjuter sönder deras kontor (och alla andra Palestinska myndighets-byggnader för den delen)

Den judiska befolkningen verkar inte precis eftersträva en fredliglösning eftersom de behåller Sharon och hans regering.

En sak till bara: Jag är moderat och hoppas att Markus inte är det, om han är det så är det pinsamt för detta fina parti att ha en sådan medlem...

Låter onekligen oseriöst... man får se upp lite när det gäller det partiet. De gjorde dock vettiga insatser på lokal nivå under de stora protesterna mot irakkriget.

Håller med MadManAxel i övrigt (fast han är moderat *host.. harkel*).

Glömde skriva att jag givetvis inte tycker om att flygplanskapare ska komma till Sverige och hålla föredrag, de ska sitta bakom lås och bom :fatta!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back