Magstarkt, även för att vara Sverige

Markus skrev:
Än en gång, hur ska Israelerna göra för att stoppa pågående, nära förestående eller nyligen genomförda attacker och samtidigt undvika risken att skada civila? :confused:

Ett sätt hade kanske varit att ge vissa folkgrupper ett värdigt liv eller iaf förutsättningarna till ett drägligt liv !?

Fast det förståss.. har man själv varit mobbad som barn är det ju ens fulla rätt att själv bli mobbare när man blir stor och stark!?

korvgubbe skrev:
Det trodde jag det var så länge man viftade med en flagga med en sexkantig stjärna eller en annan flagga med stjärnor och ränder...

Det här är att göra det lite enkelt för sig, precis som vissa Israeler skriker "antisemit!" så snart någon kritiserar dem. Visserligen har väst en väldigt förlåtande attityd gentemot dem, förmodligen baserat på en mix av dåligt samvete pga av vållande/passivitet under förintelsen samt av rädsla för att målas ut som rasister.

Israel skapar hela tiden sätt att undvika blodsspillan, fastän att de lika gärna kunde säga "fuck it" och fördriva varenda Arab till Libanon eller Syrien.

korvgubbe skrev:
Ett sätt hade kanske varit att ge vissa folkgrupper ett värdigt liv eller iaf förutsättningarna till ett drägligt liv !?

För fjärde (?) gången:

"pågående, nära förestående eller nyligen genomförda attacker "

Förebyggande arbete är en annan sak, men det är inte det jag frågar om.

Markus skrev:
Hur skulle de stoppa krypskyttarna på taken?

Du blandar ihop saker nu. Hussprängningen, den vi diskuterar nu, har ingenting med bussprängningarna att göra. De har redan sprängt en av attentatsmännens hus och hotat Syrien med att de kan komma gå in i deras land för vedergällning på Hamas - det är historien med bussprängningen. (Och jag antar att det stämmer då Israelerna inte brukar vara blyga när det gäller att tala om varför de gör saker).

Först tömmer man husen på innevånare. Sen spränger man husen för att krypskyttar legat/ligger på taket. Det man då gör är att man straffar familjerna för att ha bott i huset som krypskyttar använt, samt huset för att ha burit krypskyttar på taket.
Antingen fanns krypskyttarna kvar på taket och då hade man kunnat ta om hand om dem på ett lämpligt sätt utan materiel förödelse (skada kan uppkomma och det är rimligt, men inte att man jämnar hus med marken) eller så fanns inte skyttarna kvar och då har man genomfört kollektiv bestraffning.

Förresten så kunde man läsa i den artikel som du citerade att "Arméräden, den största i Gaza på flera veckor, kom två dagar efter självmordsdåden i Beersheba som kostade 16 israeler livet."

Det finns ingen koppling mellan dessa händelser eller?

gladh

Markus skrev:
Israel skapar hela tiden sätt att undvika blodsspillan, fastän att de lika gärna kunde säga "fuck it" och fördriva varenda Arab till Libanon eller Syrien.

Jag tror Israel många gånger gör sitt bästa och har "goda" avsikter eller iaf tar det mest humana i beaktande. Men deras vedergällningspolitik med skövlingar av bostadsområden och nattliga raketattacker mot flyktingläger ger jag inte en krona mer för än terroristernas handlingar.

En död är lika hemsk oavsett om det beror på Israels vedergällning eller om det är en som dödats av en själmordsbombare..

Markus skrev:
Gummikulor heter det.
Kan väl diskuteras

Jag har sett pojkens död på film. Det var dagen innan. En vän visade mig vad han hade filmat under en demonstration i byn Beitsourik på Västbanken. Kameran gick på strax efter det att gevärskulan gått igenom 17-åringens pannpen och in i hjärnan: slitit och rivit sönder talcentrum, nervtrådar och slutligen livet självt. Kulan försvann ut genom ett hål i bakhuvudet ungefär lika stort som hans knytnäve. Jag ser på den lilla kameraskärmen hur hans kompisar bär honom mot ambulansen. Från öppningen i hans skalle rinner blod och hjärnsubstans ut. I ren panik märker inte hans vänner inte vad de trampar i.

Peter Leander frilansjournalist

gladh skrev:
Antingen fanns krypskyttarna kvar på taket och då hade man kunnat ta om hand om dem på ett lämpligt sätt utan materiel förödelse

Alltså, jag tror att de här krypskyttarna är hyfsat intelligenta. Om de sitter i sin by i öken eller vad de nu kallar det så ser de ju på ganska långt håll när Israelerna kommer. Jag tror inte det är så jävla lätt. Alternativet hade varit att inte evakuera huset och skicka en Stinger mot avfyrningsplatsen.

gladh skrev:
Förresten så kunde man läsa i den artikel som du citerade att "Arméräden, den största i Gaza på flera veckor, kom två dagar efter självmordsdåden i Beersheba som kostade 16 israeler livet."

Det finns ingen koppling mellan dessa händelser eller?

gladh

Israels armétalesman påstod att det inte var en vedergällning för bussbombningarna, visst han kan ha varit full med skit - men när har någonsin Israelerna försökt hymla med deras vedergällningar?

Det andra som talar mot det är att det var synnerligen återhållsamt med Israeliska mått nätt att spränga två hus när de har 16 döda. Jag tror nog det kommer en officiell vedergällning, som Palestinierna besvarar, som Israelerna besvarar, som...osv i 2000 år.

eus skrev:
Kan väl diskuteras

Jag har sett pojkens död på film. Det var dagen innan. En vän visade mig vad han hade filmat under en demonstration i byn Beitsourik på Västbanken. Kameran gick på strax efter det att gevärskulan gått igenom 17-åringens pannpen och in i hjärnan: slitit och rivit sönder talcentrum, nervtrådar och slutligen livet självt. Kulan försvann ut genom ett hål i bakhuvudet ungefär lika stort som hans knytnäve. Jag ser på den lilla kameraskärmen hur hans kompisar bär honom mot ambulansen. Från öppningen i hans skalle rinner blod och hjärnsubstans ut. I ren panik märker inte hans vänner inte vad de trampar i.

Peter Leander frilansjournalist

Det var en synnerligen otrevlig text. Jag har aldrig förnekat att Israelerna skjuter ihjäl en del angripare, men de verkar inte bara ladda ur rakt in i folkmassorna i alla fall. Vad som hänt i detta fall kan jag inte kommentera med mer än att det var läbbig läsning och tragiskt.

Markus skrev:
Det andra som talar mot det är att det var synnerligen återhållsamt med Israeliska mått nätt att spränga två hus när de har 16 döda.

Jag gissar att de 14-25 åriga unga männen som precis blev hemlösa lär starta debattgrupper där de kan diskutera hur de bäst kan komma överens med israelerna...

..oj flåt.. först bygger de provisoriska regn och vindskydd åt sina mödrar, småsyskon.... men sen..

...sen startar de studiecirklar i hur de ska kunna skapa en ihållande fred med de sansade och återhållsamma israelerna. Studiercirklarna kommer självklart ge utrymme för kaffe med bullar..

nej, just djävlar.. de hade ju inte längre tillgång till en egen ugn att baka i... och inte heller någon vattenkran att ta kaffevatten från...

Kanske inte är studiecirklar och debattgrupper de lär ansluta sig till...

... IRONI kanske är helt bannlyst på SH? Isåfall får ni bussa Swedie på mig!

Markus skrev:
Det var en synnerligen otrevlig text. Jag har aldrig förnekat att Israelerna skjuter ihjäl en del angripare, men de verkar inte bara ladda ur rakt in i folkmassorna i alla fall. Vad som hänt i detta fall kan jag inte kommentera med mer än att det var läbbig läsning och tragiskt.

För en gångs skull är jag benägen att hålla med Markus.. Finns nog en del minst lika läbbiga och hjärtskärande betraktelser från israeliska gator där folk letar efter sina annhöriga i brinnande bussvrak..

Markus skrev:
Oddsen blir lite orättvisa med stenar VS automatvapen
Jag tror inte det är så lätt å sitta här å skaffa sig en uppfattning om vilken frustration Palestinerna känner.
Det finns inget försvar för självmordsbombare, men när alla dina släktingar har blivit sprängda i luften av en apache-helikopter för att det bodde släktingar till en bombare i grannhuset så tappar man nog lite livslust...

Markus skrev:
Huvudattraktion på konferensen är Leila Khaled, tidigare ledare för den terrorstämplade organisationen PFLP (Palestinian Front for the Liberation of Palestine). Leila Khaled, som har deltagit i två internationella flygplanskapningar, förespråkar självmordsbombningar och attacker på civila judar.
Hur fan kan en sån få gå lös?

Edit: kul att du äntligen gett upp Aftonbladet som källa till visdom och vetande, Markus.

korvgubbe skrev:
Jag gissar att de 14-25 åriga unga männen som precis blev hemlösa lär starta debattgrupper där de kan diskutera hur de bäst kan komma överens med israelerna...

Nu förstår jag inte riktigt vad det besvarar... :confused:
Hur går det med svaret på min andra fråga? :4skrika

eus skrev:
Jag tror inte det är så lätt å sitta här å skaffa sig en uppfattning om vilken frustration Palestinerna känner.

Nej det är det inte, inte heller lätt att föreställa sig hur det är att behöva åka buss i Jerusalem som Israel. (Snacka om att få kontrast på ångesten de ggr man tvingats ner på Blå T-Linje...)

Markus skrev:
Nu förstår jag inte riktigt vad det besvarar... :confused:
Hur går det med svaret på min andra fråga? :4skrika

Hade jag eller någon annan suttit på patentlösningen till fred mellan Palestinierna och Israelerna hade vi väl knappast suttit och tryckt på den..... För min del hade jag sett till att genomdriva det för att sedan mottaga nobelpris, prispengar och berömelse som jag sedan utnyttjat till att få :tuttar på spybar!

korvgubbe skrev:
Hade jag eller någon annan suttit på patentlösningen till fred mellan Palestinierna och Israelerna hade vi väl knappast suttit och tryckt på den..... För min del hade jag sett till att genomdriva det för att sedan mottaga nobelpris, prispengar och berömelse som jag sedan utnyttjat till att få :tuttar på spybar!

Nu var det inte i och för sig lösning på själva konflikten jag ville se utan alternativ på militärt våld vid akuta situationer med terroraraber som motståndare.

Hade jag haft lösningen så hade jag antingen:

A) Gjort som du
B) Inte gjort någonting så jag kan fortsätta med mina debatter här och med min liberala storebror på torsdagskvällar

:gnissla

valmers skrev:
Det är gammal svensk tradition att hålla kommunister och terrorister om ryggen. Vore exempelvis kul att veta hur många miljoner kronor Pierre Schori skickade till Kuba.

Jaså? Vilka terrorister har vi "hållt om ryggen"? Däremot har det varit ett ständigt återkommande tema i stormakternas historia, både att betala för och hålla "terroristerna" om ryggen.

Jag skrev det så sent som igår. Terrorism och gerillakrig är vad man tar till när alla andra möjligheter är uttömda. Det finns ingen människa som vill föra krig på det sättet, det är varken för att de tillhör en viss religion eller för att de hatar frihet. Varken palestinierna,tjetjenerna eller irakierna har så mycket att sätta emot sina respektive antagonister varför man till sist tar den desperates väg. Varför tror ni man drivs till att lirka in sig i semtex och sen spränga sig själv och 50 civila människor i luften? För att man är ond? Precis som orcherna i Sagan om ringen?

Sen beror det på vilka man pratar med om de är "terrorister" eller "partisaner" och "frihetskämpar". Tom afghaner och irakier som spränger amerikanska soldater i luften kallas terrorister. Var ryssarna och jugoslaverna som kämpade mot nazisterna under WW2 också smutsiga as till terrorister?

Jag tycker helt klart att en sån som Leila Khaled ska få tala om palestiniernas liv och krig. Jag själv skulle tycka det var mycket intressant, även om jag absolut inte försvarar attacker mot civila, vara sig det är med AH-64 or eller med självmordabombare.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back