Mac eller Pc?

• Thread starter Thread starter Heale
  • Start date Start date

Heale

Guest
Planerar köpa ny dator till firman/mig själv. Mest för surf och ekonomiarbete. Men jag är väldigt foto intresserad också och ska försöka börja jobba lite mer med bilder. De flesta säger att det är Mac som gäller då. Men hur är det? Är Mac värd de extra pengarna? Fungerar samma program som jag har till min pc idag (open office) dyrare att äga?

Tacksam för synpunkter.

Hej, hajjar inte riktigt varför det skulle vara bättre att redigera film och fotobilder på en mac?! Bland det löjligaste jag hört. Photoshop finns ju till både mac och pc så jag vet inte riktigt vad dom syftar på.

Jag har ägt både mac och pc och i mitt jobb använder jag båda.

Mac är naturligtvis dyrare, det går inte komma ifrån. För x kronor får du mer datorkraft för pengarna om du köper pc. Men varför välja mac? Som jag ser det är det mycket känsla (varför väljer man Honda eller Yamaha) mac är ett konceptuellt tightare system tycker jag. Medans pc har andra fördelar(billigare och kanske lättare att bygga ut). Valet av mac och pc bör ju grundas på känsla, diggar man mac eller pc ska man ju köpa det som känns rätt. Man kan ju alltid sälja om man ångrar sej. Men om du som du säger är ute efter lite kontorsprylar och redigera lite fotobilder funkar ju både lika bra, beroende på budget då! Men kör på känsla.

Good luck :)

Att köpa Mac är ungefär som att köpa designerkläder.

Lite snyggare, möjligen lite bättre kvalitet i materialvalen (t.ex. aluminiumchassit på de bärbära) men fyller samma funktion som det billigare plagget.

Mac och PC har komponenter från samma leverantörer under skalet så där är det ingen skillnad. Du kan köra Windows 7 på en Mac om du vill och då fungerar alla dina program som vanligt. OpenOffice finns säkerligen till Mac men jag har inte kollat.

Vill du köpa lite image kan du lägga de extra slantarna på en Mac. Om du inte bryr dig nämnvärt kan du köpa en PC och lägga pengarna på annat.

Mina 2 kronor.

Fördelen med mac är att det är samma företag som utvecklat hela datorn, både hårdvaran och mjukvaran.. Mac-datorer funkar MYCKET bättre för den genomsnittliga användaren.
Är du en sån som brukar svära åt att datorjäveln inte funkar? Köp en mac och problemen är lösta ..

(jag har pc)

Vi bytte till Mac från PC på kontoret för ett halvår sen, tror aldrig det svurits så mycket.

Mac är ett helvete att ha att göra med, speciellt mac versionerna av Office (även betalversionerna).

För ett par månader sen uppgraderade vi till Snowleopard (senaste ver av operativsystemet) och då blev det ännu värre. Datorerna blev cpsega, lite då och då ställer sig datorn och snurrar på badbollen helt omotiverat i ett 10-tal sekunder och det fanns inte drivrutiner till ett par av skrivarna, som nu inte längre klarar att printa A3.

Fördelen med mac är att det är samma företag som utvecklat hela datorn, både hårdvaran och mjukvaran.. Mac-datorer funkar MYCKET bättre för den genomsnittliga användaren.
Är du en sån som brukar svära åt att datorjäveln inte funkar? Köp en mac och problemen är lösta ..

(jag har pc)

Hur menar du att dom har utvecklat hårdvaran? Tittar man vad det är för komponenter i den så är det ju grejer från Intel, Nvidia, osv. Precis som i en PC.

Edit: Jag tänker då på deras bärbara. Vad dom har i sina övriga datorer har jag ingen aning om.

Last edited:

(jag har pc)

Nä jag upplever att mac och pc strejkar lika mycket, pc kan krångla som fan men mac är inte undantaget!

Jag har en bekant som fotar mycket och redigerar mycket bilder i datorn.

Alla sa åt henne att man skulle ha en Mac då, vilket hon köpte.
Sen hade hon ett helvete med att få grejer att funka, redigeringsprogrammet var ovant, och någon inställning för skärmen var knas så när hon hade fixat till färgerna på en bild i sin Mac såg det skit ut på alla andra datorer utom hennes.

Visst, det är bara tillvänjningsproblem och skit bakom spakarna, men av alla dom som rekomenderade henne att köpa Mac var ingen sugen att hjälpa till och få hennes dator att funka som den skulle, ingen var intresserad av att sitta en kväll och visa hur redigeringsprogramet funkade, och butiken som sålde den kunde inte heller hjälpa till.

Hon sålde macken med brakförlust efter ett halvår och köpte en PC med Win/ för dom pengar hon lyckades rädda och den kan hon med själv och är skitnöjd med.

Vart är alla Mac-talibaner när någon behöver hjälp med något?

Känner du att du klarar övergången utan hjälp och vill ha en Mac (det SKA finnas fördelar med att bildbehandla på Mac, eller är det bara film det gäller numera?) köp en sån, annars kan du ju redan med Win-miljön antar jag?

(det SKA finnas fördelar med att bildbehandla på Mac, eller är det bara film det gäller numera?)

Nej jag är ledsen men jag fattar inte vad det skulle vara? Programvara funkar ju på samma sätt! Jag fattar inte! Jag producerar dagligen media både rörligt och fotobild, ser inte skillnaden!?

Men som du säger, om många polare kör pc eller mac kan det ju vara juste med lite telefonsupport om man kör fast på samma maskin som den polaren har :)

Köp en Mac om du:

*tycker att den mer påkostade chassidesignen är värd att betala för
*är intresserad av att lära dig ett nytt operativsystem
*vill ha en bärbar som är lätt, nätt och med lång batteritid
*kan tänka dig att offra viss programvarukompabilitet
*inte spelar så mycket spel

Med det sagt så finns de flesta program i Mac-versioner, det som inte finns är t.ex. styrprogram till hårdvara (PowerCommander t.ex.) och stödet för en del ovanligare filmformat är inte alltid så bra. OpenOffice finns, men jag skulle mycket hellre lägga de 895:- som iWork kostar än att köra OpenOFfice (det funkar men känns som en främmande fågel i Mac OS X). Personligen skulle jag aldrig köpa nåt annat än en bärbar Mac, som läget ser ut nu.

Last edited:
Bara kört Windows i alla år och jag tycker det var ett evigt ominstallerade av OS:et. 6 månaders intervaller så var allt supersegt eller inte funkade alls. I med Windows-skivan och på't igen.

Köpte den simplaste varianten av Mac Mini för att koppla till tv i vardagsrummet. Haft den nu i över två år och aldrig gjort något år OS:et. Det bara funkar...

Men nu verkar jag ändå stött på lite problem med att den "fryser" en kort stund. Kör Snow Leopard, senaste Safari och alla uppdateringar den velat installera.

Nån som har något tips? Hörde nått om att det var för att senaste mjukvaran (till OS:et antar jag) inte funkar så bra med övrigt. Får inte bara låsningar i Safari utan även ibland i Safari m.m. Kanske bara är att installera om så funkar det.

Fördelen med Mac är som jag förstår inte bara att virusmakare inte är så värst insnöade på just Mac utan att fått till själva hanteringen kring hur program installeras. Man lägger in programmets .dmg fil och det funkar som det är tänkt, men när man ska ta bort ett program så räcker det med att bara ta bort en fil, ju denna .dmg fil så är allt programmet påverkat borta. Windows har ju Registret som spar en massa skit.

Köper aldrig PC igen. Orkar inte med tweaka-uppdatera-krångla-biten. Nu funkar allt. Och dessutom är den snygg.

Kan jag ladda ned en fulversion från piratbukten på ex photoshop och få det att funka i en mac eller är det olika programversioner till pc och mac?

Kan jag ladda ned en fulversion från piratbukten på ex photoshop och få det att funka i en mac eller är det olika programversioner till pc och mac?

Ja det kan du, det finns macversioner där också nämligen.

Så som svar på din "andra" fråga, ja, det är olika programversioner till PC och Mac...

Köpte mig en 13" MacBook Pro för två veckor sedan. Bästa dator jag har haft - aldrig mer PC.

Ok, då är jag med.

Vilken Macbook Pro ska man välja då? Finns ju två olika 13". Skiljer det mycket i prestanda på dessa i verkligheten?
13" vs 15". Vad skiljer deras prestanda i praktiken?

Känns ju som att 12000:- är redan mycket för en dator, men när man kollar på hemsidan så verkar det som en snikversion...

Vi har en 15" på jobbet och den är i mitt tycke lite för stor och klumpig för det jag vill ha dvs en smidig bärbar dator som inte bara är släpbar.
Jag köpte "snikversionen" och är grymt nöjd med prestandan för det jag gör - dvs. surfa, maila, kolla lite film/stream, hantera lite bilder etc. Dvs det som de flesta gör. Tycker 13" duger fint för det och den är smidigare än 15".

Bra batteritid har den också.

Last edited:
Back