Mac eller Pc?

• Thread starter Thread starter Heale
  • Start date Start date
En skillnad som alltid blir uppenbar i dessa diskussioner är att Mac-folket har erfarenhet av PC, oftast även aktuell sådan. Det omvända är dock sällan sant, att sett en Mac på MediaMarkt räknas inte.

Jag känner en enda Mac-ägare som aldrig kört Windows varken i jobbet (endast Mac) eller hemma. Han å andra sidan vet bokstavligen talat inte vad brandväggar, virus, spyware, defragmentering m m är för något. Han har aldrig haft något behov av att veta sånt. Han bara ser ut som ett frågetecken när vi pratar om sånt.

Han å andra sidan vet bokstavligen talat inte vad brandväggar, virus, spyware, defragmentering m m är för något. Han har aldrig haft något behov av att veta sånt. Han bara ser ut som ett frågetecken när vi pratar om sånt.

Det behöver man inte veta om man kör Linux på en PC heller, eller något annat *nix-baserat OS på PC hårdvara heller.

Jag just det, det är ju det Apple är!

97.3% av alla som byter från win till mac "för att det bara fungerar" har SBS-viruset i sin windowsdator. Det är iofs ett ganska välspritt virus, och tyvärr har inget antivirusprogram funnit någon lösning på problemet....

Detta är f.ö. vanligtvis samma typ av personer som vid åldern 13-17 körde hemmatrimmade puch dakotor, som vid varje egenutförd "trimning" fick 2 skruvar, 1 fjäder och 3 muttrar över, tillsammans med en dakota som gick sämre än någonsin. :D

Det behöver man inte veta om man kör Linux på en PC heller, eller något annat *nix-baserat OS på PC hårdvara heller.

Jag just det, det är ju det Apple är!
Och? Vad är din poäng? Du är en i mina ögon en "datanörd", inget illa ment med det. Jag är en användare och då skiter jag i om datorn är ditten eller datten. jag vill att den ska fungera smidigt och vara enkel, snabb och intuitiv att jobba med. För mig är det Mac som ger mest av det, vilket ju också var frågeställningen i början av tråden.

97.3% av alla som byter från win till mac "för att det bara fungerar" har SBS-viruset i sin windowsdator. Det är iofs ett ganska välspritt virus, och tyvärr har inget antivirusprogram funnit någon lösning på problemet....

Detta är f.ö. vanligtvis samma typ av personer som vid åldern 13-17 körde hemmatrimmade puch dakotor, som vid varje egenutförd "trimning" fick 2 skruvar, 1 fjäder och 3 muttrar över, tillsammans med en dakota som gick sämre än någonsin. :D
Bullshit, även om det var roligt skrivet. Alla de PC jag har haft har jag använt enbart som en dator, inte pulat, bytt, grejat eller fixat utan använt den som det verktyg den är tänkt som men det är, eller åtminstone har varit, svårt att inte tvingas lära sig hur man installerar om, uppdaterar, scannar, defragmenterar etc för att datorn ska fungera öht.

Last edited:
Bullshit, även om det var roligt skrivet. Alla de PC jag har haft har jag använt enbart som en dator, inte pulat, bytt, grejat eller fixat utan använt den som det verktyg den är tänkt som men det är, eller åtminstone har varit, svårt att inte tvingas lära sig hur man installerar om, uppdaterar, scannar, defragmenterar etc för att datorn ska fungera öht.

Bullshit.

De senaste 10 åren har man inte behövt installera om, scanna, defragmentera öht för att det ska fungera i win.

Det som kraschar systemen är att folk får/kan installera vad dom vill rätt in i systemet och SBS är duktiga på att mörda system.

• Gilla
Reaktioner: SGM
Bullshit.

De senaste 10 åren har man inte behövt installera om, scanna, defragmentera öht för att det ska fungera i win.

Det som kraschar systemen är att folk får/kan installera vad dom vill rätt in i systemet och SBS är duktiga på att mörda system.
Well. Då har vi olika erfarenheter. Visst är säkert SBS en faktor men det är knappast hela sanningen?

Win7+avg = uppdaterar själv, defraggar själv, scannar själv.

Visserligen har jag installerat om win7 1 gång det senaste 1.5 året eller så (har kört det sedan det kom), vilket inte berodde på win i sig utan på att sökmotorn bing från MS verkade ha kapat min adressbar search i firefox. Har inte upplevt ett enda problem med W7 faktiskt.

OSX däremot hängde sig nån gång ibland när jag körde det ett tag... visst såg det flashigt och coolt ut men det var mycket jag saknade, och visst verkade det fungera bra (förutom att den inte hade drivrutin till mitt wifi). Ja, jag vet att det går att köra winapps under osx med lite tricks, men det intresserar mig inte, vad skulle vara vitsen med det? Då sparar jag hellre x antal tusenlappar och kör appsen i "native" miljö.
Kan tillägga att spelprestandan under osx inte var i samma klass som under win (spelade wow vid den tiden, och installerade macversionen under osx).
Naturligtvis kommer ni att säga att det minsann var min hårdvara det var fel på eftersom jag inte körde den "riktiga" appleversionen utan osx/x32 på min egen hårdvarukonfig, men det får jag väl bjuda på.

Det största problemet som jag ser med PC-laptops är alla onödiga skitprogram som leverantören proppar i burkarna vid leverans, DÄR kan man nog lära sig något av äpplet.

Har inte kör Win7 men XP och Vista. För mitt datoranvändande är det inget snack om att Mac är det som solklart bäst matchar mina önskemål, observera "mina" i meningen.

Bullshit.

Jaså, vad är det i NTFS som är bättre på att undvika fragmentering nu för tiden då? Inte installera om? Så det blir inte längre krockar mellan olika dll-versioner längre o s v? Filer lämnas inte kvar efter avinstallationer? Multipla versioner av .dotnet fungerar fint ihop?

Det är ett faktum att även välbetalda proffs på Microsoft-plattformen alltid tar till en omboot när en server krånglar. Om inte det hjälper så är det dags att installera om. Jag ser det hela tiden i jobbet.

Om dessa SBS-personer som har problem med sina PC upphör att ha problem med Mac, är det då fortfarande ingen skillnad?

Det är ju inte direkt relevant att några få är duktiga på att fixa sina datorer när den stora massan inte är det och heller inte är intresserade av att bli det.

Mitt Win var installerat 04 eller om det var 06, jag håller på att flytta så jag använder inte den burken nu, annars hade jag kunnat kolla, så inte fan behöver man ominstallera en gång i halvåret.

Men visst, jag funderar på att föreslå den billigaste Macbooken till farsan när det är dags att byta ut den laptop han har i dag, han ska ha ett system där användaren inte kan eller får ställa till det för sig själv.

Morsan däremot är nöjd med sin W7 laptop som hon fick efter att hon en julhelg kidnappade MIN laptop som jag körde Ubuntu på.
Hennes enda kommentar till Ubuntu var "Varför har du lagt listen där uppe?"

Hon hittade dom program hon skulle, och hon använde dom glatt, efter ett tag sa jag "du kanske skulle skaffa dig en egen Laptop med Linux på"
Varpå hon svarade "Näe inte kan jag med sånt krångel, jag vill ha en med det där nya Windows som du har"
På julafton hittade hon en Laptop med W7 i ett av paketen.

vad är det i NTFS som är bättre på att undvika fragmentering nu för tiden då? Dels det att det körs automatiskt i bakgrunden, dels det faktum att diskarna är snabbare och större gör att behovet inte längre finns (i min värld).

Inte installera om? Nej inte om man inte installerar allt man kommer över på download.com

Så det blir inte längre krockar mellan olika dll-versioner längre o s v? Har inte råkat ut för det sen win 3.11

Filer lämnas inte kvar efter avinstallationer? Jo, det händer faktiskt, du får en poäng där.

Multipla versioner av .dotnet fungerar fint ihop? Inget jag har haft problem med.Men funkar det i X ?

Det är ett faktum att även välbetalda proffs på Microsoft-plattformen alltid tar till en omboot när en server krånglar. Om inte det hjälper så är det dags att installera om. Jag ser det hela tiden i jobbet.
Skillnad på reboot och ominstallation.

Om dessa SBS-personer som har problem med sina PC upphör att ha problem med Mac, är det då fortfarande ingen skillnad?
De ger fan i download.com för det finns ändå inget att installera.

Det är ju inte direkt relevant att några få är duktiga på att fixa sina datorer när den stora massan inte är det och heller inte är intresserade av att bli det.
Installera valfri Win-dist, lås admin kontot och låt användaren vara användare så funkar nog den burken lika väl :)
(nästan, viruset internet explorer finns fortfarande kvar så du får en halv poäng till ;) )

Edit:
Men jag föraktar inte Apple, funderat på att köpa nästa laptop som apple men det är bara för att kunna testa utveckling av iphoneapps.

Last edited:
Mitt Win var installerat 04 eller om det var 06, jag håller på att flytta så jag använder inte den burken nu, annars hade jag kunnat kolla, så inte fan behöver man ominstallera en gång i halvåret.

Men visst, jag funderar på att föreslå den billigaste Macbooken till farsan när det är dags att byta ut den laptop han har i dag, han ska ha ett system där användaren inte kan eller får ställa till det för sig själv.

Morsan däremot är nöjd med sin W7 laptop som hon fick efter att hon en julhelg kidnappade MIN laptop som jag körde Ubuntu på.
Hennes enda kommentar till Ubuntu var "Varför har du lagt listen där uppe?"

Hon hittade dom program hon skulle, och hon använde dom glatt, efter ett tag sa jag "du kanske skulle skaffa dig en egen Laptop med Linux på"
Varpå hon svarade "Näe inte kan jag med sånt krångel, jag vill ha en med det där nya Windows som du har"
På julafton hittade hon en Laptop med W7 i ett av paketen.

O pappsen ska ha en Mac så du kan tjuvkika lite i Macvärlden :D

(nästan, viruset internet explorer finns fortfarande kvar så du får en halv poäng till ;) )

Den installeras inte om du inte väljer den bland dom webbläsare som finns föreslagna.

Jag vet inte hur många det finns att välja på nu, men morsan fick välja mellan ett flertal, tyvärr valde hon ikonen som var mest bekant :huvet

Jag har inget att invända mot att om man inte använder Windows så fungerar det bra.

Jag har inget att invända mot att om man inte använder Windows så fungerar det bra.

Den användes dagligen, det var min huvudsakliga dator fram till flytten.

Inte en kodrad? :va

Jag vet faktiskt inte hur mycket av skräpet som ändå finns på datorn, jag gladdes bara över att det erbjöds alternativ vid uppstarten.

Jag var som sagt inte med när hon valde.

Last edited:
Jag vet faktiskt inte hur mycket av skräpet som ändå finns på datorn, jag gladdes bara över att det erbjöds alternativ vid uppstarten.

Jag var som sagt inte med när hon valde.

Tror tyvärr det fortfarande är så att man måste köpa en speciell version för att slippa helt, något som inte säljs i butikerna.

EU-konkurens o så..

Back