Mac/Apple-tråden 2

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date
Jag uppgraderade Firefox idag och den tyckte då jag omedelbart skulle uppgradera Flash player, vilket jag gjorde. Har nya flashversionen bättre prestanda i nya versionen eller är det samma fina cpu-dräpare?

Jag uppgraderade Firefox idag och den tyckte då jag omedelbart skulle uppgradera Flash player, vilket jag gjorde. Har nya flashversionen bättre prestanda i nya versionen eller är det samma fina cpu-dräpare?

Har inte gjort några tester men kan inte säga att jag märkt någon skillnad med Chrome iaf. Turbofläkt på alla flashintensiva sidor.

Prestandamässigt är det nog ingen skillnad men däremot har version 10.1 ett "flertal" (läs - en himla massa) säkerhetshål fixade. Läs mer @ http://secunia.com/advisories/40026/

Jag upplevde Flash som betydligt mindre CPU-törstigt när jag körde 10.1 och Safari 5. Firefox verkar det bara funka mariginellt bättre i. Hittade nån logg där det stod att 10.1 skulle ha rätt många prestandaförbättringar på Mac-sidan. Nåja, den som lever får ju se oavsett.

Tjejen har en Macbook med trasig DVD-läsare. OS X verkar ha kraschat ihop och kommer inte längre än till uppstartsbilden vad jag än gör.

Jag har originalskivorna med Tiger men det hjälper ju inte mycket. Har försökt göra en USB-disk bootbar från Windows, både med ISO- och DMG-filer. Jag har gjort det tidigare från OS X utan problem, men nu har jag inte tillgång till någon mer Mac. Vet någon hur jag kan göra en bootbar USB-disk med OS X antingen från Linux eller Windows?

Unetbooting finns till både Linux och Windows. Klart det bästa programmet att göra bootbara USB-stickor med.

http://unetbootin.sourceforge.net/
Använder alltid UNetbootin när jag ska göra bootbara stickor med Linux, men att lägga in OS X på ett USB-minne klarar det dessvärre inte särskilt bra.

Hur som helst så fick jag till slut låna en extern DVD-läsare, så nu är jag på banan igen. :)

Hej!

Tjejen fick en exelfil från sitt jobb som inte verkar gå att öppna på macen.. Tror den är skrivskyddad. Hur kan man göra för att öppna filen?

Hej!

Tjejen fick en exelfil från sitt jobb som inte verkar gå att öppna på macen.. Tror den är skrivskyddad. Hur kan man göra för att öppna filen?

Öppna den ska gå ändå om hon har nån form av Officepaket (Office, iWork, OpenOffice, NeoOffice osv). Funkar inte det är det antingen lösenord på filen eller så är den skadad.

En iTunes/iTunes Store-fråga: Hur avauktoriserar jag en dator som inte längre går att starta?

Min iMac gick till de sälla jaktmarkerna (som tur var har jag backup på allt och all muzak på en separat disk). Nu när jag startat upp min nya burk och lagt till all musik i iTunes igen så var jag ju tvungen att auktorisera datorn. Fick då meddelandet att jag är upp i 3 av 5 datorer. En är den nya burken, en är min PowerBook och en är alltså min gamla döda burk. Från iTunes kan jag ju bara avauktorisera datorn jag använder för tillfället. Tittade runt lite på Apples hemsida men lyckades inte hitta nå't matnyttigt.

Det hela är ju inget större problem, men det stör mig lite att en dator som jag ska hiva på soptippen tar upp en "auktoriseringsplats".

Vad göra?

Jag har Flash 10.1.53.64 och den suger fett. Jag är nästan övertygad om att den är sämre än tidigare trots att 10.1 skulle fixa massa buggar, i och för sig mest säkerhet jag läst om men även prestanda. Fläktarna går järnet för att tempen ökar då den drar all cpu. Dessutom suger den minne och gör att Safari går segt.

Jag får döda den då och då för att göra det hela acceptabelt.

Fler som har problem med Flash?

Jag har Flash 10.1.53.64 och den suger fett. Jag är nästan övertygad om att den är sämre än tidigare trots att 10.1 skulle fixa massa buggar, i och för sig mest säkerhet jag läst om men även prestanda. Fläktarna går järnet för att tempen ökar då den drar all cpu. Dessutom suger den minne och gör att Safari går segt.

Jasså det är därför datorn blir varm och flåsar. :mad: Min gamla Mbp17 fräser järnet hela tiden. Nya har jag inte uppdaterat alls. Den mår prima.

När det funkar så drar den mindre CPU än innan men Flash låser sig oftare och ibland får man Force Quitta hela Safari för att t.ex. en reklambanner som slunkit igenom inte vill vara med och leka. Bättre prestanda men sämre stabilitet, för mig iaf.

Idag upptäckte jag en annan kul feature i Safari 5. Om man råkar stänga en tab oavsiktligt så trycker man bara kringla+z så kommer den tillbaka igen. Mycket behändigt för en annan som är (för) snabb med kringla+w.

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär