Mac/Apple-tråden 2

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date
Ja, alla kör bara WLAN hemma, publika lösningar existerar inte i Sverige 2010. Att maila mellan mobiler gör ingen, och försäljningssiffrorna för iPhone pekar inte på att något kommer ändras.

Verkligheten finns i Umeå, och GuW är dess namn.

Ja, alla kör bara WLAN hemma, publika lösningar existerar inte i Sverige 2010. Att maila mellan mobiler gör ingen, och försäljningssiffrorna för iPhone pekar inte på att något kommer ändras.

Verkligheten finns i Umeå, och GuW är dess namn.

Öppna Wlan finns inte i min bil, på bussen, på det där fina stället efter den fina motorcykelvägen och det börjar vara rätt dåligt om öppna Wlan över huvudtaget (folk låser ju sina nätverk i panik över att någon ska göra något olagligt på dom).

Vitsen är ju att det ska vara mobilt.

Appelfanboys kanske kollar sin mail var fjärde minut dygnet runt vart dom än är, men många andra gör det inte, och då kan det väl vara rätt praktiskt att kunna skicka ett meddelande som man dessutom får leveransrapport på, till en mobil som piper till och påkallar ägarens uppmärksamhet.

Återigen utgår du från att alla har samma preferenser som du har, när i själva verket en majoritet av världens telefoner aldrig används till att kolla mailen med.

Nu över till något roligare än bakåtsträvande pensionärsgnäll, du har en iphonehatar-tråd att hålla till i med dina likasinnade...

...Jag funderar på att uppgradera min 24" iMac till en 27" (3,06 eller i5). Gör jag bort mig om jag uppgraderar närmsta månaderna? Någon som har koll på cykeln för iMac?

Öppna Wlan finns inte i min bil, på bussen, på det där fina stället efter den fina motorcykelvägen och det börjar vara rätt dåligt om öppna Wlan över huvudtaget (folk låser ju sina nätverk i panik över att någon ska göra något olagligt på dom).

Vitsen är ju att det ska vara mobilt.

Appelfanboys kanske kollar sin mail var fjärde minut dygnet runt vart dom än är, men många andra gör det inte, och då kan det väl vara rätt praktiskt att kunna skicka ett meddelande som man dessutom får leveransrapport på, till en mobil som piper till och påkallar ägarens uppmärksamhet.

Återigen utgår du från att alla har samma preferenser som du har, när i själva verket en majoritet av världens telefoner aldrig används till att kolla mailen med.

Jag tänkte då på ex Telia homerun och inte Benkes privata wlan som man snyltsurfar på när man är på väg till jobbet. Att systemkraven höjs successivt kan ju inte kännas som en nyhet, det har ju Wintel byggt hela sin affärsidé på, för att inte tala om spelindustrin. Varför skulle samma sak inte gälla mobila enheter?

Jag har fri internettrafik i telefonen, knappast unikt, och ser då förstås hellre att saker skickas över internet istället för SMS/MMS som kostar per styck. Med ex Whatsapp skjuter jag SMS/MMS på det viset, och det ser likadant ut om man nu har problem med sin teknostress. Och du, det fina är att SMS och MMS funkar OCKSÅ ifall jag skulle vilja använda det istället.

Min gissning om hur mobiler används känns lika legitim som din. Som sagt, försäljningssiffrorna för iPhone (och för all del konkurrenterna) hintar om vilket användarmönster som är på frammarsch.

Nu vet jag att du är dubbelt så gammal som jag men är ni verkligen så efter i Norrland att ni inte har mail i mobilen?

Jag sysslar med event management. Alla jag jobbar med använder mobilen till att maila med. Få skickar SMS. Min mobil (Samsung TouchWiz) piper när jag får mail och den piper direkt när den får mailet. Den är lika enkel att maila med som att SMS:a eller MMS:a med.

SMS och MMS är riktigt opraktiskt att använda i jobbet för de lagras inte på en server som är lättåtkomlig om man skulle behöva skriva ut dem. Finns det en bra anledning till att inte använda mobilen som en liten dator? Det är billigare och lika enkelt. Måste man använda uråldriga, dyra protokoll då? Det är som att sitta med telefonmodemet och surfa trots att man har bredband betalat och klart bara för att.

Att FaceTime bara finns över WiFi är inte Apples fel. AT&T har sagt att de inte klarar mer och med tanke på att USA är Apples överlägset största marknad är det väl självklart att de anpassar sig till den?

Dina argument är så ihåliga att det ekar i flera minuter efter dem—har du verkligen inga vettiga sådana att komma med? Du är medveten om att du låter så bakåtsträvande att du får Bert Karlsson att verka modern, eller?

Nu vet jag att du är dubbelt så gammal som jag men är ni verkligen så efter i Norrland att ni inte har mail i mobilen?

Jodå, jag har haft möjlighet att maila med alla mina mobiler sedan Nokias Banan ungefär, det innebär inte att jag har gjort det.
(jo, jag har provat med alla telefoner jag har haft, utom den senaste faktiskt)

Mina ungar fick ungefär samtidigt mobiler med mailfunktion.
(dom har också provat)

Men jag mailar inte och frågar hur många av dom som ska äta middag med mig, jag SMS'ar.

Dom mailar inte och frågar om jag kan hämta dom på träningen, dom SMS'ar

Dom mailar inte sina kompisar och ber dom ta med saker, dom SMS'ar

Dom mailar inte sina kompisar och säger att dom blir sen för att dom har missat bussen, dom SMS'ar

Dom betalar inte bussbiljetten med mail, dom betalar med SMS

Jag mailar inte och förlänger parkeringstiden, jag skickar SMS

Jag SMS'ar inte speciellt ofta, men ungarna brukar snitta 5-800 sms i månaden, det är nog inget ovanligt i dagsläget skulle jag tro.

Att "eventmanangers" sitter på cafè och dricker latte och mailar över publika nätverk ÄR nog ovanligare än att någon skickar SMS i ett par årtionden till skulle jag tro.

Även om iPhonägare verkar känna ett enormt behov av att slita upp sina telefoner så fort dom sätter sig någonstans publikt.

Att FaceTime bara finns över WiFi är inte Apples fel. AT&T har sagt att de inte klarar mer och med tanke på att USA är Apples överlägset största marknad är det väl självklart att de anpassar sig till den?

Se där, du erkänner alltså att det är en begränsning?
Att sedan inte Apple duger till att sätta den begränsningen bara i USA, eller varför inte helt enkelt enbart till AT&T nätet, det är ju rent av bara korkat.

Men inte lika korkat som att försvar hur Apple har gjort.

Last edited:
Att "eventmanangers" sitter på cafè och dricker latte och mailar över publika nätverk ÄR nog ovanligare än att någon skickar SMS i ett par årtionden till skulle jag tro.

Publika nätverk? Jag vet inte hur det funkar hos er men jag använder GSM- och 3G-nätet till att maila med. Och det gäller inte bara event managers, jag gissar på att alla som använder mail i jobbet anser att mail i mobilen är bra mycket bättre än SMS. Du får se ner på mitt jobb hur mycket du vill men det finns en anledning till att folk får smartlurar som jobblurar.

Se där, du erkänner alltså att det är en begränsning?
Att sedan inte Apple duger till att sätta den begränsningen bara i USA, eller varför inte helt enkelt enbart till AT&T nätet, det är ju rent av bara korkat.

Se på fan! Kul att man kan göra någon glad. Begränsningen är givetvis där för att det är enklast och billigast så, korkat eller ej, Nokia, Sony Ericsson eller LG skulle gjort precis likadant.

Publika nätverk? Jag vet inte hur det funkar hos er men jag använder GSM- och 3G-nätet till att maila med.

Ahh, juste, det var ju bara för videoSAMTAL man behövde wifi...

Du vet, det där alla andra använder GSM och 3G nätet till. :D

Ahh, juste, det var ju bara för videoSAMTAL man behövde wifi...

Du vet, det där alla andra använder GSM och 3G nätet till. :D

Du menar det där som ingen har behov av?

GuW skrev:
Nä just det, vi har inget behov av att se ansiktet på den vi talar med, hade vi haft någon nytta/behov av det skulle bildtelefon hemma ha varit infört för länge sedan.

Du menar det där som ingen har behov av?

Näe, men om man ska göra något, och dessutom lansera det som nyskapande, då kan man antingen välja att följa den standard som redan finns, eller göra det bättre.

Bättre i det här fallet skulle vara om det fungerade som på alla andra telefoner dom senaste fem åren, men gick över Wlan när det fanns ett tillgängligt för att spara trafik.

Lite bra skulle det ju vara om det var kompatibelt med någonting annat också.

Men det behöver det inte vara om man har världens mest hjärntvättade fans.

Då räcker det med att man lanserar något som alla andra har haft i fem år, men som fungerar sämre, och enbart mot företagets egna (nyaste) produkter, då är det "magic" "fantastic" "innovative" på presskonferensen.... :D

Vi slänger väl in deras egen reklamfilm här också, lägg märke till att alla är hemma/på hotell, utom där vid en minut in, då dom surfar på mödravårdens öppna trådlösa nätverk förstås :D
[YOUTUBE-ID]yatSAEqNL7k&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Återigen, varför ler/skrattar du? Vad är så roligt?

För att alla andra människor köper en telefon och upptäcker att kameran/gpsen/videosamtalsfunktionen suger, och byter telefon.

Har man köpt en frukttelefon måste man istället försvara att det ska vara så, trots att det inte är så på några andra telefoner för man kan ju inte erkänna att man har betalt mer för något som är sämre.

Och försvarstalen överträffar varandra i påhittighet

"En mobiloperatör i USA klarar inte av videosamtal, så därför ska inte resten av världen heller ha det, trots att det har varit standard i flera år"

"Man ska inte skicka SMS/MMS, man ska maila istället, trots att folk som i flera år har haft telefoner med båda möjligheterna skickar SMS/MMS i större utsträckning än mail"

"Det är inget problem att hitta öppna nätverk, dom finns överallt"
http://www.zdnet.co.uk/news/network...fi-outlawed-by-digital-economy-bill-40057470/

:banana:D:banana

För att alla andra människor köper en telefon och upptäcker att kameran/gpsen/videosamtalsfunktionen suger, och byter telefon.

Har man köpt en frukttelefon måste man istället försvara att det ska vara så, trots att det inte är så på några andra telefoner för man kan ju inte erkänna att man har betalt mer för något som är sämre.

Och försvarstalen överträffar varandra i påhittighet

"En mobiloperatör i USA klarar inte av videosamtal, så därför ska inte resten av världen heller ha det, trots att det har varit standard i flera år"

"Man ska inte skicka SMS/MMS, man ska maila istället, trots att folk som i flera år har haft telefoner med båda möjligheterna skickar SMS/MMS i större utsträckning än mail"

"Det är inget problem att hitta öppna nätverk, dom finns överallt"
http://www.zdnet.co.uk/news/network...fi-outlawed-by-digital-economy-bill-40057470/

:banana:D:banana
Fint, håll du dig till annat. Jag och flertalet här är nöjda med vårt val och skulle gladeligen slippa se ditt ältande i alla apple-trådar.

Vi gör ett räkneexempel:

För mig kostar ett SMS 28 cent. Gånger 6.7 är det ungefär 1.9 kr. Då får jag skriva 160 tecken.

För mig kostar datatrafiken $2 per MB. Jag debiteras per KB. Dividerat med 1024 och multiplicerat med 6.7 blir det ungefär 0.013 kr per KB. 160 tecken motsvarar 160 byte. Plus extratecknen som krävs för att skicka mailet, kanske 300 byte. Jag kommer alltså debiteras för en kilobyte.

Så, ett SMS kostar nästan två kronor, samma information i ett mail kostar 0.13 öre. För två kronor kan jag skicka 153 KB, alltså en del text och en lagom stor bild också. Eller motsvarande 153 SMS. På mina 300 mail i månaden blir det åtminstone ett helt gäng pengar jag sparar. Istället för 600 kr betalar jag ungefär 4 kr.

Låt mig fråga dig, om mail var lika enkelt som SMS, skulle inte du också maila då? Eller föredrar du ditt telefonmodem? Med en smartphone är det lika enkelt att maila som att SMS:a, det är hela grejjen. Apple och Google vill inte att telefoner ska funka som de gjort de senaste 20 åren, de vill att de ska funka bättre. Därför gör man såhär.

Du behöver givetvis inte använda mobilen som man gör i affärslivet men jag förstår inte varför du ska hålla på att gnälla? Du har inga argument, ändå ska du hoppa på alla som har nåt från Apple. Varför? Vad saknar du? Varför är du så avundsjuk? Vad är det du vill ha ut av det? Snälla svara, vad är det som gör dig så bitter mot Apple och alla som råkar ha en dator med en logga på? Trots att de bevisligen är medvetna om att det är samma maskinvara som dina containerdatorer? Det måste vara nåt djupare fel.

Vi gör ett räkneexempel:

En telefon med sms/mms (och mailfunktion, men vi kan borts från den) kan man få för under femhundringen, en Ajfan kostar enligt uppgift 8000:-

Hur många SMS/MMS får jag för mellanskillnaden?

Jag tror att om du läser min frågeställning en gång till:
"folk som i flera år har haft telefoner med båda möjligheterna skickar SMS/MMS i större utsträckning än mail"

Då kan man väl inte säga att mail ersätter dom båda andra?

Det förutsätter ju dessutom att alla man skickar till också gillar att skicka/ta emot mail i telefonen och har en telefon där det fungerar smidigt.

Samma sak med FaceTime, jag kan med min kinesiska skittelefon för 500:- ha videosamtal med någon som har en Nokia, Ericsson, Motorola, Samsung, LG, whatever, ny eller gammal, var än jag och dom befinner sig.

Med en Ajfan 4 (som inte har släppts än, för dom tidigare stödjer det inte) kan jag ha FaceTime samtal med någon annan som har en Ajfan 4 (som inte har släppts än) om båda två befinner sig inom ett WiFi nätverk som dom har tillgång till.

På vilket sätt är det bra?

Om jag hade den begränsningen på min telefon skulle jag säga att det var en begränsning, om man har den begränsningen på en Ajfan så är det alltså en finess?

En telefon med sms/mms (och mailfunktion, men vi kan borts från den) kan man få för under femhundringen, en Ajfan kostar enligt uppgift 8000:-

Hur många SMS/MMS får jag för mellanskillnaden?

Lägg till att du köper en separat GPS, en musikspelare, en laptimer, en sleeptracker pro osv (alla funktioner du kan få med appar) förutom telefonen innan du börjar räkna mellanskillnad. Bortsett från det rent besvärliga att bära omkring på alla dessa separata enheter hela tiden.

Är det dåligt att några aktörer försöker driva tekniken framåt? Vad gäller MMS så stödjer ju nu iPhonen både mail och MMS, man har alltså både och. Vad gäller videosamtal så är det ju som du själv säger ändå ingen som använder det (till skillnad från MMS), då kan man ju lika gärna försöka gå direkt på ett modernare alternativ utan att lägga kraft på att stödja äldre standarder.

Jag menar alltså inte att det på något sätt är ett PLUS att iPhone inte stöder konventionella videosamtal men inte heller att det är något minus i egentlig mening. Dock är det synd att AT&Ts sunkiga nät i USA ska förhindra att resten av världen inte kan har möjligheten att göra videosamtal via 3G.

Jag menar alltså inte att det på något sätt är ett PLUS att iPhone inte stöder konventionella videosamtal men inte heller att det är något minus i egentlig mening. Dock är det synd att AT&Ts sunkiga nät i USA ska förhindra att resten av världen inte kan har möjligheten att göra videosamtal via 3G.

Om man klipper ditt inlägg så här så är vi lysande överens i frågan.

Men man kan dock inte införa nya standarder utan att stödja dom gamla beprövade.
Är den nya standarden öppen för alla att använda OCH bättre än den gamla så kan man kanske sluta stödja den gamla efter 5 år.

Och att Apple utvecklar sina telefoner efter vad EN leverantör i USA kan erbjuda, istället för efter vad den bästa leveratören i världen kan erbjuda är direkt pinsamt.

Det vore som om motorcykeltillverkarna skulle bygga motorcyklar som går på 77oktan, för det är vad som finns på landsbygden i Indien, istället för att mappa dom för riktigt bra soppa som finns i största delen av världen.

"Tyvärr, din motorcykel ger 80hk, vi skulle kunna mappa om den till 160hk, men det fungerar inte för bönderna i Indien" :huvet

Någon som kör aMSN? Helt omöjligt att logga på helt plötsligt. Någon som upplever samma sak eller är det, som jag misstänker, någon lokal grej?

Back