Möjligheter att klara uppkörning i gbg

Tycker det är bättre att de är för hårda än för mjuka(?). Fast det tycker man såklart inte precis efter man kuggat. :tungan

Idiotiskt.
När det gäller godkända förarprov toppar Skellefteå, där 87% klarade uppkörningen under 2004.
Gbg hamnar sist med 52,8%.

Anledning?
Enligt olika körskolor i Gbg:
"I Göteborg är Vägverket tufft."
Enligt VV i Gbg:
"Självfallet är det lättare att köra i ett litet samhälle med en enkel trafikmiljö jämfört med en brusande storstad full av bilar, cykelbanor och trafikljus."

Men va i helvette! Var hamnar då Sthlm? Eller Malmö?
När man kör upp här i Gbg så kör man rundor runt Säve och däromkring stöter man knappast på varken tung trafik eller många trafikljus! Själv passerade jag 3-5 ljus...mao. lugna och fina miljöer.
My ass säger jag bara.......det kan inte vara fel på alla som försöker ta KK här i Gbg! :6surkart

PS. Jag kuggade i måndags för att jag inte tycktes planera min körning ordentligt, borde hålla till vänster i god tid vid vänstersväng i korsning, räcker inte med att placera hojjen 30-40 meter innan korsningen.
Tror inte jag hade blivit kuggade av den anledningen om jag hade kört upp någon annan stans i landet! Grrrr...

Last edited:
När jag körde upp i GBG kuggades alla den dagen, och mig kuggade han för att han tyckte jag låg lite för långt till vänster i körbanan vid en högersväng, allt man gjorde granskades med lupp, sen några veckor senare fick jag uppkörningstid "på landet" bortåt Borås, minns inte ens vad det hette, där åkte vi runt på en liten trevlig tur, jag gjorde flera grova tabbar, allt gick mycket sämre (för jag var så nervös efter att ha kuggat en gång redan) och efteråt sade killen att, ja det där gick ju JÄTTEbra, INGA problem, vassego !

:confused: /Anders

Tycker inte det var några problem att köra upp i gbg...
Om man blir kuggad, är det uppkörningsförättarens fel då?
Om man klarar det då, är man duktig då? hänger inte med..

:tungan :blah

Nä, skämt o sido jag vet det suger detta i gbg, har märkt det det senaste då alla verkar bli kuggade utan direkt anledning..

De flesta kuggningarna verkar ske redan i manöver-delen. M a o så kommer de flesta inte ens ut i trafiken. Man tycker ju inte att det skulle vara svårare eller lättare att krypköra och fixa serpentinbanan i nån av de andra orterna runt Gbg :va

I sista änden hänger det ju på en själv, att gå in där och dominera så att det inte lämnas nåt utrymme för inspektören att göra en "felbedömning".

Ja, tänk om det varit så enkelt.. :) Istället är man ju så nervös så man håller på att trilla av hojen. :död

Last edited:
Skrutten skrev:
De flesta kuggningarna verkar ske redan i manöver-delen. M a o så kommer de flesta inte ens ut i trafiken. Man tycker ju inte att det skulle vara svårare eller lättare att krypköra och fixa serpentinbanan i nån av de andra orterna runt Gbg :va

I sista änden hänger det ju på en själv, att gå in där och dominera så att det inte lämnas nåt utrymme för inspektören att göra en "felbedömning".

Ja, tänk om det varit så enkelt.. :) Istället är man ju så nervös så man håller på att trilla av hojen. :död

Förstår inte varför folk blir så nervösa. Man får väl försöka tänka på nåt annat eller tänka att det är inte hela världen heller om man skulle misslyckas. Okej lite nervös kanske man var men jag hade mest roligt när jag gjorde manöverdelen och trafikdelen var ännu bättre, småvägar runt om kring Säve :tummenupp. Fast det bästa var när man fick ta den ena körskolehojen själv tillbaka till skolan medan de två andra som var med hade sin uppkörning kvar :)

Last edited:
Jag hade 2 uppkörningar, båda bokade som privatist. Den andre gången hade jag en körskolelärare med och då inspektören märkte det intog han en annan attityd. Jag körde i.o.f.s bättre den andra gången men jag tyckte jag var ganska het redan vid första uppkörningen.

Förr eller senare går det men det känns ju lite bingolotto över det hela.

FÖRGÖRAREN

I ärlighetens namn tycker jag att det klagas en jävla massa på att det är svårt att klara uppkörningen.
Det ska vara svårt att ta körkort, själv har jag ingen större lust att vistas bland trafikanter som är halvdanna på att köra. Det finns redan för många av den sorten ute på vägarna.

Sen kan jag förstå att det känns tråkigt att missa en uppkörning.

Men har ni som missat varit ordentligt förberedda inför uppkörningen?
Sitter manöverproven i ryggmärgen?
Är ni förberedda mentalt?
Hade ni focus på uppkörningen?

Micke

Men ibland undrar man hur inspektörerna tänker..... :confused:
Jag blev kuggad för att jag inte använde fotbromsen tillräckligt :confused:
Hur kunde han se det i bilen bakom.... :kocko

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...