Mått från sadeln till marken på Yamaha och Kawasaki

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Yamaha yzf thundercat -97
Hej
Jag är i full färd med att leta och köpa min första hoj och funderar på en Yamaha Thundercat eller Thunderace eller en Kawasaki zx7r. Dock vill jag gärna nå ner med båda fötterna på marken varpå jag undrar om någon snäll själ har en sådan cykel kan säga mig hur långt avståndet är från sadeln till marken. Kanske konstig fråga tycker ni men man vill ju inte svänga med rumpan från sida till sida bara för benen inte räcker ner heller.

/Sussi

uzibabe skrev:
Hej
Jag är i full färd med att leta och köpa min första hoj och funderar på en Yamaha Thundercat eller Thunderace eller en Kawasaki zx7r. Dock vill jag gärna nå ner med båda fötterna på marken varpå jag undrar om någon snäll själ har en sådan cykel kan säga mig hur långt avståndet är från sadeln till marken. Kanske konstig fråga tycker ni men man vill ju inte svänga med rumpan från sida till sida bara för benen inte räcker ner heller.

/Sussi

Här finns info om sadelhöjd: :tummenupp
http://www.motorbikes.be/

ZX7R - 790mm
Thundercat - 805mm
Thunderace - 790mm

ZX7R har nog styvare fjädring dock.

Mago skrev:
ZX7R - 790mm
Thundercat - 805mm
Thunderace - 790mm

ZX7R har nog styvare fjädring dock.
Hmm, det beror ju helt på hur pass styvt bakfjädringen är justerad. T.ex. bläjden måste jag lätta en del på för att kunna köra själv utan att behöva stå på tå vid trafikljusen.

sadelhöjd

uzibabe skrev:
Hej

/Sussi

Tänk även på sadelns bredd och utformning annars blir det ändå fel så om du är normal byggd osv. Fråga om det är någon med din längd som har någon av ovanstående cyklar och kan säga hur de sitter på dem

Vilken årsmodell och modell på Yamahan?

Det är skillnad på R1 årsmodell 98 och 00 tex. 98 är högre vilket troligen beror på att sadeln är utformad på annat sätt och bredare.

Är du bara i närheten av 170cm så är det noll problem med dessa hojar

Hur pass viktigt är det att nå ner egentligen?

Hej, har själv funderingar kring detta. Jag funderar på att köpa en Fazer 1000 och var och provkörde en sådan igår! Jag är bara 165 cm och satt otroligt bra på den när jag körde, inga problem med reglage etc, men vid stopp nådde jag med nöd och näppe ner med tårna ens utan fick luta mc´n. Ändå kändes det som om jag hade kontroll över motorcykeln..
Hur ska jag köra, gillar ju hojen !?

Tacksam för svar!

uzibabe skrev:
Hej

/Sussi

Varför inte åka och provsitta :va

// TOK :fyllisar

bikerwoman skrev:

Tacksam för svar!

Gillar du hojen å har tårna i backen, så ser jag inte problemet.
Se bara upp med VART du stannar någonstans.
Du kommer få sjysst balans, det lovar jag :D

//Tina 166cm :banana

Du ska inte stirra dig blind på sadelhöjden som andra redan sagt. Det gjorde jag innan jag köpte hoj. Provsatt en massa sporthojar och nådde inte ner på en enda. Men det är skillnad när man kör och ska stanna och sätta ner ena foten: då har du ju andra foten på pinnen och då hamnar du automatiskt lite längre åt andra hållet på sadeln, om du förstår. Då når man ner lättare. Jag är 1,57 och kör en hoj med sadelhöjd på 780mm och når ner med ena stövelspetsen. Men man får planera vart man ska stanna, tex måste man stanna i "hjulspåren" vid rödljus och så. Och ska man backa hojen eller nåt får man hoppa av och leda den runt (ja, man blir utskrattad och det är tungt, men jag bjussar på det och inte ber jag om hjälp heller om jag inte absolut måste). Provade sänka hojen men man får en helt annan körkänsla, det känns helt enkelt inte bra, plus att jag skrapade i fotpinnar och stöd ännu mer än jag gör normalt. Köp en hoj och ut å kör så ska du se att du lär dig en bra teknik även när det gäller att stanna utan att tappa hojen...

bikerwoman skrev:
Hej, har själv funderingar kring detta. Jag funderar på att köpa en Fazer 1000 och var och provkörde en sådan igår! Jag är bara 165 cm och satt otroligt bra på den när jag körde, inga problem med reglage etc, men vid stopp nådde jag med nöd och näppe ner med tårna ens utan fick luta mc´n. Ändå kändes det som om jag hade kontroll över motorcykeln..

Tacksam för svar!

Det brukar gå bra att luta hojen lite. SÅ mycket väger de inte. Jag har två storlekar för stora stövlar så jag når ner med ena stövelspetsen på min hoj. Man kan ju flytta över rumpan lite oxå, man vänjer sig. Fazer 1000 når jag ner på ungefär lika bra som på min egen och jag är ändå 8 cm kortare än du, så det kan inte va nåt problem. KÖP! Jag köpte faktiskt min hoj mycket beroende på att man kunde sänka den, men nu vill jag köpa en Retta och bryr mig inte om att jag knappt når ner. Det löser sig.

/157 cm lång tjej som trivs bäst på en Retta!

Observera att man når ner betydligt bättre med lite "extra last" :hihi

Bifogat

• roller-och-frida.jpg
    roller-och-frida.jpg
    89.5 KB · Visningar: 56
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...