Köpråd inför sommaren 2012 Feedback önskas

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hej behöver köpråd till i sommar. Om ni vet bra dåliga saker eller passande modell jag glömt bort var snäll och upplys mig !
Att tänka på är min längd. 170 cm och korta ben. Har svårt att nå marken på en del 1000cc. Har haft kortet i 12 år. Daytona 675 är det tå spetsarna jag når ned med som exempel :S

Hojar som jag vill köpa men de kostar för mycket, för stöldbegärliga och är för obekväma för Touring:
Apprilia RSV Mille, Daytona 675, Honda SP1, SP2, MV agusta :P
VTR 1000, SV 1000, Aprilia Falco, är att föredra men de kostar 10 000+ /året ” (halvförsäkring) att försäkra tyvärr.

Några krav:

*måste vara billig försäkring. Max totalkostnad ~6000/år bor mitt i förort till Stockholm.
*Inte alltför tung. 240+ är inte acceptabelt.
*V-twin före rad 4.
*Ej stöldbegärlig, trottoar parkerad.
*Önskvärt med ABS.
*Räckvidd 30+ mil minimum.
*Runt 100 Hästar räcker. Svårt att behålla kortet och livet i behåll med mer än så.

3 st hojar jag är intresserad av.

Yamaha BT 1100.

47 Kw. 65Hp, 5500rpm, 81.40 Nm,
+ Kardan (underhållsfri)
+ 20 liter tank
+ snygg motor
+Kraftig vrid
+bränsleförbrukning 0,5l/mil
+ 2400/år försäkring
+minimalt med krom
+R1 frambroms
-5 växlad
-Dålig framdämpare, Behöverbyta fjädrar och olja till öhlins.
-Glidarhoj
-Överstyrd i kurvor. (Lära sig på nytt att köra)
-Förgasare mikuni.
-Än del säger att motorn suger.... ? Det är virago/ Dragstar 1100 , några som vet ?
*Udda bakdäcksstorlek 170 ?

Suzuki GSR 600.

72 Kw. 98 hp 12,000rpm, 64.70 Nm
+ Bensinmätare Digital 5st ”block”
+ 98 hästar
+ elektronisk bränsle insprutning
+Bushoj, svårt och ligga och fisköra.
+minimalt med krom
+ABS finns att tillgå.
+Helgjuten aluminium swing
+Avgassystemet ligger under sadeln.
+Bromsar och motor från GSXR 600 -04
-Plastig kaross.(ful enligt många) :P
-16 liter tank.
-Dålig framdämpare, Behöverbyta fjädrar och olja till öhlins.
-5000/år försäkring

Yamaha MT-01? ett oprövat kort. Den går emot allt förstånd :P

MT-01 på Bana ! haha Låter som ett gammatl Mustang eller spitfire plan :S Grym förare som kan baxa runt ett ånglok runt banan.
http://www.youtube.com/watch?v=1_QbYOcoALM

Brutal 1700CC motor. Och det sammanfattar hela MC:n :P
66Kw 89Hp 5000rpm, 150 Nm,
+5000/år försäkring Superbillig försäkring ^^
+150 Nm behöver jag säga mer…..
+Bränsleinsprutning
+R1 bromsar
-För tung 265 kilo Våtvikt. Oj oj
-fem växlad
-För svårflyttat in i kurvor
-15 liters tank ??? 1700CC, LOL
-190 Bakdäck gör den trögstyrd vad jag fattar.

Last edited:
Just Falco brukar ju vara billig att försäkra. Kollat med Svedea eller Bilsport&mc, brukar bli bra pris hos dem. Annars kanske någon nakenhoj med kåpa kan vara ett alternativ. Typ Yamaha FZ8-S, Suzuki Bandit-s, Kawasaki Z750s, Honda cbf 600.

BMW F800S/ST - uppfyller alla dina krav. Dock är inte cylindrarna i V-formation. Plus på den är drivremmen som är sjukt bekvämt. Finn en hoj med låg sadel så borde du nå ner till backen. :tummenupp

BMW R1200R förefaller vara ett uppenbart alternativ. 110hp, 30+mil räckvidd, skitbillig att försäkra, ca 225kg och abs. Men alla gillar ju inte boxern ;) För att inte tala om BMWs klonkiga växellådor.

Sen finns ju låga sadlar som orginal och dessutom går den att få i fabrikssänkt utförande.

Ja, just det! Tänkte inte på den... :D Jag försökte undvika att vara partisk. R12R är en skitfin hoj om du vill ha något med en själ. :)

OT. Lite lustigt, precis som du övningskörde jag på en F650GS och min första hoj var en grå F800ST följd av en R1200R ;)

Last edited:
Du!
Kolla märkesförsäkringen hos If.se på Honda, Bmw och triumph. Det kan nog göra så att du har råd att köra tex Daytona 675, F800R, Cb1000, streettriple osv. :)

Annars så finns ju alltid Kawasaki ER-6, går även den att försäkra billigt hos Bilsport & mc samt Svedea.

En BMW R850R kan ju också vara nåt.. Den är ju många touringtjejers favorit (no offence :D) just för att den har så låg sadelhöjd.. Detta kombinerat med tidigt vrid (boxer - om man nu gillar det..) plus ett digert tillbehörsprogram för touring (rutor/kåpor/väskor etc.. etc..) - det är ju en Bumse trots allt. :gnissla Den är snorbillig i inköp om inte annat. Försäkring finns ju märkesvariant via IF. Är den snygg då, tänker du? Nej. Inte ett dugg. (Vilket är utmärkt om man vill behålla den även om den parkeras på gatan i orten...) Är den praktisk då, tänker du? Ja. Som en traktor. Montera bara dragkrok eller maskinaggregat beronde på om du ska dra släp i europa eller plöja/så/harva dina ägor...:glömdet

Edit; Drar 0,46 på en 21 liters tank. ABS? Självklart - de e ju Bumsestandard..

OaO

KK

Last edited:
Tack för alla tips!
Jo har IF som försäkringsbolag. Men dom är väldigt kinkiga med modeller som luktar "sport". Har tidigare provkört R1100S 3 gånger men den modellen har jobbiga micro vibrationer så händerna domna och BMW:s växelådor är mer lämpade till skörde-tröskor ^^. Typ som truimph, dom blir "inkörda" efter ett par tusen mil.

Ska ta och borra ned mig i BMW F800 kosta visst bara 3300/år för mig. Remdrift är fint.
CBR 600f ligger på 6000/år så den ska vi provköra med.

Triumph Sprint 959 kraschade jag med för 4 år sedan så den modellen kommer jag inte överens med.

Tyvärr drar det iväg i priset med R1200 om man vill ha en byggd detta årtionde.

Kawasaki Z750s har jag bockat av tidigare då den av underlig anledning ligger som "sport" och kostar 10 000+/år att försäkra. Samma gäller Z1000, z1000s.

CBF 600, Er6 och Sv 650, FZ6 har jag tröttnat på då min kompis och jag bytes låna mellan varandra 4 sommrar.

Fz8 n/s är jättefina och vågar inte ställa en 2011 på gatan för 90 papp.

Honda CBF 1000 ligger på 11000/år av någon märklig anledning. Och Daytona 675 ligger på 20 000 hos if, haha.

Och VFR 800 ligger på 11 000/år hos IF av någon störd anledning och 9000/år hos Bilsport/mc.

Nej det blir nog att dyka djupare med bmw F800, CBR 600f och matcha dom mot de 3 andra jag kikat på.

En BMW R850R kan ju också vara nåt..
Tack såg det nu. 1 till bra där !

Av mina erfarenheter med bmw f800 så tråkigare hoj får du leta efter betydligt roligare har jag haft på hondan. + att Hondan slår BMW i kvalité med hästlängder.

Last edited:
såg att du nämde sv1000 men att den är för dyr att försäkra? jag är 22år betalar 7k hel/hel hos suzuki märkesförsäkring. kollade bilsportmc där skulle dom ha 15k hel/hel

Kollat lite mer på F800ST och den kommenteras av många som väldigt anspråkslös motor.
Detsamma Gäller BT 1100. Motorerna är inte alls så Pigga tyvärr.

Och som jag nämt tidiagre är kvaliten på Fjädringskomponenterna i sämsta laget på och kräver en ytterligare investering på 3-5000 tusen för att fixa fjädrar och framgaffel. Detta är något jag stört mig på mycket dom senaste åren att hojen niger för mycket vid inbromsningar innan kurvor. Detta är något jag förträngt men fick återuppleva. Detta förbanande gung när jag klämmde på lite hojar idag.
VFR 800
BT 1100
GSR 600
SV 1000
VTR 1000

MT-01 har inverterad gaffel samt radialmonterade mono-block, mycket fina komponenter som endast går att hitta på Super-sport hojar idag. OBS* MT-01 och en gäng andra yamaha återkallades 2007 pga felaktig " trottelpositionssensor (TPS)" men kan gratis åtgärdas av yamaha.

CBR 600F har likaså inverterad gaffel men sunkiga bromskomponenter. samt att den kostar 90 000.

Lite oväntat men...............

Det kommer bli en hård Slutstrid mellan en BMW R850R, BMW R1100s äldre Aprilia RSV Mille och en nyare MT-01. Har struntat i kvalitet på väghållningen länge nu så det är dags att jag skärper mig och lyssnar på vad jag vill och inte plånboken :P

Alla 3 har mycket fina fina broms och fjädringskomponenter. BMW:n har en "Telelever" som gör att den omöjligt kan "niga" och "Kombi-ABS bromsar" vilket jag kände på R1100s samt stor 20 liters tank bränsleinsprutning 6 växlad och inte fem som BT 1100.

BMW R850R
70 HP (50.9 kW) @ 7000 RPM 80Nm. 230 kilo Våtvikt. Risken är att motorn är klen som F800ST. Men boxer är inte samma som V-twin, lite annan karaktär.

BMW R1100S
98.00 HP (71.5 kW)) @ 7500 RPM 97.00 Nm. 230 kilo, kardan kombi abs, tele-lever.

Det ryktas att den har lite jobbiga micro-vibrationer samma som R1100s men det får jag känna när jag provar en. Och den är ful som stryk, ingen vill sno den fula ankungen :P

Last edited:
cbr929 då? kostar runt en röding i månaden i trafikförsäkring hos if. jag bor i sthlm och är 27. halv försäkring tror jag dom skulle ha 1lax för. men då är den fan så mkt roligare än många av dina alternativ. millen är nog skojj men dem är dyra att försäkra, även äldre modeller

cbr929 då? kostar runt en röding i månaden i trafikförsäkring hos if. jag bor i sthlm och är 27. halv försäkring tror jag dom skulle ha 1lax för. men då är den fan så mkt roligare än många av dina alternativ. millen är nog skojj men dem är dyra att försäkra, även äldre modeller

Jag körde CBR 1000RR -05 under 2 säsonger när den var splitterny. Mycket fin MC med elektronisk styrdämpare. Bromsar och fjädring som känner minsta korn på vägen. Underbar väghållning men. Jag var nära att förlora körkortet 3 gånger på den. Tyvärr vill man gasa ÖVERALLT med den..... Sålde den till min kollega som han av med kortet... Han sålde den vidare till nästa kollega som också blev av med kortet LOL.

Låg ock pressa 200+ på Norrtälje som helgnöje... Insåg att jag inte kommer överleva den om jag inte säljer den -.-

Så tyvärr klarar jag inte att hålla igen på hojar med 150+ hästar. Jag lever med mina brister -.- Men om jag flyttar till gotland lovar jag mig själv en sporthoj. Men det är förbannat korkat att race utanför banan vilket jag ångrar, med att riskerar med-trafikanters liv och hälsa. Men det var då det.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...