Måste fram och bakhjul spåra?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har 0,2 mm mellan bromsoket fram och ekrarna, varje gång jag bromsar hårt går därför bromsoket emot ekrarna. Kan jag lösa detta genom att förskjuta distanserna så att ena blir 2 mm längre och andra 2 mm kortare så hade det varit kanon. Finns andra sätt att göra det på men då blir det mer komplicerat.

Jag har inget givet svar att ge dig, men det kommer säkert massvis med svar så fort du förklarat vad det är för hoj... Till att börja med..

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Man vänjer sig vid allt......men, vill du ha en hoj som svänger lika åt bägge hållen så kan det vara en rätt bra idé att hjulen ligger i linje, annars testa. :)

Jag har inget givet svar att ge dig, men det kommer säkert massvis med svar så fort du förklarat vad det är för hoj... Till att börja med..

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Det står under avataren :)

F.ö. så är det bara vevhuset som är original på den hojen så några specialtips på hur folk hade gjort på sina DRs funkar inte på min.

Last edited:
"Farm och bakhjul"...?
Är det strutsfarm eller kycklingfarm? Kanske till och med en gammal minkfarm!? Ingetdera spårar nog bra med ett bakhjul...
Det bjöds, så jag högg :D

0,2 mm mellan bromsok och ekrarna? Det låter ju som ett Otroligt kort avstånd. Är det något som är specialbyggt eller är det byggt så original?

/H

Last edited:
Jag skulle flytta 2 mm fram å sen ekra om bakhjulet så dom spårar hyfsat lika...

Jag skulle flytta 2 mm fram å sen ekra om bakhjulet så dom spårar hyfsat lika...
Ekra om är inte gjort i en handvändning, då är det lättare att ta loss gaffelfoten och fräsa ner fästena för oket 2mm för att sedan flytta ut skivan lika mycket. man kan ju förskjuta distanserna lika mycket bak som fram då spårar det ju iaf. Är mycket bekvämare i svarven än med att ekra om hjul.

Ekra om är inte gjort i en handvändning, då är det lättare att ta loss gaffelfoten och fräsa ner fästena för oket 2mm för att sedan flytta ut skivan lika mycket. man kan ju förskjuta distanserna lika mycket bak som fram då spårar det ju iaf. Är mycket bekvämare i svarven än med att ekra om hjul.

Jag menade ekra om bakhjulet så den spårar me framhjulet.. De går å göra på plats utan att ta av hjulet.. Låssar ett halvt var på ena sidans ekrar å spänner på andra sidan lika mycke... Tanken va att göra så istället för att göra nya distanser bak å även undvika problem me kedjan...

Jag har ett bygge som framhjulet sitter 10 mm off mellan gaffelbenen, den som vill får komma och testa och försöka avgöra åt vilket håll det inte spårar riktigt. Klarar du det får du en back bira, annars får jag....jaja du fattar:D

Kör på bara, 2-3mm offset mellan hjulen "borde" inte kännas av nämnvärt?

Utan att veta, gissar jag att några millimeter inte är märkbart - jag tror man missar spårningen mer när man fipplar med bakhjulet (försöker få det rakt).
Det JAG tror kan märkas om framhjulet inte sitter rakt mellan gaffelbenen (om något märks), är nog snarare att det borde bli konstiga effekter vid inbromsning. Det borde väl bli så att mc:n vill dra snett eftersom bromspunkten då hamnar vid sidan av gaffelkronans centrum. Men, med det sagt; jag har egentligen ingen aning. Jag bara gissar, och blev sugen på att skriva min gissning :/

Jag har ungefär 2-3 mm offsett på framhjul till mitt motard set, inga problem med att det drar snett vid bromsning över huvud taget :tummenupp

Jag har provat att flytta bakhjulet 3mm i sidled utan märkbara effekter.

Låter lovande, ska svarva nya distanser till framhjulet så hoppas jag det löser sig :)

Finns hojar från fabrik där inte hjulen spårar.....bl a vs800 och vs1400.

2-3 mm lär inte märkas men läs på om offset. Poängen är att du kan lösa problemet med distanser och ändå få ett rakt spår med ca. 30 minuters insats. Ekra hjul är ingen häxkonst...

2-3 mm lär inte märkas men läs på om offset. Poängen är att du kan lösa problemet med distanser och ändå få ett rakt spår med ca. 30 minuters insats. Ekra hjul är ingen häxkonst...
Jag ska absolut testa att ekra några fälgar någon gång men det kräver lite investeringar för att kunna sätta upp hjulet och ekra om det. Svarven lånar jag absolut gratis och materialet får jag gratis också.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti