Jag måste säga att jag inte riktigt förstår hela ditt inlägg (vad är det som gör dig helt stum?)...
I fallet där man glider bort farten efter att ha ramlat av en motorcykel så borde inte hjälmens vikt ha lika stor betydelse. Jag säger inte att du har fel i sak, men kanske är inte betydelsen så stor som du tror.
Tillägg: Personligen skulle jag prioritera bättre passform före ett eller ett par hekto mindre vikt.
Passform är def. prio 1 (inom rimliga ramar), absolut.
Att peka på att vi "glider bort farten" vid en krasch och därmed inte är så viktkänsliga vid hjälmval känns lite knas. OM man tappar framhjulet i en kurva och gliider ut i sandlådan, ja då håller jag absolut med dig.
Men om man kör in i en stillastående bil, highside:ar ner i diket, ut i skogen, in i ett räcke eller en däckhög.. Eller....
De flesta resor tar slut, vissa snabbare än andra. Den enda gång som hjälmens vikt blir oväsentlig är om hela kroppen bromsas upp jämnt. Vid ex. markfriktion eller om man i rätt vinkel åker in i luftpuffarna vid en bana så att hela kroppen träffar samtidigt.
I alla andra fall utsätts nacken för påfrestning som står i direkt proportion till huvudets totalvikt.
Missar jag nåt i resonemanget så lär mig gärna

.
Men än så länge ser jag en lätt hjälm, med bra passform som en billig försäkring.
Ps. Mitt första inlägg syftade till att jag tycker att det är helt galet att lägga 5 lax på en "lätt" hjälm för att det är jobbigt att hålla upp huvet vid långresa.. Det finns för mig bara ett argument, och det är säkerhet!