Måste en mc-hjälm väga så mycket?

Är mycket skeptisk till s.k kolfiberhjälmar! Detta av den enkla orsaken att ingen av de riktigt stora märkena har det i sitt sortiment!

Arai har en kolfibervariant men tillverkar den enbart på specialbeställning då den kostar 60000:- för att dom inte anser den säker under det priset...

Men köp en KBC som dom tejpat med lite kolfibertejp så blir det nog bra...

• Gilla
Reaktioner: R2
Jag är helt stum.. Motiverar ni tusenlappar på dyra hjälmar för att det är mer bekvämt vid långkörning????

Stötupptagningen i en hjälm a´ 1500 vs 7000´ lär ju inte skilja så mkt. Vikten som krävs för att uppbringa det däremot.

En så lätt hjälm som möjligt känns som en självklarhet för att nacke och rygg ska överleva en eventuell krasch, det finns inga andra argument!

Min Shoie X-spirit väger 1400 gr i storlek L och fjällans 1350 gr i storlek S, och det är två Norick.

BMW har en kolfiberhjälm som väger ca 999gr - dock är priset högt, drygt 14,
000:-

tror inte vikten spelar så stor roll, mera luftmotståndet och vilken hållning du har när du kör.

efter ett ERF är man rätt mosig i nacken oavsett vilken hjälm man kör med..

kolfiber måste väl ändå vara bättre än plast i säkerhets synpunkt?, kolfiber studsar ju inte alls lika mycket när det drattar i backen tillexempel, det är ju det som är den stora dödaren, att huvet studsar så jävligt att nacken tar stryk.

tar det stopp huvudförst in i en sten eller nåt så tror jag inte det spelar nån roll vilken hjälm du har, du är nog ganska körd hursom...

whitebeard in da house:
Trött att dra runt på massa x vikt på huvudet.

Finns ett par sätt att komma runt det utöver det som nämnts ovan (ingen hjälm, krage, etc.) det är att titta på GoCart hjälmar där har man en max vikt på 1000gr men som med allt finns det nackdelar, ofta har GoCart krukor en smalare "tittglugg" modell brevlåda och sen är det ju priset, en Arai landar runt 8K men det finns andra hjälmar runt 4K kolla med Radne Karting dom är pro på sånt...

DP says: Har förståss en sån Arai Cart kruka på hyllan med dom andra.....

Jag är helt stum.. Motiverar ni tusenlappar på dyra hjälmar för att det är mer bekvämt vid långkörning????

Stötupptagningen i en hjälm a´ 1500 vs 7000´ lär ju inte skilja så mkt. Vikten som krävs för att uppbringa det däremot.

En så lätt hjälm som möjligt känns som en självklarhet för att nacke och rygg ska överleva en eventuell krasch, det finns inga andra argument!

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår hela ditt inlägg (vad är det som gör dig helt stum?) men apropå att vikten skulle ha stor betydelse för just nackskador så tycker inte jag att det är så självklart som du verkar tycka. Jag får intrycket att du lånar argument från skadesituationen när man kraschar sittande fastspänd i en bil.
Sitter man med säkerhetsbälte i en bil så har varje gram på huvudet betydelse vid en krasch. Det kan bli väldigt höga g-värden och kraften fokuseras till övre delen av halsryggen. Därav bilsportens reglemente med maxvikt för hjälmar och ibland krav på HANS (head and neck support). I fallet där man glider bort farten efter att ha ramlat av en motorcykel så borde inte hjälmens vikt ha lika stor betydelse. Jag säger inte att du har fel i sak, men kanske är inte betydelsen så stor som du tror.

Tillägg: Personligen skulle jag prioritera bättre passform före ett eller ett par hekto mindre vikt.

Last edited:
Tillägg: Personligen skulle jag prioritera bättre passform före ett eller ett par hekto mindre vikt.
Det gör jag också! Det är därför jag vill prova alla hjälmar innan jag bestämmer mig!!!

Men, om jag får samma passform som min X-Lite (som känns som den är gjort för mitt huvudsform) och hjälmen väger bara 1000kg istället för 1350g så vill jag nog byta till kolfiber (om priset på den är rimligt).

Jag hittar inte det nu men har för mig att jag har läst forskning som tyder på att vilken av hjälmen har betydelse även för motorcyklister vad det gäller risker för eventuella alvarliga skador vid olyckor.

Vikten på hjälmen i vissa lägen är extremt viktig.

Det kan bli ganska bra g-krafter vid en vurpa.

Prova själv.

Ett test som dom flesta här kan göra är att blöta håret och skaka huvet(typ blöta hunden) - det blir en jävla skillnad på om håret är torrt eller innehåller 25-50 gram vatten.

En skillnad på 50 gram - märks ganska bra..
Tänk då skillnaden mellan 1 kg,2kg och 3 kg på huvet - i fart...det börjar och väga en del även vid låga g krafter vid en snäll vurpa - som att ha ett bilbatteri på huvet - inte bra för nacken alls.

Stridspiloters hjälmar väger ingeting nästan - vid utskjutning kan kroppen drabbs av g-krafter på 10-20g.
Inte bara det - vid flygning kan g krafterna variera mellan massa negativa g och uppemot +8-10g.

Nu är passformen viktigare för mc åkaren men en lättare hjälm är ingen nackdel om man nu hittar en sån som är bra.

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår hela ditt inlägg (vad är det som gör dig helt stum?)...

I fallet där man glider bort farten efter att ha ramlat av en motorcykel så borde inte hjälmens vikt ha lika stor betydelse. Jag säger inte att du har fel i sak, men kanske är inte betydelsen så stor som du tror.

Passform är def. prio 1 (inom rimliga ramar), absolut.

Att peka på att vi "glider bort farten" vid en krasch och därmed inte är så viktkänsliga vid hjälmval känns lite knas. OM man tappar framhjulet i en kurva och gliider ut i sandlådan, ja då håller jag absolut med dig.

Men om man kör in i en stillastående bil, highside:ar ner i diket, ut i skogen, in i ett räcke eller en däckhög.. Eller....

De flesta resor tar slut, vissa snabbare än andra. Den enda gång som hjälmens vikt blir oväsentlig är om hela kroppen bromsas upp jämnt. Vid ex. markfriktion eller om man i rätt vinkel åker in i luftpuffarna vid en bana så att hela kroppen träffar samtidigt.

I alla andra fall utsätts nacken för påfrestning som står i direkt proportion till huvudets totalvikt.

Missar jag nåt i resonemanget så lär mig gärna :).

Men än så länge ser jag en lätt hjälm, med bra passform som en billig försäkring.

Ps. Mitt första inlägg syftade till att jag tycker att det är helt galet att lägga 5 lax på en "lätt" hjälm för att det är jobbigt att hålla upp huvet vid långresa.. Det finns för mig bara ett argument, och det är säkerhet!

Jag borde kanske bli generalagent för Bellhjälmar i Sverige - de har bra modeller med bra betyg i testerna och är inte tunga, och ingen verkar importera de just nu! :va

Jag borde kanske bli generalagent för Bellhjälmar i Sverige - de har bra modeller med bra betyg i testerna och är inte tunga, och ingen verkar importera de just nu! :va

Jag pratade med dem seriöst på mässan i Köln och de var intresserade av en ny svensk distributör..... men så provade jag deras topphjälmar(carbon) och ett par till.....NEJ , jag kommer INTE att bli deras representant i Sverige!! No way!!

// MIcke

Vi hade en förstahjälpenkurs på sviestad (kommer inte ihåg om det var via LMS eller SMC) där det var en läkare från neurologen på US som var kursledare. Han åkte själv motorcykel och det gjorde han med öppen hjälm därför att han var mer rädd om nacken än han var om hakan. Alla integralhjälmar var för tunga sa han. Han hade sett så många nackskador så det ville han inte vara med om själv.

Vi hade en förstahjälpenkurs på sviestad (kommer inte ihåg om det var via LMS eller SMC) där det var en läkare från neurologen på US som var kursledare. Han åkte själv motorcykel och det gjorde han med öppen hjälm därför att han var mer rädd om nacken än han var om hakan. Alla integralhjälmar var för tunga sa han. Han hade sett så många nackskador så det ville han inte vara med om själv.

Kul att falla på näsan i 100+ med en öppen hjälm? :)

Nah min hjälm väger 1250 och tvivlar skarpt på att tillverkarna hade haft dessa vikter om det nu var så farligt......

intressant om säkerheten blir sämre vid lättare hjälm,måste fan ringa snubben o prata om vikt -kontra -säkerhet,personligen tror inte ja på detta.Någonstans finns smärtgränsen men ja tror inte att vi är där än.

Touringbutiken säljer ej Marushin hjälmar mer?

Gör dom inte??? :confused:
Innan jag läste detta inlägget hade jag precis varit inne på deras sida för att leta krasch-hatt och då hittat Marushin.
Är det någon annan som för deras hjälmar i Sverige nu?

Nackskydd??

köp ett nackskydd så ska du se att hjälmen vilar på det vid en långkörning...eller annars oxå...

eller börja träna...

Vad är det för nackskydd du tänker på? De enda jag har hört talas om är anpassade för mer upprätt sittställning (typ offroad, speedway). Berätta gärna mer för mes om detta..

/A

Vikten på hjälmen i vissa lägen är extremt viktig.

Det kan bli ganska bra g-krafter vid en vurpa.

Prova själv.

Ett test som dom flesta här kan göra är att blöta håret och skaka huvet(typ blöta hunden) - det blir en jävla skillnad på om håret är torrt eller innehåller 25-50 gram vatten.

En skillnad på 50 gram - märks ganska bra..
Tänk då skillnaden mellan 1 kg,2kg och 3 kg på huvet - i fart...det börjar och väga en del även vid låga g krafter vid en snäll vurpa - som att ha ett bilbatteri på huvet - inte bra för nacken alls.

Stridspiloters hjälmar väger ingeting nästan - vid utskjutning kan kroppen drabbs av g-krafter på 10-20g.
Inte bara det - vid flygning kan g krafterna variera mellan massa negativa g och uppemot +8-10g.

Nu är passformen viktigare för mc åkaren men en lättare hjälm är ingen nackdel om man nu hittar en sån som är bra.

Fast en stridspilots hjälm är ju inte gjord för att ta emot smällar på samma sätt,
de landar ju antingen med fallskärm eller så sitter de fastspända i stolen om det går fel.

Jag skulle satsa på en nackkrage hellre än att köra med öppen hjälm.

Här kollade jag när jag skulle köpa hjälm
http://sharp.direct.gov.uk/search/r...del=0&type=0&rating=5&size=0&price=0&x=33&y=4

Köpte en AGV S-4, väger tydligen 1,35kg (inget jag kollade så noga på då)...
framförallt hade den fått fem stjärnor och fanns i vitt.

Den här "rossi" hjälmen länkades det till i "Vill ha!" tråden, och den väger
ju trots allt 1,5kg i strl M. Han verkar ju ha klarat några vurpor trots
tung hjälm, om det nu verkligen är en likadan han kör med

Kul att falla på näsan i 100+ med en öppen hjälm? :)

Nah min hjälm väger 1250 och tvivlar skarpt på att tillverkarna hade haft dessa vikter om det nu var så farligt......

Jag vill heller inte ramla på näsan men om man tvingas välja mellan nacken och näsan så bryter jag ju hellre näsan.
Dock så vill man ju ändå ha en så lätt hjäm som möjligt.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!