Märklig varvning...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tjo.

När min hoj är kall och jag kör iväg har det hänt att den liksom varvar upp när jag accelererar. Jag vet, det ska den göra, men den varvar mycket mer än vad jag vrider på rullen.

Det är inte däcket som slöpper iom att det är kallt, det hade jag känt. Den liksom suger luft eller nått märkligt känns det som... Inte som den slirar på växeln eller nått heller utan "bara" varvar lite mer än vad den borde...

Jag vet, idiotformulering från min sida. Säkert omöjligt att svara på vad det kan vara. Det händer som sagt bara när den är kall, det är mer undantag än regel. Jag tänkte bara kolla om nån har nårra tips...

/H

Gör ett kopplingstest. Kopplingen slirar gärna när oljan är kall om lamellerna är på väg att ge upp.

Hmmm, ska börja med att byta olja å filter nu då, kanske kan lösa lite. IOM våtkopplingen... Annars blir det att byta lameller då.

Tack!

/H

Kanske är lika bra att ta lamellerna på samma gång. Annars måste du ju tömma ur oljan igen om det fortfarande slirar.

Mattias skrev:
Kanske är lika bra att ta lamellerna på samma gång. Annars måste du ju tömma ur oljan igen om det fortfarande slirar.
Jo det har du ju faktiskt rätt i. Skala på 1-5 svårighet å byta lameller, inge vidare svårt va?

Priset på dom kanske landar på en tysing-1500 eller?

hållundan skrev:
Jo det har du ju faktiskt rätt i. Skala på 1-5 svårighet å byta lameller, inge vidare svårt va?

Priset på dom kanske landar på en tysing-1500 eller?
Priset är nånstans i dom krokarna, ja. Svårighetsgraden beror helt på vilka verktyg du har till hands. Jag har inte råkat på nån koppling som varit med än en trea på den femgradiga svårighetsskalan ännu.

hmm.. enbart lameller 500 spänn... om inte stålskivorna e så slitna att du behöver byta dom oxå..
min slirade oxå tidigare, fick ett tips av thundrace att rugga upp lamellerna å stålskivorna.. funkade bra.. slirar inget numera.. fast e dom på väg å ge upp så e väll de enda raka å byta...

Lamellerna behöver inte vara slut, låt motorn bli varm först bara. slirar de inte när den är varm så är det tipptopp.

Jag tycker på din beskrivning att det låter som nåt annat. Är det kopplingen så ökar varvet, och inte hastigheten, alltså rätt lätt att märka.
Hur är tomgången när den är kall? Det kan ju vara en vacuumläcka som "täpps" till då den blir ordentligt varm.
Det är det enda jag kan komma på ifall choke är avstängd (du har inte autochhoke va?) och om kopplingen är okej.
Ge fullgas och snärta till med kopplingen på lagom hög växel, typ 4:an i 60.
Det ska hugga till direkt när du släpper.

iommi skrev:
Lamellerna behöver inte vara slut, låt motorn bli varm först bara. slirar de inte när den är varm så är det tipptopp.

Nej. Slirar nya kopplingar när de är kalla? Nope. Alltså är det fel.

Koppling är väl ändå en 1 eller 2 att byta ut? Såvida inte kopplingskorgen byts, som ändå är rätt enkel.
Det enda enklare jag kan tänka mig är justering av kopplingsvajer eller avtagning av bak kutsen :)
Ut med olja, bort med skruvar till kåpa, bort med skruvar runt kopplingskorg, byt, tillbaka. Om fel repetera :rolleyes:
Glöm inte att olja in de nya lamellerna bara, och försiktigt med packningen till kåpan.

Den går iofs jävligt ojämnt på tomgång...

Men som sagt felet upplevs endast när den är kall...

Edit: Jag har ej automatchoke...

Mattias skrev:
Nej. Slirar nya kopplingar när de är kalla? Nope. Alltså är det fel.

kan de väl göra, oljan är tjock när den är kall vilket leder till sämre friktion.
eller har du testat alla kopplingar som finns med kall motor?

iommi skrev:
kan de väl göra, oljan är tjock när den är kall vilket leder till sämre friktion.
eller har du testat alla kopplingar som finns med kall motor?
Ja, ALLA.

Mina kopplingar har börjat slira när oljan är kall, den har det bara blivit sämre. Slirar kopplingen när oljan är kall kommer den att dö inom kort. Varför envisas med att inte byta?

Mattias skrev:
Ja, ALLA.

Mina kopplingar har börjat slira när oljan är kall, den har det bara blivit sämre. Slirar kopplingen när oljan är kall kommer den att dö inom kort. Varför envisas med att inte byta?
Nänä, jag tänker byta :)

Frågan är ju bara hur länge jag kan avvakta innan jag bör vidta åtgärder...

Mattias skrev:
Ja, ALLA.

Ja kopplingar blir sällan bättre med tiden. :rolleyes:

För att byta kostar pengar. Och eftersom man ändå inte ska dra på hårt när den är kall så kvittar det väl att den slirar just då. Börjar den slira med varm olja är det dags att byta.
Fast jag är ju student med lite pengar, men pengar är ju endå dumt att slösa på i onödan.

hållundan skrev:
Nänä, jag tänker byta :)

Frågan är ju bara hur länge jag kan avvakta innan jag bör vidta åtgärder...
Hade samma symptom på min fzr 600 från 91... brydde mig dock inte, bara å vänta tills den blir varm ju, börja med å köp en tunnare olja å se om det blir bättre... men om du vill byta kopppling gör du det.. lycka till/ prällen

hållundan skrev:
Tjo.

När min hoj är kall och jag kör iväg har det hänt att den liksom varvar upp när jag accelererar. Jag vet, det ska den göra, men den varvar mycket mer än vad jag vrider på rullen.

Det är inte däcket som slöpper iom att det är kallt, det hade jag känt. Den liksom suger luft eller nått märkligt känns det som... Inte som den slirar på växeln eller nått heller utan "bara" varvar lite mer än vad den borde...

Jag vet, idiotformulering från min sida. Säkert omöjligt att svara på vad det kan vara. Det händer som sagt bara när den är kall, det är mer undantag än regel. Jag tänkte bara kolla om nån har nårra tips...

/H
Fick du rätt på problemet? Jag har samma nu på min 1000 nämnligen. :-(
Fick tips på att byta olja och tvätta lamellerna i bensin, då problemet uppstod stax efter oljebyte. Vilken olja ska man ha?

Tippar man ner hojen på sidan så kan man byta koppling utan att tömma oljan. När jag har bytt lameller så har jag hängt hojen i en travers på jobbet tippat ner hojen och bytt lameller.
Så om du känner för att bara testa med en ny olja så kan du göra det utan större problem.
Om metallplattorna skulle vara slitna så behöver du inte köpa nya sådanna. Glasblästra dem så blir de som nya.
Grabbarna som håller på med dragracing gör så och det funkar kanon.
Lycka till

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck