Lyfte med fram hjulet idag!

Marsipulami skrev:
Skämt och sidor, det är upp till var och en att välja sin hoj. Tro det eller ej, hojarna är ju igentligen till för att köras på 2 hjul...........eller :confused:

Nä nu får du fan ta och kamma dig, så är det inte alls! :D

Silwer skrev:
Du har ju en 954, den är ju stöpt efter R1an i princip.
Du hittar ingen extrem skillnad mellan dessa cyklar.

Det är mycket möjligt. Men jag gillar 954an bättre ändå. Misstänker det är för att jag tycker om Honda helt enkelt :banana Men trots allt är det "stor" skillnad....

Men det är som sagt, "Smaken är som baken, delad", och tur är väl det :D

Marsipulami skrev:
Det är mycket möjligt. Men jag gillar 954an bättre ändå. Misstänker det är för att jag tycker om Honda helt enkelt :banana Men trots allt är det "stor" skillnad....

Men det är som sagt, "Smaken är som baken, delad", och tur är väl det :D

hehe, stor skillnad my ass. :)

jonkas81 skrev:
Haha, känns skönt att inte vara den enda här i världen som krossar kulorna varenda gång framhjulet går ner.... Fattar inte varför, hur mycket jag än försöker så smäller det till i "dankarna"...!! :banana

Testa att flytta bak på sadeln några cm isf att ha klockspelet dikt an mot tanken :död

Nicke skrev:
Hmmm... jag har haft en Triumph TT600. Körde 1100 mil min första säsong, 2002, och bara 300 förra året pga utlandsjobb. Kan inte stunta och kör inte så jäkla fort. Har lagt handpenning för att köpa en R1 -02. Får jag det eller ska jag köpa en Diversion 600 så att alla blir nöjda?

App app, Inte snacka skit om Diversion :fatta!

jonkas81 skrev:
Haha, känns skönt att inte vara den enda här i världen som krossar kulorna varenda gång framhjulet går ner.... Fattar inte varför, hur mycket jag än försöker så smäller det till i "dankarna"...!! :banana

Slit i nästa växel istället, då släpper den ner framhjulet lite "snällare" än vid gas-släpp (Eller oxå blir det några X-tra meter på slangen... :tummenupp ) Har sparat mig många hjälm-kräkningar!

Chille skrev:
Vad har varven med det hela och göra? tycker du att dom ska köpa sig en cbr600 -88:a för att han inte vågar/vill dra fullt på bana?

dom kanske har haft R1:an som drömhoj och vill inte lägga sig?. det är ju därför det finns långsam/mellan/snabb grupper på bankörningar.

dom är väl inte mindre värda för att dom kör sakta?

jag tycker inte att du har rätt o klanka ner på andra bara för att dom inte kan wheela eller köra hårt på bana bara för att dom har en Retta.

Vad jag menar med det är att vågar man inte använda all effekt ens på rakorna så kunde man ju ha valt en lämpligare hoj. 8000varv med öppet spjäll ger väl runt 110-120hk? Då kunde de ha åkt en twin lr nåt istället.

Och ja, jag tycker att man ska börja i den änden med lägre effekt. Då är jag sjukt mycket mer för att köra än att posera oxo, vilket kanske innebär en del för mitt tycke i sakfrågan.

Angående att de är mindre värda förstår jag inte vart du fått det ifrån, jag värderar inte min mor lägre än någon annan människa för att hon bara klarar av att köra vissa sträckor med medel 90 där jag lr nån annan klarar av att hålla 150 i medel.

Nicke: Nä, men jag tycker att du borde tänka efter innan du sätter sig på din nya 150hk maskin, om du verkligen klarar av att hantera det, om du ens klarar av att hantera 100hk. Jag vet att jag inte gör det än iaf.

OlleR6 skrev:
Vad jag menar med det är att vågar man inte använda all effekt ens på rakorna så kunde man ju ha valt en lämpligare hoj. 8000varv med öppet spjäll ger väl runt 110-120hk? Då kunde de ha åkt en twin lr nåt istället.

Alla kör inet bana, det är du medveten om?
På gatan är det inet ens vettigt att måste använda varje hästkraft på varje raksträcka eller vad du nu menar.

Apapapap pojkar, ni tänker väl inte bli osams nu?

För övrigt tycker jag att det verkar sunt att det finns folk som har respekt för sina hojar och håller igen tills de lär sig dem. Och att de törs säga detta också! :tummenupp
Alla vet vi att det finns vettvillingar som uttryckligen säger att de ska köpa en retta, gixxer 1000 eller vad det nu handlar om och vara värst.
Att då läsa om att nån har vett nog att at det lugnt och lära sig en liten bit i taget är glädjande.

Chille skrev:
Vad har varven med det hela och göra? tycker du att dom ska köpa sig en cbr600 -88:a för att han inte vågar/vill dra fullt på bana?

dom kanske har haft R1:an som drömhoj och vill inte lägga sig?. det är ju därför det finns långsam/mellan/snabb grupper på bankörningar.

dom är väl inte mindre värda för att dom kör sakta?

jag tycker inte att du har rätt o klanka ner på andra bara för att dom inte kan wheela eller köra hårt på bana bara för att dom har en Retta.

Bara för att du kör låga 13 tider på Gelleråsen, Chille!!

Silwer skrev:
Alla kör inet bana, det är du medveten om?
På gatan är det inet ens vettigt att måste använda varje hästkraft på varje raksträcka eller vad du nu menar.
Men, du tycker det inte är bättre att hålla stumt på en raka på en bana än på en allmän väg?

...Vad jag menar med det är, varför köpa en R1 när man vågar använda 110hk på en raka (oavsett om det är bana lr allmän väg, där det är vettigare att göra det på bana, vilket exemplet var från oxo...). Köper man en twin på ~110hk så har du bättre botten. Köper du en mindre maskin (tex 600cc) så har du en roligare karaktär.

Fast en del kanske gillar å åka strypt, isåfall har jag inget å komma med. Roligt att ni hittat det här med hojåkning!

Last edited:
Robban_C skrev:
Apapapap pojkar, ni tänker väl inte bli osams nu?

För övrigt tycker jag att det verkar sunt att det finns folk som har respekt för sina hojar och håller igen tills de lär sig dem. Och att de törs säga detta också! :tummenupp
Alla vet vi att det finns vettvillingar som uttryckligen säger att de ska köpa en retta, gixxer 1000 eller vad det nu handlar om och vara värst.
Att då läsa om att nån har vett nog att at det lugnt och lära sig en liten bit i taget är glädjande.

Personligen så klankar jag inte på den som skapade tråden, han gör rätt i att ta det lungt. Däremot de som ger sig in på maskiner utöver vad man klarar av och hantera på flera somrar förstår jag inte.

Min TT med kanske 95hk pa bakhjulet rackte till alldeles ordentligt for att kora at helsike med aven den. Under 4 s till 100 och 250 i toppfart. Jag fick halla igen med den pa samma satt som jag kommer att fa gora med vilken motorstark hoj som helst. Delvis pga att jag inte kor bana (If gillar inte det och jag tycker man kan ta det lite lugnt i trafiken, i alla fall nar andra ar i narheten) och mest pga att jag bara kort tva sasonger. FYI: jag har haft en 600cc och ville testa nat annat med annan karaktar, mer vrid och som inte varvar som satan nar jag tourar upp till Lulea eller nerat Europa i sommar. Dessutom hade jag fatt samma forsakringskostnad for en Ducati 748S som for R1:an och R1:an var _mycket_ billigare i inkop.

Jag tror den har diskussionen har varit uppe ca 1000 ggr och nu var det min tur att fa pisk for att jag skaffat en R1:a. Det brukar vara samma for sana som dig som har R6:or ocksa.

OlleR6 skrev:
Personligen så klankar jag inte på den som skapade tråden, han gör rätt i att ta det lungt. Däremot de som ger sig in på maskiner utöver vad man klarar av och hantera på flera somrar förstår jag inte.

Fram hjulet alltså?

Respekt :tummenupp...

FÖR ER SOM INTE FÖRSTÅR MITT UTTALANDE KAN JAG SÄGA ATT MIN KRAFTSAMLING I IRONIN LIGGER PÅ SÄRSKRIVNINGEN, INGET ANNAT.

OlleR6 skrev:
Men, du tycker det inte är bättre att hålla stumt på en raka på en bana än på en allmän väg?

...Vad jag menar med det är, varför köpa en R1 när man vågar använda 110hk på en raka (oavsett om det är bana lr allmän väg, där det är vettigare att göra det på bana, vilket exemplet var från oxo...). Köper man en twin på ~110hk så har du bättre botten. Köper du en mindre maskin (tex 600cc) så har du en roligare karaktär.

Fast en del kanske gillar å åka strypt, isåfall har jag inget å komma med. Roligt att ni hittat det här med hojåkning!
det här är ju baar dina åsikter, jag gillar karraktären i en stor radfyra, jag vill dock inet varva ihjäl mig för tat det ska orka gå nåt.
Vad menar du med att våga utnytja all effekt, hur många menar du gör det?
Jag vågar förstås dra full gas, men inte fasen sitter jag o kör så i trafiken överallt, det fattar du väl själv?
Jag tycker absolut inte att en 600a har roligare karraktär, det är en smaksak därför finns det modeller i olika storlekar att välja.
Nu kan jag ha missuppfattat dig, du har rätt til din åsikt, men jag har inet den samma.
Jag har även provat stor v-twin, det var inget för mig egentligen, iaf inte i nuläget.
Jag får väl tillägga att jag inet är en av dem som måste ha 100+ hk för att tycka det är kul att åka hoj.

grattis :) lyckas få upp hjulet nån cm nu och då jag också, mest i misstag efter byte av lameller :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman