Luta-mot-väggen style Bonneville Bobber -67

Om du tycker att trumpeten spelar vackert nu: Vänta tills du får höra den under acceleration.
Man kan inte låta bli att älska en sportig gammal paralelltwin.
 
Redan i originalutförande med ljuddämpare lät den mysigt så jag ser fram emot att få rapa ur den genom byn till våren med öppna pipor!. :skrämmahästar

Jon, vet inte om det skulle bli så lyckat. Risken är att jag kommer sitta i duschen och grunka hela helgen sörjandes min kära spanjorska...:gråta
 
Hær hade jag missat massa roligt.

Typiskt att datorn på jobbet inte har høgtalare :huvet


Ser fint ut iaf =)
 
ett tips om du vill de ska se snyggt ut med raka pipor.
bubblans slutrör borde ha nån likn dimension och dom sänker faktiskt ljudet lite.
de är en djäkla skillnad på bilarna och jag har provat på min xs400.
 
Hmmm, tror inte min gamla Seat skulle orka hela vägen ner och tillbaka. Den rostar förmodligen sönder i höjd med Göteborg...:)
Äsch då, om min sierra klarar Stockholm-östersund-lund så ska väl din seat palla hbg tor? ;) Seså, pallra sin beniga lilla ända nedåt nu och var med på kalajs!:banana
 
ett tips om du vill de ska se snyggt ut med raka pipor.
bubblans slutrör borde ha nån likn dimension och dom sänker faktiskt ljudet lite.
de är en djäkla skillnad på bilarna och jag har provat på min xs400.

Ska ha det i åtanke, men jag kör nog med öronproppar istället.:)

Äsch då, om min sierra klarar Stockholm-östersund-lund så ska väl din seat palla hbg tor? ;) Seså, pallra sin beniga lilla ända nedåt nu och var med på kalajs!:banana

Nä hua, bara massa folk som man inte förstår vad dom säger.:gnissla

För nån dag sedan fixade jag upphängningen av piporna, det blev två enkla klammer som nog lär hålla dom på plats utan problem.

Bonneville100.jpg


Bonneville101.jpg


Sen startade jag ju som bekant upp den och såg till min glädje att oljesmörjningen till ventilvipporna verkar funka då det trycker upp olja i slangen, lite trixigt att hitta rätt med strypningen på returen men jag verkar ha prickat rätt.:tummenupp

Bonneville102.jpg
 
Idag hämtade jag ut en sista laddning prylar från Lowbrow Customs, lika bra att smälla in en ny oljepump och renovera gaffeln när jag liks håller på.

Bonneville103.jpg


Nu väntar jag bara på kondningarna jag beställt, sen kan jag plocka ihop hojen och förhoppningsvis slippa riva igen förns sommaren är slut.:tummenupp
 
Riktigt Nice bygge. Blev så sugen själv så jag har suttit å spanat på blocket efter något bra projekt
 
Kan du inte sätta ett vanligt relä till ljusen som slår till så fort de blir laddning,,istället för slangklämmor på avgasbandagen kan du ta band till drivaxeldamasker ser lite smuttare ut
 
Joo, det skulle nog funka. Ska klura lite mer på det när hojen går som den ska, sånt hör till kategorin Lyxproblem just nu.:)

Ska byta ut slangklämmorna när jag sett om bandagen vill hänga kvar eller inte.

Idag fick jag mina kondningar som jag beställde förra veckan, nu måste jag bara få tag i en lämpligt lång kopplingswire innan jag kan bunta ihop elhärvan och skruva på tanken igen.

Bonneville106.jpg


Sen har jag även hängt på nya kedjan, den gamla blev för kort då jag har stretchat ramen 2".

Bonneville104.jpg


Gokväll.:)
 
Oj, här har jag inte skrivit på länge ser jag. Det har hänt lite i alla fall, hojen är ihopsatt och nya tjusiga broms- och kopplingsgrepp är köpta sedan jag lyckades bryta av det gamla kopplingsgreppet.



Sen har jag hållit på jävlats med tändningen några kvällar nu, brytarna är injusterade efter konstens alla regler och lik förbannat vill den inte starta. Spetsarna är rätt slitna och magnetrotorn lär väl knappt orka lyfta en knappnål från verkstadsgolvet så jag blev inte speciellt förvånad när jag senare upptäckte att jag bara fick en liten gnista var tredje kick ungefär...:gnissla



Igår kväll fick jag ett infall och beställde en Pazon elektronisk tändning för att slippa jävlas mer, den ska visst klara sig med mycket mindre ström för att ge en bra gnista och enligt vissa forumrävar på Jockey Journal så är det det enda rätta för att slippa ett konstant strul med brytartändningen.

Funkar det fortfarande inte så får jag köpa en ny rotor, point of no return har passerats för åtskilliga tusenlappar sedan så nu är det bara att handla tills skiten är körbar...:mad:
 
Igår kväll fick jag ett infall och beställde en Pazon elektronisk tändning för att slippa jävlas mer, den ska visst klara sig med mycket mindre ström för att ge en bra gnista och enligt vissa forumrävar på Jockey Journal så är det det enda rätta för att slippa ett konstant strul med brytartändningen.

Hupp!
Jag lyckades köpa på mig en bsa caferäser i höstas.
Har börjat snegla på både elektronisk tändning, värre stator/rotor och diverse batterieliminatorer.
Pazon verkar vettiga, ser fram emot en recension.

Trajjan din ser riktigt trevlig ut!
 
Hupp!
Jag lyckades köpa på mig en bsa caferäser i höstas.
Har börjat snegla på både elektronisk tändning, värre stator/rotor och diverse batterieliminatorer.
Pazon verkar vettiga, ser fram emot en recension.

Trajjan din ser riktigt trevlig ut!

Det är nog lika bra att riva ut allt som har med brytartändning på en gång, lär spara en hel del huvudvärk på sikt.:)

Jag hade flyt som en tok att jag rev hojen innan jag körde mer med den.:gnissla



För att göra en lång felsökningshistoria kort så fick jag inte hojen att starta trots att förtändningen ställdes med gradskiva, Pazon-tändningen satt på plats och en halv burk startgas användes. Efter lite letande på Jockeyjournals forum hittade jag en felsökningstråd där killen hade exakt samma symptom som jag, den baktände nån gång ibland trots alla möjliga justeringar.



Till slut kollade han ventilspelet och det var åt skogen för tight, efter en justering så startade hojen efter andra kicken. Sagt och gjort, jag tog isär hojen för att mäta spelet och hittade detta....:huvet



Den som skruvat i motorn före mig verkar inte ha gjort sig besväret att kolla så stötstängerna hamnade rätt, dom har missat säteskulorna och lyft mot godset i vipporna istället och nästan ätit sig genom väggen i ena lyftarhuset. Nya packningar är på G så jag borde ha skiten ihop om nån vecka.
 
Det är nog lika bra att riva ut allt som har med brytartändning på en gång, lär spara en hel del huvudvärk på sikt.:)

Jag hade flyt som en tok att jag rev hojen innan jag körde mer med den.:gnissla



För att göra en lång felsökningshistoria kort så fick jag inte hojen att starta trots att förtändningen ställdes med gradskiva, Pazon-tändningen satt på plats och en halv burk startgas användes. Efter lite letande på Jockeyjournals forum hittade jag en felsökningstråd där killen hade exakt samma symptom som jag, den baktände nån gång ibland trots alla möjliga justeringar.



Till slut kollade han ventilspelet och det var åt skogen för tight, efter en justering så startade hojen efter andra kicken. Sagt och gjort, jag tog isär hojen för att mäta spelet och hittade detta....:huvet



Den som skruvat i motorn före mig verkar inte ha gjort sig besväret att kolla så stötstängerna hamnade rätt, dom har missat säteskulorna och lyft mot godset i vipporna istället och nästan ätit sig genom väggen i ena lyftarhuset. Nya packningar är på G så jag borde ha skiten ihop om nån vecka.

Dubbelkolla vilket ventilspel du skall ha.
Beroende på hur stötstångsrören är placerade och materialet i cylindrarna, så är det mycket möjligt att det skall vara 0 spel.
Jag har till och med varit med om att man justerat om spelet när motorn är varm, eftersom aluminiumcylindrar växer så mycket på längden att det påverkar ventiltiderna (och lyftet) märkbart.

Brytarlöst är ett måste på gamla hojjar.
Det brukar vara ganska dåligt med fart i det elektriska, så man får välja om man skall köra med minimalt brytargap (för att få tillräcklig "dwell") vid högre varv eller acceptabla serviceintervaller.
Med transistortändning bara funkar det.
 
Bra tips, jag har inte hunnit kolla spelet än men det lär bli till veckan. Brytarlöst är skiten med stort S helt klart, bara att justera in och glömma bort.

I början av bygget hade jag någon mopedromantisk dröm om att sitta skrattandes i dikesrenen med brytarfil och flatmejsel för att ta mig hem från kaffedrickning hos kamraten men i praktiken lär jag göra allt annat än skratta när det händer......:gnissla
 
Nu har jag hittat felet och varit ute på den första tvåmilaturen utan bekymmer!:banana



Efter att ha ställt tändningen ordentligt och tjyvkopplat in ett batteri via tändningslåset small hojen igång direkt, tydligen är laddningen paj vilket förklarar varför den var i det närmaste omöjligt att starta ifjol innan jag rev den. En ny Sparx-rotor är beställd så förhoppningsvis kan jag köra utan batteri på tanken i framtiden...

http://youtu.be/iOBoje7vius

Fasen så fint!:tummenupp
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top