Lufttryck vid bankörning?

don_tomazo skrev:
2301944 Men vad händer med däcken då en inte allt för långsam förare kör med "gattryck" en varm sommardag på bana? Är ute efter om det bidrar till en försämring av grepp och väghållning.


japp för högt tryck ger försämrat grepp! Mindre kontaktyta mot asfalten och sämre följsamhet bland annat!
 
Däckstrycket ska vara optimalt vid arbetstemperatur. Enligt Michelin så ligger alla Pilot-däcken på mellan 2.4 och 2.9. Alltså mäter man direkt när man kommer in i depå och korrigerar efteråt.

Eller så mäter man när däcksvärmarna har varit på en stund... för ni har vällan däcksvärmare?? Annars kan man ju inte gasa som fan redan de första varven utan är tvungen att få upp temperaturen först.
 
Har kört 2 dagar på gelleråsen med 2,2 fram och 2,3 bak, det funkade toppen.
Tack för all hjälp

/Martin (Röd ninja)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top