Du verkar ha liknande problem som jag har/hade! Innan du satsar på solpaneler och dyligt, försök hitta nån som har gjort den installationen och fått det att funka.

Tycker det är svårt öht att hitta folk som beskriver om hur dom löst problemet. Kanske jag som är dålig på att söka...
Mitt hus är liknande, inte mkt utrymme mellan mark och golv så även fast man gör en lucka så kommer man inte under och kan krypa. Inget gjort åt marken heller, bara jord under. Ytterligare så är grunden uppdelad i sektioner utan hål emellan. Enda öppningarna in är ventilationshålen. Pratade runt med olika personer och alla hade olika lösningar på hur man skulle göra: bygga solpaneler, plasta grunden, skaffa luftavfuktare (vilket det också blev), lyfta golvet och gräva ur, fylla grunden med isoleringsmaterial, "intelligenta fläktar", spola in olika medel, m.m. m.m.
Det mesta blev för besvärligt/dyrt/osäkert så jag skaffade en munters sorptionsavfuktare för krypgrunder. Måste vara sorptionsavfuktare för att klara lägre temperaturer. Installerade den utanpå ett av ventilationshålan. Sedan "seriekopplade" jag dom andra sektionerna av grunden med ventilationsrör från glögg till glögg som jag har grävt ner i backen (ser rätt spaceigt ut med alla rör som sticker upp ur marken och går in i huset).
Innan kunde fuktigheten ligga på 98% vilket ju inte är så bra. Nu ligger den på 51-68% vilket är helt godkänt då Anticimex har 75% som gränsvärde för när man ska börja åtgärda.
Sen verkar den inte vara så dyr att driva heller. Min förbrukning av el kostar ca 400 kr / månad och då är det all elanvändning inkl avfuktare exkl uppvärmning (pellets) så så farligt tycker jag inte det är.