Luftavfuktare m.m

ja den jag länkade var ju ganska ovanligt stor känns det som så den får nog upp rätt bra värme. Är ju trots allt en rätt bra bit luften ska ta sej.
Vet inte om jag personligen skulle ha en sån kloss ståendes vid husväggen dock :P

Men har man nått litet sommarställe eller på nån baksida där man inte bryr sej så mycket kanske man kan slänga upp en sån.

Om du blåser in varm luft som sedan kyls i grunden, så får du ännu mer fukt.

de där har jag oså diskuterat och alla säger man ska låta grunden vara, men en avfuktare behövs när det är för hög luftfuktighet.

Kanske skulle fylla i glykol som skrevs ovan bara för säkerhets skull.

Här köpte jag billigt.
http://www.eklunds.nu/sv/om-eklunds/nyhetsarkiv/47-spolarvaetska-och-glykol-till-bra-priser.html

Dom tappar ur skrotbilar, och filtrerar. Så det är alltså "färdigblandat" jag köpte två fat men fick bara plats med knappt ett fat i systemet så nu har jag all glykol jag behöver för resten av livet. :D
Pytsar iofs lite i alla avlopp mm också innan vinteravställning så det går väl åt med tiden ändå.

...på nån baksida där man inte bryr sej så mycket kanske man kan slänga upp en sån.

Jag har en sån baksida precis mot solen men nån djävel har ställ en massa träd ivägen.

Men Nyteknik hade ju en tråd med tips för hur man gör sig av med oönskade träd.

Last edited:
Priset på avfuktaren är inte problemet utan att den förbrukar energi. Vi pratar om ett hus som står tomt 10-11 månader per år. Poängen är att det bara måste vara varmare(eller åtminstone inte kallare) i grunden under huset än vad det är ute. Därigenom undviker man att fukten kondenseras i grunden.

Frågan är främst hur jag lyckas med det? Jag borrar hellre 100 ventilationshål i grunden så att jag verkligen har rejäl ventilation än att jag installerar nåt som förbrukar energi.

Jag nämde luftavfuktaren som är standardlösningen, det första man hittar när man googlar men dom förbrukar energi som kostar pengar så dom är inte intressanta. Och dessutom måste grunden tätats vilket inte är gjort på en pisskvart.

Med solpaneler tänkte jag inte köpa solpaneler som ger el, utan man bygger en låda med glas som luften värms i. Ungefär som i ett växthus, sedan har man ett relä som startar en fläkt och blåser in den varma luften under huset så snart temperaturen är högre i solpanelen än i grunden under huset.

Problemet varm fuktig luft ute samtigt med kallt i grunden under huset är ju störst på våren. Och precis under den perioden tror jag solpanelen skulle göra ett bra jobb. Dock är ytterligare ett problem att man bör ha lägre lufttryck i grunden än inne i huset så man bör inte blåsa in luft under huset. Möjligen kanske jag kan bygga ett cirkulerande system så att både inlopp och utlopp från solpanelen går till grunden.

Att ventilera lär ju aldrig funka så då är du tvungen att antingen värma upp grunden eller avfukta luften i den. Sen behöver ju inte avfuktaren jobba så värst ofta om grunden är ordentlig tätad.

Men där står ju hus i tiotals år tomma som aldrig varit uppvärmda och inte är det grunden som är problemet, snarare inomhusmiljön som blir sunkig.

Nej, det ska inte vara helt tätt. Eftersom temperaturen i grunden oftast kommer vara högre än utomhustemperaturen så kommer det grunden torka.

Jämför med om jag skulle lägga elektriska värmeslingor i grunden. Då höjs temperaturen och den torkar upp. Luften i grunden kommer hålla samma vattenmängd som uteluften men den högre temperaturen gör att den relativa fuktigheten blir lägre i grunden än ute.

Det blir helt enkelt tvärtom mot om det är kallt i grunden.

Får du ingen fukt genom jorden huset står på alls?

Last edited:
Att ventilera lär ju aldrig funka så då är du tvungen att antingen värma upp grunden eller avfukta luften i den. Sen behöver ju inte avfuktaren jobba så värst ofta om grunden är ordentlig tätad.

Men där står ju hus i tiotals år tomma som aldrig varit uppvärmda och inte är det grunden som är problemet, snarare inomhusmiljön som blir sunkig.

Får du ingen fukt genom jorden huset står på alls?

Nu är det så att jag har för hög fuktighet i min grund och jag tror du vet vilka följder det kan ge.

Varför funkade det förr i tiden utan att det blev för hög fuktighet?

Varför måste jag helt plötslig använda nåt som varken fanns eller behövdes för 100 år sedan?

Vad tror du det innebär för kostnader i tid och pengar att täta grunden? Det är 2-3 dm höjd så du kan inte krypa in och arbeta.

Vad menar du med ordentligt tätad? Ska jag plocka väck ventilationshålen också då?

Visst kommer det rimligtvis fukt via marken men med tillräckligt bra ventilation så ska det knappast vara nåt problem. Det funkade ju uppenbarligen innan folk började värma med el istället för olja/ved.

Last edited:
Nu är det så att jag har för hög fuktighet i min grund och jag tror du vet vilka följder det kan ge.

Varför funkade det förr i tiden utan att det blev för hög fuktighet?

Varför måste jag helt plötslig använda nåt som varken fanns eller behövdes för 100 år sedan?

Vad tror du det innebär för kostnader i tid och pengar att täta grunden? Det är 2-3 dm höjd så du kan inte krypa in och arbeta.

Vad menar du med ordentligt tätad? Ska jag plocka väck ventilationshålen också då?

Visst kommer det rimligtvis fukt via marken men med tillräckligt bra ventilation så ska det knappast vara nåt problem. Det funkade ju uppenbarligen innan folk började värma med el istället för olja/ved.

Förr eldade man i eldstad som stod mot en skorsten, som stod på marken som huset byggdes på. Således värmde den även upp utrymmet under huset.

Med täta menade jag utåt, så ja naturligtvis måste alla ventilationshål tätas, oavsett om du skall avfukta, eller som du är inne på värma upp utrymmet.

Det är ju inte så att dessa problem är en nyhet när man väljer att ändra uppvärmningsmetod i bebodda hus. Allt har redan provats och det mesta förkastats.

Ja, just det, med inomhusmiljön ville jag påpeka att du bör bry dig om den med, större volym med större temperaturväxlingar.

Last edited:
Förr eldade man i eldstad som stod mot en skorsten, som stod på marken som huset byggdes på. Således värmde den även upp utrymmet under huset.

Jag har sett den förklaringen men köper den, jag betraktar den förklaringen som nåt ur bondepraktikan.

Murstocken har en väldigt liten ytan jämfört med hur stor volym som finns under huset.
Tag detta i kombination med hur mycket luft som pannan suger i dagligen under drift så blir det inte riktigt rimligt.

I mitt fall har du ca 20 kubikmeter med ett ständigt inflöde av kall luft som ska värmas upp av ca 2 kvadratmeter murstock längst in.
Betänk även att luften strömmar mot murstocken och inte från murstocken när man eldar. Så hur ska det kunna bli uppvärmt längst bort från murstocken?

Jag tror att det stora luftflödet som jag nämde tidigare torkar upp samt gör att temperaturen under huset blir samma som utomhus, dvs ingen kondensering sker längre.

Jag har sett den förklaringen men köper den, jag betraktar den förklaringen som nåt ur bondepraktikan.

Murstocken har en väldigt liten ytan jämfört med hur stor volym som finns under huset.
Tag detta i kombination med hur mycket luft som pannan suger i dagligen under drift så blir det inte riktigt rimligt.

I mitt fall har du ca 20 kubikmeter med ett ständigt inflöde av kall luft som ska värmas upp av ca 2 kvadratmeter murstock längst in.
Betänk även att luften strömmar mot murstocken och inte från murstocken när man eldar. Så hur ska det kunna bli uppvärmt längst bort från murstocken?

Jag tror att det stora luftflödet som jag nämde tidigare torkar upp samt gör att temperaturen under huset blir samma som utomhus, dvs ingen kondensering sker längre.

Jag aldrig sett en kökspanna, kakelugn eller annan panna som får sin tilluft från något annat håll än köket eller rummet där den står.

Det är ju inte så att pannan står fysiskt i torpargrunden, eller hur ser det ut hos er?

Jag aldrig sett en kökspanna, kakelugn eller annan panna som får sin tilluft från något annat håll än köket eller rummet där den står.

Det är ju inte så att pannan står fysiskt i torpargrunden, eller hur ser det ut hos er?

Nej, nu tänkte jag mig ett hus med murad spis som. Jag har oljepannan som står på golvet i pannrummet och därmed är är det ännu mindre värme som pannan kan ge till grunden.

Enda luftinsläppet till pannrummet är en 15x15cm stor ventil mellan grunden och pannrummet. Sen smiter det kanske in lite luft i dörrspringan också men thats it.

Nej, nu tänkte jag mig ett hus med murad spis som. Jag har oljepannan som står på golvet i pannrummet och därmed är är det ännu mindre värme som pannan kan ge till grunden.

Enda luftinsläppet till pannrummet är en 15x15cm stor ventil mellan grunden och pannrummet. Sen smiter det kanske in lite luft i dörrspringan också men thats it.

Ja, men då är det är knappast den gängse metoden man använde förr du utgår ifrån.

Ja, men då är det är knappast den gängse metoden man använde förr du utgår ifrån.

Nej, huset är inte så gammalt, bara byggt på 30-talet.

Hur som helst har ett sånt här hus knappast problem med fukt. Och det är inte för att det är varm eller för att det finns en avfuktare utan det är för att det är tillräckligt bra ventilation.
Så någonstans finns det en tillräcklig ventilation som gör att jag slipper fukt utan elektrisk utrustning.

Och det är dit jag vill nå, så att naturen sköter det hela på egen hand.

Bifogat

• plintar.JPG
    plintar.JPG
    82.2 KB · Visningar: 47
  • stuga1.jpg
    stuga1.jpg
    91.9 KB · Visningar: 118
Last edited:
Nej, huset är inte så gammalt, bara byggt på 30-talet.

Hur som helst har ett sånt här hus knappast problem med fukt. Och det är inte för att det är varm eller för att det finns en avfuktare utan det är för att det är tillräckligt bra ventilation.
Så någonstans finns det en tillräcklig ventilation som gör att jag slipper fukt utan elektrisk utrustning.

Och det är dit jag vill nå, så att naturen sköter det hela på egen hand.

Ja styltor funkar ju, men det är för att fukten tillåts torka på dagen, för fukt lär det bli oavsett.

Men där man byggde på det viset har man väl ganska korta blöta perioder, för jag för tankarna ganska långt norröver?

Här fyllde man helt enkelt grunden med sand så slapp man både fukt ock drag i ett svep.

Jag tror inte att man skall stirra sig blind på murstocken under grund.
Snarare hjälpte golvdraget till att ventilera när spisen sög luft mellan golvtiljorna.
Jag tror att det kan bli kondens ändå när man värmer grunden och har kallt i huset.
Ett svårt problem att hitta en säker lösning på.
Hus skall inte stå tomma.

Snarare hjälpte golvdraget till att ventilera när spisen sög luft mellan golvtiljorna.

Ok, nu säger du i princip vad jag varit inne på från första början.

Jag tror att det kan bli kondens ändå när man värmer grunden och har kallt i huset.

Har spekulerat med solpaneler för att värma inne i huset också. Lär ju kunna bli fuktproblem även där om våren annars. Jag har en stor vägg och behöver bara massor med billigt glas. :D

Hus skall inte stå tomma.

Må så vara men nu behöver jag det huset endast som bostad under sommaren, och som förrådsutrymme hela året så det finns inte många options. Det är dessutom ingen 3 miljonersvilla utan närmare bestämt 210kkr. Så även om huset skulle råka förfalla totalt på 10-20 år så blir det billigare än att hyra förråd.

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men finns det någon bra anledning till varför du vill hålla temperaturen över nollan? Indraget vatten och dylikt?
Annars går det alldeles utmärkt att låta all värme vara helt avstängd och den fukten som kommer är då oftast på våren när det kan bli lite kondens när huset värms upp av solen och det sedan blir kallt utanför men det är högst marginellt.

Ja styltor funkar ju, men det är för att fukten tillåts torka på dagen, för fukt lär det bli oavsett.

Men där man byggde på det viset har man väl ganska korta blöta perioder, för jag för tankarna ganska långt norröver?

Här fyllde man helt enkelt grunden med sand så slapp man både fukt ock drag i ett svep.

Ja, det blir kanske fukt där också men det blir kanske torrt nog.

Vet inte var man byggt så men förstår ju att man slutat med det för att undvika kallt golv på vinter. Det är ju dock inget problem om man bara ska bo där under sommaren. Mitt hus står också långt norröver.

Nej, ni har nog lett mig in på att värma med solpaneler måste vara lösningen för mig.

Ja, det blir kanske fukt där också men det blir kanske torrt nog.

Vet inte var man byggt så men förstår ju att man slutat med det för att undvika kallt golv på vinter. Det är ju dock inget problem om man bara ska bo där under sommaren. Mitt hus står också långt norröver.

Nej, ni har nog lett mig in på att värma med solpaneler måste vara lösningen för mig.
Du verkar ha liknande problem som jag har/hade! Innan du satsar på solpaneler och dyligt, försök hitta nån som har gjort den installationen och fått det att funka. :näsblod Tycker det är svårt öht att hitta folk som beskriver om hur dom löst problemet. Kanske jag som är dålig på att söka...

Mitt hus är liknande, inte mkt utrymme mellan mark och golv så även fast man gör en lucka så kommer man inte under och kan krypa. Inget gjort åt marken heller, bara jord under. Ytterligare så är grunden uppdelad i sektioner utan hål emellan. Enda öppningarna in är ventilationshålen. Pratade runt med olika personer och alla hade olika lösningar på hur man skulle göra: bygga solpaneler, plasta grunden, skaffa luftavfuktare (vilket det också blev), lyfta golvet och gräva ur, fylla grunden med isoleringsmaterial, "intelligenta fläktar", spola in olika medel, m.m. m.m.

Det mesta blev för besvärligt/dyrt/osäkert så jag skaffade en munters sorptionsavfuktare för krypgrunder. Måste vara sorptionsavfuktare för att klara lägre temperaturer. Installerade den utanpå ett av ventilationshålan. Sedan "seriekopplade" jag dom andra sektionerna av grunden med ventilationsrör från glögg till glögg som jag har grävt ner i backen (ser rätt spaceigt ut med alla rör som sticker upp ur marken och går in i huset).

Innan kunde fuktigheten ligga på 98% vilket ju inte är så bra. Nu ligger den på 51-68% vilket är helt godkänt då Anticimex har 75% som gränsvärde för när man ska börja åtgärda.

Sen verkar den inte vara så dyr att driva heller. Min förbrukning av el kostar ca 400 kr / månad och då är det all elanvändning inkl avfuktare exkl uppvärmning (pellets) så så farligt tycker jag inte det är.

Du verkar ha liknande problem som jag har/hade! Innan du satsar på solpaneler och dyligt, försök hitta nån som har gjort den installationen och fått det att funka. :näsblod Tycker det är svårt öht att hitta folk som beskriver om hur dom löst problemet. Kanske jag som är dålig på att söka...

Mitt hus är liknande, inte mkt utrymme mellan mark och golv så även fast man gör en lucka så kommer man inte under och kan krypa. Inget gjort åt marken heller, bara jord under. Ytterligare så är grunden uppdelad i sektioner utan hål emellan. Enda öppningarna in är ventilationshålen. Pratade runt med olika personer och alla hade olika lösningar på hur man skulle göra: bygga solpaneler, plasta grunden, skaffa luftavfuktare (vilket det också blev), lyfta golvet och gräva ur, fylla grunden med isoleringsmaterial, "intelligenta fläktar", spola in olika medel, m.m. m.m.

Det mesta blev för besvärligt/dyrt/osäkert så jag skaffade en munters sorptionsavfuktare för krypgrunder. Måste vara sorptionsavfuktare för att klara lägre temperaturer. Installerade den utanpå ett av ventilationshålan. Sedan "seriekopplade" jag dom andra sektionerna av grunden med ventilationsrör från glögg till glögg som jag har grävt ner i backen (ser rätt spaceigt ut med alla rör som sticker upp ur marken och går in i huset).

Innan kunde fuktigheten ligga på 98% vilket ju inte är så bra. Nu ligger den på 51-68% vilket är helt godkänt då Anticimex har 75% som gränsvärde för när man ska börja åtgärda.

Sen verkar den inte vara så dyr att driva heller. Min förbrukning av el kostar ca 400 kr / månad och då är det all elanvändning inkl avfuktare exkl uppvärmning (pellets) så så farligt tycker jag inte det är.

Tror du missade denna länk
http://24volt.eu/solfangare2.php

Du kör alltså utan att täta grunden? Det var intressant jag trode man var tvungen täta för att det skulle funka...
Om huset var för permanent boende så vore det inget snack om saken. Då skulle jag direkt fixat en avfuktare eftersom energin den förbrukar dessutom blir värme till huset.

Jag ska bygga en värmare nästa sommar, och testa. Jag känner mig ganska övertygad om att det kommer räcka. Gör det inte det så får jag väl skaffa en avfuktare och flytta solpanelens slangar så den värmer inne i huset istället.

Last edited:
Tror du missade denna länk
http://24volt.eu/solfangare2.php

Du kör alltså utan att täta grunden? Jag trode man vartvungen göra det för att det skulle funka...
Om huset var för permanent boende så vore det inget snack om saken. Då skulle jag direkt fixat en avfuktare eftersom energin den förbrukar dessutom blir värme till huset.

Jag ska bygga en värmare nästa sommar, och testa. Jag känner mig ganska övertygad om att det kommer räcka. Gör det inte det så får jag väl skaffa en avfuktare och flytta solpanelens slangar så den värmer inne i huset istället.

Den sortens avfuktare lämna ingen värme.

Men han tätade ju ventilerna, eller snarare använde allihop till avfuktaren om jag fattade rätt.:va

Den sortens avfuktare lämna ingen värme.

Yea right! Tror du det finns någonting på detta jordklot som du matar med el utan att det bildas värme? 100% av den elenergi du stoppar in i en avfuktare bör rimligvis bli värmenergi i slutänden. Eftsom vatten kondenseras tillförs dessutom ytterligare förångningsenergi som också blir värme. Så det blir nog mer än 100% av elenergin som omvandlas till värme.

Men han tätade ju ventilerna, eller snarare använde allihop till avfuktaren om jag fattade rätt.:va

Var det inte du som nyss pratade om all fukt som kommer in via marken?

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back