Luftavfuktare m.m

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Har en inredd "loge" som jag tänkt hålla uppvärmd några plusgrader över nollan under vintern. Har vattenburen värme med pelletspanna.

Byggnaden är i två plan ca 70-80 m2 per våningsplan.
Nedre plan är mestadels klinkergolv och väggarna är till största delen putsade. Övre plan är trägolv samt på väggarna sitter det gipsskivor.

Byggnaden ska inte användas under vintern, jag vill bara se till att den hålls i skick utan risk för mögelbildning etc.
Funderar på om jag ska köpa en luftavfuktare och ställa på varje våningsplan, tror ni detta är nödvändigt?

Har ni erfarenheter och ideer om "vinterförvaring" av liknande byggnader så dela med er här!

Kolla så att avfuktaren funkar vid den temperaturen du har tänkt dig. Inte säkert att den har så bra effekt runt +5C

Luft/luft värmepumpar brukar ha lägen för både avfuktning och frysskydd.
Tjöp en billig så har du allt du behöver, inklusive snabb uppvärmning (fläkt) och kylning på sommaren.
De amatöranpassade kopplas med snabbkoppling mellan enheterna och vanlig enfaskontakt.

Fast det stora problemet med luftfuktighet brukar inte vara när det är kallt utan när det är varmt. Även om utomhusluften har 100% relativ luftfuktighet så kommer det gå
ner kraftigt när det kommer in i ett hus som är uppvärmt och därför varmare än omgivningen.

Ja så länge det inte regnar in eller så eller trycker upp från grunden, men då har du ett annat problem.

vår fuktare för grunden går som mest på hösten, nån gång under sommarn när de regnar mycket..

kanske kika på sån där solfångare som drar in fräsch varm luft?
bauhaus säljer ju såna för mellan 5-7 tusen.
den lär inte hålla + grader när de blir som kallast men dom används ju mycket för att lufta o värma stugor som inte används så mycket..
skrivs de på hemsidorna för såna iaf.

Köpte ett sommarhus med fukt i grunden så jag har delvis samma problem som jag inte riktigt löst ännu. Har fått surfa runt och läst på endel samt varvat med lite egna fysikkunskaper. Jag har för övrigt fyllt glykol i värmesystemet och kallställer huset helt och hållet.

Störst problemet med fukt i grunden är när det är kallare under huset än utomhus för då kondenseras luftens fuktighet under huset och fuktigheten bara ökar. Ökar man ventilationen lite så riskerar man att få ännu mer kondens.

Mitt hus värmdes tidigare med oljepanna och om man antar att dom konsumerade 2 kubikmeter olja varje år så har man även direkt konsumerat 20 ton med luft, räknar man sedan att pannan går med luftöverskott så är det nog snarare 40 ton med luft som passerar skorstenen och den luften tas via grunden.

Min grund har en volym på uppskattningsvis 24 kubikmeter eller 29 kg. På ett år byts luften alltså ut 1400 gånger eller 4 gånger om dagen när om huset värms med olja. Men sedan ett antal år har de gamla ägarna börjat värma huset med el och därmed har luftombytet i grunden minskat avsevärt och fukt i grunden kommer som ett brev på posten.
Min egen tes är alltså att ska man bättra på luftcirkulationen i grunden så måste det alltså göras rejält men hittar ingen information som styrker det.

All information jag hittat på nätet indikerar att jag borde täta min grund och instalera en luftavfuktare som håller denna kondens borta. Och om jag ska bo där permanent blir det kanske billigast eftersom värmeenergin i luftavfuktaren kommer tillbaka som golvvärme.

Alternativ två är att jag ökar luftcirkulationen under huset så att den blir minst lika bra som tidigare.

Ett tredje alternativ är att värma grunden med solenergi. Det är ju nämligen på våren/sommaren som fuktproblemen är som störst. Så en en solpanel på väggen med luftcirkulation till grunden så den värmer upp luften under huset borde snabbt skapa ganska bra med värme i grunden under våren.

Köpte ett sommarhus med fukt i grunden så jag har delvis samma problem som jag inte riktigt löst ännu. Har fått surfa runt och läst på endel samt varvat med lite egna fysikkunskaper. Jag har för övrigt fyllt glykol i värmesystemet och kallställer huset helt och hållet.

Störst problemet med fukt i grunden är när det är kallare under huset än utomhus för då kondenseras luftens fuktighet under huset och fuktigheten bara ökar. Ökar man ventilationen lite så riskerar man att få ännu mer kondens.

Mitt hus värmdes tidigare med oljepanna och om man antar att dom konsumerade 2 kubikmeter olja varje år så har man även direkt konsumerat 20 ton med luft, räknar man sedan att pannan går med luftöverskott så är det nog snarare 40 ton med luft som passerar skorstenen och den luften tas via grunden.

Min grund har en volym på uppskattningsvis 24 kubikmeter eller 29 kg. På ett år byts luften alltså ut 1400 gånger eller 4 gånger om dagen när om huset värms med olja. Men sedan ett antal år har de gamla ägarna börjat värma huset med el och därmed har luftombytet i grunden minskat avsevärt och fukt i grunden kommer som ett brev på posten.
Min egen tes är alltså att ska man bättra på luftcirkulationen i grunden så måste det alltså göras rejält men hittar ingen information som styrker det.

All information jag hittat på nätet indikerar att jag borde täta min grund och instalera en luftavfuktare som håller denna kondens borta. Och om jag ska bo där permanent blir det kanske billigast eftersom värmeenergin i luftavfuktaren kommer tillbaka som golvvärme.

Alternativ två är att jag ökar luftcirkulationen under huset så att den blir minst lika bra som tidigare.

Ett tredje alternativ är att värma grunden med solenergi. Det är ju nämligen på våren/sommaren som fuktproblemen är som störst. Så en en solpanel på väggen med luftcirkulation till grunden så den värmer upp luften under huset borde snabbt skapa ganska bra med värme i grunden under våren.

Täta den och leta en billig absorbationsavfuktare så kan du fortsätta låta det stå ouppvärmt.

Men värma upp grunden är annars en bra ide, dock är ju frågan om den solen som finns under vår och höst räcker till utan att det blir för dyrt i paneler.

Täta den och leta en billig absorbationsavfuktare så kan du fortsätta låta det stå ouppvärmt.

Men värma upp grunden är annars en bra ide, dock är ju frågan om den solen som finns under vår och höst räcker till utan att det blir för dyrt i paneler.

Priset på avfuktaren är inte problemet utan att den förbrukar energi. Vi pratar om ett hus som står tomt 10-11 månader per år. Poängen är att det bara måste vara varmare(eller åtminstone inte kallare) i grunden under huset än vad det är ute. Därigenom undviker man att fukten kondenseras i grunden.

Frågan är främst hur jag lyckas med det? Jag borrar hellre 100 ventilationshål i grunden så att jag verkligen har rejäl ventilation än att jag installerar nåt som förbrukar energi.

Jag nämde luftavfuktaren som är standardlösningen, det första man hittar när man googlar men dom förbrukar energi som kostar pengar så dom är inte intressanta. Och dessutom måste grunden tätats vilket inte är gjort på en pisskvart.

Med solpaneler tänkte jag inte köpa solpaneler som ger el, utan man bygger en låda med glas som luften värms i. Ungefär som i ett växthus, sedan har man ett relä som startar en fläkt och blåser in den varma luften under huset så snart temperaturen är högre i solpanelen än i grunden under huset.

Problemet varm fuktig luft ute samtigt med kallt i grunden under huset är ju störst på våren. Och precis under den perioden tror jag solpanelen skulle göra ett bra jobb. Dock är ytterligare ett problem att man bör ha lägre lufttryck i grunden än inne i huset så man bör inte blåsa in luft under huset. Möjligen kanske jag kan bygga ett cirkulerande system så att både inlopp och utlopp från solpanelen går till grunden.

nu letar weo inte nåt som tar luften ur grunden utan i logen.
jag beskrev bara när min fuktare för grunden går. den går aldrig på vintern.

Jag googlade runt lite och det var en snubbe som byggt en solfångare tillsammans med 12 volts solpanel som (under en solig dag då) värma upp utomhusluften 55 grader.
Helt utan att belasta elräkningen då den enda ström som krävdes kom från solpanelen.

Det känns som det räcker för att ha det varmt även mitt i vintern.

Ful som fan var den dock.

Jag googlade runt lite och det var en snubbe som byggt en solfångare tillsammans med 12 volts solpanel som (under en solig dag då) värma upp utomhusluften 55 grader.
Helt utan att belasta elräkningen då den enda ström som krävdes kom från solpanelen.

Det känns som det räcker för att ha det varmt även mitt i vintern.

Ful som fan var den dock.

Den värmer inte luften från -30 till +25, men solvärmepaneler fungerar, när det inte är allt för kallt och när solen lyser.

Man kan bygga dom själv, det finns bra guider på nätet.

http://www.youtube.com/watch?v=4OtlJfNM3Lo&feature=related

Last edited:
Priset på avfuktaren är inte problemet utan att den förbrukar energi. Vi pratar om ett hus som står tomt 10-11 månader per år. Poängen är att det bara måste vara varmare(eller åtminstone inte kallare) i grunden under huset än vad det är ute. Därigenom undviker man att fukten kondenseras i grunden.

Frågan är främst hur jag lyckas med det? Jag borrar hellre 100 ventilationshål i grunden så att jag verkligen har rejäl ventilation än att jag installerar nåt som förbrukar energi.

Jag nämde luftavfuktaren som är standardlösningen, det första man hittar när man googlar men dom förbrukar energi som kostar pengar så dom är inte intressanta. Och dessutom måste grunden tätats vilket inte är gjort på en pisskvart.

Med solpaneler tänkte jag inte köpa solpaneler som ger el, utan man bygger en låda med glas som luften värms i. Ungefär som i ett växthus, sedan har man ett relä som startar en fläkt och blåser in den varma luften under huset så snart temperaturen är högre i solpanelen än i grunden under huset.

Problemet varm fuktig luft ute samtigt med kallt i grunden under huset är ju störst på våren. Och precis under den perioden tror jag solpanelen skulle göra ett bra jobb. Dock är ytterligare ett problem att man bör ha lägre lufttryck i grunden än inne i huset så man bör inte blåsa in luft under huset. Möjligen kanske jag kan bygga ett cirkulerande system så att både inlopp och utlopp från solpanelen går till grunden.

Om du blåser in varm luft som sedan kyls i grunden, så får du ännu mer fukt.

Om du blåser in varm luft som sedan kyls i grunden, så får du ännu mer fukt.

Men bygger jag ett återcirkulerande system där jag tar luften från grunden till solpanelen och därifrån tillbaka till grunden så uppstår ju inte det problemet.

Men jag tror du har fel ändå för varifrån skall den fukten komma? Om jag tar uteluften med en viss fuktighet och värmer den luften så ökar ju inte mängden vatten i den luften.
Och kondenseringen uppstår väl när temperaturen sjunker så mycket att luften blir mättad på ånga. Så höjer jag tempen i min grund bör kondenseringen minska.

Man kan väl jämföra det med mängden fukt jag blåser in om jag bara monterar en fläkt som några väljer att göra. Med skillnaden att min grund efter ett tag förhoppningsvis blir uppvärmd tillräckligt mycket för att börja torka upp istället för att ackumulera fukt. Brytpunkten blir väl då dygnsmedeltemperaturen i grunden ligger högre än dygnsmedeltemperaturen ute.

Nåväl den bästa lösningen måste ändå vara att återcirkulera luften.

Men bygger jag ett återcirkulerande system där jag tar luften från grunden till solpanelen och därifrån tillbaka till grunden så uppstår ju inte det problemet.

Men jag tror du har fel ändå för varifrån skall den fukten komma? Om jag tar uteluften med en viss fuktighet och värmer den luften så ökar ju inte mängden vatten i den luften.
Och kondenseringen uppstår väl när temperaturen sjunker så mycket att luften blir mättad på ånga. Så höjer jag tempen i min grund bör kondenseringen minska.

Man kan väl jämföra det med mängden fukt jag blåser in om jag bara monterar en fläkt som några väljer att göra. Med skillnaden att min grund efter ett tag förhoppningsvis blir uppvärmd tillräckligt mycket för att börja torka upp istället för att ackumulera fukt. Brytpunkten blir väl då dygnsmedeltemperaturen i grunden ligger högre än dygnsmedeltemperaturen ute.

Nåväl den bästa lösningen måste ändå vara att återcirkulera luften.

Du har i princip rätt, men om du återcirkulerar luften så behöver du ett tätt system och all fukt du ventilerar bort återför du.
Kanske blir det bättre, men säker är jag inte

:tummenupp Precis nåt sånt jag tänkte mig. Men den värmer inte huset 55 grader bara för att luften som cirkulerar genom panelen kanske värms 55 grader en bra dag. Sen misstänker jag nästan att dom där 55 graderna är uppmätta med avstängd fläkt.

Men man kan nog vänta några veckor extra på hösten innan man behöver slå på värmen i alla fall.

Du har i princip rätt, men om du återcirkulerar luften så behöver du ett tätt system och all fukt du ventilerar bort återför du.
Kanske blir det bättre, men säker är jag inte

Nej, det ska inte vara helt tätt. Eftersom temperaturen i grunden oftast kommer vara högre än utomhustemperaturen så kommer det grunden torka.

Jämför med om jag skulle lägga elektriska värmeslingor i grunden. Då höjs temperaturen och den torkar upp. Luften i grunden kommer hålla samma vattenmängd som uteluften men den högre temperaturen gör att den relativa fuktigheten blir lägre i grunden än ute.

Det blir helt enkelt tvärtom mot om det är kallt i grunden.

Intressanta diskussioner!

Igår var jag ute i ladan hela dagen och startade pannan för första gången, efter lite injustering av bränslematning och fläkthastighet brann det redigt fint! Fick överhala en utav motorventilerna då den fastnat i stängt läge, termostaterna på radiatorerna fick sig lite motion sen öppnade dom med sen så eldade jag upp till 20 grader inomhus bara för test.

Idag ska jag testa elpatronen, gott att ha en backup som man vet fungerar om pannan skulle ge upp när den verkligen behövs.

Angående fukten så har jag placerat en hygrometer på varje våningsplan, avvaktar med vidare åtgärder. Har redan luftvärmepump på varje våningsplan idag som komplement till den vattenburna värmen, men då jag är smålänning i exil och har hygglig koll på vad detta kommer göra med min elförbrukning så avstår jag nog att ha de igång i vinter mer än att starta de någon gång för att motionera de lite.

Hoppas på en normal skånsk vinter, tjejen är ansvarig för denna värmeanläggning varannan månad när jag är iväg på jobb .. spännande .. :rolleyes: Har funderat på att tömma systemet och blåsa ut rören, men det var roligt att hålla på och skruva med så kommer nog välja att ha det igång om det fungerar problemfritt under kommande dagar. Kanske skulle fylla i glykol som skrevs ovan bara för säkerhets skull.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back