Lufta FMM handdukstork - hjälp!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Chansar att det finns nån VVS-kunnig här. Har en handdukstork som jävlas. Får hjälp om jag vill nästa vecka men undrar om nån har tips på detta.

====

Hej, jag har en sån här handdukstork som är kall för tillfället. Jag testade att skruva för ett par veckor sen och fick igång den temporärt men den "dog" igen. Någon som har instruktion för hur man gör? Jag pratade med vår fastighetsskötare som beskrev att jag skulle lossa den vita hatten och ge mig på den justeringen med polygrip - när jag lossar på den kommer jag bara åt att trycka på en liten pinne som fjädrar in och ut (termostat?). Han jag pratade med menade att det kan kärva där.

När jag med hatten kvar öppnar fullt där, öppnar fullt med insexnyckel på strypningen/justeringen, öppnar både till- och utlopp fullt så kommer det varken luft eller vatten när jag öppnar luftskruven.

Mycket tacksam för hjälp och instruktion. Skumt att jag fick igång den tillfälligt tycker jag. Har ventilen satts igen med kalk?

3347-2250_l.jpg

Edit: Nu stiger värmen så sakta upp genom röret där den vita justerhatten sitter. Går duktigt sakta - några centimeter på flera minuter så det är inget drag alltså. Jag har lämnat luftningen öppen. Kommer ingen luft eller vatten där alls än i alla fall.

Ska jag lämna allt som går vidöppet alt. stänga på utloppet? Antar att den kommer att stanna av på ett tag som den gjorde tidigare.

Men va fan... Nu är hela torken glödhet men det kommer inte en droppe vatten eller luft ur luftningen. Trots att den finns på underdelen av röret enligt bilden (uppe till vänster på undersidan). Fattar noll.

För alla som pendlat mellan hopp och förtvivlan: :tungan

Nu fick jag igång den igen genom att "jucka" in och ut på den pinne som man trycker in och släpper ut när man justerar + och - på det vita vredet. Gick förbaskat sakta innan hela torken var varm. Få se om den är det imorgon också...

Mysteriet med luftskruven löste jag genom lossa hela skruven och trycka in den minsta insexan jag har. Då började det spruta vatten som fasen. Ingen antydan till luft i systemet alls.

Jag undrar om det inte är tätt med kalkavlagringar kring de ventiler som finns och den kommer att stanna av igen. Bor i bostadsrätt och sånt här tror jag hör till föreningens ansvar så då ber jag fastighetsskötaren komma och kolla.

Nicke skrev:
För alla som pendlat mellan hopp och förtvivlan: :tungan

Nu fick jag igång den igen genom att "jucka" in och ut på den pinne som man trycker in och släpper ut när man justerar + och - på det vita vredet. Gick förbaskat sakta innan hela torken var varm. Få se om den är det imorgon också...

Mysteriet med luftskruven löste jag genom lossa hela skruven och trycka in den minsta insexan jag har. Då började det spruta vatten som fasen. Ingen antydan till luft i systemet alls.

Jag undrar om det inte är tätt med kalkavlagringar kring de ventiler som finns och den kommer att stanna av igen. Bor i bostadsrätt och sånt här tror jag hör till föreningens ansvar så då ber jag fastighetsskötaren komma och kolla.

Hej
Troligtvis så är torken kopplad på varmvattnet så du får kalkbeläggningar i ventilen (den med det vita vredet) du gjorde rätt som juckaade :rolleyes: på det stiftet som är där.
Säg till hyresvärden att de får kolla upp ventilen, kan behöva bytas ut.

Lycka till Röris :tummenupp

*/ ?>
Back