Lorenzo vs Rossi Ver 2.0 2013.

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Nu när en av de största namnen inom sporten återigen kommer att finnas i samma team 2013 öppnar sig frågor.

Bla har Valentino sagt.
After all I did for Yamaha, they bring to the team of a colleague who is very strong, so I was angry at Yamaha over to him
Now, the situation is different and I understand that Yamaha made the right choice for Yamaha. It’s not a big problem.

Jorge har bla sagt
I think our relationship has got better, though maybe it's got better because we were in different teams
For me it is a pleasure to be again with Valentino

Förutsättningarna har således ändrats radikalt sen 2010, Lorenzo kanske är bättre än någonsin och given försteförare efter att imponerande slagit båda Honda förarna 2012.

Jag tror att Lorenzo hellre haft kvar Spies som sannolikt fick sparken eller Dovi eftersom Rossi kommer ha ett starkt inflytande hur teamet utvecklar prototypen.

Hur mycket sanning är det i dom fina orden om varandra eller kommer den gamla rivaliteten dom emellan återuppstå.
Eller kommer Yamaha ha ett Dream Team där relationen mellan dom är bättre än någonsin.

Vad tror ni?
PA1210050.jpg

Det ska bli jävligt kul att se MotoGP 2013 i alla fall. Får väl beställa nya 46-dekaler till hojen igen

De unga herrarna vi pratar om är proffs, mycket av deras "känslor" för varandra tror jag tillhör showen för att göra cirkusen intressant. Ingen når till toppen utan att vara totalt fixerad vid sin egen utveckling och sina egna fördelar - kalla det superego om Ni vill. Så det handlar nog om en analys om vad individerna har att tjäna respektive förlora på att finnas i samma team. Och hur allvarligt menad Rossis acceptans av rollen som andreförare egentligen är.

Lorenzo: Får en gammal uv som teamkompis som är eller har varit fena på att, i rätt omgivning, utveckla en maskin som kan hålla sig kvar på toppen. En teammate som kan spränga sig in och "stjäla poäng" av Hondaförarna. En teamkamrat som 2013 lär trivas med att vara tillbaka på "sin" hoj. Hans största hot inför 2013 är nog en nytänd Pedrosa som kanske har sin sista chans att erövra titeln 2013 samt en från Honda superhårt matchad talang som MM. All hjälp från teamkamraten som kan ge några hundradelar här och där kommer att vara välkommen...

Lorenzo har slagit Rossi förr och måste lita på sin förmåga att kunna göra det igen.

Rossi: Kommer till en väl känd omgivning och framför allt en väl känd hoj med gener från de största ögonblicken i hans karriär. Första delmålet måste vara att bara hitta fram till podiet igen. Lyckas han inte nu är karriären all, det är det nog ingen tvekan om. Av allt att döma måste Rossi ställa in siktet först och främst på att matcha Repsol-teamet, och då främst Pedrosa till att börja med. Så att utmana Lorenzo om titeln lär inte vara första punkten på agendan inför flaggsläpp 2013...

Därför tror jag samarbetet kommer att fungera utmärkt, i alla fall första delen av 2013.

I Repsolteamet däremot - är åter Pedrosa förste och mest erfarne förare till att börja med. Undrar hur villig han är att släppa/hjälpa fram sin yngre, talangfulle landsman...?

Mina 2p

Last edited:
Jag tror verkligen inte dom gillade varandra sist.
Svårt att inte ha det i bakhuvudet.
Dom kommer nog vara proffsiga nog att inte låta det synas...till att börja med.
Men ska också bli fantastiskt att se hur det utvecklas 2013! :)
Tippar att Lorre kommer ligga snäppet före.

Mina 2...

Vad i h-e! Antyder du att de inte är ”ödmjuka”?

:hihi

:rolleyes:
Tror inte ödmjukheten är den främsta egenskapen dessa herrar har som meriter :crash
De fina orden är nog en massmedial korrekt åsikt som dom gärna odlar för att bli populära.

(Egenskaper som Stoner inte klarade av att hantera lika bra)

När dom väl är ute på banan och hjälmen är på är det som vilken konkurrenter som helst.
Vänskapen tror jag inte är speciellt djup men respekten finns där utan tvekan.

ca 2.10 in i klippet finns uttalandet Lorenzo is not my friend.

Såg en kort intervju med Lorenzo för nån månad sedan om bla Rossis flytt till Yamaha då han sa att det va bra för Yamaha att Rossi kommer och det är bra för Rossi att komma till Yamaha, "for me, maybe not so good, we'll see".

P€RRA;5673030 skrev:
Lorenzo har väl inget att oroa sig för? Gubben är ju "rostig", "sopslut" osv.

Den stora vinnaren borde vara Pedrosa då hans största motståndare (Lorre) får dela med sig av Yamahas vinster till Rossi och han har inte Casey som "stjäl" fler vinster från honom.

Tss .. den stora vinnaren e jag som kommer att sitta med en skål chips och ett stort glas mineralvatten och njuta av varenda racehelg med free practices, kval, och race. Fan vad gött ..

Om de blir överlägsna de andra stallen, då kan det bli problem eftersom de kommer att riskera märkets framgång om de fightas sinsemellan ute på banan. Om det blir jämnt mellan 2-3 stall, då kommer de i stället att ha stor nytta av varandra.
Tror också att stallets ledning blir ett mycket större hot mot sämjan än deras tidigare gnabb.

Den stora vinnaren borde vara Pedrosa då hans största motståndare (Lorre) får dela med sig av Yamahas vinster till Rossi och han har inte Casey som "stjäl" fler vinster från honom.

Tror definitivt att unge herr Marquez vill vara med och stjäla segrar. :)

Vad än Rossi säger tror jag alltid att han kör för seger om det finns minska chans.

Dovi på sin Tech3-hoj har ju slagit Ducati i nästan varje race i år. Ska bli kul och se hur det går Dovi på en ducati nästa år.
Om han presterar lika bra på Ducatin så betyder väl det att det varit skit bakom spakarna i Ducatistallet detta år.

Jag förutspår en Senna-Prost historia på 2 hjul nästa sässong!
Frågan e bara vem som kommer vara vem i den versionen...

Tror definitivt att unge herr Marquez vill vara med och stjäla segrar. :)

Det tror jag säkert, men första året i motoGP brukar man inte vara med och slåss om titeln utan hamna lite oftare i trubbel eller vurpa, därför lämnade jag honom utanför.

De vi kollar på är ju Lorenzo och Pedrosa, Lorenzo byter från Spies till Rossi medan Pedrosa byter från Stoner till Marquez, därav slutsatsen att Pedrosa är den stora vinnaren.

Tror risken eller chansen kanske man ska säga att Marques kommer hota Pedrosa är större än att Rossi kommer att hota Lorenzo.
Jag tror Rossi inte kommer komma upp i samma nivå som Lorenzo, vilket är ett ganska rimligt resonemang.

Fast dröm scenariot vore att att de båda andre förarna tar initiativet och hotar om segrarna.

Jag tror Rossi inte kommer komma upp i samma nivå som Lorenzo, vilket är ett ganska rimligt resonemang.
Om man ser till resultaten de två senaste åren håller jag med dig. Men Rossi är Rossi och han har garanterat redan en plan för hur han ska slå Jorge. Om det lyckas återstår att se men jag skulle inte bli jätteförvånad om Rossi är före Lorenzo när vi summerera 2013 (självklart förutsatt att ingen av dem skadar sig och blir borta flera race).

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing