Looping med en Jumbojet??

Boris JR skrev:
Rent mattematiskt sett så går det utmärkt att göra en loop med en 747 med jag betvivlar starkt att någon har testat.

Förklara det snälla! :)
 
Boris JR skrev:
Rent mattematiskt sett så går det utmärkt att göra en loop med en 747 med jag betvivlar starkt att någon har testat.

Igen, hogy van ? Magyarorzagban van ?
 
Gabor skrev:
Herkan ( Lockheed c-130 Herkules)kan mycket annat. Tjänstgjorde 84-85 på ett förband med just dessa.
Det fanns en version som det gick att landa och starta på en fotbollstadion med. Den blev blixtsnabbt framtagen med tanke på krisen i IRAN. Man skulle landa på Theherans fotbollstadion, dit Amer. ambasadtjänsemän skulle föras av Us.Marines. Detta misslyckade projekt krachades av en nitisk pilot som inte litade på datorer. 3 lyckade Auto/datastyrda landningar på en hemlig plats i Usa grusades av hans magnifika krach när han skulle landa manuelt..... :argpådato :kocko .

Att ha flugit med Herkan, ja speciell är den, den kan landa fan överallt och starta därifrån...

Här finns en hel del militärflyg annars. Håll till godo.

Jag vet, jag har sett svenska flygvapnet uppvisningsflyga med TP84, det är ordentligt imponerade vad den kan göra.

C-130 har fö startat och landat på ett hangarfartyg.....
 
Koskela skrev:
Förklara det snälla! :)

Nu är iof inte alla parametrar medräknade då jag inte är aeorodynamikexpert med jag gjorde en uppskattning.

1. Du flyger med max fart i en dykning
2. Drar åt dig spaken och påbörjar max stigning, motorernas effekt och din fart skall nu räcka till för att du skall hinna nå loopens topp innan din hastighet är så låg att vingarna inte bär längre.

Boeing är snälla nog att ange effekt, max fart och svängprestanda i sin tekniska dokumentation. Sen bör man säkert beakta sämre lyftkraft och lägre effekt vid höjd och 1000 parametrar till men värdet jag fick var 20% större än det kritiska så jag utgick från att det fungerar.


Någon som vill testa?
 
Gabor skrev:
Usa grusades av hans magnifika krach när han skulle landa manuelt....

Av ren nyfikenhet, har du någon källa du kan posta på det där med att det var piloten som orsakade kraschen?

Blue angels kör förresten sin transport-Herk med raketboost. :yoparty
 
Boris JR skrev:
Nu är iof inte alla parametrar medräknade då jag inte är aeorodynamikexpert med jag gjorde en uppskattning.

1. Du flyger med max fart i en dykning
2. Drar åt dig spaken och påbörjar max stigning, motorernas effekt och din fart skall nu räcka till för att du skall hinna nå loopens topp innan din hastighet är så låg att vingarna inte bär längre.

Boeing är snälla nog att ange effekt, max fart och svängprestanda i sin tekniska dokumentation. Sen bör man säkert beakta sämre lyftkraft och lägre effekt vid höjd och 1000 parametrar till men värdet jag fick var 20% större än det kritiska så jag utgick från att det fungerar.


Någon som vill testa?

Vart har du fått faktan ifrån???
 
Koskela skrev:
Vart har du fått faktan ifrån???

Google är din vän sen är boeing rätt snälla med sin 500 sidiga spec skrift om planet vilket krävs för certefieringen.

Tror du jag försöker bluffa dig lr varför denna misstänksamhet?
 
Boris JR skrev:
Google är din vän sen är boeing rätt snälla med sin 500 sidiga spec skrift om planet vilket krävs för certefieringen.

Tror du jag försöker bluffa dig lr varför denna misstänksamhet?

För att jag har flygit en hel del och jag har aldrig hört nått sånt här :va .... Men det krävs nog mer för att säga att det skulle gå...
Och om det nu skulle gå så skulle folk ha gjort det :)
Men jag tror inte du ljuger för mig.
 
Koskela skrev:
Och om det nu skulle gå så skulle folk ha gjort det :)

Med ett plan värt nästan 2 miljarder kronor och med uppenbar fara för sitt eget och resten av besättningens och passagerarnas liv?

Jag ber till högre makter att piloter med den läggningen att de skulle försöka något sådant inte får någon licens för flygtrafik....
 
Last edited:
Skicka ett brev till mythbusters, så får dom fanimej ta och reda ut om det går och loopa eller inte.
 
Bo_jahn skrev:
Med ett plan värt nästan 2 miljarder kronor och med uppenbar fara för sitt eget och resten av besättningens och passagerarnas liv?

Jag ber till högre makter att piloter med den läggningen att de skulle försöka något sådant inte får någon licens för flygtrafik....

Tror du jag menar med passagerare :va haha aa det vore fan kul :D
 
GuW skrev:
Jag har för mig att det fanns planer på att försöka med en obemannad "radiostyrd" jätte över en öken någonstans, men dom fick aldrig dom tillstånd som behövdes

BTW visste ni att ett mera normalt radiostyrt plan har korsat atlanten.
En snubbe startade planet och riktade in det grovt innan man slog över det till autopilot, en annan snubbe stog på andra sidan pölen och slog av autopiloten och landade planet.

mja normalt vet jag inte, jag såg modellen när saab visade den. Jag gissar på att det är den du menar (kanske inte) men jag fick uppfattningen att man styrde den via gps, jag kan såklart ha fel där, men oavsett vilket så är det jäkligt coolt.
 
Blip skrev:
mja normalt vet jag inte, jag såg modellen när saab visade den. Jag gissar på att det är den du menar (kanske inte) men jag fick uppfattningen att man styrde den via gps, jag kan såklart ha fel där, men oavsett vilket så är det jäkligt coolt.

Saabs obemannade flygetyg? Antingen SHARC eller NEURON (som väl är ihop med D'assault) ingen av de har räckvidd att flyga över östersjön ens.
 
Spinky Spendrup skrev:
Av ren nyfikenhet, har du någon källa du kan posta på det där med att det var piloten som orsakade kraschen?
Sorry, det går under classified.
Jag jobbade där, så därför vet jag. Kärran förövrigt slog in landställshaktet, brott på vinginfästningsar i kroppsbalkarna, samt lite mindre skador. Piloternas välbefinnande var heller inte så gott.

Chris Ash skrev:
Jag är inte så säker på att personer som Boris Bjuremalm släpps i närheten av 747:or;)

Känner du min lärare, :va :)
 
Strukturellt sett borde det gå.... dvs om planet hade motorer så att man kunde hålla en konstant fart genom hela loopingen så att den blir "rund" det är inte så bra att sitta med spaken i magen när man ska plana ut efter en looping i 747.... ska man få loopingen att funka måste man oxå se till att man inte vöverbelastar flygplanet - vilket är väldigt lätt när man inser att man är på väg ut ur loopingen på lägre höjd än man gick in i den.

Arobatic är kul i en Yak eller SU eller Pitts.... inte i komersiell maskin.

Tror inte att det är möjligt att loopa en 747 - iaf inte utan stora strukturella skador och en stor portion tur!
 
Webspy skrev:
Strukturellt sett borde det gå.... dvs om planet hade motorer så att man kunde hålla en konstant fart genom hela loopingen så att den blir "rund" det är inte så bra att sitta med spaken i magen när man ska plana ut efter en looping i 747.... ska man få loopingen att funka måste man oxå se till att man inte vöverbelastar flygplanet - vilket är väldigt lätt när man inser att man är på väg ut ur loopingen på lägre höjd än man gick in i den.

Arobatic är kul i en Yak eller SU eller Pitts.... inte i komersiell maskin.

Tror inte att det är möjligt att loopa en 747 - iaf inte utan stora strukturella skador och en stor portion tur!

Men hur många plan kan gå igenom en loop utan att tappa fart?

En 747 kommer att blöda en jävla massa energi när den går in i en loop...jag skulle inte vilja sitta i den då....
 
Chris Ash skrev:
Men hur många plan kan gå igenom en loop utan att tappa fart?

En 747 kommer att blöda en jävla massa energi när den går in i en loop...jag skulle inte vilja sitta i den då....


Precis. Därför "går det inte"

Jag har loopat en cessna 152F eller hette den 150F Hmm... måste kolla loggboken....

Den är helt fel för ändamålet.... men det gick, dock knappast den snyggaste loopen jag gjort. Min aerobabicinstruktör hade dödat mig om han sett en så ful loop.

/Hobbypiloten....
 
Blip skrev:
mja normalt vet jag inte, jag såg modellen när saab visade den. Jag gissar på att det är den du menar (kanske inte) men jag fick uppfattningen att man styrde den via gps, jag kan såklart ha fel där, men oavsett vilket så är det jäkligt coolt.

Näe, jag menar ett modellflygplan, byggt av balsa och klädselfilm, med en liten modellmotor längst fram, en sån man slår igång med fingrarna.
Nu var det IOFS en diesel och inte en metanolmotor, eftersom dieslar är betydligt bränslesnålare.

Storleken minns jag inte exakt, men den hade en spänvidd på mindre än tre meter (och det är inte ovanligt på modellflygplan)

Den byggdes och flögs av modellflygare (och autopilot) och skickade telemetridata via satellit så att man kunde följa flygningen i nära realtid via internet.
 
Starfighter skrev:
Skicka ett brev till mythbusters, så får dom fanimej ta och reda ut om det går och loopa eller inte.
Men det finns väl som sagt ingen myt om att det går att loopa med dom. Sen tror jag faktiskt t.o.m dom skulle ha problem att fixa det. De kunde väl inte få tag på ett riktigt boeing till testet om man kunde kasta iväg en bil med dess motorer.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top