Looping med en Jumbojet??

Webspy skrev:
Precis. Därför "går det inte"

Jag har loopat en cessna 152F eller hette den 150F Hmm... måste kolla loggboken....

Den är helt fel för ändamålet.... men det gick, dock knappast den snyggaste loopen jag gjort. Min aerobabicinstruktör hade dödat mig om han sett en så ful loop.

/Hobbypiloten....

Iofs krävs det ju ett extremt starkt flygplan för att "dra upp dig" i en loop så som du beskriver. F-15 Eagle kan tex loopa från promenadfart, typ 100 knop.

Tydligen finns det en teoretisk möjlighet att det ska gå med 747. Fast farten kommer nog vara rätt låg vid toppen av loopen..:gnissla

Nån som vet vilket som är det största flygplanet som loopat?

Planen som kan loopa är oftast gjorda för att kunna göra det och man har ofta tänkt på det när man konstruerar planet. En del hobbyplan kan göra det men de flesta inte. Med stora trafikflygplan som 747 vill man inte ska loopa!
Akrobatplan, jaktplan som är byggda efter att vara smidiga och snabba och är mycket starka för sin egen tyngd kan göra snabba undanmanövrar snabba tunnelrollar och loopar osv...

Ingen här som har sett Concorden göra sin berömda tunnelroll eller kanske till och med har det på film??? :)

Chris Ash skrev:
Nån som vet vilket som är det största flygplanet som loopat?

Det finns ett amerikansk militärflygplan, föregångaren till KC-135 (Militär B707) som dom loopade med på 60-talet. Det brukar visas på Discovery lite då o då. Minns inte vad kärran hette dock.... tror inte det var en boeing.

Webspy skrev:
Det finns ett amerikansk militärflygplan, föregångaren till KC-135 (Militär B707) som dom loopade med på 60-talet. Det brukar visas på Discovery lite då o då. Minns inte vad kärran hette dock.... tror inte det var en boeing.

Den finns nån sida före i tråden ;)

Koskela skrev:
Den finns nån sida före i tråden ;)

Jaa, men jag hittar då inget om en loop med föregångaren till 707/KC135

Men ska leta lite i bökerna hemma. (Usch, böcker e tråkiga att leta i - men roliga att läsa)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti