Lokförare på SH?

Just nu skriker väl arbetsgivarna efter lokförare vad jag vet, det ska råda, och skulle komma att råda, brist på lokförare i Sverige dom kommande åren då väldigt många har pensionerats nu.

Här i Skåne var det enligt någon tidning tal om att vissa linjer måste ändras eller ställas in, pga brist på personal.

Det stämmer - det råder brist, och kommer att bli större brist i framtiden, på just lokförare.
Det är lite av ett generationsskifte som sker nu.

Här kan man läsa en KY-utbildning tex:
http://www.jarnvagsskolan.se/sv/HogskolaKY02.aspx

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=6463&l=sv

Där kan du läsa det mesta.
Att vara lokförare är ett bra jobb om man inte har ont av att vara hemmifrån en del emellanåt och att jobba shifttider. Dvs, när som helst.

Jobbar inte som lokförare utan som tågtrafikledare men pappsen är lokförare och har varit i många år. Nackdelen är att storhelger och liknande är jobbhelger många gånger.Fördelen är att man är ledig när andra jobbar så man får affärer och sånt "för sig själv" man slipper göra allt på helgerna som dom flesta andra.

Sen är det goa pengar ;)

Är det nå´n som har sett röken av ånglok nu för tiden?

Är det nå´n som har sett röken av ånglok nu för tiden?

http://www.sklj.se/ Loket VGJ 4 (SJ S5p 3094) är tillverkat år 1898 av Motala Verkstad . Det ombyggdes och moderniserades på Kalmar Verkstad 1950. Loket stod åren 1962-1994 uppställt som museiföremål i Hjo.
Om jag inte misstar mig så är det nu insatt i trafik på Kinnekullebanan via bl a lundsbrunn :)

tuff tuff http://www.sklj.se/video/vgj4test.wmv

I det tåget har man lekt massor som barn :D

Last edited:
Sambons morfar körde ånglok när det begav sig!
Har hört diverse historier om det, bland annat var det en hel vetenskap att elda dom, inte bara att skyffla in allt i en hög utan det var noga med att kolbädden var jämnt utspridd.

Fasen, den här tråden ställer nog till det så man skolar om sig till Lokförare.
Har varit lite halvless på nuvarande jobbet men inte riktigt vetat vad jag ska göra i stället, så kom denna tråden upp och satte griller i huvet på en:confused:
Håller just på att kollar upp vad som behöver läsas in för att komma in på lokförarutbildningen.
Svenska A och B
Matte A
Engelska A
var visst kraven!
Har gått 2årigt gymnasie och läste där Svenska,Matte, Engelska kommer jag inte ihåg om jag läste:va
Gick Fordonsteknisk.
Räknas dom som A i så fall?

Last edited:
Det känns som att ni är något på spåret... :rolleyes:

Kryss2K tågen gör ju dessutom riktigt feta nedlägg i kurvorna!

Det jag tror jag skulle kännas lite skumt med att "ratta" ett tåg är att inte kunna "ratta" eller väja undan om något ligger på rälsen eller nåt... Fast visst låter det som ett vettigt jobb och om det dessutom finns ett skriande behov av nyanställningar och lönen är bra så varför inte?

Sambons morfar körde ånglok när det begav sig!
Har hört diverse historier om det, bland annat var det en hel vetenskap att elda dom, inte bara att skyffla in allt i en hög utan det var noga med att kolbädden var jämnt utspridd.

Fasen, den här tråden ställer nog till det så man skolar om sig till Lokförare.
Har varit lite halvless på nuvarande jobbet men inte riktigt vetat vad jag ska göra i stället, så kom denna tråden upp och satte griller i huvet på en:confused:
Håller just på att kollar upp vad som behöver läsas in för att komma in på lokförarutbildningen.
Svenska A och B
Matte A
Engelska A
var visst kraven!
Har gått 2årigt gymnasie och läste där Svenska,Matte, Engelska kommer jag inte ihåg om jag läste:va
Gick Fordonsteknisk.
Räknas dom som A i så fall?

Du får nog ringa eller maila och höra med dom. Det kanske räknas som motsvarande till dagens treåriga program med svenska A+B, matte b samt engelska A...

Jag är signaltekniker...

Vilket innebär..?

Last edited:
Du vet när man sitter på tåget och det står still mitt ute i skogen pga "signalfel", well, nu vet du vem du kan skylla 80% av alla förseningar på... :tungan

Ja inte på signalfelen iaf.

Jag har tidigare postat statistik här om vad/vem som orsakar förseningar, jag orkar inte göra det igen.

80% signalfel är dock en felaktig siffra, så mycket kan jag säga.

Ja, frågan är ju egentligen hur många föreseningar banverket orsakat och som SJ sedan får ta skit för...? :confused:

Sträckan Skövde-göteborg borde verkligen kompletteras med ytterligare spår (har varit prat om det ett tag men ingenting händer tyvärr), pendeln från/till Alingsås prioriteras alltid och börjar det krångla där så drar det med sin i princip alla avgående/ankommande tåg den närmaste tiden framåt. :gnissla Jag pendlade mycket dagl ner till göteborg förut och en pendlarkompis (som för övrigt var aktiv i tågpendlarförening) började göra statistik över när vårat tåg var försenat, slutade med att vi gjorde statistik över när de var i tid istället för det blev betydligt mindre att skriva..

När det vart som värst (speciellt under julledighten när alla ska åka, inga platser, vagnar saknades, ingen värme, etc etc) så brukade vi lite skämtsamt kalla SJ för "satans järnvägar"

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back