Lofoten för Bövelen!

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Hej. Just hemkommen från en 4-dagars sväng till Lofoten kan jag bara konstatera, -har ni inte varit där än, åk dit! Bums!

Det är snudd på en order! :tungan

Vi hade mellan 25-27 grader och strålande sol mest hela tiden. Vägarna är en våt (läs: torr) dröm och utsikten är fylld av "schyssta kulisser, som Budda skulle sagt.

Färdväg: Färjan mellan Bodö och Moskenes tar 4 tim och kostar drygt 200 Nkr per pers o hoj. Campa gärna längst ut på Å och käka lite torrfisk. :banana Vägen upp mot Henningsvär är tokrolig, passa på att bada och laga lite lunch i Flakstrand och titta in i badviken när ni svänger av Misvaer-vägen mot Henningsvaer. Väl i Henningsvaer tipsas gladeligen om en bira vid kajen hos Klatreskolens kafé. Glöm ej heller Vikingamuseét i Borg, helt klart sevärt. Kika då även på vikingaskeppet nedanför kyrkan och fightas lite på stången, bomfighting. (Man blir inspirerad bärsärk efter ha varit på museét...)

Övernatta på campingen i Kabelvåg och glid in på Lofotenakvariet. Där kan även den modige smaka tran... :lol En bira på kajen i Svolvaer sitter heller inte fel, men de har dåligt med övernattningsmöjligheter där, såvida inte plånboken är vääääldigt tjock.

Sen föreslås en avstickare upp mor Fiskeböl och färjeläget. Där tar ni vänster och kör atlantkusten mot Laukvik och se de fantastiska stränderna. (Det är ett par mil grusväg) innan ni svänger av igen och kör ned mot Svolvaer igen. En liten rundtur således. Med lite flax hinner ni färjan över till Skutvik (ca 100 Nkr pers/hoj) från Svolvaer och i Skutvik väntar 4 mil racingbana innan ni är uppe på E6. :tummenupp
Sväng in mot Steigen och besök Batteri Dietel, en plats där tyskarna monterade jättekanoner för kntrollen av Tysfjord. Där går det utmärkt att knoppa på strande ned mot havet, gärna med en wirre i natten ... :)

Jag har knuttat några gånger där uppe och föreslår att man inte åker högre upp än Svolvaer, om man inte vill till Andenes, Stö eller liknande. Vägarna är större och landskapet "bredare" när man kommer till Vesterålen och vidare.

Tips 2: skit i den rökta torsken... :arsele

Tips 3: Kommer ni från Rognanhållet så ta södra sidan om Saltfjorden till Saltstraumen, avstickaren sker vid ljusfabriken i Rökland.

Silvervägen mellan Arjeplog och Graddis är lagad och helt ok.

Som sagt, tre glada guttar gjorde en sjurackarns tur och ska snart iväg igen. Har ni vägarna förbi Arjeplog så finns alltid kaffe och sängplats vid behov. Och fler tips till Lofotenturen.

Hade/Rike

Det är otroligt fint där uppe :tummenupp

Var på väg att åka med hojen till Lofoten den här sommaren, men budgeten satte stopp (hade stora planer ett tag...).

Superläckert! Det är en dröm att göra en sådan tur, någon gång.

rike skrev:
Hej. Just hemkommen från en 4-dagars sväng till Lofoten kan jag bara konstatera, -har ni inte varit där än, åk dit! Bums!

Det är snudd på en order! :tungan

Vi hade mellan 25-27 grader och strålande sol mest hela tiden. Vägarna är en våt (läs: torr) dröm och utsikten är fylld av "schyssta kulisser, som Budda skulle sagt.

Färdväg: Färjan mellan Bodö och Moskenes tar 4 tim och kostar drygt 200 Nkr per pers o hoj. Campa gärna längst ut på Å och käka lite torrfisk. :banana Vägen upp mot Henningsvär är tokrolig, passa på att bada och laga lite lunch i Flakstrand och titta in i badviken när ni svänger av Misvaer-vägen mot Henningsvaer. Väl i Henningsvaer tipsas gladeligen om en bira vid kajen hos Klatreskolens kafé. Glöm ej heller Vikingamuseét i Borg, helt klart sevärt. Kika då även på vikingaskeppet nedanför kyrkan och fightas lite på stången, bomfighting. (Man blir inspirerad bärsärk efter ha varit på museét...)

Övernatta på campingen i Kabelvåg och glid in på Lofotenakvariet. Där kan även den modige smaka tran... :lol En bira på kajen i Svolvaer sitter heller inte fel, men de har dåligt med övernattningsmöjligheter där, såvida inte plånboken är vääääldigt tjock.

Sen föreslås en avstickare upp mor Fiskeböl och färjeläget. Där tar ni vänster och kör atlantkusten mot Laukvik och se de fantastiska stränderna. (Det är ett par mil grusväg) innan ni svänger av igen och kör ned mot Svolvaer igen. En liten rundtur således. Med lite flax hinner ni färjan över till Skutvik (ca 100 Nkr pers/hoj) från Svolvaer och i Skutvik väntar 4 mil racingbana innan ni är uppe på E6. :tummenupp
Sväng in mot Steigen och besök Batteri Dietel, en plats där tyskarna monterade jättekanoner för kntrollen av Tysfjord. Där går det utmärkt att knoppa på strande ned mot havet, gärna med en wirre i natten ... :)

Jag har knuttat några gånger där uppe och föreslår att man inte åker högre upp än Svolvaer, om man inte vill till Andenes, Stö eller liknande. Vägarna är större och landskapet "bredare" när man kommer till Vesterålen och vidare.

Tips 2: skit i den rökta torsken... :arsele

Tips 3: Kommer ni från Rognanhållet så ta södra sidan om Saltfjorden till Saltstraumen, avstickaren sker vid ljusfabriken i Rökland.

Silvervägen mellan Arjeplog och Graddis är lagad och helt ok.

Som sagt, tre glada guttar gjorde en sjurackarns tur och ska snart iväg igen. Har ni vägarna förbi Arjeplog så finns alltid kaffe och sängplats vid behov. Och fler tips till Lofotenturen.

Hade/Rike

Jag var upp till Lofoten förra helgen. Fotade en del, men är tyvärr ingen höjdarfotograf. Kan intyga att det är helt klart värt ett besök även fast man har lång väg dit. Naturen är helt otrolig.

Käkade valkött för första gången, det smakade som lever(jag gillar lever), ganska gott. Sen kostade det 95kr medans en pizza kostade 125kr ...

Men här är mina foton: Lofoten 2004

EDIT: Vill ni kolla vädret på Lofoten(eller på andra håll i Norge) så här ni denna länk. Vær fra Meteorologisk Institutt

Last edited:
Helt ok bilder Viffer, nu blev man sugen.
Kanske, kanske, kanske nästa veckan...
Och tack för väderlänken, den lär komma till pass!
:tummenupp

Bildtugget

Tjena.

Jepp, Olympusen fick sannerligen göra skäl för traktamentet! :hihi

Ska försöka humpa upp en grosse på hemsidan och länka därifrån. Men det blir lite senare, ska till Yran i Östersund först.

Det dånar fortfarande i märgen efter Motörhead senast....-98 tror jag det var...

Tjing

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back