Lockpriser?!

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag blir så sjukt förbannad när jag hör det här tjatet om lockpriser! Vad fan är det för något? Folk som känner sig krenkta för att marknadsvärdet låg på en helt annan nivå än vad mäklaren sa. För utgångspriset är ju det som gäller ju.:3freak

Skit ner er! så här ligger det till: Man kan tillämpa olika försäljningsformer och i dessa fall har man tagit till budgivning. En budgivning tillämpas bäst då det är ett försäljningsobjekt många kan tänkas vilja ha (Alltså inte på en bäjlajner från -87). Man startar en budgivning med ett lågt utgångspris som inte har något med marknadsvärde att göra. Utrymmet mellan utgångspris och vad objektet slutligen går för är budgivarens arena på vilken hon/han kan spela ut andra budgivare medelst strategisk budgivning (ju större desto bättre enligt mig).

Folk som stöder begreppet lockpris borde gå på auktion och lära sig hur saker och ting funkar för det är bara oerfarna/verklighetsbefriade som drar till med begreppet lockpris i stället för att se möjligheterna hos en budgivning.

En anledning till att pöbeln dragit sig till med detta löjliga begrepp torde vara att man alltid har en viss bitter eftersmak och känner sig lätt oroligt skitnödig efter att man vunnit en budgivning och fått nyckeln till sitt nya drömboende.
Varför är det så? Jo för att du då är den idiot som varit redo att betala mer än någon av alla de andra som gått på visningen och hängt med under budgivningen och tankar på "är den verkligen värd så här mycket" och "kommer jag gå back miljoner när den ska säljas" infinner sig.

Det är helt naturligt men kan vara en ny sensation för den som köpt sitt första boende och kanske inte kollat av marknaden för att se var den ligger innan man belånar sig upp till öronen för en 1,5:a på gärdet.

Är man extremt orolig under budgivningens slutskede kan man även ta sig en titt på hur många övriga budgivare finns det kvar?
Om det till exempel var 7 stycken som blev 4 efter ett bud på 20k och sedan 2 efter nästa 10-20k för att sedan endast vara du kvar så det ingen fara på färde.
Droppade i stället samtliga av för 500k -sedan utom du och Blondibella bara för att objektet har en trendig nivåskillnad i hallen så kanske det är dags att kasta in handduken.

Det jag blir mest förbannad på är att mäklarna säger "Nej vaddå? Vi tycker inte att vi har lockpriser.." i stället för att förklara hur det ligger till så vi slipper den här skitdebatten.
Om en lägenhet som går för 2.2 miljoner går ut med 1.3 + bud så är det budgivning inget annat. Det finns fastprisare för gnällspikarna att köpa.

Bara ett tips. Man känner sig alltid tvivelaktigt glad efter att ha vunnit en budgivning, så är det bara. Lev med det.

:mad:

Last edited:
Tillåt inte utgångspriset vara lägre än det man är beredd att sälja för så slipper vi debatten. Lägger man ut en lya för 1.5 så borde man vara tvungen att sälja om någon bjuder just 1.5 trots att man hade hoppats på 2....
Detsamma borde gälla budgivarna. Bud borde vara bindande så slipper vi skenbudare...
(undantag givetvis om objektet visar sig ha avsevärda brister jämfört med beskrivningen)

Tillåt inte utgångspriset vara lägre än det man är beredd att sälja för så slipper vi debatten. Lägger man ut en lya för 1.5 så borde man vara tvungen att sälja om någon bjuder just 1.5 trots att man hade hoppats på 2....
Detsamma borde gälla budgivarna. Bud borde vara bindande så slipper vi skenbudare...
(undantag givetvis om objektet visar sig ha avsevärda brister jämfört med beskrivningen)

En affär är inte färdig för ens kråkan på kontraktet sitter och köparen har all rätt att sälja till vem man vill. Skall detta då ändras på? Får man inte mer än 1.3 för sin lägenhet man siktat på 2 mille med så är det väl så illa och man kommer få avgöra om man vill sälja eller skita i det.

Jag håller delvis med om bindande bud men har själv varit i sitsen där jag bjudit på flera lägenheter. Om budet är bindande kan man endast bjuda på en och riskerar då stå utan lägenhet om man tvingas hoppa av så det är inget alternativ. Det enda som händer fall den som har högsta budet drar sig ur är att det näst högsta budet gäller. jag ser inget problem i det och som sagt så är affären inte klar för ens kontraktet är på skrivet.

Skillnaden mellan budgivning på lägenheter och på en Monet på Bukowskis är att det bara finns just en Monet men ett flertal lägenheter och man vet sällan innan till 100% vilken man kommer köpa.

Det är ganska enkelt faktiskt. Det kan bara fungera som det gör nu. Kunde folk bara ta sig själva lite ansvar över sin ekonomi och kolla vad liknande objekt gått för så får de ingen otrevlig överraskning.

Ojojoj... Då skulle mäklarna gå ut i strejk. Jag har vart med i en del budgivningar och jag skulle hellst vilja vara i samma rum som övriga budgivare då jag litar mer på buden om jag har ett ansikte framför mig. Men det skulle inte mäklarsamfundet gilla heller. Säg att alla intresserade skriver upp sig. Och alla får veta plats och tid i någon samlingslokal där alla inblandade ser varandra och lägger sina bud. Och inga nya budgivare kan hoppa in mitt i budgivningen.

Ojojoj... Då skulle mäklarna gå ut i strejk. Jag har vart med i en del budgivningar och jag skulle hellst vilja vara i samma rum som övriga budgivare då jag litar mer på buden om jag har ett ansikte framför mig. Men det skulle inte mäklarsamfundet gilla heller. Säg att alla intresserade skriver upp sig. Och alla får veta plats och tid i någon samlingslokal där alla inblandade ser varandra och lägger sina bud. Och inga nya budgivare kan hoppa in mitt i budgivningen.

Det är offentlig information så det är bara att begära ut den av mäklaren. Fast det är ju klart, då måste man ju göra något och ta lite ansvar för den kommande miljonaffären och det vill ju folk helst slippa. Då är det bättre att känna sig krenkt efteråt och sen gnälla i kvälsblaskan.

När jag köpte lägenhet i somras kunde jag se alla buden "live" på mäklarens hemsida. Alla budgivare identifierades med en kod, typ JD50342. Sen när budgivningen var slut så fick man se vilka personer som gömde sig bakom koderna.

När jag köpte lägenhet i somras kunde jag se alla buden "live" på mäklarens hemsida. Alla budgivare identifierades med en kod, typ JD50342. Sen när budgivningen var slut så fick man se vilka personer som gömde sig bakom koderna.

Det är jättebra. Dock inte alla mäklare som har den tjänsten. Skulle alla ha det så skulle underlaget för allt gnäll minska radikalt. Man kan hjälpa till genom att säga till mäklaren att om man inte få enkel inblick i budgivningen så väljer man bara att bjuda på objekt från andra mäklare där det visas. De är livrädda att förlora potentiella köpare.

Jag tycker att det kränkande för min integritet när mecklaren säger HELT ÖPPET att jag inte har tillräckligt med pengar för att bo där jag vill. Det borde vara min medborgerliga rättighet att få en 3a på 90kvm på valfri malm för under 1,5mille. :4skrika

Jag tycker att det kränkande för min integritet när mecklaren säger HELT ÖPPET att jag inte har tillräckligt med pengar för att bo där jag vill. Det borde vara min medborgerliga rättighet att få en 3a på 90kvm på valfri malm för under 1,5mille. :4skrika

Haha. Grejen är att det bara är en viss skara människor som gnäller och det är nästan uteslutande oerfarna/förstalägenhetsköpare som vår verkligheten som en kalldusch. Antingen för att de missat sitt drömboende vilket de redan börjat dagdrömma och eller för att de köpt det och känner sig lite delade för att de betalat mer än alla andra. Men så är det och nyttigt är det.

Lugna puckar, kommer lagstiftning som löser problemet inom överskådlig framtid.

Nu förstår jag inte alls resonemanget, klart man kan få ha budgivning men på auktion så säljs väl varor till utropspriset om det bara kommer in ett bud, kommer det fler blir det dyrare.
Problemet är väl att budstarterna är för låga eftersom det är oklart vad deras funktion är i dagsläget.
Förklara gärna vad en budstart på 1300' är bra för om säljaren inte säljer för under 2300' samt varför den inte skall vara 1200' eller 2200'.

Men hur jävla svårt är det att sätta ut det priset man vill ha. Förstår inte grejen med att sätta ut ett objekt för en halv miljon lägre än vad säljaren accepterar. Hur lågt pris är ok att locka med, ska lägenheter värda ca. 2 miljoner annonseras ut för 300.000 i fortsättningen bara för att locka dit folk till visningar. Sätt ut ett marknadspris eller ett lägstapris som säljaren kan tänka sig redan i annonsen i stället. Annars blir det som någon jävla turkisk marknad, där det inte finns några fasta priser överhuvudtaget. Och förhoppningvis så skulle mäklarfusket med falska bud minska betydligt.
Vad skulle ni tycka om att åka flera mil för att köpa en hoj för 70.000 sen på plats säger ägaren att han inte säljer den för under 90.000 men hoppas på att få bud på 110.000. Hade det hänt skulle den killen hängas ut på SH som värsta idioten, och alla skulle sagt att minsan var tvungen att sälja för det priset.

Förklara gärna vad en budstart på 1300' är bra för om säljaren inte säljer för under 2300' samt varför den inte skall vara 1200' eller 2200'.

För att säljaren och mäklaren kommit överens om det priset. Mäklaren anlitas av säljaren och kan leverera förslag men det är säljaren som godkänner och således står för utgångspriset.

Jag förbehåller mig rätten att sätta vilket pris jag vill på min lägenhet.
För mig som köpare så ser jag hellre en lång budgivning än en kort, utan utrymme för budstrategi. Då kan man lika gärna ha ett fast pris.

Det mesta på bomarknaden säljs väl med Swedish Auction. Lågt utgångspris ger många intresserade och lite drag i budgivningen.

För att säljaren och mäklaren kommit överens om det priset. Mäklaren anlitas av säljaren och kan leverera förslag men det är säljaren som godkänner och således står för utgångspriset.

Jag förbehåller mig rätten att sätta vilket pris jag vill på min lägenhet.
För mig som köpare så ser jag hellre en lång budgivning än en kort, utan utrymme för budstrategi. Då kan man lika gärna ha ett fast pris.

Varför ska du då sätta ett lägre pris än du kan tänka dig sälja den för? Du har knappast gjort någon en tjänst.

Men hur jävla svårt är det att sätta ut det priset man vill ha.
Hur jävla svårt kan det vara att förstå att utgångspriset i en budgivning inte har något med marknadsvärdet att göra, inte ska leverera signaler om hur mycket objektet kan vara värt, etc.

Det finns lägenheter som säljt till fastpris. Det är en annan försäljningsform.

Förstår inte grejen med att sätta ut ett objekt för en halv miljon lägre än vad säljaren accepterar. Hur lågt pris är ok att locka med, ska lägenheter värda ca. 2 miljoner annonseras ut för 300.000 i fortsättningen bara för att locka dit folk till visningar. Sätt ut ett marknadspris eller ett lägstapris som säljaren kan tänka sig redan i annonsen i stället.

Om du har någon som helst aning om någonting vet du att lägenheten inte kommer gå för 300 utan snarare för 1.8-2.1. Då lägger du helt sonika 1.7 på första budet och skrämmer bort alla andra som inte tagit sig en halvtimme att kolla av marknaden. Sen kan jag hålla med om att man kan lägga ett pris man är redo att släppa den för om man inte vill ha krångel men jag som köpare ser hellre en lång budgivning.

Vad skulle ni tycka om att åka flera mil för att köpa en hoj för 70.000 sen på plats säger ägaren att han inte säljer den för under 90.000 men hoppas på att få bud på 110.000. Hade det hänt skulle den killen hängas ut på SH som värsta idioten, och alla skulle sagt att minsan var tvungen att sälja för det priset.

Det är väl upp till var och en? Eller äger man inte hojen? Får man inte avgöra till vem man vill sälja sin egen hoj och till vilket pris?

Varför ska du då sätta ett lägre pris än du kan tänka dig sälja den för? Du har knappast gjort någon en tjänst.

Jo en tänkande budgivare. Har jag en 2:a på 50 kvm i Vasastan så vet jag att jag får 2 för den. Ingen riskerar något om jag såväl skulle gå ut med 700k. 700k-2miljoner är alltså något som inte kommer påverka någon på något sätt annat än att ett fåtal inkokta gösar känner sig krenkta. Däremot gynnar det duktiga budgivare och ställer krav på att folk har lite koll på vad de slänger upp sina miljoner för.

Vi skulle kunna göra så här att all budgivningsförsäljning börjar på 0 spänn så slipper folk stirra sig blint på utgångspriset som av någon märklig anledning är en viktig siffra för folk.

Fast pris= vad säljaren vill ha för objektet.

Budgivning= 0 spänn + bud.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP