Jag har hela tiden hävdat att SMC måste inta en mer proaktiv hållning istället för den PK defensiva och försvarande strategi som de tycks verka efter idag.
Först efter det har hänt något börjar SMC verka. Tyvär riskerar vi då att redan ligga steget efter media, myndigheter och eventuella lobbygrupper (ex. Trafikskolornas Riksförbund som är ett bra exempel på en riktigt duktig lobbyorganisation som tillvaratar medlemmarnas intressen)
Tja - du har naturligtvist rätt. SMC bör själv ta initiativ...
- Första gång SMC på möten med VV presenteras om att en del av MC kollektivet kör för fort framför trafiksäkerhets-camera´z bör SMC flux gå i pressen:
"Bilister och övriga trafikanter ska visa hänsyn för MC"
Bilden nedan visar en nöjesåkande motorcyklist, som har fritt fram i korsningen, vart bilar och traktorer kan korsa vägen och svänga vänster, samt komme från alla håll. Att det även finns ett bakkrön som betyder att sikten inte gör det enkelt att spotta en MC med mera än dubbelt hastighet, ska inte bli motorcyklisternas problem. etc..
* bifogat pedagogisk bild..
Sorry, om jag är sporthoj ironisk.. men, jag tror att alla nog förstår ett dilemma som vi har här..
Jag tror inte på att det finns en officiel "Anti MC Lobby Organisation" - det som kommer närmast; är oss själva.
Bara i helgen var det 4 som mistade livet, ett större antal som blev svärt skadade - och du hör aldrig mera om hur resten av deres och familiernas liv blev tragisk förändrad.
Jag får kanske deres ansökan till SMCs Skadefond - och jag kommer som vanligt säkert sitta och böle lite när jag går igennom dom!
Om vi ku sköta oss bättra - gazza på rätt ställen, ta hänsyn och själva köra bättra - ka vi fortfarende ha kul och få frid från media och unvika opposition!
MC är den trafikant grupp som i år har sköt sig sämst, även om man räknar in bestånds ökning. Därför blir det reaktioner i pressen, vart det är död och olycka som säljar.
När SMC med Minister och General Direktörer har pratad om åtgärdar i trafikmiljön - syns det nåstan inte i pressen - det är MC DÖDEN som ger rubrikker. Och jag tror personligen inte att SMC ska dra det spår. Men, vi replikerar när det talas u-sanning - eller man inte har lyssnad och agerad på vore åsikter.
Som Niklas skrivar har vi en mycket omfattande lobbyism. Vi har senasta halvåret bl.a truffad ansvirig minister vid ca. 6 olika tillfällen. Vi är föredragende i nationella trafiksäkerhets samlingar och vi är klassans bästa pojka. Vi lyckas att åsta komme sakar som inte store organisationer lyckas med.
Därför, blir vi oxå attakerad hårt ibland. Alla skriverier senaste veckan är från NTF´s urimliga åsikter - dessa har återgetts i ca. 30 olika tidningar. (Vi ser dom alla via pressklips services).
Onsdag i veckan har vi kallad direktionen i NTF till krismöte - vi kan inte acceptera detta.
På SVT (dalarna, ev. riks) i kväll kommer VV att förlange reg. skylt fram - hoppningsvist är SMC med på tal (om inte vi klipps bort, vilket ofta händer..)
SMC hyser väldig stor respekt bland beslutsfatterna, vi har altid sakliga faktuella underbyggda argument. Vi har järnkoll på EU´s åsikter och ofta nyttjer beslutsfatterna vår kunskapsbank. (Vi har faktisk 3 personer anställda i Bryssels i FEMA).
SMC jobbar för löjligt små ekonomiska medel, med flera medlem fick vi bättra möjlighet att jobba mera proffsigt mott/med pressen. jag sku älske att ha ett korps av "shadow-writers" som ku styrka oss i pressen - eller bara ett helt vanligt pressbyrå..
Sen att det är enklet att skylla på motorcyklisterna för att man pajer 0-visonens delmål, är en bas för forhandling om andra MC vänliga åtgärder.