Lobby mot motorcyklar???

Ja men det finns det JU!

Vilka andra notiser hittar du om du går in på

http://www.svd.se/dynamiskt/ettan/did_7529634.asp Senaste dygnets nyheter?

Bilolyckor, bränder, drunkningsolyckor, misshandel, mord.....

Jag som sitter och letar efter fler uppgifter än bara notiserna för att försoka få någon förklaring till hur och varför olyckorna kunde hända (till Olyckstråden) hittar sällan mera.

Att AB klämde upp att det skett 3 dödsolyckor samma dag är väl inte konstigt, det händer som tur är inte ofta.

Jag upplever det inte som om notiserna är speciellt negativa, de är bara en notis bland alla andra.

Du kanske har rätt, jag är väl lite för misstänksam. Däremot har jag sett flera artiklar under våren/sommaren där olika myndigheter uttalar sig om motorcyklismen, och där de uttalar sig med felaktig elle vinklad fakta, och får stå oemotsagda. I alla fall i samma forum de uttryckt sig första gången. Känns inte bra att det kan ske när vi är så utsatta.

Du kanske har rätt, jag är väl lite för misstänksam. Däremot har jag sett flera artiklar under våren/sommaren där olika myndigheter uttalar sig om motorcyklismen, och där de uttalar sig med felaktig elle vinklad fakta, och får stå oemotsagda. I alla fall i samma forum de uttryckt sig första gången. Känns inte bra att det kan ske när vi är så utsatta.

Vi som kör motorcykel har nog en tendens att reagera på notiser där motorcyklar nämns :)

Jag håller delvis med dig om artiklarna där myndigheterna uttalar sig, men jag tycker inte att de får stå oemotsagda! Galne Dansken m fl SMC-medlemmar har gjort ett jättejobb i år och synts mycket i media, även på lokal nivå typ lokalradio och lokaltv :tummenupp

Vi som kör motorcykel har nog en tendens att reagera på notiser där motorcyklar nämns :)

Jag håller delvis med dig om artiklarna där myndigheterna uttalar sig, men jag tycker inte att de får stå oemotsagda! Galne Dansken m fl SMC-medlemmar har gjort ett jättejobb i år och synts mycket i media, även på lokal nivå typ lokalradio och lokaltv :tummenupp

Låter bra, av naturliga skäl ser man inte allt och som jag sa i tidigare inlägg så har jag stor förtroende för SMC-folket mfl som jobbar på.

Vad tror du om en sådan tråd som jag nämnde då? Är den överflödig eller kan den göra nytta?

PP

prata med lite arbetskamrater som inte körde mc utan har bara bilar.
dom hade knappt hört el läst nåt om dessa 32% nu tycker dom de är högt o fattar att mer saker komma gå upp i pris.

Är det fler än jag som får känslan av att hojåkare söker mer aktivt efter information om sin hobby än andra intressegrupper?

Har oxo fått ovetande reaktion om 32% höjning från bilister som bara kör bil.

Du har garanterat rätt när det gäller lösnummerförsäljningen, men nyheterna jag tänker på finns i de stora morgontidningarna och framför allt i deras webtidningar...

Den här länken tror jag är den TREDJE BARA IDAG från SVD! Och alla har legat direkt på senaste nyheter på sidor som tex start.se ,fl.

De lyfter de artiklarna till löpet som får flest läsare! När 10000 sh.com:are går till tidningarna för o läsa artiklarna klart som fan att de hissas i statistiken ;) Krasst sett så gör vi oss egentligen en otjänst att länka in olycksartiklar på sh.com om vi vill undvika att media haussar dom.

Att vi ser artiklar om motorcyklar är ju precis som när man köper en ny bil, plötsligt så ser man massor av den modellen man köpt, och dessutom i samma färg:huvet :)

Jag har kollat runt med vänner och bekanta och det är som sagt bara vi mc-åkare som känner till skatten. Jag sökte lite grann och upptäckte att man från bilhåll har jobbat precis lika hårt. Transport- och taxinäringen lobbar precis lika mycket som rena bilorganisationer men dom har inte fått samma genomslag i media. Där har faktiskt våra mediala "vänner" som tidningar och TV hjälpt oss av samma orsak som att det spralas ut MC-olyckor på kvällslöpet. Det är inne med hojar, på gott och ont. Jesper och SMC har gjort enorma insatser för detta. Jag har själv varit på tv två gånger och varit indirekt i tidningen en gång och svarat på frågor om både olyckor, mitträcken och försäkringsskatt.

Bilfolket har dels inte sett infon eftersom den drunknat i motorcykelrelaterad information, dels så skiter dom i det eftersom dom tror att det bara handlar om en liten summa pengar som inte gör någon större skillnad. Vi får väl se om det är samma visa när räkningen kommer...

Bilen, andrabilen, moppen till grabben, släpet, husvagnen, och här uppe i norr snöskotern, som redan är ganska dyr att försäkra. En normalfamilj får en ganska betydande försäkringsökning, betydligt mer än det vi fick tillbaka på "skattensänkningen"...

Och detta var 3 miljarder som skulle fördelas, om två år är det 10 miljarder...

Nog för att det sker en del smutskastning men en regelrätt kampanj vet jag inte om jag vill kalla det, förutom från NTF och vissa skribenters kolumner och debatt artiklar.
Mycket av motståndet mot motorcyklar beror nog på att det enda som många av våra medtrafikanter vet om motorcyklar är det de läser i pressen och där står som sagt inte mycket annat än om olyckor och illasinnade kolumner och insändare.
Vi behöver definitivt få upp övriga trafikanters ögon för att det är mer till motorcyklar än olyckor och buskörning.

SMC är helt klart det bästa vi motorcyklister har. Det arbete de lägger ner på att hålla koll på alla regel och lagförslag om motorcyklar och förklara för diverse politiker och verk och journalister om det är möjligt eller inte är något vi ska vara väldigt tacksamma för, de är våran röst mot makten.
Sen har vi alla förarkurser och all info de sprider till försäkringsbolag,handlare, oss förare och Svensson.
Tack SMC för att ni finns.:tummenupp

Att ha en tråd att samla nedsättande artiklar och länkar om motorcyklar i är en bra ide så att vi kan ge svar på tal, kanske kan vi få upp ögonen på en och annan svensson.:)

MC kollektivet är litet och utsatt för lobby som påpekats.

Bil kollektivet är massivt och en gemensam action från dem skulle enbart får gratisåkande politiker att se dåliga ut, istället som nu där VI är bovarna.

Hur skall MC Kollektivet ena sig??
Läs några "åsikts" trådar på SH och upplev meningsskiljaktigheter, förakt, skenhelighet, hykleri och okväde i kubik.

Aftonbladet idag. ang många olyckor MC och bil "Kör för fort, motorcyklar handlar mycket om nöjesåkning och då spelar vädret roll. Men vi kan inte tillåta att det finns en fritidssysselsättning som kräver så många dödsoffer, säger Thomas Carlsson. mediechef NTF"

låter inte bra för framtiden.

Aftonbladet idag. ang många olyckor MC och bil "Kör för fort, motorcyklar handlar mycket om nöjesåkning och då spelar vädret roll. Men vi kan inte tillåta att det finns en fritidssysselsättning som kräver så många dödsoffer, säger Thomas Carlsson. mediechef NTF"

låter inte bra för framtiden.

Undrar vad han vill genomföra då, effektbegränsning till 10-15kW? Allt annat (och till och med det) går ju att framföra i hastigheter som med råge överskrider hastighetsgränsen. Sen ska han bara förbjuda bad/båtar/dykning/skidåkning/klättring mfl så att det inte finns dödliga fritidssysselsättningar längre! :huvet Jag undrar hur många som dör procentuellt per tidsenhet bedriven hobby mellan dykare och motorcyklister...

SMC och specielt Galne Dansken har gjort ett riktigt bra jobb den sista tiden tycker jag, SMC har väll aldrig synts så mycket i medierna? Sen kan även jag tycka att det skrivs väldigt mycket negativt om mc just nu, kanske är det en konspiration?

Känns det inte som om vi kommer vinna denna kamp mot de höjda avgifterna.
Jag har aldrig i hela mitt liv demonstrerat mot någonting, men denna gång gick jag man ur huse för att visa vad jag känner. (SMC-demonstrationen)
I remisssverige, de stora utrediningarnas land kan man inte bara förändra någonting som en regering beslutar. (Då är man bara besvärlig)
Denna fråga kommer att stötas och blötas tills regeringen efter nästa folkomröstningen får gå.
Men problemet kommer att kvarstå då S kommer att ta makten med fler tomma löften.
Ganska snart kommer de att förstå villken kassako trafiken är och inte åtgärda problemet. (vi glömmer)
Sannorlikheten är stor att de kommer att lägga ytterligare avgifter på trafikanterna då vi påverkar miljön till stor del. (Höjda miljöavgifter)

På detta sätt fungerar politiken sedan kan man säga vad man vill om rättvisa och dyligt.

/Dimman

Att vi ser artiklar om motorcyklar är ju precis som när man köper en ny bil, plötsligt så ser man massor av den modellen man köpt, och dessutom i samma färg:huvet :)

Jag har kollat runt med vänner och bekanta och det är som sagt bara vi mc-åkare som känner till skatten. Jag sökte lite grann och upptäckte att man från bilhåll har jobbat precis lika hårt. Transport- och taxinäringen lobbar precis lika mycket som rena bilorganisationer men dom har inte fått samma genomslag i media. Där har faktiskt våra mediala "vänner" som tidningar och TV hjälpt oss av samma orsak som att det spralas ut MC-olyckor på kvällslöpet. Det är inne med hojar, på gott och ont. Jesper och SMC har gjort enorma insatser för detta. Jag har själv varit på tv två gånger och varit indirekt i tidningen en gång och svarat på frågor om både olyckor, mitträcken och försäkringsskatt.

Bilfolket har dels inte sett infon eftersom den drunknat i motorcykelrelaterad information, dels så skiter dom i det eftersom dom tror att det bara handlar om en liten summa pengar som inte gör någon större skillnad. Vi får väl se om det är samma visa när räkningen kommer...

Bilen, andrabilen, moppen till grabben, släpet, husvagnen, och här uppe i norr snöskotern, som redan är ganska dyr att försäkra. En normalfamilj får en ganska betydande försäkringsökning, betydligt mer än det vi fick tillbaka på "skattensänkningen"...

Och detta var 3 miljarder som skulle fördelas, om två år är det 10 miljarder...

Niklas, släp och husvagn behöver inte ha trafikförsäkring, den är frivillig :)

Undrar vad han vill genomföra då, effektbegränsning till 10-15kW? Allt annat (och till och med det) går ju att framföra i hastigheter som med råge överskrider hastighetsgränsen. Sen ska han bara förbjuda bad/båtar/dykning/skidåkning/klättring mfl så att det inte finns dödliga fritidssysselsättningar längre! :huvet Jag undrar hur många som dör procentuellt per tidsenhet bedriven hobby mellan dykare och motorcyklister...

"Do you remember when diving was dangerous and sex was safe?"

// Linus

Niklas, släp och husvagn behöver inte ha trafikförsäkring, den är frivillig :)

Åh f-n, det hade jag ingen aning om. Jag har alltid undrat varför jag inte har behövt pröjsa nåt för mitt släp, men jag trodde att det berodde på att det var obromsat. Det är ju skattefritt också:tummenupp

Jag har hela tiden hävdat att SMC måste inta en mer proaktiv hållning istället för den PK defensiva och försvarande strategi som de tycks verka efter idag.

Först efter det har hänt något börjar SMC verka. Tyvär riskerar vi då att redan ligga steget efter media, myndigheter och eventuella lobbygrupper (ex. Trafikskolornas Riksförbund som är ett bra exempel på en riktigt duktig lobbyorganisation som tillvaratar medlemmarnas intressen)

Tja - du har naturligtvist rätt. SMC bör själv ta initiativ...
- Första gång SMC på möten med VV presenteras om att en del av MC kollektivet kör för fort framför trafiksäkerhets-camera´z bör SMC flux gå i pressen:

"Bilister och övriga trafikanter ska visa hänsyn för MC"
Bilden nedan visar en nöjesåkande motorcyklist, som har fritt fram i korsningen, vart bilar och traktorer kan korsa vägen och svänga vänster, samt komme från alla håll. Att det även finns ett bakkrön som betyder att sikten inte gör det enkelt att spotta en MC med mera än dubbelt hastighet, ska inte bli motorcyklisternas problem. etc..
* bifogat pedagogisk bild..

Sorry, om jag är sporthoj ironisk.. men, jag tror att alla nog förstår ett dilemma som vi har här..:va

Jag tror inte på att det finns en officiel "Anti MC Lobby Organisation" - det som kommer närmast; är oss själva.
Bara i helgen var det 4 som mistade livet, ett större antal som blev svärt skadade - och du hör aldrig mera om hur resten av deres och familiernas liv blev tragisk förändrad.
Jag får kanske deres ansökan till SMCs Skadefond - och jag kommer som vanligt säkert sitta och böle lite när jag går igennom dom!

Om vi ku sköta oss bättra - gazza på rätt ställen, ta hänsyn och själva köra bättra - ka vi fortfarende ha kul och få frid från media och unvika opposition!

MC är den trafikant grupp som i år har sköt sig sämst, även om man räknar in bestånds ökning. Därför blir det reaktioner i pressen, vart det är död och olycka som säljar.

När SMC med Minister och General Direktörer har pratad om åtgärdar i trafikmiljön - syns det nåstan inte i pressen - det är MC DÖDEN som ger rubrikker. Och jag tror personligen inte att SMC ska dra det spår. Men, vi replikerar när det talas u-sanning - eller man inte har lyssnad och agerad på vore åsikter.

Som Niklas skrivar har vi en mycket omfattande lobbyism. Vi har senasta halvåret bl.a truffad ansvirig minister vid ca. 6 olika tillfällen. Vi är föredragende i nationella trafiksäkerhets samlingar och vi är klassans bästa pojka. Vi lyckas att åsta komme sakar som inte store organisationer lyckas med.

Därför, blir vi oxå attakerad hårt ibland. Alla skriverier senaste veckan är från NTF´s urimliga åsikter - dessa har återgetts i ca. 30 olika tidningar. (Vi ser dom alla via pressklips services).
Onsdag i veckan har vi kallad direktionen i NTF till krismöte - vi kan inte acceptera detta.

På SVT (dalarna, ev. riks) i kväll kommer VV att förlange reg. skylt fram - hoppningsvist är SMC med på tal (om inte vi klipps bort, vilket ofta händer..)

SMC hyser väldig stor respekt bland beslutsfatterna, vi har altid sakliga faktuella underbyggda argument. Vi har järnkoll på EU´s åsikter och ofta nyttjer beslutsfatterna vår kunskapsbank. (Vi har faktisk 3 personer anställda i Bryssels i FEMA).

SMC jobbar för löjligt små ekonomiska medel, med flera medlem fick vi bättra möjlighet att jobba mera proffsigt mott/med pressen. jag sku älske att ha ett korps av "shadow-writers" som ku styrka oss i pressen - eller bara ett helt vanligt pressbyrå..

Sen att det är enklet att skylla på motorcyklisterna för att man pajer 0-visonens delmål, är en bas för forhandling om andra MC vänliga åtgärder.

Bifogat

• 187kmt.jpg
    187kmt.jpg
    66.7 KB · Visningar: 133
Har de ens funderat på att sammarbeta med bilisterna??....
Jag har frågat runt lite bland icke motorcyklister och INGEN har haft en blekaste aning om att det kommer en 32% höjning på trafikdelen av försäkringen.
....Bil kollektivet är massivt och en gemensam action från dem skulle enbart får gratisåkande politiker att se dåliga ut, istället som nu där VI är bovarna.

Pro-activ är bra, men hjälper inte om man inte gör rätt saker.
... :hihi

Tragikförsäkringsförslaget, har ganske rätt inte gått hem hos bilisterna.
Det har från Motormännen varit några välplacerade artikler i enstaka tidningar.

SMC har sökt att aktivera dessa i samband med UTROTNINGSHOTAD kampanjen, vart 55.000 MC namn har samlats in av SMC. Över 5.000 motorcyklister har kört kortegar till stadshus och riksdag vart vi har prosterad.

Bl. a Motormännen, som jag har haft samtal med i princip varje vecka sedan hösten, beklager att man inte har SMCs stärka organisatoriska struktur med aktive Distriktsorganisationer.

Motormännen deltog i panelen i på SMCs hearing under MC Mässan. Senast när SMC var foredragende i Riksdagen´s hearing om förslaget, var även Motormännen föredragende. Vi har iövrigt samma inställning.

Att SMC har deltagit parallelt med den viktigsta aktör i frågan; Försäkringsförbundet, viser att vi är en aktör som måste med på råd.
Som Niclasinorr pratar om jobbas det en del i det tysta - och allt vi kommer över är det av förhandlingstekniska skäl inte klokt att slänga upp i pressen!

SMC är enligt flera politikera och riksdagskansli den aktör som har engagerad sig mest markant i frågan - så jag anser att man har fel om man anser att vi är pro-aktiva i denne fråga.

Hade vi haft flera ekonomiska medel (läs; medlem) ku vi ha jobbat mera synligt.

Vi har absolut inte släppt frågan - det är nu det store jobb börjer för oss att säkerställe att vi behandlas rimligt!
Senast idag har jag bett Swedie att hitta en Stockholms UNGDOM, med en vass sporthoj utan försäkringsskador och en HÖJ trafikförsäkring - som jag kan ha med i TV interview på onsdag.
Det är ju nu som verkligheten blir synlig när räkningar triller in brevlådan..

1...Först efter det har hänt något börjar SMC verka. Tyvär riskerar vi då att redan ligga steget efter media, myndigheter och eventuella lobbygrupper

2...(ex. Trafikskolornas Riksförbund som är ett bra exempel på en riktigt duktig lobbyorganisation som tillvaratar medlemmarnas intressen)

1. tacksam för hjälp till hur SMC kan bli bättra, snabbare och mera agressiva - men, samtidigt seriösa..

2. roligt du nämnar STR - kolla LÄNK

Last edited:
Så här är det!!

Det blir ju lite konstigt att det är mc-olycka eller olycka.

Från nättet:

Östgötanyheter
Ödeshög: Bil kört av vägen
Utrycknigsfordon är på väg till en singelolycka som har inträffat på gamla E4 i Ödeshög. Bilisten har kört av vägen och in i ett träd men det är ännu oklart om föraren är skadad.
Publicerad av
Camilla, 2007-06-18 13:50:28

Östgötanyheter
Vadstena: Motorcykelolycka
En motorcykelolycka har inträffat på riksväg 50 strax utanför Vadstena. Enligt de första uppgifterna ska en person ha skadats.
Publicerad av
Uffe, 2007-06-17 19:09

Bifogat

• SH-bilaga.jpg
    SH-bilaga.jpg
    41.6 KB · Visningar: 80
Nu valde du lite olyckliga exempel :)
Dessutom kunde du angett källan :gnissla

Söderhamn: Mc kört omkull
En motorcyklist har kört omkull på riksväg 50 i Söderhamn. Räddningstjänsten var på väg ut till platsen för sanering av olja, då mc-föraren körde omkull på platsen. Det är ännu okänt vilka skador föraren ådragit sig.
Publicerad av
Camilla, 2007-06-18 16:58:49

Riksnyheter
Nyköping: Trafikolycka
Två bilar har kolliderat på riksväg 52 vid Oppebyrondellen strax utanför Nyköping. Utryckningsfordon är på plats men det är oklart om någon har skadats.
Publicerad av
Camilla, 2007-06-18 16:52:02

Riksnyheter
Vinslöv: Trafikolycka
Minst en person uppges ha skadats i samband med en trafikolycka på Lommarpsvägen i Vinslöv. Räddningsstyrkor är på väg till olycksplatsen.
Publicerad av
Camilla, 2007-06-18 16:33:24

Riksnyheter
Malmö: Lastbilar krockat
Två lastbilar har kolliderat innan Spillengsrondellen i Malmö. Enligt uppgift ska en av lastbilarna brinna. Utryckningsfordon är på plats men det är ännu okänt om någon är skadad.
Publicerad av
Camilla, 2007-06-18 16:32:17

Riksnyheter
Göteborg: Flera bilar krockat
Fyra bilar är inblandade i en krock vid Torslanda motet. Inga personskador har rapporterats men polis är på plats.
Publicerad av
Camilla, 2007-06-18 16:28:21

Riksnyheter
Uppsala: Lastbilsolycka på E4
En lastbil har kört av vägen på E4 i höjd med Läby i Uppsala. Chauffören uppges vara skadad. Utryckningsfordon samt helikopter är på väg till olycksplatsen.
Publicerad av
Camilla, 2007-06-18 14:33:05
http://www.wighsnews.se/

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...