Lobby mot motorcyklar???

Visst fanken finns det en dold agenda mot oss...

Jag startade den här tråden för att jag hade en långsökt misstanke om att det fanns en dold agenda, eller lobbyarbete mot oss mc-förare av något myndighetets-, ekonomiskt- eller politiskt skäl.

Jag strök den misstanken efter lite diskussion på tråden.

Men nu får det vara nog. Nån av de tyngsta myndigheterna, kan det vara NTF, har nyligen lagt fram en rapport (som nämns i en av de andra trådarna i ämnet) som tar fram statistik som säger att vi kör för fort konstant och att vi (dvs alla mc-förare) GENERELLT kör för fort och tokigt på alla sätt.

I rapporten jämför man med bilister som sägs vara bättre på att hålla hastigheten. Läser man noga så ser man att man har mätt topphastigheter på mc och snitthastighet på bilar!!!???

Nu får ni på SMC skrika högre! Det här e för mycket.

Jag startade den här tråden för att jag hade en långsökt misstanke om att det fanns en dold agenda, eller lobbyarbete mot oss mc-förare av något myndighetets-, ekonomiskt- eller politiskt skäl.

Jag strök den misstanken efter lite diskussion på tråden.

Men nu får det vara nog. Nån av de tyngsta myndigheterna, kan det vara NTF, har nyligen lagt fram en rapport (som nämns i en av de andra trådarna i ämnet) som tar fram statistik som säger att vi kör för fort konstant och att vi (dvs alla mc-förare) GENERELLT kör för fort och tokigt på alla sätt.

I rapporten jämför man med bilister som sägs vara bättre på att hålla hastigheten. Läser man noga så ser man att man har mätt topphastigheter på mc och snitthastighet på bilar!!!???

Alltid så vrider dom och vänder på statistiken för att det skall se så illa ut som möjligt.

Om nu nollvisionen är så oerhört viktig, varför läggs då inte mer energi på alkotester?
Antalet alkoholrelaterade olyckor borde väl vara betydligt fler än antalet mc-olyckor? :va

Är det bara på vägarna det är förbjudet att skada sig, och därmed straffbeskattas?
Läste för ett tag sedan att det är 15ggr större risk att skada sig på en häst än på mc. Inte ser man "Avkastad från hästen-rubriker" för det? Eller trafikförsäkring för hästar som blir ridna på vägar heller för den delen?
För att inte tala om alla andra idrottsskador som säkerligen kostar samhället stora dollars pga sjukskrivningar och rehab. :va

Snackar vi dödsfall, så är självmord en sak som borde få stora resurser för att motarbetas.
Felbehandling inom sjukvården är ett annat område som kostar MULTUM i både dödsfall och sjukskrivningar :gnissla

...men inga större insatser verkar bekämpa dessa statistikbovar :va

Det här e för mycket.

NTF är ingen myndighet; Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, och det innebär att de kan vinkla fakta precis hur de vill för att passa deras ändamål.
Däremot torde de vara en av sveriges tyngsta lobbyister i trafikfrågor. Att många tror att de är en myndighet säger väl en del, och därigenom tror folk helt okritiskt på vad som presenteras från deras håll.

Att det är för mycket håller jag med om, men det går inte att komma ifrån att hastighet är det absolut lättaste och minst resurskrävande att övervaka. Det som egentligen borde sättas fokus på är attityd och beteende i trafiken, men då är vi där igen, sänkt hastighet är det lättaste sättet att minska konsekvenserna av situationer som uppkommer genom det nyss nämnda.

Last edited:

YESBOX, det händer mycket här.

SMCs Styrelse har skickad skrivelse till NTFs styrelse direckt och påpekad att man är mycket misnöjd med det sätt man hanterar MC frågorna på. Och att man efter krismöte i början av sommeren med NTFs operative ledelse (bl.a VD och presschef) inte har sett bättringar i vara sig dialog eller kommunikation.

SMC har även tydiggjort för NTF att man har motion på SMCs årsmöte om utträde av NTF - Den kommer från ett forummedlem :tummenupp här på sporthoj.

När NTF har haft nästa styrelsemöte, bör det komme en reaktion till SMC, och jag vett att alla är väldigt nyfikna på detta.

SMCs årsmöte senera i höst kommer bli intressant - där kommer NTF frågan att diskuteras för fullt är jag övertygat om.

Alltid så vrider dom och vänder på statistiken för att det skall se så illa ut som möjligt.

Om nu nollvisionen är så oerhört viktig, varför läggs då inte mer energi på alkotester?
Antalet alkoholrelaterade olyckor borde väl vara betydligt fler än antalet mc-olyckor? :va

Nu är det ju så att för någon vecka sedan så tog ju vägverket bladet från munnen och sa rakt ut att nollfiktionen inte gäller motorcyklar.

YESBOX, det händer mycket här.

SMCs Styrelse har skickad skrivelse till NTFs styrelse direckt och påpekad att man är mycket misnöjd med det sätt man hanterar MC frågorna på. Och att man efter krismöte i början av sommeren med NTFs operative ledelse (bl.a VD och presschef) inte har sett bättringar i vara sig dialog eller kommunikation.

SMC har även tydiggjort för NTF att man har motion på SMCs årsmöte om utträde av NTF - Den kommer från ett forummedlem :tummenupp här på sporthoj.

När NTF har haft nästa styrelsemöte, bör det komme en reaktion till SMC, och jag vett att alla är väldigt nyfikna på detta.

SMCs årsmöte senera i höst kommer bli intressant - där kommer NTF frågan att diskuteras för fullt är jag övertygat om.

:tummenupp

Ska bli intressant att se resultaten. :)

:hej

Myndigheterna skryter ju alltid över sina "åtgärder" för ökad säkerhet... Men jag tror mkt har att göra med motorcyklarnas utveckling, bättre bromsar, chassi'n mm, framförallt bättre däck.

Undrar hur det ser ut om 20 år? ...för 20 år sen va det macho med en 100 hk hoj som vägde 230 torr.

:D

Olyckorna kommer nog aldrig sluta upp, det är olyckor för att det är olyckor. Thats all I have to say about that / som Forrest Gump brukar säga. Det bara är så :(

Intressant fakta är dock senaste årens moped-olyckor vs mc-olyckor...men det skriver man inget om. Det krävs ingen avancerad matematik för att inse att mopedister, "en typisk mopedåkare, 15 åring" - i princip löper samma risker att förolyckas eller skadas allvarligt.

jag frågade en som är med o jobbar med dessa frågar om man inte skulle göra en statestik själv typ vilken sort mc, ålder på förare, bilistens fel osv fick till svar att det hade man gjort o kom fram till att felet var att vi bromser med bakbromsen kolla hdcs gästbok sidan 10 där finns svaret o va jag förstår har denna statestik grundats på tidnings utklipp o inte faktiska polisreporter. både du o jag vet det är bullshit men om sånna som jobbar med detta kommar fram till sånt resultat är vi rökta

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon