LMS Roadracing SM 16-17:e juni

Jag håller med Andreas angående säkerheten på Sviestad!

- Jag åkte bakom Thommy Sköld som drog ner knät i gräset utanför banan och det for upp en massa smuts på mig (med krasch som följd). Jag har inte kört på Linköpings Motorstadion på väldigt länge och kommer inte att köra här nästa år, om banan är med i kalendern. En riktig bana ska ha kurbs, åtminstonde kunde de ha asfalterat lite utanför banan. Dessutom riktigt dåligt med avåkningszoner för en Superbike, försklarade Andreas Mårtensson efter kvalet.

http://www.highsider.se/2012-06-19.aspx
 
Tack LMS för ett fint arrangemang! Ett speciellt tack till alla funkisar som härdade ut i morgonregnet BÅDA dagarna!:tummenupp
Dessutom betyget GULD för att ni använder butterfly-start vid warmup-lap!:tummenupp

Tack själv, för att jag äntligen fick skaka tass med Varbergs storhet!
 
Jag håller med Andreas angående säkerheten på Sviestad!

- Jag åkte bakom Thommy Sköld som drog ner knät i gräset utanför banan och det for upp en massa smuts på mig (med krasch som följd). Jag har inte kört på Linköpings Motorstadion på väldigt länge och kommer inte att köra här nästa år, om banan är med i kalendern. En riktig bana ska ha kurbs, åtminstonde kunde de ha asfalterat lite utanför banan. Dessutom riktigt dåligt med avåkningszoner för en Superbike, försklarade Andreas Mårtensson efter kvalet.

http://www.highsider.se/2012-06-19.aspx

Jag håller med om att avsaknaden av kerbs är ett problem, mycket grus kan komma upp på banan pga knäskrap i gruset på insidan! Inte bra!
Men att det skulle vara dåliga avåkningszoner... Är det sämre än på andra banor? Depåkröken på Åsen? Ovan depån på Knudan? Depåkröken på Mantorp? Nyhem på Falken? Hmmmmm......
 
Men att det skulle vara dåliga avåkningszoner... Är det sämre än på andra banor? Depåkröken på Åsen? Ovan depån på Knudan? Depåkröken på Mantorp? Nyhem på Falken? Hmmmmm......
Generellt är svenska banor rätt usla säkerhetsmässigt och Sviestad sticker väl inte ut men är samtidigt långt ifrån bra. Anderstorp tycker jag personligen har bäst avåkningszoner.

Såg en krasch på TV på Sviestad, tror det var 2005 eller 2006, pga att det saknades kurbs. Det var 6-7 år sedan och det saknas fortfarande...
 
Generellt är svenska banor rätt usla säkerhetsmässigt och Sviestad sticker väl inte ut men är samtidigt långt ifrån bra. Anderstorp tycker jag personligen har bäst avåkningszoner.

Såg en krasch på TV på Sviestad, tror det var 2005 eller 2006, pga att det saknades kurbs. Det var 6-7 år sedan och det saknas fortfarande...

Men är det inte så att "vanliga" banor i andra länder också har räcken nära och dåliga avåkningszoner? Måste man inte komma upp i VM-klass på banorna för att det ska bli bättre? Jag menar se på England!
Var är det bättre banor på Nationell nivå?
 
Hur det ser ut i andra länder gör inte säkerheten bättre eller sämre i Sverige. Vi kör på de banor vi har och blundar lite för hur de ser ut, annars har vi ingenstans att köra.

Grundproblemet är som vanligt pengar och att säkerhetstänket var ett helt annat på 60- och 70-talet när många banor byggdes. Det är dyrt att bygga om och klubbarna/ägarna badar inte direkt i pengar.
 
Som vanligt, suveränt arrangerat LMS! :Bugar Grymt trevlig stämning i depån och duktiga funkisar som gjorde ett kanonjobb! :Bugar Det enda negativa var lite svajig strömleverans hos oss ute på flanken i Rondellen, men det var nog inte så mycket ert fel. Ja just, eran tidtagning verkade gå fel för just mig, men det brukar den ju göra :gnissla

Så fort huvudvärken från hjärnskakningen jag fick i lördagens race släpper så kommer en racerapport!
 
Upplev det hela inifrån här! Än så länge har jag inte skrivit allt, men lite intressant finns det nog.
 
Någon som vet vad kurbs kostar att få installerade?

Härom året lånades gjutformar från Karlskoga och man provgjöt lite men jag tror det blev invecklat för att bilarna ville ha annan typ än hojarna och det somnade in. Diskussioner har förts om det inte vore enklast att extraasfaltera på insidan och måla streckat så att det inte går att få fördel av att gena så att säga. Vet inte hur det går med det, är inte så aktiv längre.
 
Hade inte skadat med curbs, fastnade med knäpucken i bergskurvan i kanten på asfalten för en vecka sen. Kändes som att benet skull slitas av och jag höll på skita ner mig. Jag kan lätt hjälpa till med att gjuta curbs!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Härom året lånades gjutformar från Karlskoga och man provgjöt lite men jag tror det blev invecklat för att bilarna ville ha annan typ än hojarna och det somnade in. Diskussioner har förts om det inte vore enklast att extraasfaltera på insidan och måla streckat så att det inte går att få fördel av att gena så att säga. Vet inte hur det går med det, är inte så aktiv längre.

Det lades ju till och med "curbs-asfalt" på flera ställen när det asfalterades om förra vintern men frästes aldrig några spår eller målades så den delen används nu som bana istället! En anledning till att varvrekorden ryker med så mycket!
 
Last edited:
Back
Top