LMS Roadracing SM 13-14:e Juni

2-takt låter ju definitvt mer än det ser ut... fattar inte att 2-taktarna "går igenom". Vad jag förståt så gör de inte det, men tillåts köra ändå?

Hela superbikefältet lät ingenting... nästan för lågt.

Låter inte superbikefältet någonting? Tompa hade 106 DB/A i förbifart. Det är nog hur ljudet uppfattas du beskriver.
 
Torkel hade en liten toffs längst bak på ljuddämparen. Skulle det fungera borde alla ha det så jag tror mest det var ett spel för gallerierna.

Njea. Egentligen är det ganska enkelt. Om du släpper ut ljudet helt fritt så vår man stora, fina ljudvågor.

Om man sätter en liten fladdrande bastkjol på så slår man sönder ljudvågorna och får dem att släcka ut sig själv och därför blir det ljud som sprids lägre.

Men att det skulle göra så mycket... njea...

Eller så gör man som Mossberg och skaffar en bazooka... ;)
 
Last edited:
Låter inte superbikefältet någonting? Tompa hade 106 DB/A i förbifart. Det är nog hur ljudet uppfattas du beskriver.

app app, tompa fick ner ljudet till hela 98-100dB under lörda eftermidda.:D

under söndagen var det 4st i Superbike som låg över 100dB och väldigt många under 95dB

hur var tävlingen annars då?
 
app app, tompa fick ner ljudet till hela 98-100dB under lörda eftermidda.:D

under söndagen var det 4st i Superbike som låg över 100dB och väldigt många under 95dB

hur var tävlingen annars då?

Blöt och kall och alldeles underbar. ;) Mycket bra arrangemang :tummenupp

Bara en grej att anmärka på. Städning av hygienutrymmen. Förstår att det är svårt att hålla rent när 250 snuskgubbar som mig huserar där., men lite bättre kanske det går att hålla(tända lamporna på toaletterna på baksidan skulle underlätta vår del av "jobbet").

Tro mig jag vill inte bullra och ta död på sporten i förtid. Men vi på tvåtakt har svårt att dämpa ljudet pga av motorkonfigurationen.
Vi kan inte bara trycka in en db killer i röret för då slutar det med en smält kolv.

Men visst jag ska försöka att få ner ljudnivån på min hoj så mycket jag kan.
 
På 125/250 (med airbox) är det relativt enkelt. Tjockare och längre dämpare bara..
Innan fanns det dock regler som sa att de inte fick sticka ut bakom bakhjulet och då kan det bli lite svårare, men tror det är borta, eller bör tas bort.

Edit: Finns dock inte så många tillverkare, vilket är ett problem, får tillverkas själv. Men det finns ju ändå lite folk som gör det ute i stugorna.
 
Njea. Egentligen är det ganska enkelt. Om du släpper ut ljudet helt fritt så vår man stora, fina ljudvågor.

Om man sätter en liten fladdrande bastkjol på så slår man sönder ljudvågorna och får dem att släcka ut sig själv och därför blir det ljud som sprids lägre.

;)

Intressant. Vill du utveckla det lite? De bitar man "slagit sönder", var blir dom av? Hur släcker dom ut sej själva?
 
Intressant. Vill du utveckla det lite? De bitar man "slagit sönder", var blir dom av? Hur släcker dom ut sej själva?

Det handlar om våglära.

Om du t.ex. står i en pool och gör en våg och polaren står i andra änden av poolen och gör en våg mot dig så kan två saker hända.

Det ena är att man får en stående våg, alltså att din och polarens våg går in i varandra så att man slår ihop de respektive våghöjderna och får en dubbelt så stor våg.

Det motsatta är att vågen släcks ut.

Stor våg = mycket ljud.
Liten våg = mindre ljud.

Den här bilden illustrerar det.

Standing_wave_2.gif


Detta är i ett idealfall och en enda jämn och fin våg. Ett motorljud är lite mer komplext än så men teorin är den samma. Dock grovt förenklat. Ljud är inte lätt att förstå sig på.

Sedan funderar jag på hur mycket t.ex. vindförhållanden spelar in. Hur kalibrerar man ljudmätaren på plats? Ställer man en högtalare där man vill ha mätningen? Hur länge mäter man på varje maskin? Mäter man varje enskild moppe för sig?

Har ni t.ex. tänkt på att man upplever ett flygplan som kommer mot en som mycket ljudligare när det är 100 meter framför en än när det är samma sträcka bakom?? Eller en ambulans. Rörelsen på det man mäter mot spelar också roll. Ljudets hastighet är ca 1.200 km/h (335 m/s) vid 10 grader, normalt lufttryck. En hoj som då gör 120 km/h påverkar ljudet med 10%. Blir det negativt eller positivt? Jag har ingen aning men jag antar att de som skrev reglementet har tänkt på hur man mäter.
 
Ok, det förklarar en del iaf :)
Fast jag undrar fortfarande om 95 förbifart alltid ger detsamma hos grannen/yttre gränsen?
Alltså med de tankar på att man uppfattar ljudet av fyrtakt längre bort än tvåtakt? D.v.s hur långt frekvenserna färdas.
Alltså det att 125/250 nu i helgen utpekas som de som väsnas mest, men att om man knallar till grannarna så är det sällan så. (Ok, håkan olsson's 125'a och aprilia 250r-mopparna har kunnat urskiljas även hos min farbror).

Många crossbanor har fått problem med ljud sedan 4t, bokstavligen talat, slog igenom. Ljudet färdas längre helt enkelt och grannar som tidigare inte haft något besvär började klaga.

Dock är det ju enklare att mäta vid bankanten även om det är fel. Naturligtvis ska det mätas hur det påverkar banans omgivning så att även anläggningen i sig kan anpassas. På LMS bygger man ut ljudvallarna nu men vad gör det med den idiotiska förbifartsregeln? Grannarna får mindre problem men förarna mer. :mad:
 
Finns ju lite roliga tekniker för att stoppa ljudvågor med andra ljudvågor. Har för mig man byggt in det i flygplan?
 
......................Grym tid av Backlund. Synd att Watz blev avpetad in i första böj, jag hade sett fram emot en schysst fajt.

Vadå avpetad? Såg du vad som hände på nära håll? Jag tror nog att watz klarade av det där alldeles på egen hand. Min uppfattning av vad som hände står delvis i min korta racerapport men jag kanske uppfattade situationen helt fel? Jag kan inte se någon annan förklaring till watz körning in i första böjen än att han gjorde en felbedömning och klantade till det. Han blev säkert frustrerad när han gjorde en dålig start och jag körde om honom redan efter 10 meter. Sen bromsade han säkert sist i hopp om att ta igen det han förlorat och kom in för fort i böjen i fel spår. Det kanske hade gått om det varit tomt i böjen som det brukar vara när man står i första led men när man är passerad av 5-6 hojar så var vi några stycken som redan var inne i kurvan med fullt nerlägg och i min mening i helt perfekta spår både jag, backlund och kobberöd som var först. Jag fick räta upp och bromsa när watz kom farandes för att undvika att bli rammad av honom då han inte hade kontroll på situationen. Det förlorade jag tre platser till krille, tompa och en till på.

Jag har ringt watz men inte fått tag i honom så jag vet inte hans version än men jag blir förvånad om det finns någon annan förklaring.

Nu kanske det låter som att jag tycker att watz är en sopa, så är det rakt inte. Jag är grymt impad av watz som roadracingförare. Han är en mycket mer komplett, erfaren och skicklig förare än vad jag är. Han är dessutom hur trevlig och hjälpsam som helst. Efter första halva kvalet såg han att jag inte hade fått till nån riktigt bra tid så han gick ut framför mig och hjälpte mig genom att dra med mig till min kvaltid. Jag är helt säker på att det var medvetet.

Sen är jag väl medveten om att jag gör liknande misstag och massor med andra misstag betydligt oftare än watz.
 
Finns ju lite roliga tekniker för att stoppa ljudvågor med andra ljudvågor. Har för mig man byggt in det i flygplan?

Det stämmer, Saab använde det i sin 2000-modell som är ett propellerplan och därmed rätt högljutt naturligt, genom att använda sig av mikrofoner och "reversera" ljudet så minskas det upplevda ljudet.

Cabin noise is reduced by an active noise control system comprising 72 microphones and 36 speakers which generate anti phase noise.
 
Vadå avpetad? Såg du vad som hände på nära håll? Jag tror nog att watz klarade av det där alldeles på egen hand. Min uppfattning av vad som hände står delvis i min korta racerapport men jag kanske uppfattade situationen helt fel? Jag kan inte se någon annan förklaring till watz körning in i första böjen än att han gjorde en felbedömning och klantade till det. Han blev säkert frustrerad när han gjorde en dålig start och jag körde om honom redan efter 10 meter. Sen bromsade han säkert sist i hopp om att ta igen det han förlorat och kom in för fort i böjen i fel spår. Det kanske hade gått om det varit tomt i böjen som det brukar vara när man står i första led men när man är passerad av 5-6 hojar så var vi några stycken som redan var inne i kurvan med fullt nerlägg och i min mening i helt perfekta spår både jag, backlund och kobberöd som var först. Jag fick räta upp och bromsa när watz kom farandes för att undvika att bli rammad av honom då han inte hade kontroll på situationen. Det förlorade jag tre platser till krille, tompa och en till på.

Jag har ringt watz men inte fått tag i honom så jag vet inte hans version än men jag blir förvånad om det finns någon annan förklaring.

Nu kanske det låter som att jag tycker att watz är en sopa, så är det rakt inte. Jag är grymt impad av watz som roadracingförare. Han är en mycket mer komplett, erfaren och skicklig förare än vad jag är. Han är dessutom hur trevlig och hjälpsam som helst. Efter första halva kvalet såg han att jag inte hade fått till nån riktigt bra tid så han gick ut framför mig och hjälpte mig genom att dra med mig till min kvaltid. Jag är helt säker på att det var medvetet.

Sen är jag väl medveten om att jag gör liknande misstag och massor med andra misstag betydligt oftare än watz.

Watz tyckte att det var en race incident och hade ingen annan som ursäkt för det som hände, utan han kom för fort och Petter vek in så han hade gjort slut på sina alternativ. Under hållande att vara funktionär i helgen .
 
Därför att en statisk ljudmätning är i sammanhanget ointressant och der inte en korrekt bild av ljudnivån när motocykeln passerar på banan eftersom massor med saker saknas, insugsljudunder belastning, kedjerassel, vindljud, ljud från däck, transmission etc.

Icke desto mindre skulle det förenkla VÄLDIGT mycket. När jag varit i Holland och Tjeckien och kört har ljudet mätts innan besiktning. Har du inte klarat kraven har du inte ens släppts in i besiktningen. Enkelt och bra; fixa ljuddämpning så är du välkommen.
Som det är nu så släpps en massa hojar ut och väsnas och retar grannar. Dumt. Släpp inte ut dem överhuvudtaget.
Dessutom är detta sätt att mäta MYCKET enklare att genomföra. Och säkrare; du VET att det inte är någon annan hoj du mäter.

hur var tävlingen annars då?

Alldeles utmärkt tack! Ett (som vanligt) utmärkt arrangemang!:tummenupp
 
Last edited:
Watz tyckte att det var en race incident och hade ingen annan som ursäkt för det som hände, utan han kom för fort och Petter vek in så han hade gjort slut på sina alternativ. Under hållande att vara funktionär i helgen .


Vadå, "Petter vek in"? Hade han förväntat sig att jag skulle ta escapen menar du? Klart jag svänger, kurvan är ju liksom där och banan svänger där så det är rätt naturligt att vika in där. Jag gör missar ibland och jag klantar till det jag med men den här starten och första kurvan körde jag exemplariskt i. Jag var ju långt före watz in i kurvan och låg med fullt nerlägg inne i kurvan när han kommer farandes i helt fel spår och vinkel tvärs över banan. Nog för att watz är duktig på att bromsa och kanske bromsade ikapp mig lite men när man bromsar så sent att man inte klarar att svänga så har man helt klart bromsat för sent.

På lördagens första race, innan omstart var väl watz trea eller fyra in i esset och nere i crossböjen var han väl i ledning har jag för mig så den gången lyckades han ju köra i sicksack genom första startled i esset men det gick uppenbarligen inte två dagar i rad.

Nu var det ju inte heller så att watz bara gjorde en dålig start och sen skulle ha kunnat köra ifrån restan av oss hur lätt som helst. Första flygande varvet på racet hade både jag, kobberöd och Backlund bättre tid än gällande banrekord satt av watz på lördagens race.

Sen håller jag helt med om att det hade varit roligare racing om watz hade hållt sig på hjulen och vi hade varit tre som legat och fajtats istället. Jag tror säkert att watz hade haft en större chans att ge backlund en rejäl match om guldet än jag hade.
 
angående ljudet så görs det en skrivelse till SVEMO att en arrangör kan inte i princip utesluta hela klasser pga för hög ljudnivå.

Det här flabbade vi mycket åt under helgen! "Vi kan såklart inte utesluta halva klasser om de bryter mot en regel". Det uttalandet är riktigt kul! Om tillexempel hälften av ett startfält kommer överens om att tjuvtrimma, kan man inte utesluta dem då? Eller om plötsligt alla bestämmer sig för att köra om på gulflagg under ett heat, ska inte de ha bestraffning då?
Kul regel!:D

Borde inte 95 dB (alternativt 102 dB stillastående) vara det som gäller, pungt slut?

Man kan tycka det....

Håller med till 100% men så länge det går bra att låta mer än tillåtet kommer folk att göra det, tyvärr.

Såklart! I Holland lägger man inte fingrarna emellan; följ reglerna så är du välkommen. Pungt! Ingen står heller och tjafsar. Funkar fint.
 
Last edited:
Nu har jag lyckats få upp samtliga bilder från Lördagen
med lite varierande kvalite :)
Kolla på http://www.kobbkan.se
/Håkan
 

Bifogat

  • sm0117a.gif
    sm0117a.gif
    94.9 KB · Visningar: 40
  • sm0152a.gif
    sm0152a.gif
    106.7 KB · Visningar: 37
Icke desto mindre skulle det förenkla VÄLDIGT mycket. När jag varit i Holland och Tjeckien och kört har ljudet mätts innan besiktning. Har du inte klarat kraven har du inte ens släppts in i besiktningen. Enkelt och bra; fixa ljuddämpning så är du välkommen.
Som det är nu så släpps en massa hojar ut och väsnas och retar grannar. Dumt. Släpp inte ut dem överhuvudtaget.
Dessutom är detta sätt att mäta MYCKET enklare att genomföra. Och säkrare; du VET att det inte är någon annan hoj du mäter.

Fast det fina i kråksången är att min hoj klarar den statiska mätningen men inte förbifarten tydligen. Så det skulle inte funka.

Precis, 2-takt låter gräsligt.

Konstruktivt och bra inlägg. Prova en innan du dömer ut det.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top