Ljuset lyser starkare vid gaspådrag

r.k.a

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
1993, Honda CBR600 F2
Är det någon som vet om det är normalt att ljuset blir starkare från strålkastaren vid gaspådrag?
 
Låter som en kass regulator. Spänningen ut från relgulator ska ligga relativt konstant strax över 14 volt, möjligtvis lite under vid tomgång men spänning in till regulatorn ökar med varvtal, uppemot 100 volt.

Enkelt test är att med växel i neutral mäta batteripolspänning på tomgång och när du gasar och se att den inte går över 14-15 volt. Varken batteri, lampor eller elektronik kommer må särskilt bra i längden av för hög spänning.

Alternativt kan det ju vara att det är först i varv som den orkar ladda tillräckligt, då har du troligtvis en taskig statorlindning.
 
Låter som en kass regulator. Spänningen ut från relgulator ska ligga relativt konstant strax över 14 volt, möjligtvis lite under vid tomgång men spänning in till regulatorn ökar med varvtal, uppemot 100 volt.

Enkelt test är att med växel i neutral mäta batteripolspänning på tomgång och när du gasar och se att den inte går över 14-15 volt. Varken batteri, lampor eller elektronik kommer må särskilt bra i längden av för hög spänning.

Alternativt kan det ju vara att det är först i varv som den orkar ladda tillräckligt, då har du troligtvis en taskig statorlindning.

Vill tillägga att hojen var på neutralen och sen varvade jag motorn.
 
Från tomgång och till uppvarvning ökar ljusstyrkan.
Detta för att laddningen på tomgång är lägre än när man ökar varvet.

Är det så du menar så är allt lugnt.
Ökar ljuset till vansinnesvitt så kan det vara klokt att kolla laddningen som tidigare beskrivits.
Då på + & - Polen med en multimeter.
 
Från tomgång och till uppvarvning ökar ljusstyrkan.
Detta för att laddningen på tomgång är lägre än när man ökar varvet.

Är det så du menar så är allt lugnt.
Ökar ljuset till vansinnesvitt så kan det vara klokt att kolla laddningen som tidigare beskrivits.
Då på + & - Polen med en multimeter.

Ja det är precis så jag menade:tummenupp
Inget vansinnes vitt... Den håller samma ljusstyrka under hela det ökade varvtalet och sjunker i styrka när den går på tomgång igen.
fullt normalt med andra ord?
 
Är du orolig, så kan du mäta.
14,7 volt vid 2000varv, så är det bra.
Lite mindre är OK.
Lite mer är inte bra.
Behöver den mer varv (över 4000) för att ge full laddspänning så är lindningen på väg att ge upp.
 
tack samtliga för hjälpen.. HAr slipon på hojen så om jag skulle vilja skryta vid kisoken kan jag göra det ändå:lol
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top