Ljuset lyser starkare vid gaspådrag

r.k.a

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
1993, Honda CBR600 F2
Är det någon som vet om det är normalt att ljuset blir starkare från strålkastaren vid gaspådrag?
 
Låter som en kass regulator. Spänningen ut från relgulator ska ligga relativt konstant strax över 14 volt, möjligtvis lite under vid tomgång men spänning in till regulatorn ökar med varvtal, uppemot 100 volt.

Enkelt test är att med växel i neutral mäta batteripolspänning på tomgång och när du gasar och se att den inte går över 14-15 volt. Varken batteri, lampor eller elektronik kommer må särskilt bra i längden av för hög spänning.

Alternativt kan det ju vara att det är först i varv som den orkar ladda tillräckligt, då har du troligtvis en taskig statorlindning.
 
Låter som en kass regulator. Spänningen ut från relgulator ska ligga relativt konstant strax över 14 volt, möjligtvis lite under vid tomgång men spänning in till regulatorn ökar med varvtal, uppemot 100 volt.

Enkelt test är att med växel i neutral mäta batteripolspänning på tomgång och när du gasar och se att den inte går över 14-15 volt. Varken batteri, lampor eller elektronik kommer må särskilt bra i längden av för hög spänning.

Alternativt kan det ju vara att det är först i varv som den orkar ladda tillräckligt, då har du troligtvis en taskig statorlindning.

Vill tillägga att hojen var på neutralen och sen varvade jag motorn.
 
Från tomgång och till uppvarvning ökar ljusstyrkan.
Detta för att laddningen på tomgång är lägre än när man ökar varvet.

Är det så du menar så är allt lugnt.
Ökar ljuset till vansinnesvitt så kan det vara klokt att kolla laddningen som tidigare beskrivits.
Då på + & - Polen med en multimeter.
 
Från tomgång och till uppvarvning ökar ljusstyrkan.
Detta för att laddningen på tomgång är lägre än när man ökar varvet.

Är det så du menar så är allt lugnt.
Ökar ljuset till vansinnesvitt så kan det vara klokt att kolla laddningen som tidigare beskrivits.
Då på + & - Polen med en multimeter.

Ja det är precis så jag menade:tummenupp
Inget vansinnes vitt... Den håller samma ljusstyrka under hela det ökade varvtalet och sjunker i styrka när den går på tomgång igen.
fullt normalt med andra ord?
 
Är du orolig, så kan du mäta.
14,7 volt vid 2000varv, så är det bra.
Lite mindre är OK.
Lite mer är inte bra.
Behöver den mer varv (över 4000) för att ge full laddspänning så är lindningen på väg att ge upp.
 
tack samtliga för hjälpen.. HAr slipon på hojen så om jag skulle vilja skryta vid kisoken kan jag göra det ändå:lol
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top