Ljudmätningsinfo från Svemo 2010-08-23

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Efter Anderstorp skrev jag ett mail till Fredrik Hansson som är ordförande i Svemos RR-sektion där jag ifrågasatte de stora skillnaderna i ljudmätningarna som gjorts i år samt hur rättvis mätningen egentligen är då både spårval och varvtal kan skilja rejält mellan olika förare.

Fick följande svar från Fredrik och Svemo i går.

Hej Perra.
Här är sektionens svar på din skrivelse

"Svemo Roadracingsektion har vid sitt möte den 18/8 beslutat följande i ljudmätningsfrågan:

Med anledning av mycket stor oförklarlig variation vid ljudmätning med förbipasseringsmetod, enligt SR-RR 3.1.2 första stycket, av specifika mc vid olika tillfällen under innevarande säsong beslutas att denna mätmetod måste ytterligare utredas. Under utredningstiden är mätningar enligt denna metod endast ett urvalsinstrument samt kan utföras för att ytterligare utöka utredningsmaterialet.

Som norm och grund för eventuell åtgärd utförs istället statisk mätning enligt 3.1.2 andra stycket efter kval och tävling, urvalet kan vara vissa eller alla. Maxnivå 102,9 dB(A) enligt FIM metod. (100 dB + 2 dB vid efterkontroll + 0,9 dB mätonoggrannhet).

Vidare ges från Svemos sida en ljudkravsdispens för de två sista SM heaten i 250 GP på Mantorp Park 2010-09-18/19, dock är arrangör och banägare berättigade att formulera maxnivå i denna klass så att banägarens miljötillstånd inte äventyras."

Med vänliga hälsningar
Fredrik Hansson
Sammankallande
Roadracingsektionen
Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet

EDIT: Såg att Fredrik redan lagt ut infon i SM Mantorp-tråden.

Låt tråden vara kvar om ni tror att den ger något, ta bort den annars :)

Last edited:
Tycker det är, ursäkta språket, skitbra att Svemo lyssnar på tävlingsledning, förare mm och är starka nog att omvärdera beslut som de tagit.

Nu är min förhoppning att man under resterande tävlingar hinner samla in tillräckligt mycket data för att komma fram till hur man ska mäta nästa år så att det blir så rättvist som möjligt så att alla kan koncentrerar sig på själva tävlingen istället för en massa saker runt omkring.

Tycker det är, ursäkta språket, skitbra att Svemo lyssnar på tävlingsledning, förare mm och är starka nog att omvärdera beslut som de tagit.

Nu är min förhoppning att man under resterande tävlingar hinner samla in tillräckligt mycket data för att komma fram till hur man ska mäta nästa år så att det blir så rättvist som möjligt så att alla kan koncentrerar sig på själva tävlingen istället för en massa saker runt omkring.

Min förhoppniing är att förarna tar sitt ansvar som kollektiv och ser till att sänka ljudnivån så att banorna överlever. Detta beslut betyder inte att det är fritt fram att ta bort sina db-killer.......

Japp då kan man skruva av orginalburken och dunka på helsystemet igen då.

Jaså? Gränsen är inte höjd, skillnaden är påföljden om du har för högt värde vid förbifartsmätning.

ok och vad är påföljden? stillastående mätning 102,9 db ?
Det klarar man med helsystem.
Nu har jag kört med orginalburk sen dom förra året sa att det va 95 db.
Förra året svetsa jag om mitt titansystem för att få på orginalburkarna och i år köpte jag en orginalburk till min nya hoj.
Så mina helsystem har liggat på hyllan men nu kan jag ju köra med det el?

Jag kommer fortsätta köra med DB-killer. Högsta mätningen jag fått är på Anderstorp senast 97 db. Hoppas fler gör samma sak...

Jag kommer fortsätta köra med DB-killer. Högsta mätningen jag fått är på Anderstorp senast 97 db. Hoppas fler gör samma sak...
Samma här, DB-killern får sitta kvar.

Om någon tror att ovanstående "ändring" från Svemo betyder att man får låta mer än tidigare är det dags att läsa om. Det är bara mätförfarandet som ändrats och det krävs en stillastående mätning för att kunna utdela någon typ av straff.

Jag tycker att det är synd att SVEMO backar så här i slutet på säsongen,det är en pungspark på alla som försökt leva upp till reglementet som lades fram 2009.

Vissa påstår att ljudnivån ändras att gå tillbaka till statisk mätning.
Gjorde själv ett ovetenskapligt test i helgen hos Fiver på Anderstorp,jag överskred inte 95db på det fasta systemet sedan gjorde vi en statisk mätning till varvstoppet.
Jag låg mellan 98-99 db vid varvstoppet.
Ni kan ju tänka själv hur mycket jag skall låta om jag skall överskrida 102.9 db vid kolvhastghet 11m/s ca 6000 varv( om jag tolkat reglementet rätt).

Ponera att någon kör utan db-killer och uppmätts till en nivå högre än 95 db , vad blir straffet ......man gör en ny mätning där man antagligen kan ha raka rör och klara sig.

Kan hålla med Farfar det känns meningslöst att ens försöka uppfylla kraven,när vissa tydligen skiter i det:mad:.

Jag hoppas att Svemo håller fast vid 95 db regeln till nästa år för det går att lösa problemet.:tummenupp

ok och vad är påföljden? stillastående mätning 102,9 db ?
Det klarar man med helsystem.
Nu har jag kört med orginalburk sen dom förra året sa att det va 95 db.
Förra året svetsa jag om mitt titansystem för att få på orginalburkarna och i år köpte jag en orginalburk till min nya hoj.
Så mina helsystem har liggat på hyllan men nu kan jag ju köra med det el?

Ju tystare ju bättre. Varför låta mer om man kan låta lite? Är de stor skillnad i effekt?

JAG KAN INTE HÅLLA KÄFT:D Kan bara säga att vad var det jag sa!
I och för sig så sa flera andra det också!
Statisk mätning det enda riktiga:tummenupp eller mät vid närmsta granne och plocka sedan dom som låter mest om det låter för mycket!

Mycket klokt beslut :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Ursäkta om det låter lite kartigt detta men det borde gjorts om tidigare.

Last edited:
Det enda sättet att få till en statisk mätning som skulle vara rättvis är att sätta upp motorcykeln på en bromsbänk och mäta vid max varvtal.

Det verkar vara svårt för folk att förstå varför vi har ett reglemente och varför man skall följa det.
Det är ju stor skillnad att köra med ett orginal system kontra ett helsystem,eller hur.....
Det är som flera andra sagt i olika trådar så innebär det att man fuskar om man inte kan hålla sig till vad reglementet säger......Och vad tycker vi om fuskare...

När jag började med road racing för 20 år sen så hade vi samma diskussioner ang ljudet,hade alla försökt redan då så hade vi kanske haft 102 db vid förbifart.
Men det gick inte för det fanns individer som skulle låta ca 120 db ute på banan för det var ju manligt att köra en högljudd maskin.
Och maskinerna skulle gå sönder om man gjorde något åt ljudet(och vi vet hur det gick:))

Jagt hoppas att någon därute kan hitta på en lösning så att motor sport inte låter mer än en symaskin,för då kan vi ha aktiviteter varje dag i veckan utan att vara orolig för våran existens...

Jag hoppas att alla verkligen försöker hålla ner ljudnivån på de resterande tävlingarna.
Bara för att det varit en massa diskussioner i år TRO inte att problemet försvinner av sig själv.

Det är manligt att köra högljudd maskin:tungan
Det är väl lika bra att börja cykla runt banan, för det är ju både tyst och miljövänligt, då blir ju åtminstone världens största skitparti glada!

Om det krävs en bänk så är det väl lika bra att arrangören köper in en gammel bänk så blir det svart på vitt! :)

Det enda sättet att få till en statisk mätning som skulle vara rättvis är att sätta upp motorcykeln på en bromsbänk och mäta vid max varvtal.

Det verkar vara svårt för folk att förstå varför vi har ett reglemente och varför man skall följa det.
Det är ju stor skillnad att köra med ett orginal system kontra ett helsystem,eller hur.....
Det är som flera andra sagt i olika trådar så innebär det att man fuskar om man inte kan hålla sig till vad reglementet säger......Och vad tycker vi om fuskare...

När jag började med road racing för 20 år sen så hade vi samma diskussioner ang ljudet,hade alla försökt redan då så hade vi kanske haft 102 db vid förbifart.
Men det gick inte för det fanns individer som skulle låta ca 120 db ute på banan för det var ju manligt att köra en högljudd maskin.
Och maskinerna skulle gå sönder om man gjorde något åt ljudet(och vi vet hur det gick:))

Jagt hoppas att någon därute kan hitta på en lösning så att motor sport inte låter mer än en symaskin,för då kan vi ha aktiviteter varje dag i veckan utan att vara orolig för våran existens...

Jag hoppas att alla verkligen försöker hålla ner ljudnivån på de resterande tävlingarna.
Bara för att det varit en massa diskussioner i år TRO inte att problemet försvinner av sig själv.

Det är manligt att köra högljudd maskin:tungan
Det är väl lika bra att börja cykla runt banan, för det är ju både tyst och miljövänligt, då blir ju åtminstone världens största skitparti glada!

Om det krävs en bänk så är det väl lika bra att arrangören köper in en gammel bänk så blir det svart på vitt! :)

Vem ska betala den bänken? Arrangören?
Vems är ansvaret att se atill att hojen följer reglementet, arrangören eller föraren?

Jag tycker att det är synd att SVEMO backar så här i slutet på säsongen,det är en pungspark på alla som försökt leva upp till reglementet som lades fram 2009.

Vissa påstår att ljudnivån ändras att gå tillbaka till statisk mätning.
Gjorde själv ett ovetenskapligt test i helgen hos Fiver på Anderstorp,jag överskred inte 95db på det fasta systemet sedan gjorde vi en statisk mätning till varvstoppet.
Jag låg mellan 98-99 db vid varvstoppet.
Ni kan ju tänka själv hur mycket jag skall låta om jag skall överskrida 102.9 db vid kolvhastghet 11m/s ca 6000 varv( om jag tolkat reglementet rätt).

Ponera att någon kör utan db-killer och uppmätts till en nivå högre än 95 db , vad blir straffet ......man gör en ny mätning där man antagligen kan ha raka rör och klara sig.

Kan hålla med Farfar det känns meningslöst att ens försöka uppfylla kraven,när vissa tydligen skiter i det:mad:.

Jag hoppas att Svemo håller fast vid 95 db regeln till nästa år för det går att lösa problemet.:tummenupp

Det är ju många som har försökt. Men väldigt få som har lyckats.! ( Se bara på sista Sm ét i A-torp)

Hoppas att dom som skriver reglementet får till det så att man kommer fram till ett bra sätt att få till ljudnivån. O ett sätt så att man kan kontrollera det .

Det kanske blir så att det ska vara statisk mätning 97-99db till nästa år. !?

Men så som det har varit iår. Har det bara varit väldigt svår för förarna att kunna kontrollera hur mkt deras hojar har låtit. Det här gör att man själv kan kontrollera hur mkt den låter.

Min hoj har aldrig låtit över 95db på anderstorps fasta system Med leo vince helsystem. Men om jag hade kört på Sm ét. Då dom ljudmätte ut på rakan. Hade jag nog säkerligen aldrig klarat ljudet.(som dom flesta inte heller gjorde.) Kanske inte heller Du Patrik. Men det vet du ju som sagt heller inte.
O det är väl det som är frågan. Hur man vet att man klarar ljudet. Hur man ska mäta ljudet.

Last edited:
Hur mycket kostar en gammal uttjänt bänk, säg 20000:-
200 förare X 100:- Tror ingen klagar på att man höjer avgiften 100:- en tävling.
Eller egentligen har jag inte en aning vad en begad bänk kostar jag gissade!!! Sg det dubbla dåra, 200:-
Och ja det är upp till arrangören att fixa ljudtestet tycker jag!
Det gör ni ju redan idag?
Finns inte en möjlighet att testa sitt ljud, inte som är pålitligt iallafall.
Blir mer rätt mätt om alla kan mäta sina hojar på platsen!

nÄR DET ÄR RÄTT MÄTT OCH UNDERKÄNT ÄR DET UPP TILL FÖRAREN!

Vem ska betala den bänken? Arrangören?
Vems är ansvaret att se atill att hojen följer reglementet, arrangören eller föraren?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...