Ljudmätningsinfo från Svemo 2010-08-23

Ja jag vet att det skenade i hjärnroten! men det känns som.....
Sorry Humlan!
Men tycker att.... men lägger ner. Varför bry sig! det blir som det blir :)
Fick inte svaren jag ville, DS
Och det har redan varit tillräckligt med Ljudhistorien:D
Tänker inte läsa mer i denna tråd, så jag behöver inga svar:glömdet
Glöm och gå vidare!
Ja Moss jag må vara larvig för att jag vill att det ska låta som tur är är jag inte ensam! No hard feelings!

Last edited:
Fan, va positiv du var då!
(Det är redan en gräns i innerstan, fast man mäter ekvivalent ljudnivå och gränsen är 35 dbA om jag kommer ihåg rätt)

Ja jag e ledsen bumble bee...

Men det känns ju så tråkigt när det hela tiden ställs hårdare o hårdare krav för att vi ska få hålla på med vår sport. Vi lägger ner så sjukt mkt pengar o tid för att få köra, men dom som bestämmer ogillar sporten så skarpt och ställer krav som inte kanske idag, men i framtiden gör det omöjligt att fortsätta.
Vi ska ju givetvis kunna leva med tiden och ha förståelse för miljö hit o dit, men jag lutar mig ändå tillbaka på att det är motorsport på en bana avsedd för motorsport, banor byggda långt innan klagande grannar bosatte sig där. Ur miljösynpunkt så finns det många andra forum att lägga fokus på än de lilla vi sprutar ut.

Nu verkar du vara en av dom som lägger ner tid och energi på att se till att de blir bankörningar och tävlingar över huvudtaget, och det ska du ha en guldsjtärna för :tummenupp
Men ja frågar dig, om du orkar slita med detta i t ex 5 år till, och de som bestämmer säger då att nu får ni bara köra på etanol, (trots att fabrikerna inte tillv hojjar som går på etanol) eller att nu är det nya ljudkrav, och gränsen är numera 88db. Kommer du då fortfarande orka slita för att vi bara ska uppfylla de kraven, eller kommer du känna att de e absurt, och skita i alltihop ?

För om du väljer de senare alternativet, och om de e dit vi är påväg, då kan vi redan idag börja jobba för att inte hamna där...
ALLA tänker nu: Jamenvisst... HUR DÅ ? :va jaa... jag vet inte heller, men ja hoppas någon e smartare än mig.

Jo, det är mitt arbete att vara envis i denna fråga. Jag är rätt så säker på att vi kommer att hitta en lösning som funkar. Första steget är att få utövarna att ta sitt ansvar, under tiden bearbetar vi myndigheterna, och förhoppningsvis hittar vi en nivå där vi kan klara av de krav som ställs på oss.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla