Efter Anderstorp skrev jag ett mail till Fredrik Hansson som är ordförande i Svemos RR-sektion där jag ifrågasatte de stora skillnaderna i ljudmätningarna som gjorts i år samt hur rättvis mätningen egentligen är då både spårval och varvtal kan skilja rejält mellan olika förare.
Fick följande svar från Fredrik och Svemo i går.
Hej Perra.
Här är sektionens svar på din skrivelse
"Svemo Roadracingsektion har vid sitt möte den 18/8 beslutat följande i ljudmätningsfrågan:
Med anledning av mycket stor oförklarlig variation vid ljudmätning med förbipasseringsmetod, enligt SR-RR 3.1.2 första stycket, av specifika mc vid olika tillfällen under innevarande säsong beslutas att denna mätmetod måste ytterligare utredas. Under utredningstiden är mätningar enligt denna metod endast ett urvalsinstrument samt kan utföras för att ytterligare utöka utredningsmaterialet.
Som norm och grund för eventuell åtgärd utförs istället statisk mätning enligt 3.1.2 andra stycket efter kval och tävling, urvalet kan vara vissa eller alla. Maxnivå 102,9 dB(A) enligt FIM metod. (100 dB + 2 dB vid efterkontroll + 0,9 dB mätonoggrannhet).
Vidare ges från Svemos sida en ljudkravsdispens för de två sista SM heaten i 250 GP på Mantorp Park 2010-09-18/19, dock är arrangör och banägare berättigade att formulera maxnivå i denna klass så att banägarens miljötillstånd inte äventyras."
Med vänliga hälsningar
Fredrik Hansson
Sammankallande
Roadracingsektionen
Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet
EDIT: Såg att Fredrik redan lagt ut infon i SM Mantorp-tråden.
Låt tråden vara kvar om ni tror att den ger något, ta bort den annars
Fick följande svar från Fredrik och Svemo i går.
Hej Perra.
Här är sektionens svar på din skrivelse
"Svemo Roadracingsektion har vid sitt möte den 18/8 beslutat följande i ljudmätningsfrågan:
Med anledning av mycket stor oförklarlig variation vid ljudmätning med förbipasseringsmetod, enligt SR-RR 3.1.2 första stycket, av specifika mc vid olika tillfällen under innevarande säsong beslutas att denna mätmetod måste ytterligare utredas. Under utredningstiden är mätningar enligt denna metod endast ett urvalsinstrument samt kan utföras för att ytterligare utöka utredningsmaterialet.
Som norm och grund för eventuell åtgärd utförs istället statisk mätning enligt 3.1.2 andra stycket efter kval och tävling, urvalet kan vara vissa eller alla. Maxnivå 102,9 dB(A) enligt FIM metod. (100 dB + 2 dB vid efterkontroll + 0,9 dB mätonoggrannhet).
Vidare ges från Svemos sida en ljudkravsdispens för de två sista SM heaten i 250 GP på Mantorp Park 2010-09-18/19, dock är arrangör och banägare berättigade att formulera maxnivå i denna klass så att banägarens miljötillstånd inte äventyras."
Med vänliga hälsningar
Fredrik Hansson
Sammankallande
Roadracingsektionen
Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet
EDIT: Såg att Fredrik redan lagt ut infon i SM Mantorp-tråden.
Låt tråden vara kvar om ni tror att den ger något, ta bort den annars

Last edited: