ljudkrav inför -06

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
har letat lite men hittar inget om ljudkravet -06

Ska det bli 96db?
Finns ju inga system som håller det kravet! accra mm har ju 98db.
Hur kommer ni andra göra?
 
Jag har fortfarande orginal systemet på. Vet inte vad det ligger på i decibel men det måste väl klara sig.
 
Jocke W skrev:
Jag har fortfarande orginal systemet på. Vet inte vad det ligger på i decibel men det måste väl klara sig.

Orginalsystem för hojar fram tills -05 är ju dimensionerade för att klara 98dB & klarar i bästa fall det kravet. Dessa kommer således inte klara 96dB. Hur ser det ut på -06-modellerna som kommit? Har dessa ljudämpare som är dimensionerade efter 96dB?
Hur reglerna kommer bli får man väl invänta -06's reglemente för att utläsa.
 
96dB kommer det att bli.
Inte lätt och närmare skitsvårt kommer det bli att faktiskt uppfylla med många hojar. Däribland och kanske speciellt 426orna som oftast låter mer än 98 med originalpiporna.

Det kommer dessutom att bli 94dB inom några år och då kommer garanterat en aftermarket öppnas upp för NERtrimmningspipor, skulle tippa på att vi kommer att få se mer än Honda med dubbelpip på originalcrossar snart.
Tror det var deras 250 cross som kommer med dubbla pipor redan nästa år.

Så, effektsiffror på 70+ kommer vi inte att se stånkor ha speciellt länge till. Möjligen att det går att hålla sig kvar över 70 vid 96dB men med 94 då måste det till strypning även med 2 ljuddämpare. De hojar som körs i tex VM teamen uppfyller inte de ljudkrav som finns redan nu tex. Ljudmätningarna på så stora tävlingar sker helt annorlunda än vad vi är vana vid här i Sverige. Tom på nationell nivå i Europa så varvar de bara upp till dess att ljudmätaren visar tillåten nivå. Är det åtminstonde en bit över tomgång så säger de ok. Har aldrig blivit nekad med min Husa därnere och den var mätt till 108dB på korrekt vis. Den gick för övrigt i EM/VM 2003 med 98dB regeln, lol.
Skillnaden är mycket stor då 6dB motsvarar en fördubbling av ljudtrycket och även de tystaste cross/endurohojarna därute idag ligger långt över detta värde.
Men, detta sura äpple blir det bara att bita i i alla fall, reglerna är antagna och den som vill vara säker på att köra måste uppfylla dem.

Daniel
 
Last edited:
ypvs skrev:
96dB kommer det att bli.
Men, detta sura äpple blir det bara att bita i i alla fall, reglerna är antagna och den som vill vara säker på att köra måste uppfylla dem.

Daniel
Frågan är bara hur stor ide det är att köpa ett ex helsys accra som låter ca 100db och sen sätta i en db killer så man är ner i 96db igen.
Man kan ha kvar orginal system och ha enduro ljudämparen öppen = ca 94 db

Vilket ger mest effekt och hur mycket känar man på att köpa accra i hk/pengar mot orginal???

Har varit och handlat 540 kitt + vev så den blir på 575cc och kam. Känns snopet att inte få ta på ett system så den andas riktigt.

Finns ju en tanke som slår mig också, hur hårda kommer dom att vara med db gränsen???? Kanske är så att man bara kan ha i db killern vid bes och sen ta ur den till race? Bara man inte ligger på 105+ utan kanske 98 eller liknade så borde det gå... Eller vad vet jag.
Jag vet bara att jag vill få ut så mycket av hojen som möjligt, och hur gör man det vid 98 db????
 
Har ni ej samma som gäller på besikningen?
dvs 103 db min låter med fina 102,8 :gnissla den men fick både åka vidare från bes o köra på bana går fint d med.
 
Det här låter ju lite tråkigt. Jag har inte lust att behöva byta ner mig från orginal grejer.
 
ypvs skrev:
Skillnaden är mycket stor då 6dB motsvarar en fördubbling av ljudtrycket och även de tystaste cross/endurohojarna därute idag ligger långt över detta värde.

Daniel

Det är väl t.o.m. så att 3 decibel är en fördubbling, eller?
 
Nej, under tävling gäller våra reglementen.

Och ändra setupen efter teknisk är ej tillåtet naturligtvis och betecknas som fusk. Men det görs även kontinuerliga förbipasseringsmätningar så även om man passerat teknisk kontroll och låter för mycket på banan så kan man bli avtagen i alla fall.

Ljuddämpning och höga effektuttag är inte lätt att förena för övrigt, det är inte för intet som MotoGP har 125dB eller om det var ännu mer som gräns.

Itacha75 skrev:
Två (2) decibel upplevs som en fördubbling av ljudnivån. :mattias
http://www.oticon.com/eprOtiScripts/Files/encyclopedia/dir.asp?selectedID=366
 
Har precis köpt ett slipon så jag säger emot mig själv men det blir ju lika för alla. Blir lite trevligare också att stå i depån eller vara publik när man kan höra vad den andre säger.
 
Dessutom kan det nog bidras till att inte folk utifrån klagar på buller.
 
Har för mig jag såg på sommer ktm att ett akra med db-killer gav märkbart mer än orginal men det kanske var andra mods också. Sen är ju frågan om det är värt pengarna för några få hk till.

F.ö. kan det faktiskt vara skönt att få ner nivån lite, nu vet jag inte om just 96 är rätt men en del låter ju för jävligt, bra mkt mer än min 525'a med öppet akra slipon.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top