ljudkrav inför -06

Gustav O skrev:
Eftersom skalan är logaritmisk så beror det på var på skalan man befinner sig.
Därför brukar "man" säga att 3dB upplevs som en fördubbling !?

Över till den mer filosofiska sidan av det hela:
Vad betyder egentligen det??? Jag vill nog inte säga att en bil som man mäter upp 72dB i upplevs som hälften så ljudlig som en som man mäter 75dB i..... Eller gör den det??
 
Supermoto skrev:
Därför brukar "man" säga att 3dB upplevs som en fördubbling !?

Över till den mer filosofiska sidan av det hela:
Vad betyder egentligen det??? Jag vill nog inte säga att en bil som man mäter upp 72dB i upplevs som hälften så ljudlig som en som man mäter 75dB i..... Eller gör den det??
Jag tycker det är svårt att säga vad som upplevs som en fördubblign av ljudet och dessutom är det väldigt individuellt vad man upplever som ljudligt också. Skillnaden mellan 100 och 105 dB på en konsert är dock klart påtaglig och tydlig.
 
Hur vi än ser på det så är 3db en fördubbling av ljudet. Ifall du har en högtalare och lägger till en likadan så får du en höjning på 3db, lägger du till tre så du får fyra så är höjningen 6db. Det står jag fast vid.
 
Min första källa var tydligen inte korrekt så jag ger mig. Ljudtrycket fördubblas var 3dB och det upplevs som en fördubbling var 10dB.

"Skillnaden i ljudtrycksvariation mellan det svagaste ljud ett friskt öra kan uppfatta, och det starkaste ljud vi kan utsättas för, utan att örat skadas, är mer än en million gånger. För att slippa ange ljudtrycksnivån med 7 siffriga tal, används en logaritmisk skala, dB-skalan (d för deci och B för Bell). På dB skalan anges hörtröskeln till 0 dB. En annan fördel med dB skalan, är att den bättre motsvarar hur vi uppfattar skillnader i ljudstyrka. En fördubbling av ljudtrycksnivån innebär en ökning med 3 dB. För att vi skall uppleva att ljudstyrkan fördubblas krävs en ökning av ljudtrycksnivån med 10 dB. Detta oberoende av var på skalan man börjar."

Detta iaf enligt miljökontoret i Göteborg.
http://www.miljo.goteborg.se/top/ordlista/d.asp

Men, men. Oavsett hur mycket vi vill diskutera detta så kommer det att göra stor skillnad i hur vi kommer att trimma i fortsättningen. Det kommer att bli dyrare att trimma mycket och max(effekt)taket kommer att sänkas något.
 
erik skrev:
Och var pekade min länk? :fatta! :kocko
Dum erik! DUM! FYYYYY!!!




Om vi lägger upplevda decibel-diskussionen (som absolut inte kommer ge nåt) åt sidan så kan vi enas bakom Daniels sista inlägg?! :tummenupp
Jag har ett tag misstänkt att max cc skulle sänkas rätt snart när fler börjar göra twinnar som landar bortåt 100hk alternativt skulle endast stånkor vara tillåtna. Men om man tänker sig en 750 twin, som ju är ok idag, borde man ju kunna få den att ge ~85hk fast runt 94dB. Eller? Men den kanske skulle bli för tung....
 
Supermoto skrev:
Och var pekade min länk? :fatta! :kocko
Dum erik! DUM! FYYYYY!!!




Om vi lägger upplevda decibel-diskussionen (som absolut inte kommer ge nåt) åt sidan så kan vi enas bakom Daniels sista inlägg?! :tummenupp
Jag har ett tag misstänkt att max cc skulle sänkas rätt snart när fler börjar göra twinnar som landar bortåt 100hk alternativt skulle endast stånkor vara tillåtna. Men om man tänker sig en 750 twin, som ju är ok idag, borde man ju kunna få den att ge ~85hk fast runt 94dB. Eller? Men den kanske skulle bli för tung....

Skulle tro att det krävs att dubbel effekt pumpas ut i form av ljud för att öka 3dB medans örat behöver 10dB för att uppfatta en ljudfördubbling...

Men som sagt, det är en sekundär diskussion kanske bättre ämnad för andra forum.

Problemet med ljudnivån för stånkor beror på de enorma pulser som kommer till vid detonationer i stora cylindrar. Motorer med hög effekt och cylindrar på 650cc med 100mm borrning är inte lätta att tysta effektivt. Flera cylindrar skulle helt klart vara mycket lättare. Fler ljuddämpare också. En två cylindrig motor med 2-1-2 system skulle helt klart gå att få ner till 94 dB med högre effekt än vi idag åker med men då följer en del vikt med. Minst +10kg är ett tips. (motor, ljuddämpare osv)
Anledningen till att encylindriga motorer används är tre. Dels vikten naturligtvis men även motorkaraktär och kostnad.
Motorkaraktären handlar mycket om de små vridmassor och därmed snabba gasrespons som man måste ha i skog och på mx banor och priset är hemskt viktigt då dessa maskiner har kort livstid i förhållande och används som lekfordon av en stor del av konsumenterna. Flercylindriga hojar av det här slaget kommer att bli ganska mycket dyrare dels pga motorn och piporna (osv) men även pga att mer lättviktsmaterial kommer att behöva användas för att kompensera så mycket det går för den ökade vikten. Gyroeffekterna kommer dessutom att bli större vilket påverkar uppträdandet negativt till viss del.

Dock, detta är vägen som vi kommer att vandra är jag tämligen säker på och inget ont i det. Förutom då att en 110dB stånka sjunger för djävla vackert och har ett så skönt brutalt uppträdande. ;)

Daniel
 
Men kommer det här verkligen påverka om man har ett system som låter i 98db? Hur seriösa är testen igentligen? Första beviks cup racet sprang ju folk in för att sedan springa ut med hojjen vid besiktingen, det gick ju sjukt snabbt...
 
Jocke W skrev:
Men kommer det här verkligen påverka om man har ett system som låter i 98db? Hur seriösa är testen igentligen? Första beviks cup racet sprang ju folk in för att sedan springa ut med hojjen vid besiktingen, det gick ju sjukt snabbt...

En del tester verkar mest vara till för att visa upp vilken fin db mätare de har men på SM så kan det vara hårt, för högt och du får inte köra.
Är kravet 96db så godkänns 98db.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top