96dB kommer det att bli.
Inte lätt och närmare skitsvårt kommer det bli att faktiskt uppfylla med många hojar. Däribland och kanske speciellt 426orna som oftast låter mer än 98 med originalpiporna.
Det kommer dessutom att bli 94dB inom några år och då kommer garanterat en aftermarket öppnas upp för NERtrimmningspipor, skulle tippa på att vi kommer att få se mer än Honda med dubbelpip på originalcrossar snart.
Tror det var deras 250 cross som kommer med dubbla pipor redan nästa år.
Så, effektsiffror på 70+ kommer vi inte att se stånkor ha speciellt länge till. Möjligen att det går att hålla sig kvar över 70 vid 96dB men med 94 då måste det till strypning även med 2 ljuddämpare. De hojar som körs i tex VM teamen uppfyller inte de ljudkrav som finns redan nu tex. Ljudmätningarna på så stora tävlingar sker helt annorlunda än vad vi är vana vid här i Sverige. Tom på nationell nivå i Europa så varvar de bara upp till dess att ljudmätaren visar tillåten nivå. Är det åtminstonde en bit över tomgång så säger de ok. Har aldrig blivit nekad med min Husa därnere och den var mätt till 108dB på korrekt vis. Den gick för övrigt i EM/VM 2003 med 98dB regeln, lol.
Skillnaden är mycket stor då 6dB motsvarar en fördubbling av ljudtrycket och även de tystaste cross/endurohojarna därute idag ligger långt över detta värde.
Men, detta sura äpple blir det bara att bita i i alla fall, reglerna är antagna och den som vill vara säker på att köra måste uppfylla dem.
Daniel