ljuddämpare som låter

War-psycho skrev:
2134531 När jag sa: "Själv föredrar jag gott ljud, före högt ljud", så trodde jag det framgick att jag stod på din sida här.

Mina cyklar låter gott, inte högt alltså.

Tycker det är jobbigt & löjligt när det ska låta mycket.
Lagom är bäst.

Det var bara blajet om "gynstolar" jag motsade.

Vaddå blaj, chopper folket har alltid velat låta mycket, en av grejorna dom choppade bort först från sidventilarna dom köpte på miltärutförsäljning var ju ljuddämparen, det var snarare dom som startade trenden att låta mycket.

I övrigt har jag absolut inget emot gynstolarna, förutom att dom är löjligt övervärderade,att dom är omoderna och har dålig kvalitet bidrar ju bara till charmen.

Jag skulle gärna ha en tidig Shovel eller en Panna i en snygg softtailram, eller möjligen en stelbenare med silltunnenav bak och en låååång springer.
(eftersom hydror inte funkar så bra med långa gafflar och branta vinklar)
Fast ännu heldre skulle jag vilja ha en stor Revtech och en sexväxlad Zodiak i samma ram, det bästa från två världar, kvalitet OCH utseendet.

GuW skrev:
2134539 Jag skulle gärna ha en tidig Shovel eller en Panna i en snygg softtailram, eller möjligen en stelbenare med silltunnenav bak och en låååång springer.
(eftersom hydror inte funkar så bra med långa gafflar och branta vinklar)
Du har PM. :)

Hmmm 117db med mitt Vance & Hines supersport på min gamla Gsx-r 1100 -89 ,,,, enligt polisen som kollade :3freak

mm låter som att micron e popis här,ska man ta rostfritt om man vill ha extra klang eller titanium.och blir det stor skillnad med halv system jämfört med helsystem.tack på förhand grabbar ni e guld :Bugar

ursäkta menar om de blir stoe skillnad mellan slipon och halv system :lol

damirgixxen skrev:
2134580 mm låter som att micron e popis här,ska man ta rostfritt om man vill ha extra klang eller titanium.och blir det stor skillnad med halv system jämfört med helsystem.tack på förhand grabbar ni e guld :Bugar

njae poppis vete faen...men låter mest gör Micron.

Men Yoshi låter bäst....helt klart! :yoparty

GuW skrev:
2134486 Varför vill man att motorcykeljäveln ska låta MYCKET?
Hade frågan varit vilket slipon som ger mest effekt hade jag förstått det.
Det skulle inte förvåna mig om många av dom högljudda systemen är dåliga ur effektsynpunkt, däremot kan det nog vara svårt att hitta bra tysta system eftersom ingen verkar fråga efter dom (utom tävlingsverksamheten, vilket leder till svindyra grejor som klarar dB kraven)

Inom (nästan) all motorsport har man dB gränser, och effekten blir inte speciellt lidande av det, men på gatan ska det brölas mest.

Varför sätta på ett system som tvingar föraren att använda proppar i öronen?

Man är ju ofta osynlig i trafiken som motorcyklist(även i lagliga hastigheter) då kan ofta ljudet från ett system/slip-on vara en välinvesterad livförsäkring!!!!

Angående gött, dovt mullrande kan jag personligen rekomendera Yoshimura eller sebring!

GuW skrev:
2134486Det skulle inte förvåna mig om många av dom högljudda systemen är dåliga ur effektsynpunkt, däremot kan det nog vara svårt att hitta bra tysta system eftersom ingen verkar fråga efter dom (utom tävlingsverksamheten, vilket leder till svindyra grejor som klarar dB kraven)

Inom (nästan) all motorsport har man dB gränser, och effekten blir inte speciellt lidande av det, men på gatan ska det brölas mest.

Jag har Akrapovic Race helsystem på min ZX9R.
Den låter betydligt mindre än min polare som har slipon (minns inte vilken sort).
Min är dessutom besiktigad med systemet på :tummenupp

GuW skrev:
2134496 LOUD PIPES SAVES LIFES

Sicket jävla skitsnack, djur blir påkörda av malmtågen som hörs på flera kilometers avstånd och rör sig i åtti.

Det där är bara någon hopdiktad smörja för att gynstolsåkarna tycker att det är tufft att höras..
Jag trodde att prestanda folket skulle se nyktrare på saken, men dom är lika mycket posörer tydligen, hojjen ska skrika "titta hit, så tuff jag är"

Jag tror uttrycket snarare handlar om andra människor i andra fordon på vägarna runt dig.

Interceptor skrev:
2133205 Acrapovic...man får tinnitus i hela ansiktet :skrämd

eh? Mitt Acra jag hade lät inte speciellt mycket. Beror väl kanske vad för hoj det sitter på.
Yoshimura däremot, där har du ett najsigt ljud...:Bugar

Detta beror på vilken hoj som grejerna sitter på, och sen så finns det flera varianter på ljudvolymen av samma burk när du beställer!
Yoshimura låter göttast men Micron låter mest, men V&H kan bröla rätt bra också!
Jag har fått uppfattningen att helsystem låter mindre än endast ett slipon!?

Hur som helst så brölar en v-twin mera än en radfyra. Polarn och jag har likadana fullflödes titan Micron, och min VTR låg över 117db medans polarns GSXR1000 låg på 95db! :va Allt enligt de tyska vakterna som inte ville släppa in mig på Nurburgerring!!!!!!!!!!!!!! :huvet
Det kan vara bra att låta när man vill det och vara tyst när det passar = skaffa ett slipon med olika db strypningar eller ett system som klarar max 103 db= Bilbesikningens krav! :tummenupp
Värt att tänka på är att alla banor har olika bullerkrav, dom flesta har 98-100db vid förbifart. Det betyder att om du kommer med ett brölsystem så får du inte köra på banan! :fatta! Hur gott det än låter. :yoparty

Last edited:
Mitt acra låter inte farligt, däremot GPR systemet jag hade på ena falcon dånade som åskan...
Yoishi låter heller inte så farligt, Grannens ZX9 med devil låter som satan.

dr2fast4u skrev:
2134582 Man är ju ofta osynlig i trafiken som motorcyklist(även i lagliga hastigheter) då kan ofta ljudet från ett system/slip-on vara en välinvesterad livförsäkring!!!!

Angående gött, dovt mullrande kan jag personligen rekomendera Yoshimura eller sebring!

Ja det ser vi ju inte minst på att det aldrig händer vänstersvängsolyckor eller andra omkörningsolyckor, bilarna hör dej ju flera minuter innan du är jämsides med dom eller hur?

Jag säger fortfarande SKITSNACK, ljudet kommer ut ur sliponet bakom motorcykeln, visst, du blir inte påkörd bakifrån av snabbare bilar så ofta, men det tror jag nog mer beror på att dom ser dig komma.

Du hörs möjligen millisekunder tidigare av en bil som tänker svänga ut framför dig, men det är ingen anledning till att åka omkring med hörselproppar själv och reta omgivningen till att bli motorcykelfientliga.

Laser kör jag på.
Låter för jävla skönt.
Lite dyare men det har vi suzuki ägare råd med.

:trött ZZZZZzzzzzzzZZZZZzzzzzzzZZZZZzzzzzzZZZZZzzzzzzzz :trött

GuW skrev:
2136655 Ja det ser vi ju inte minst på att det aldrig händer vänstersvängsolyckor eller andra omkörningsolyckor, bilarna hör dej ju flera minuter innan du är jämsides med dom eller hur?

Jag säger fortfarande SKITSNACK, ljudet kommer ut ur sliponet bakom motorcykeln, visst, du blir inte påkörd bakifrån av snabbare bilar så ofta, men det tror jag nog mer beror på att dom ser dig komma.

Du hörs möjligen millisekunder tidigare av en bil som tänker svänga ut framför dig, men det är ingen anledning till att åka omkring med hörselproppar själv och reta omgivningen till att bli motorcykelfientliga.
:trött ZZZZZzzzzzzZZZZZzzzzzzZZZZZzzzzzzZZZZZzzzzzz :trött

rollex skrev:
2136687 :trött ZZZZZzzzzzzzZZZZZzzzzzzzZZZZZzzzzzzZZZZZzzzzzzzz :trött

:trött ZZZZZzzzzzzZZZZZzzzzzzZZZZZzzzzzzZZZZZzzzzzz :trött

Kreativt svar, var det det bästa du kunde tänka ut?

Har du aldrig blivit omkörd av en motorcykel när du har suttit i en bil och ryckt till när den passerar för att du inte hörde den i god tid innan?

Jag hade ett micron på min forra zx6r 98, lät mycket men sen så plocka jag isär det och tog ut dämpullen och skruva ihop den. FYFAN! vilket ljud, skar genom benmärg.. men det lät göööööttttt som fan! :)

Alex 6R skrev:
2136889 Jag hade ett micron på min forra zx6r 98, lät mycket men sen så plocka jag isär det och tog ut dämpullen och skruva ihop den. FYFAN! vilket ljud, skar genom benmärg.. men det lät göööööttttt som fan! :)

Varför skall man ha ett slipon för om man vill låta mycket? Kör med raka rör förfaan!!!

Håller med GuW här, den eventuellt ökade säkerhetsgraden som kommer av ett högljudande avgassystem är om något minimal. Om någon däremot vill föra så mycket oväsen som möjligt "bara för att" så är det en annan sak.

Akrapovic är relativt tyst.

Micron och D&D låter mycket.

Skillnaden är kanske 3-6dB, beroende på hoj.

(har mätt hundratals hojar)

Om det fortfarande inte låter tillräckligt, leta reda på något gammalt Vance&Hines från 80-talet, med liten ljuddämparvolym och väldigt lite ljuddämparull kvar.

/Stefan M

Last edited:
När jag mådde som bäst på min mille, var när jag pga av en incident var tvungen att slita av avgaset å köra utan, det lät utav helvete - bra :rofl kunde inte höra mina egna tankar ens, men förjävla ballt sound, säkert 300 decibel typ

:yoparty :yoparty

Nu har jag micron på R1an, låter gött... Men jag skulle inte banga på några fler decibel så man känner det fysiskt, det hör till åkningen på nåt vis.

Vem vill åka runt i tystnad? Då kan man satsa på en micra eller nåt, den drar ju lite också

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman