ljuddämpare som låter

GuW skrev:
2136655 Ja det ser vi ju inte minst på att det aldrig händer vänstersvängsolyckor eller andra omkörningsolyckor, bilarna hör dej ju flera minuter innan du är jämsides med dom eller hur?

Jag säger fortfarande SKITSNACK, ljudet kommer ut ur sliponet bakom motorcykeln, visst, du blir inte påkörd bakifrån av snabbare bilar så ofta, men det tror jag nog mer beror på att dom ser dig komma.

Du hörs möjligen millisekunder tidigare av en bil som tänker svänga ut framför dig, men det är ingen anledning till att åka omkring med hörselproppar själv och reta omgivningen till att bli motorcykelfientliga.


Jaa, i ett visst scenario kan ju allt kvitta och olyckan är framme ändå, MEN i städer med mycket och tät trafik och även vid många andra tillfällen KAN just ljudet från hojen ha avgörande betydelse för att vi ska bli upptäckta!!!!
Detta är allt annat än "SKITSNACK"!!

Dessutom hör ju ett dovt skönt ljud till själva mc upplevelsen, som flera andra här verkar hålla med om. Några hästkrafter hit eller dit kan ju kvitta, men ljudet däremot är ett MÅSTE!!!!
 
GuW skrev:
2134486 Varför vill man att motorcykeljäveln ska låta MYCKET?
Hade frågan varit vilket slipon som ger mest effekt hade jag förstått det.
Det skulle inte förvåna mig om många av dom högljudda systemen är dåliga ur effektsynpunkt, däremot kan det nog vara svårt att hitta bra tysta system eftersom ingen verkar fråga efter dom (utom tävlingsverksamheten, vilket leder till svindyra grejor som klarar dB kraven)

Inom (nästan) all motorsport har man dB gränser, och effekten blir inte speciellt lidande av det, men på gatan ska det brölas mest.

Varför sätta på ett system som tvingar föraren att använda proppar i öronen?
Du verkar ju inte ha fattat nånting, ljudet är ju halva upplevelsen oavsett om det gäller bilar eller hojar, det finns väll inte någon skönare musik än en vrålande radfyra med ett öppet system på fullvarv så att det går kalla kårar på ryggen och man får tuppjuck över hela kroppen, det är vårtecken det enligt mej. Bättre än att både skita och få en utlösning på samma gång :)
 
Last edited:
om du vill att det ska låta!!!

åk utan då,då j...vlar låter det. ha ha
 
dr2fast4u skrev:
2137177 Jaa, i ett visst scenario kan ju allt kvitta och olyckan är framme ändå, MEN i städer med mycket och tät trafik och även vid många andra tillfällen KAN just ljudet från hojen ha avgörande betydelse för att vi ska bli upptäckta!!!!
Detta är allt annat än "SKITSNACK"!!

Dessutom hör ju ett dovt skönt ljud till själva mc upplevelsen, som flera andra här verkar hålla med om. Några hästkrafter hit eller dit kan ju kvitta, men ljudet däremot är ett MÅSTE!!!!
Ja faktiskt, inne i stan märker man stor skillnad. På sommaren när folk dessutom har fönstrerna öppna så hjälper det en hel del. Mitt slipon till stonkan gick sönder så jag fick köra med orginalen i 1 månad och jag märkte som sagt stor skillnad.

Om man snackar ute på landsväg dock lär det aldrig göra någon skillnad.

espa skrev:
2137230 Du verkar ju inte ha fattat nånting, ljudet är ju halva upplevelsen oavsett om det gäller bilar eller hojar, det finns väll inte någon skönare musik än en vrålande radfyra med ett öppet system på fullvarv så att det går kalla kårar på ryggen och man får tuppjuck över hela kroppen, det är vårtecken det enligt mej. Bättre än att både skita och få en utlösning på samma gång :)
Jo, men ett högt ljud är ju inte det bästa ljudet. När jag köpte min hoj så var ljuddämparen helt tom, fy fan vad det lät. Efter lite ullning så lät den mindre och mulligare, bättre med andra ord.
 
IronMike skrev:
2137110 När jag mådde som bäst på min mille, var när jag pga av en incident var tvungen att slita av avgaset å köra utan, det lät utav helvete - bra :rofl kunde inte höra mina egna tankar ens, men förjävla ballt sound, säkert 300 decibel typ


:yoparty :yoparty

Nu har jag micron på R1an, låter gött... Men jag skulle inte banga på några fler decibel så man känner det fysiskt, det hör till åkningen på nåt vis.

Vem vill åka runt i tystnad? Då kan man satsa på en micra eller nåt, den drar ju lite också
:yoparty :yoparty :yoparty
 
Interceptor skrev:
2138565 Mitt satt på en KTM 640 LC4 sm och det skämdes inte för sig.


Mitt GPR-system låter mycket och gött, när jag körde hem till en polare så kom det ut en av grannarna och började skrika att jag hade kört i mellan 70-90 på den 30 vägen (körde i ca 35km/h).

Måste också tillägga att han är mycket gnällig av sig :tungan
 
whitesnake skrev:
2138624 Mitt GPR-system låter mycket och gött, när jag körde hem till en polare så kom det ut en av grannarna och började skrika att jag hade kört i mellan 70-90 på den 30 vägen (körde i ca 35km/h).

Måste också tillägga att han är mycket gnällig av sig :tungan


Det finns folk som har ont av det mesta, det e en vanlig obotlig sjukdom som kallas avundsjuka.
Ge honom vad han tål bara, mer ljud åt folket!! :yoparty
 
Interceptor skrev:
2138565 Mitt satt på en KTM 640 LC4 sm och det skämdes inte för sig.

Tycker du att Acra låter likadant på sporthojar också? Det var ju en gsxr750 snubben hade.
 
espa skrev:
2137230 Du verkar ju inte ha fattat nånting, ljudet är ju halva upplevelsen oavsett om det gäller bilar eller hojar, det finns väll inte någon skönare musik än en vrålande radfyra med ett öppet system på fullvarv så att det går kalla kårar på ryggen och man får tuppjuck över hela kroppen, det är vårtecken det enligt mej. Bättre än att både skita och få en utlösning på samma gång :)

Håller helt med!! :yoparty
Ljudet är ju halva grejen
 
ska köpa ett slip-on till min r6:a-05:a... verkar som micron är bra.. laser har jag kollat lite på men vill ju höra innan jag köper! några tips och råd (innan jag köper vore tacksamt).. vill att det ska låte högt och fint:)
 
Herregud vad känsliga folk verkar vara.

Kör motorcyklar förbi säkert 50 ggr om dagen och ingen tycker jag låter så högt så det gör "ont" i örona eller är speciellt störande.

Ne får man ont i örona av en mc med slipon så borde man nog skaffa hörselskydd 24/7.
 
skönt med ett muller men när man kör

i stan ska man ändå tänka på att det finns dem med tinnitus som får jävligt ont i öronen... missförstå mig inte nu kör själv med leo vinci på duccen mullrar bra mycket men när man e i stan tat lugnt tänk på hundarna mäniskorna etc etc visst låt det låta fint men stå inte o torrgasa varva bara för att göra dig hörd


:fyllisar
 
man kanske kan plocka bort inlägget nån som vet hur man gör.har ett ixil bolt-on just nu på bågen
 
Det är klart man ska ha slipon på hojen! Men det ska isåfall användas med lite sunt förnuft. Man behöver ju inte ligga och tokgasa i tätbebyggt område. En sporthoj gör sig ju ändå bäst på landsväg. Enligt mina erfarenheter är det nog mest motard och gynstolsmupparna som cirkulerar inne i stan. Personligen tycker jag att en motard med öppet blås låter helt underbart, men jag kan mycket väl förstå dom som retar sig till vansinne när ovan nämnda motard är inne på sitt femtielfte varv genom stan en sen tisdagskväll.

Och förresten, stånkor och twinnar låter fränt. Fyror gör ont i öronen... :hihi
 
GuW skrev:
2134524
Poängen jag ville komma fram till är:
Varför reta fler än nödvändigt med motorcykelkörandet?
Har inte motorcykelkollektivet nog många fiender, varför måste det låta som det går i trehundra även när man kör hyfsat lagligt?

Trodde det var det motorcyckelåkning handlade om hela tiden. Att vara outlaw, rebel. Att reta skiten ur så många som möjligt. :banana
 
Helldriver skrev:
2141838 Trodde det var det motorcyckelåkning handlade om hela tiden. Att vara outlaw, rebel. Att reta skiten ur så många som möjligt. :banana

Alla ni nu som hävdar att "Loud pipes saves lifes" och att hela hojlivet handlar om att vara lite "outlaw" och reta svenssons, jag har ett kanontips till er, som både räddar era miserabla arslen från olyckor och retar svensson.

Sätt dimljus på hojen och kör med dom på tillsammans med halvjuset.
Enligt uppgift är det dessutom snyggt.

Jag garanterar att dubbla dimjus lågt monterade gör att utsvängande bilar ser er långt tididgare och inte misstar er för att vara mopedister, dessutom retar det massor med människor.

Nähä, ni kanske inte var sååå intresserade av att synas bättre i trafiken, det kanske var så att liten pitt kompenseras med hög volym, ungefär som på en vanlig krogkväll....
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top