Livsfarligt tilltag från Vägverket..

:rolleyes:
Jag vill se dem göra draggin-jeans testet över de där räfflorna. Det river nog gott i baken. :)

Nej, men seriöst. Vad tror de händer med kläderna när man ligger där och kasar ... är det verkligen bara gamla asfaltläggare som blir befordrade i den organisationen?

Varför ska du kasa runt där ?? Har du inte 2 hjul ?
Har man kört omkull, då är nog räfflorna minsta problemet...

Och hur gör du om du måste väja för viltdjur? :fatta!

Samma där...räfflorna är minsta problemet om du har vilt så nära inpå.

Folk tror att hojen tappar fästet bara för att man plötsligt kör över räfflorna...

Sen undrar jag, hur många av er är det som kört över dessa räfflor som sitter här och gapar..??

Jag har i allla fall testat ett antal ggr att köra över sådana...inget jag blir upprörd över så jag behöver starta protestlistor...

Sen är det just i frågan om en testtsträcka, på hela fantastiska 9 km som alla bråkar om...

Dessa finns ju redan här i mellansverige på flera platser...:rolleyes:, så det känns som en jättenyhet..:rolleyes:

Last edited:
...5 år och 23 ytterliggare "trafiksäkerhetshöjande förlag" från VV senare...

Förståsigpåarna konstaterar glatt:

- Det finns inte en enda trafikant som får mer än 73 poäng i Expressens test !!!
De som hade över 118 poäng har inte blivit av med körkortet - de har mist livet...

:Bugar

• Gilla
Reaktioner: ft
Haha, bussa Sverker (PLUS) på dem också! Skulle vilja se någon ansvarig på VV försvara sig mot hans "Ni gör vägarna farliga för mc förare med flit. Visst ere så?! Ska det vara så? Va! Va?! Va?!"

Sverkers maillåda lär ju vara full vid det här laget. :tummenupp

Om inte annat så kanske uppdrag granskning är sugna på ta upp detta?!

Varför ska du kasa runt där ?? Har du inte 2 hjul ?
Har man kört omkull, då är nog räfflorna minsta problemet...

För att shit happens där shit happens. Kasa asfalt har jag sett folk göra en bra sträcka utan problem. Bakhjulslås och sedan följa John med bågen är inte så konstigt. Fast det var innan vv's försök att hyvla bort oss.

Du glider hellre fram över vägverkets rivgärn än vanlig asfalt?

Har mailat VV nu. Är lite seg i kolan idag så jag kopierade lite från er andra som skrivit bra mail. :tummenupp

Angående testprojektet med räfflor mitt i körfälten längs E 10 mellan Avvakko och Skaulo.

Jag undrar på vilket sätt vi motorcyklister omfattas av denna trafiksäkerhetshöjande åtgärd. Eftersom den naturliga placeringen på vägbanan när man kör motorcykel är mitt i sitt körfält. Kör man till vänster om räfflorna hamnar man onödigt nära mötande trafik, vilket medför stora risker. Kör man till höger om räfflorna blir placeringen istället farligt nära diket med grus, träd vägmärken m.m som stora orosmoment samt att dessa räfflor måste korsas, två gånger, vid varje omkörning. Till höger och vänster om mitten brukar det dessutom vara mer eller mindre spårigt efter tung trafik vilket kan skapa stora ansamlingar av vatten vid regn. Dessutom ökar ju risken för en omkullkörning om man som motorcyklist måste göra en undanmanöver för oväntade hinder.

Saxat ur trafikförordningen:
1 kap. Allmänna bestämmelser

10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.
Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten.

Med ovanstående i åtanke skulle en polisanmälan mot den som beställt detta projekt ligga nära till hands.

Så mina frågor är:
1. På vilket sätt höjer räfflor mitt i körfältet säkerheten för motorcyklister?
2. Vad blir skillnaden mot vad som redan är ganska vanligt med räfflor i väggren samt mellan körfälten?
3. Kommer detta att införas på fler vägar i Sverige?
4. Hur rekomenderar Ni att man då ska placera sin motorcykel vid färd på vägar med räfflor mitt i körbanan?

Jag vill inte ha dessa räfflor varken som bilförare(speciellt inte med mina coilovers samt 30 profil) eller som sporthojsförare.

Sen är det just i frågan om en testtsträcka, på hela fantastiska 9 km som alla bråkar om...

Vad i ordet 'teststräcka' är det som du inte förstår?

Det betyder att om allt verkar bra, d v s folk inte klagar, så kommer det att införas på bred front.

Och du tycker att vi inte skall klaga. Hmm... kanske kvalificerad för en tjänst på VV? Provat söka?

Är det inte fel fokus att väcka trafikanter som somnar?

när man känner att man har grus i ögonen vid bilkörning så är man i stadie 17.
när man når stadie 20 så sover man. MEN! Redan vid stadie 3-5 är det dags att stanna och vila. något iallfall JAG fick lära mig på teorin för 10 år sedan när jag tog min lapp.

FEL fokus, somvanligt. Man kan inte ha folk som sitter och halvsover vid ratten på vägarna. DÅ HAR DET REDAN GÅTT FÖR LÅNGT!"!"

Att få folk att komma till insikt om saker och ting är bättre än skyddsräcken och räfflor!

Utbildning av något slag.
ska vi bygga bort farorna i trafiken så kan vi lika gärna lägga ner hela skiten med vägnät och satsa pengarna på tågtrafiken istället. där kan folk sova hur mycket dom vill.

//Droopfy

Mycket bra inlägg, det är ju precis det här som är problemet. Vägverket lägger ner all tid och energi på att göra vägarna totalt idiotsäkra för alla som kör bil. Man ska kunna somna vid ratten, skita i vara uppmärksam på vilt, smsa oavbrutet om krogrundan eller mathandlingen, titta på dvd-film eller läsa tidningen vid ratten, gärna allt samtidigt, utan att det ska vara nå'n fara för att man hamnar på sidan av vägen, eller kanske i grillen på en 60-tons timmerbil. Ju mer av denna aktiva idiotsäkring som byggs, ju mer verkar folk göra just allt annat än att köra bil bakom ratten, för med deras säkra bil och alla stängel, kameror och skydd så är de ju immuna mot alla olyckor.
Om se'n alla lallande idioter som är korkade nog att sätta sig på en ofattbar dödsmaskin på två hjul råkar illa ut, vem bryr sig? De skulle ju ändå gå åt förr eller senare! Vad bra, två flugor på smällen tänker vägverket!

• Gilla
Reaktioner: ft
...räfflorna är minsta problemet om du har vilt så nära inpå.

Det är ju det jag menar. Jag har inte tid att ta hänsyn till hålen (räfflor är en klar underdrift) om jag måste panikbromsa för något som springer över vägen.
Är "räfflorna" (läs hålen) sedan fyllda med vatten och grus (vilket de kommer att bli) så är det definitvt kört om jag försöker väja samtidigt.

Skickat mail också. Väntar på svar...

EDIT: "Om du har begärt ett svar från oss återkommer vi senast 2009-08-06."

Last edited:
Skickat mail också. Väntar på svar...

EDIT: "Om du har begärt ett svar från oss återkommer vi senast 2009-08-06."

Hehehe !

Kanske skulle DU tillägga i din korrespondens:
- Våra svar levereras med MC... !!! :fatta!

:rofl:rofl:rofl

Vad i ordet 'teststräcka' är det som du inte förstår?

Det betyder att om allt verkar bra, d v s folk inte klagar, så kommer det att införas på bred front.

Och du tycker att vi inte skall klaga. Hmm... kanske kvalificerad för en tjänst på VV? Provat söka?

Vad pratar du om ?? att testa betyder inte att det blir så...:D

Jag ska skapa en tjänst i transportstyrelsen och jobba för att alla mc kommer att utrustas med transponder som styr mc-elektroniken via gps. Kopplas direkt till elektroniska hastighetsskyltar. Kommer att bli helt omöjligta tt köra för fort....:död

Uppdatering - fick precis ett "god-dag-yxskaft"-svar från VV Mälardalen, där man försvarar räfflorna i VÄGBANANS mitt, inte körfältets, som jag ifrågasatte, alltså det man redan paltar med... :hihi

Och man pekade på höjd säkerhet, blabla, mumbojumbo. :rofl

Om jag hade låga åsikter om vännerna på VV, så blev det inte bättre...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti