Livsfarligt tilltag från Vägverket..

Ditt fordon skall vara i sådant skick att du inte tappar avgassystem... så du bryter mot lagen redan när du tappat ditt system på vägen.

Nja är inte så säker på det.
Jag körde sönder upphängningen på avgasystemet på RX-7an jag hade tidigare.
Sen komme ett litet gupp & PANG. där var man utan avgassystem.
Hur ska man som bil/hoj ägare kunna garrantera att det inte är material fel eller sprickbildningar som man inte kan se som gör att man ev skulle tappa avgassystemet vid för kraftigt gupp? :va

Hur ska man som bil/hoj ägare kunna garrantera att det inte är material fel eller sprickbildningar som man inte kan se som gör att man ev skulle tappa avgassystemet vid för kraftigt gupp? :va
Och framför allt,vad har det med räfflorna i vägbanan att göra?

Kapar tråden lite bara.. Hur fan ska man göra om man tappar ett avgassystem från bilen i vänsterfilen på motorvägen?? Bara en fråga.. nån som vet?? Lite svårt att knalla ut på motorvägen och plocka bort det och stanna på motorvägen är ju åxå förbjudet lika olagligt som att gå på motorvägen... Hände mig för en massa årsen... jag lät det va.... olaglig 18 åring som man va då :va

Trådkap ja, men svaret går fort.

Du skall göra precis som det står och se till att det kommer bort och tills dess skall du i möjligaste mån varna andra.

I det specifika fallet är det väl klart olämpligt för dig att parkera i högerfil och knata omkring på motorvägen. Lämpligast då är att ringa polisen. Om det går att göra på ett säkert sätt och om skiten ligger riktigt olämpligt till kan du vända vid nästa avfart, köra tillbaka till sista påfarten innan där du tappade systemet och sätta ut en varningstriangel där.

F ö är det, om jag inte missminner mig, lika brottsligt att inte ta undan saker som någon annan slängt efter sig när man har möjighet att göra det. Lyfte för något år sedan bort ett antal betongplattor som något arselhuvud till hemmabyggare lastat av på en väg precis på rätt ställe för att ställa till med något elände. Att säga att jag var den första som passerade vore väldigt långt från sanningen, men folk gör bara en undanmanöver, drar en lättnadens suck över att de klarade det och räknar med att den stackars jävel som råkar ut för en olycka p g a skiten som ligger också skall bli den som gör något åt saken.

Nu föreslår jag tillbaka on topic alternativt start av egen tråd för det här ämnet om det inte är helt klart ännu.

Skrev i fjol till den lokala blaskans lokala reporter (NSD) men hon tog upp ämnet först i år: http://www.nsd.se//NYHETER/ARTIKEL.ASPX?ArticleID=4607994

I vilket fall så snackade jag med några som jobbar åt VV i våras, de sa: "vi skäms.. vår arbetsgivare fattar inte ngt om MC åkning".

Vår direktörska i norra regionen fattar hemskt lite om vad vi motorcyklister upplever som trafiksäkerhetsproblem, hon hävdar bla att vajerräcken i ytterkanterna av kurvor är bra för motorcyklister, detta är då utfört på ett sådant sätt att stolparna står helt fria så ingen vajer kan hindra att man klyvs av stolparna, när man inte fattar att detta är livsfarligt för oskyddade trafikanter är det tyvärr rätt hopplöst att tro att det ens är möjligt att få henne att begripa något:huvet

Har dock skickat ett nytt mail till dem nu, de lovade svara senast 2aug så nu väntar jag förväntansfullt :D

Ska bli väldigt intressant att få läsa vad VV har att säga om det hela till deras försvar..

Har de börjat med räfflorna för att få ner farten på mc?

Eller hur drog han den kopplingen? :confused:

VV vill räffla mittlinje osv på vägsträckor där de förekommer mycket MC åkning en visst bulten låg tydligen i planeringen för räffling av mittlinje, dock inte räffling i mitten av körfältet som uppe i norrland.

Bra initiativ! Protestlista hos SMC också att skicka till VV?

Sedan, efter sommaren, när riksdagen ska öppna i September så kör vi ett protesttåg genom Stockholm. :D

Jag e på :D

Grattis du som aldrig behöver ändra spår p g a något på vägen. Var kör du? En rondell i Stockholm runt runt och runt?

Jag kör aldrig i stockholm...:D. vad finns det där som är av intresse..??

Du, aktiv körning, då ändrar man sig hela tiden...att det sedan dyker upp en skyllt , varning för räfflor i vägbanan. Det får man ta då, köra efter hur vägen är beskaffad...
Kallas visst att anpassa sig till rådande vägförhållanden..

Sen kan man ju faktiskt välja att köra på dessa vägar eller inte..:D

Tycker att det är ett himmla gnällande på folk, allt ska vara så tillrättalagt, kan folk värkligen inte köra hoj längre ??

Du, aktiv körning, då ändrar man sig hela tiden...att det sedan dyker upp en skyllt , varning för räfflor i vägbanan. Det får man ta då, köra efter hur vägen är beskaffad...

Tycker att det är ett himmla gnällande på folk, allt ska vara så tillrättalagt, kan folk värkligen inte köra hoj längre ??

Tänker man längre fram så kommer vägarna bli spåriga (iaf i den trafikerade delen av landet). Idag kan man bara flytta sig lite i sidled för att slippa spåren men med tanke på hur nedprioriterat vägunderhåll är kommer det vara ett par vallgravar med en ås mellan.

Har det dessutom regnat rejält lär det vara en riktigt skitväg att köra på.

Du, aktiv körning, då ändrar man sig hela tiden...

Inte nu längre, för nu är det uppfräst spår i asfalten så du håller det spår VV har bestämt genom hela kurvan. :arsele

att det sedan dyker upp en skyllt , varning för räfflor i vägbanan. Det får man ta då, köra efter hur vägen är beskaffad...

Javisst, det går alltid att hantera alla vägar genom att hålla lägre fart. Tillräckligt många ofog av den här sorten och vi kör alla omkring anpassade och håller 30. Tills den sista av oss blivit nerplogad av en tradare som håller 90, i alla fall. Så heja, VV, fortsätt bara! Vi skall inte klaga, för då blir Gabor ledsen och tror att vi inte kan köra hoj! Jag tror f ö att ett två decimeter djupt och en halv decimeter brett dike i mitten av varje körfält skulle vara bra för avrinningen. Då får Gabor något att anpassa sig till också, för han kan sånt han! :tummenupp

Ja, det går ju att stanna hemma eller åka någon annanstans.

Finns det alltid två olika vettiga vägval dit du skall? Du låter verkligen som någon som inte lämnat tullarna. Är du säker? Malmö, kanske? Inte Göteborg i alla fall, för där är det så jävla mycket vägarbeten jämt så det är mer crossbana... :D

Nej, fram för fler faror i samhället så de som verkligen kan och vet får en möjlighet att visa vad de går för! Till att börja med tar vi bort alla järnvägsbommar och varningssignaler. Puckon som inte kan se sig för har inte på vägarna att göra, förbonkade oduglingar. Sen drar vi all el i oisolerade kablar på innerväggarna i fortsättningen. Det är bara att anpassa hur man rör sig så är det inga problem.

Inte nu längre, för nu är det uppfräst spår i asfalten så du håller det spår VV har bestämt genom hela kurvan. :arsele

:arsele:tummenupp, nope, tar en annan väg.

Javisst, det går alltid att hantera alla vägar genom att hålla lägre fart. Tillräckligt många ofog av den här sorten och vi kör alla omkring anpassade och håller 30. Tills den sista av oss blivit nerplogad av en tradare som håller 90, i alla fall. Så heja, VV, fortsätt bara! Vi skall inte klaga, för då blir Gabor ledsen och tror att vi inte kan köra hoj! Jag tror f ö att ett två decimeter djupt och en halv decimeter brett dike i mitten av varje körfält skulle vara bra för avrinningen. Då får Gabor något att anpassa sig till också, för han kan sånt han! :tummenupp

Ja, det går ju att stanna hemma eller åka någon annanstans.

Finns det alltid två olika vettiga vägval dit du skall? Du låter verkligen som någon som inte lämnat tullarna. Är du säker? Malmö, kanske? Inte Göteborg i alla fall, för där är det så jävla mycket vägarbeten jämt så det är mer crossbana... :D

Nej, fram för fler faror i samhället så de som verkligen kan och vet får en möjlighet att visa vad de går för! Till att börja med tar vi bort alla järnvägsbommar och varningssignaler. Puckon som inte kan se sig för har inte på vägarna att göra, förbonkade oduglingar. Sen drar vi all el i oisolerade kablar på innerväggarna i fortsättningen. Det är bara att anpassa hur man rör sig så är det inga problem.

:arsele:tummenupp, nope, tar en annan väg...bor på landet mellan större städer., finns oftast 3-4 vägar att välja på om jag ska någonstans.

Sen kan man fråga vägverket varför de måste reglera trafiken överhuvudtaget, efterssom det visar sig att alla är sådana experter på att köra, i alla fall här på SH. :rolleyes:

ha ett skön sommar...:D

´Jag har i och försig inte haft kortet mer än 3 veckor, men. nå i mitt huvud ringer "anpassa farten efter hastigheten" eller vart de väglaget ?

om det var de sista så för mig som lite osäker åkare på en väg lik denna så känns väl 30-50 som en lagom hastighet på grund av bristande manöverutrymme. Förmodligen kommer inte någon trafikant som befinner sig på denna vägen störa sig på mig eftersom jag bara gör vad jag kan för min och andras trafiksäkerhet ;)

oroas icke, snart kommer stödhjul, bur, abs och airbag vara lagstadgat och fordonet hette en gång motorcykel kan komma att kallas sulky eller möjligen barnvagn.

//än är inte den siste idioten född, o jag känner mig så lycklig över detta!

Låter som gnäll från en typisk sörlänning skulle jag vilja säga.. Berätta vilka alternativ det finns till E10:an mellan Gällivare och Kiruna som är farbart utan snöskoter eller bandvagn, dumt att hävda saker man inte har ngn aning hur de ser ut i verkligeheten eller ens har provat köra på. E10:an är det enda vägalternativet som finns om du inte ska ta en omväg över Norge eller Finland.

Jag bugar inför din duktighet....hoppas att jag blir lika bra som du en dag :rolleyes:
20cm breda räfflor i mitten på ett 3,5m brett körfält borde dom flesta kunna undvika att köra i,åtminstone så länge man håller sig någorlunda nykter.

Jag vill se dem göra draggin-jeans testet över de där räfflorna. Det river nog gott i baken. :)

Nej, men seriöst. Vad tror de händer med kläderna när man ligger där och kasar ... är det verkligen bara gamla asfaltläggare som blir befordrade i den organisationen?

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP