Litiumbatteri Shido - bra eller dåligt?

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Någon som testat denna sort från XL Moto?
Behövs en ny laddare för att klara litium batterier, men det finns en enkel för en femhundring.
Behöver inte en högkapacitetsladdare, bara för underhållning ibland ?

Nuvarande batteri är fungerande men tog en del stryk i vintras och bör bytas för att klara längre tids stillastående.
 

Bifogat

  • 77D4A7F5-1104-4217-95A2-3F4B5E2659DB.png
    77D4A7F5-1104-4217-95A2-3F4B5E2659DB.png
    1.1 MB · Visningar: 17
Inte testat de själv men hört att de funkar lika bra som shorai ungefär.

Jag har bara kört shorai själv, köpte det första beggat 2013 och har inte skött det speciellt bra men balanserat det emellanåt med deras laddare(orkar inte ens plocka jorden på hösten..... :näsblod)så förra året när hojen stått sen 2019 så vart det ju lite dålig kräm.....ingen kräm alls faktiskt...men efter en evighet på laddarn så funkade det igen och går än.
Har fler hojar med likadana batterier och de behandlas och funkar lika bra, ett sen 2014.

Men som sagt, har ju inte testat just de själv, bara hört likvärdigt om de, verkar bara funka en evighet längre än bly hur man än behandlar de.

Om du inte får annat svar från en faktisk brukare kan jag reka shorai, de vet jag funkar, mitt väger väl 650g ungefär och var lättaste när jag köpte, och minsta rent fysiskt så man kan ju placera det i den stora batterilådan tillsammans med qs och pc osv och ändå få plats över, de andra tillverkarna hade ofta "orginalstorlek" på sina så de skulle passa i lådan, shorai skickar istället med en massa distanser i någon skumplast så man kan fixera det när man fyllt lådan med batteri och annat. :)
 
Jag köpte ett Shido för 3 år sen och stoppade i hojen. Det har blivit lite misshandlat ibland när jag har låtit det bli väldigt urladdat någon vinter, men det funkar som det ska. Det tycker inte om +10 och därunder, i synnerhet inte efter en längre runda, då har det blivit rejält utkylt, men med några njugg med startmotorn och 10s vila så hoppar hojen igång så fint så :tummenupp
 
Har det i två hojar, fungerar bra.
Laddar med biltemas laddare.
 
Jag köpte ett Shido för 3 år sen och stoppade i hojen. Det har blivit lite misshandlat ibland när jag har låtit det bli väldigt urladdat någon vinter, men det funkar som det ska. Det tycker inte om +10 och därunder, i synnerhet inte efter en längre runda, då har det blivit rejält utkylt, men med några njugg med startmotorn och 10s vila så hoppar hojen igång så fint så :tummenupp

Standard svensk bandag, plus sju när man ska ha igång på våren/hösten första för dagen....

För köra en 10-15sek för att värma batteriet, vänta ett tag sen är det full snurr igen. :tummenupp

Men det är ju bara som sådana batterier fungerar så, jävla kräm i de när de är varma iaf!
 
De litiumbatterier som Biltema säljer, tillverkas f.n. av Shido.
 
Är jag blind? :cool: Jag ser inga data på de batterier/laddare xlmoto säljer.
 
Hur funkar det här? Laddar man verkligen litiumbatterier på samma sätt som blysyrabatterier/gelbatterier? En del laddare har ju olika inställningar beroende på batterityp.
Hojarna lär ju vara konstruerade för att ladda den typ dom levereras med?
 
Hur funkar det här? Laddar man verkligen litiumbatterier på samma sätt som blysyrabatterier/gelbatterier? En del laddare har ju olika inställningar beroende på batterityp.
Hojarna lär ju vara konstruerade för att ladda den typ dom levereras med?
Man ska använda en laddare som har ett läge för litiumbatterie. Fråga mig inte exakt vad skillnaden är, antar att det framförallt är vid vilken spänning laddaren slutar ladda, men Comeback kommer nog snart in och berättar hur det funkar i hans Gsxr och Triumph RS.
 
Man ska använda en laddare som har ett läge för litiumbatterie. Fråga mig inte exakt vad skillnaden är, antar att det framförallt är vid vilken spänning laddaren slutar ladda, men Comeback kommer nog snart in och berättar hur det funkar i hans Gsxr och Triumph RS.
Har vi riktig tur får vi även uppgifter om spänningsfallet till framlamporna på något engelskt skit...
 
Underhållsladda ett litiumbatteri? Varför då?
Berättigad fråga!
Jag tänker att elektronik drar lite ström hela tiden, och kanske man bör fylla i lite elektroner slutet av vintern i alla fall?
 
Hur funkar det här? Laddar man verkligen litiumbatterier på samma sätt som blysyrabatterier/gelbatterier? En del laddare har ju olika inställningar beroende på batterityp.
Hojarna lär ju vara konstruerade för att ladda den typ dom levereras med?
Bra fråga.
Litium skall i andra sammanhang inte ha rak/konstant laddning såsom blyacc, NiMh, etc
Men på en hoj som man kör långa etapper med så blir det ju ofrånkomligen så att det blir en konstant laddning i alla fall upp till 2 timmar innan tankning eller sträcka på benen, oftast med laddspänning på 14,5V dessutom.
Så rent teoretiskt borde man kunna som gundj skriver ladda med vanlig Biltemaladdare.
Kanske inte idealiskt, men ladda i 2-3h borde ju funka bra med vanlig laddare.
Vid långkörning så kan kanske de där stoppen man gör då och då vara den där balansen som litiumbatteriet mår bra av?

Någon annan som vet med säkerhet?
 
Oavsett tekniska vinklar på det hela så låter det som om det är intressant för mig att köpa ett litiumbatteri
 
Har kört ett o samma biltema lifepo4 i R1an, över 5år nu och en bit över 5000 mil hittills.
Har gått både i kallt och varmt som f@n på semester i tyskland...
Aldrig några problem att få igång hojen men det är såklart lite trögt under 10°C, i gengäld en jäkla snurr när det är över 18ich ° ?

Kan inte säga att det är så men misstänker starkt att biltema, shido och bosch är lika, åtminstone är designen och kapacitetsindikatorn väldigt lika.

Kör biltemas li po laddare (de få ggr jag använt den) men funkar även med en gamla sortens laddare, huvudsaken man undviker smartladdare med avfosfateringsfunktion och liknande..

Tänk bara på vad batteriet utsätts för av hojens laddregulator!!
En del tycker man ska byta regulator till något mer anpassat för li po...

Jag vet inte, har original regulatorn på R1an från -07 och så här länge har inget yuasa blybatteri hållit..

Finns inget uttag för balanseringsladdning så det sköts nog internt (?) hur som.. så verkar det funka..

Photo_2022-06-10_08-28-04_PM.png
 
Om det är samma som biltema så sitter balanseringen i lådan, kan alltså laddas och användas som ett vanligt och sköter sig helt själv, sålänge det nu fungerar.

Shorai och en del andra har balanseringsingång där man kör med deras balanseringsladdare med jämna mellanrum istället, blir ju laddat samtidigt så men slipper fundera på vilken laddare man kan använda.
 
Har kört med två st Shorai varav det äldsta har suttit i nästan 10 år nu och båda funkar fortf ypperligt. På R1:an sitter ett från xl-moto (minns inte märket) sen några år tebax och det fungerar långt bättre än vad original-batteriet någonsin gjorde. Det förvånar mig att hojar och bilar inte original-utrustas med Litium-batterier.
 
Har en Shido i ena hojen sedan drygt ett år och en Biltema - som oxå ska vara en Shido - i andra hojen från den här säsongen. Än så länge j- igt nöjd, funkat bra även i låga temperaturer.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top