Litiumbatteri Shido - bra eller dåligt?

Yes köp ett litium med inbyggd balansering så kan du ladda med vanlig dumladdare för blybatterier. Och iom inbyggd balansering så är de även överladdningsskydd på alla celler.
Jag antar att alla litiumbatterier för hojar mf fordon har inbyggd balansering om de inte har extra utv balanseringskontakt. Men säkrast är såklart om de står i besk att de är inbyggd balansering.
Jag har laddat mitt litiumbatteri (KtM 990) med halvsmart laddare, dvs en halvdum laddare från Jula och den funkar otroligt bra.
Jag måste slå ett slag för denna billiga laddare för den är stenbra både som underhållsladdare och snabbladdning, jag säger bara köp!

Ser väldigt lik ut den jag köpte på Lidl i vintras för 149,-, den verkar ju ok men vad vet jag mitt arma stycke

Vill tillägga att jag köpte den enbart för att kunna ladda 6V ?

Last edited:
Yes köp ett litium med inbyggd balansering så kan du ladda med vanlig dumladdare för blybatterier. Och iom inbyggd balansering så är de även överladdningsskydd på alla celler.
Jag antar att alla litiumbatterier för hojar mf fordon har inbyggd balansering om de inte har extra utv balanseringskontakt. Men säkrast är såklart om de står i besk att de är inbyggd balansering.
Jag har laddat mitt litiumbatteri (KtM 990) med halvsmart laddare, dvs en halvdum laddare från Jula och den funkar otroligt bra.
Jag måste slå ett slag för denna billiga laddare för den är stenbra både som underhållsladdare och snabbladdning, jag säger bara köp!

Tack för tipset allesammans!
Jag tänkte att jag trots allt lätt kan leva med billiga blybatterier med tanke på den för närvarande begränsade körning jag har.
Tre billiga sådana batterier kunde motsvara ett litium dito och då jag kunde strunta i ny laddare.
Å andra lockar det att testa med litium enbart för att se hur tyngdpunkten påverkas ?
Och skulle jag känna att det behövs laddas en gång slutet av vintern så finns det enkla och billiga laddare, som Boost ger tips om.

...Jag tänkte att jag trots allt lätt kan leva med billiga blybatterier med tanke på den för närvarande begränsade körning jag har. Tre billiga sådana batterier kunde motsvara ett litium dito...
Tänk om LiFe-batteriet håller tre gånger så länge. :unsure:

Tänk om LiFe-batteriet håller tre gånger så länge. :unsure:

De man hör på forum är att Life batterierna håller många år. Yuasa agm bly är hållbarast av alla blybatterier, de kan hålla 4-10 år. Men de är ju lika dyr eller dyrare än Life batter :unsure:

De man hör på forum är att Life batterierna håller många år. Yuasa agm bly är hållbarast av alla blybatterier, de kan hålla 4-10 år. Men de är ju lika dyr eller dyrare än Life batter :unsure:
Med rätt underhållsladdning, konstantspänning ca 13,7 Volt så fungerar fortfarande mitt original Yuasa från 2007 i GSX1300R.
4 - 10 år är väl med underhållsladdning från tex Ctek eller annan ny pateneterad teknik. :hihi

Ser väldigt lik ut den jag köpte på Lidl i vintras för 149,-, den verkar ju ok men vad vet jag mitt arma stycke

Vill tillägga att jag köpte den enbart för att kunna ladda 6V ?
Jag har köpt två laddare på Lidl. Olika utseende men båda fungerar i MC-läge enligt principen
först ladda upp till ca 14,3 Volt med ca 1A
därefter går laddaren över till att ladda med ca 70mA / 0,07 A till vad jag förstått batteriet nått 14,7 Volt. Då när strömmen faller från ca 1 A till ca 0,07 A faller spänningen ner mot 13,7 Volt men börjar sedan långsamt stiga upp mot 14,0 Volt och vad jag förstått avbryts inte laddningen med 0,07 A förrän spänningen är upp i ca 14,7 Volt. Det här kanske fungerar med den äldre "våta" typen av blyaccumulator där man kan fylla på avkokat batterivatten.
Men jag tror moderna blybatterier förstörs.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back